ank-M.10 » Ankara Metro Araçlarının %51i Yerli Olacak!!!

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18113
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

ank-M.10 » Ankara Metro Araçlarının %51i Yerl

Mesaj gönderen Esat » 09 Oca Pzt, 2012 18:58

Şimdi bu habere ne kadar sevinmek gerekiyor ben bilemedim. Hali hazırda yerli bir metro üreticisi yok, kimse bana Rotem var demesin bizim Rotem imiz yok, Korelilerin Rotemi var ve bu yerli üretim falan değil, montajın adı yerli üretimse bende yaparım, bu konu çok saçma ve çokta sapan. Yok lisansı vermiş ne lisansı vermiş kime vermiş neyin lisansını vermiş anlamıyorum ki, ya adamlar fabrika bile kurmadı bizim fabrikamızın içinde eğreti yeri aldı, sanki yarın apar topar kaçacak gibi, bizde elin treniyle raya çıkıyoruz sonra birde üstüne düğün yapıyoruz.

Tekrar soruyorum gerçekten şu anda üretim aşamasını geçtim ya, hakikatten yürür durumda sorunsuz bir prototip metro aracımız varmı? Eğer var ise kim üretiyor, yok ise Bakanlık hangi akla hizmet bu araçların %51 i yerli olacak diyor? Ama şöyle bir hesap var ise, onu şuna bunu buna şunu da ona yaptırarak hepsini bir araya getirince metro aracı oluyor ve biz üreticilere bu malzemeyi o şu ve bu dan alma şartı getirirsek araç %51 yerli olur diyorsak amenna, hemen sayalım. Hımmm mesela kaporta işçiliği kaba bir hesapla kilo bazında %25 e denk gelir, elektrik kablo döşeme işinide yaparız herhalde, lambalar yerli olur, far plastikleri, tamponlar, el tutamakları, koltuklar, camlar, kapı camları, paneller, klima, dur be bayağı bir şey çıktı haaa %51 den fazlasını da toparlarız biz. Toparlarız da bu gerçekten araç üretiminde bir faz atlamakmı ben bunu merak ediyorum, eğer öyle ise bizim 6 ay içinde tamamen TÜRK MALI bir otomobili yapabilmemiz gerekir.

Neyse yine de bende Ahmet Bey kadar pozitif bakmak istiyorum konuya, gerçekten en azından raylı sistem araçları yan sanayiinde hem üretimi desteklemek hem istihdam sağlamak anlamında faydası olacak. Diğer taraftan geçmişte gördüğüm ve duyduğum bazı işlerde olduğu gibi bu yan üreticiler asıl üreticilere mal verir halede gelebilecek, bunun iyi örnekleri var. Bu açıdan baktığımızda tabii ki ekonomik olarka ülkemiz yararına bir iştir, desteklenmelidir. Fakat sorun şu, nasıl olacak? O zaman bu ihaleye sanırım sadece Türkiye'de fabrikası olanlar girebilecek, çünkü hangi parçası olursa olsun Türkiye'de üretilip üreticinin ana montajı yaptığı ülkeye gitmesi demek maliyetinin yükselmesi demek, bu durumda otomatik olarak pek çok bu konuda iyi üreticiyi saf dışı bırakmış olmuyormuyuz?

Bakanlık gerçekten bu işe bu kadar önem veriyor ise, önce bu iş için bir ihale yapsa, uluslararası üreticilere işte size arsa, işte size destek burada bir fabrika kurun ama şartım yüzde şu kadarını benim yan sanayim üretecek dese, sorunu bu şekilde aşsa, adama da bunun karşılığında alım garantisi verse, sonunda da teknoloji transferi şartı koşsa, daha mantıklı değil mi? Bilmem, ben harita üzerinde kolaylıkla Amerika'nın yerini bulabiliyorum, yerli üretimide istiyor ve destekliyorum ama hali hazırda tamamen yerli bir üretim için yapılacak ar-ge sürecinin bizim için kayıp olduğuna inanıyorum bir de bu ihalelerin fantezi aracı olarak kullanılamayacağına inanıyorum, o yüzden bu satırları yazma gereği hissettim.

http://www.lojiport.com/haberdetay/Metr ... irdi/31913
Raylı Ulaşım Sistemleri Derneği (RAYDER) Genel Sekreteri Ahmet Gök, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'nın Ankara'daki metro inşaatlarını yüklenecek firmalara metro araçlarının yüzde 51'inin yerli olarak üretilmesi şartını getirmesiyle ilgili ''Demiryolu sanayicileri olarak sektörümüzün gelişmesinde çok önemli olan bu kararı alkışlıyoruz'' değerlendirmesinde bulundu.

Gök, yaptığı yazılı açıklamada, Bakanlığın ''demiryolu sektörünün önünü açacak'' bu kararı ile Ankara'nın ihtiyacı olan 324 metro aracının yüzde 51 oranında yerli üretileceğini kaydetti.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 10 Oca Sal, 2012 18:21

bu iş ostimden çıktı. onlar dediler yan parçaları biz yapalım diye. etkili de oldular. acaba ihale şartnamesi nasıl? ihaleye girecek olan siemens alstom bombarider gibi firmalara gel türk ortak al, fabrika kur mu demek isteniyor? fabrika kurmazsan bu işi vermeyiz mi deniyor?

yoksa bu işi roteme vermenin ve adapazarında ürettirmenin bir yolu mu :)

mesela:

http://www.rayturk.net/?p=2174
İZBAN Genel Müdürü Selçuk Sert, tren setlerinin üretimi için 45 milyon dolarlık yerli yan sanayi malzeme kullanılacağını, yaratılan katma değerin Türk sanayisine önemli katkı sağlayacağını belirtti.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18113
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 10 Oca Sal, 2012 19:05

Ben yerli üretim olmasın ya da parçalarını biz üretmeyelim demiyorum, ve senin düşüncenede katılıyorum, biraz bana birilerine yol vermek gibi geliyor. Ortada somut hiçbir şey yok, bakanlık böyle ihale edecek, ee araç varmı? yok, olmayan araçmı alınacak, burada yine senin dediğin gibi bir şey olması lazım ihaleye girecek adam gelip fabrika kurmayı bazı şartları kabul etmesi lazım, bunu yapmış olan tek firma rotem ki bu beni tatmin etmiyor, bana bu hali ile, yani gizli kapaklı hali ile gerçekçi gelmiyor maalesef.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 10 Oca Sal, 2012 19:43

izbandaki yeni araçları da rotem aldığına göre ankara metrosunu da rotem alacaktır diye tahmin edebilirmiyiz?. esat m2de rotemlerden bir memnuniyet olduğunu söylüyordun bir ara. yanlış mı hatırlıyorum.

fransa ile aramızın bozuk olduğu bir dönemde alstom bu ihaleyi alamayabilir. diğer 2 alman firması da merkel-sarkozy kankalığının kurbanı olabilir. dünya dengelerinde uzakdoğu yükselen bir değer. koreli rotem ile ortaklık bu anlamda manidar.
En son Mehmet Kasım tarafından 10 Oca Sal, 2012 19:58 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5576
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 10 Oca Sal, 2012 19:46

Dünyada bu gidişle daha çok kişiyle aramız bozuk olacak … da … kalite açısından uzakdoğu kurtarır mı bilmem. Japon dedin mi iyi de, Koreli deyince, henüz tam ikna olamıyorum.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18113
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 10 Oca Sal, 2012 19:55

Mehmet Kasım yazdı:izbandaki yeni araçları da rotem aldığına göre ankara metrosunu da rotem alacaktır diye tahmin edebilirmiyiz?. esat m2de rotemlerden bir memnuniyet olduğunu söylüyordun bir ara. yanlış mı hatırlıyorum.
M2 deki Rotemler ile ilgili bir sıkıntı yok, hatta aksine oldukça da memnunlar fakat T4 tekiler bayağı bir sıkıntı çıkartmıştı, onlar metro aracıda değildi zaten, neyse.

Ayrıca emin değilim ama Rotem o araçların bir kısmını sadece Adapazarında montaj yaptı, yani onlarında henüz parçaları yerli falan değil ama yok sırf ülkemizde montaj diye yerli kapsamına girer mi bilemem. DMU ve EMU ları öyle pazarlıyor TCDD :)

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 10 Oca Sal, 2012 20:10

başar abi sen bu işleri bilirsin. 2008'de paradigma değişti. kapitalizmin krizi kontratyev dalgaları gibi kıyıya vurdu. artık o eski tatlı rüyalar yok. avrupa batan bir güç. uzakdoğu ise yükselen bir güç. koreyi beğenmeyebilirsiniz ama mesela bir samsung var. abd'de apple var. avrupada ne var? nokia mı? kalkıp eski sistemin ürürü bmw, mercedes var o var bu var demeyin o işler bitti. geleneksel sermayenin pili bitti.aküsü boşaldı. artık onlar kar etmiyecek. beş para etmeyecek. volvoyu çinlilere kaça sattılar? 3'e mi 4'e mi? artık steve jobs zamanı. zükerberg zamanı. twitt zamanı. savaş zamanı değil. o yüzden silaha dayaılı hakim güç odağı olan fransa ve almanya bitti. bitmek zorunda. artık uzakdoğu yükseliyor. yükselmek zorunda. o yüzden bu gidişle aramız çok bozulacak diyorsun ya? ne gam? ben tüm bu işlerin ortasında önünde fırsatları olan bir ülkeyim. yükselen bir değerim. ab'nin krizi ise yunanistanla açıklanamayacak kadar önemli ve dönüştürücü. biz işimize bakalım.

olayla ilgisi yok ama birde bu açıdan bakmak lazım. kaliteye amenna.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18113
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 10 Oca Sal, 2012 20:52

Mehmet o koca paragrafın var ya :) bence hiçbir anlamı yok, kazanan yine savaş olacak, gerisi sadece avuntu.

İkinci paragrafına değinmek istiyorum ben, kaliteye amenna. Güzel kelime, o bitmiş mersedes ve bmw nin 30 yıl önceki modeli eşdeğerinde bir aracı tamamen kendi teknolojin ve sermayen ile üretince üstteki paragrafın anlam kazanacak, yoksa yok. :)

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 10 Oca Sal, 2012 21:28

geleneksel sermayeler kaybediyor abi. demir çeliğe dayalı savaş ekonomisi paradigması değişti. ulus devlete dayanan kapitalist sömürme düzeninin sonuna gelindi. kim bilir bmw mercedes gibi firmalar 5-10 sene içinde çine satılırlar artık. avrupa geleneksel sanayiyi uzakdoğuya devredip kendisi apple ile çarpışabilecek ürünleri ortaya koyabilmeli. koyamıyor ama. apple'ın tablet pc'sine kim rakip olabildi? samsung galaxy tab. kim üretiyor? kore. avrupa n'aptı? nal topladı. o yüzden ermeni tasarısı gibi abidik gubidik hamlelerle eski savaş düzenini sürdürerek ayakta kalacağını hayal ediyor. ama şansı yok. merkozy'nin savaşan avrupu ekolü 3-5 ayda kaybolacak. tarih tersine akmaz. gün gelir alstomda fransada yapacak yht hattı kalmayınca uzakdoğuya gider. kim bilir? siemens ?

velhasıl katma değeri yüksek 1'e 10 kzandıran teknoloji ürünleri üretebilmek önemli. dünya bu yöne gidiyor. konuyla ilgisi yok gibi. ama ostim doğrusunu yapıyor. o parçaları biz yapmamız lazım. avrupada o parçaları yapan firmalar buralara gelmeli artık. yoksa sürdürülebilir bir gelecek beklemiyor onları. onlar artık apple ayarında ürünlere yönelmeli? yoksa şansları yok.

savaş bitti. hoşgeldin barış. ve paylaşma. (tabi tv'nin düğmesine basar gibi hemen olmuyor, bu bir süreç)

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18113
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 10 Oca Sal, 2012 21:33

Ben parçaları biz üretmeyelim demiyorum bak tekrar ediyorum, hatta tamamınıda biz yapalım o trenin ama biz yapalım. Biz elin trenini bizim diye halka yutturmaya çalışıyoruz bu yanlışa gıcık oluyorum sadece, yoksa tabii ki yapılsın. Şimdi kim kalkıp RTE2000 in tamamen yerli olduğunu iddia edebilir, onu bırak RTE2009 bile tamamen yerli teknoloji değil. Tren deyince insanlar amannnn demür değil mi diyor, demür tabi, içindeki kablo ve yazılımlarda uzaydan meteoritler ile dünyaya düştüler :)

Bakanlığın kararı doğru bir karardır ama zamanı yanlıştır, önce ortaya üretim bandında bir araç çıkar ondan sonra dersin ki, kardeşim ihale veriyorum ama ahanda benim trenim bunu kullanacaksın, ya da ilk mesajımda dediğim gibi ihale veriyorum bana şu kadar araç lazım ama üretimde benim ürettiğim parçalar ile trenin % şu kadarını oluşturacaksın, ya da fabrika kuracaksın, ya da hiçbirini yapma ama teknoloji transferini yapacaksın. Benim eleştiri nedenim ortada yine her zamanki gibi "yaptım olazak" mantığının olması, açık ve net hiçbir şey yok, bakanlık açık ve net olmak zorunda mı? Hemde sonuna kadar olmak zorunda ileri demokrasiye geçiyoruz derken bunu sadece aragazı sandılar, öyle olmuyor o iş.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 10 Oca Sal, 2012 22:28

önce ortaya üretim bandında bir araç çıkar
buna biraz daha zaman var sanırım. daha yeni yeni başlıyorlar.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5576
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 11 Oca Çrş, 2012 00:06

İkiniz de uçtunuz yine be. Barış, savaş, battı, kalktı (kuş mu uçtu?). Eninde sonunda tek güç virrrüssss :-)

Samsung sâbitplâkları şimdi Seagate, yeri gelmişken söyleyeyim de …

Kalite derken, Almanya, İsviçre (!), İngiltere ve İsveç kalitesi pek yok doguda. Japonya hariç tabi, atom santralleri her yerde patlar, o başka şey.

He bir de şu var, doğu kocaman bir fabrika … orada herşey yapılıyor. Ama kim yaptırıyor? Önemli olan o :-) Hadi, şimdi tatlı tatlı rûyâlar. Hay, tatlı yazarken, kaza ile tata yazdım da, aklıma Hindistan geldi … ohoo, tramvay % 51 falan. Haha.

Cevapla

“Toplu Taşıma Araçları” sayfasına dön