ist-M.03:05 » M5 Üsküdar-Sultanbeyli Metro Hattı [İnşaat Süreci]

Kullanıcı avatarı
Özgür Türkler
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 305
Kayıt: 15 Oca Prş, 2009 08:44

Re: ist-M.03:05 » M5 Üsküdar-Sultanbeyli Metro Hattı [İnşaat Süreci]

Mesaj gönderen Özgür Türkler » 13 Ara Prş, 2018 20:06

Ortalama metro hattı maliyeti 100milyon USD/km , bu hat 20 km olsa eder 2 milyar usd. 20 yılda amorti etse yatırımı yılda 100 milyonUSD gelir elde etmesi lazım, günde yaklaşık 300k USD demek, yani günde yaklaşık 600 bin yolcu garantisi 50 cent bilet parası ile desek ancak oluyor. Hiçbir gider olmaması durumunda tabi, birde işletme giderleri olacak. Bu şartlarda kimse bu işe girmez bence...

Engin Y
Çok Gezen, Çok Bilen
Mesajlar: 2110
Kayıt: 04 Ara Sal, 2012 10:41

Re: ist-M.03:05 » M5 Üsküdar-Sultanbeyli Metro Hattı [İnşaat Süreci]

Mesaj gönderen Engin Y » 13 Ara Prş, 2018 23:09

kenanmar yazdı:YKD olursa Çekmeköy - S.beyli - SGH arası ayrı bir metro hattı olur ve ayrı ücretlendirilir. Hiçbir yabancı konsorsiyum hele İDO olayından sonra kalkıp da halk otobüsü gibi 3 ay sonra ödemeli Akbil payını beklemez, kendine özel ücretlendirme ister aynı KMO - 3. Boğaz Köprüsü gibi. Ola ki yapılsa YKD metro hattı işletmecisi müşteri garantisi talep eder, haksız rekabet olmayacak şekilde hattın üstünde veya paralelinde hiçbir alternatif izin vermez. Minibüsçüler ve özel halk otobüsleri birleşsin sermayesini koysun, şirket kursun veya kurulacak şirkete imtiyazlı ortak olsunlar, o şekilde ihaleye girsinler daha iyi. En azından para yurtdışına gitmez.
Ben de ilk kez bu metro projeleri ile duydum YKD kavramını, ama benim anladığım kadarıyla bu YKD ile YİD birbirinden oldukça farklı..

Şöyle ki; kiralama süresini ve kiralama süresi boyunca İBB’den talep edilecek kira tutarını en düşük seviyede teklif eden şirket ihaleyi kazanacak, kendi finansman imkânlarıyla metro hattını inşa edecek, hat hizmete açılınca İBB’ye kiralayacak, hattı İBB işletecek, kira döneminin sonunda da hattın sahibi İBB olacak, hattı işletmeye devam edecek, ama yükleniciye artık kira ödemesine gerek kalmayacak..

Dolayısıyla, hattın Üsküdar-Çekmeköy ve Çekmeköy-Sultanbeyli kesimlerinin işletmecisi aynı olacak, ayrı bir fiyatlandırmaya gerek olmayacak..

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16942
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Re: ist-M.03:05 » M5 Üsküdar-Sultanbeyli Metro Hattı [İnşaat Süreci]

Mesaj gönderen Esat » 14 Ara Cum, 2018 07:35

Arkadaşlar yıllardır size raylı sistemde yap işlet devret diye bir şey olmaz diyorum ama kimse ciddiye almıyor, bu işin işletme maliyeti öyle dışardan gördüğünüz gibi değil, boş iş. Bulunan yöntem bu YKD olmuş, amaç ne? Setup maliyeti için inşaatçı parayı bulsun, belediye bulmasın, yapsın bitirsin sonra da işletme için kiralayıp parasını geri alsın, zarar etmesin. işletmecinin zararı? :) köprüde nasıl devlet zarar ediyorsa metroda da eder sorun yok.

Engin Y
Çok Gezen, Çok Bilen
Mesajlar: 2110
Kayıt: 04 Ara Sal, 2012 10:41

Re: ist-M.03:05 » M5 Üsküdar-Sultanbeyli Metro Hattı [İnşaat Süreci]

Mesaj gönderen Engin Y » 14 Ara Cum, 2018 09:15

Aynen abi..
Belediye metroyu şimdi yaptırmak için 100 lira bulamıyor diyelim..
Bu metroyu 10 yıl boyunca 40'ar lira kira ödeyeceği birisine yaptıracak..
Elbette ki işletmeden 40 lira gelir elde edemeyecek..

langur
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 192
Kayıt: 29 Eyl Sal, 2009 17:15

Re: ist-M.03:05 » M5 Üsküdar-Sultanbeyli Metro Hattı [İnşaat Süreci]

Mesaj gönderen langur » 27 Şub Çrş, 2019 09:51

Ya bunun üzerine konuşmaya bile gerek yok! Yok ihale, yok bilmem ne, yok yolcu garantisi falan! Bunların alayı fasarya. Böyle saçmalık olmaz, olmamalı. Hiçbir aklı başında devlette kamu işleri bu şekilde özele tevdi edilemez zira kamu yararı pazar ekonomisinden, yani kârdan daha öncelikli olmalıdır (Devlet için). Aman neyse zaten aklı selim galip gelmeyecek. Herkes bildiğini okuyacak. 10 sene sonra da "işletmeci parasıyla yapılmış, devletten 5 kuruş çıkmamış, dünyanın bilmem nesi konusunda en iyi metrolarından biri!" olacaktır bu hat da.

Cevapla

“Metro Projeleri, İhaleler, İnşaatlar” sayfasına dön