ist-B.10:01 » Marmaray Araçları

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18158
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 30 Tem Cum, 2010 20:17

Adapazarında kurulu olan ve daha önce İstanbul M2 hattı metro araçlarınında montajının yapıldığı Eurotem fabrikasında Marmaray araçlarınında üretimine başlanmış, hadi bismillah.

http://www.lojiport.com/news_detail.php?id=22923
Asrın projesi olarak adlandırılan ve Asya ile Avrupa'yı birbirine bağlayacak olan Marmaray projesi tamamlandığında hizmet verecek metro araçları da bu tesislerde üretilecek. Bu projeyle ilgili çalışmalar tamamlanırken, ilk 8 aracın gövde izolasyon ve montajı için çalışmalara başlandı. 2 yıldan fazla sürecek projeye ait metro araçlarının üretimi tamamen yerli iş gücü kullanılarak gerçekleştirilecek.

Fabrikada yerlileştirme faaliyetleri de sürdürülüyor. Fabrika yetkilileri, bu kapsamda tekerlek-aks-dişli grubu, boji, hava ve kablo kanalları, koltuk, cam, iç ve dış giydirme malzemelerinin yerli temini yoluna gidildiğini belirterek, "Marmaray projesi kapsamında cer motoru ve kapı imalatlarının da yerli imkanlarla gerçekleştirilmesi yönünde çalışmalar sürdürülüyor. Bu yerelleştirme faaliyetleri sürdürülürken TÜVASAŞ ve TÜLOMSAŞ gibi TCDD'nin yan kuruluşları ile işbirliğine gidilirken, özel sektör sanayi kuruluşları ile birlikte faaliyetler gerçekleştiriliyor" dedi.
Haberde güzel olan bazı parçaların yerli üretimi içinde startın verilmiş olması, bir şekilde bu işlerin ülkemizde kalıcı olabilmesi içinde bir adım olabilir.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5586
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 04 Ağu Çrş, 2010 12:03

Raturk'ta birisi, aynı benim gibi, neden çiftkatlı araç yapılmadığını yazmış. Ben de buna cevap vermek istedim, orada olmadı, yazamadım, şimdi buraya yazayım da ... bari biraz eleştirmiş olayım. Zaten evvelden de bu konuyu hep dürtmüştüm ...

Soru:
Marmarayda çift katlı araç kullanılması daha mantıklı olmazmıydı ? İstanbul nüfusu çok fazla eğer araçlar iki katlı olsaydı daha konforlu bir ulaşım sağlanabilirdi. Yurtdışında Marmaray benzeri raylı sistem olan banliyö hatlarının çoğunda çiftkatlı trenler kullanılıyor. Üstelik sadece çok nüfusu olan yerlerde değil İsviçre gibi ülke toplamı İstanbul kadar olan küçük ülkelerin banliyölerinde bile bu tarz trenler kullanılıyor.
Cevabım:
Hahaaaa ... ben bunu kaç defa söyledim! Senelerce, her sayfada, her mekânda. BUNU düşünmemiş olmak bu hattı benim gözümde oyuncak hâline çevirdi, gitti! Sırf Avrupa'da değil, Amerika, Asya, her yerde artık bu çiftkatlılar işliyor, İngiltere hariç, orada otobüs ve tramvay çiftkatlı olur, ama trenlerde teknik problemler yüzünden pek olmuyor, ona göre de problemleri var, çözümü zor (yükseklik profili yetmiyor). Ama bizde? Baştan TAMAMEN hata! Bilmem de, acaba sonradan öyle trenler işler mi, işlemez mi artık ... İstanbul kurtlandı.

<http://de.wikipedia.org/wiki/Doppelstockwagen> ve <http://en.wikipedia.org/wiki/Bilevel_car> (ikisi ayrı ve birbirini bütünleyen içerikli, ilginç)

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18158
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 04 Ağu Çrş, 2010 12:16

İstanbul zengin, alınan araçlar çalışır, 20 sene sonra dank eder, daha orta yaşa yeni gelmiş sapasağlam araçlar bir kenara bırakılır çift katlı getirilir. :) Bilmem bana çok şirin görünmüyor, ya da gerekli, benimki sadece negatif bakış açısı kaynaklı olabilir tabii ki.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5586
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Çiftkatlı trenler ve ek olarak da çiftkatl

Mesaj gönderen alabay » 04 Ağu Çrş, 2010 13:09

Valla bilmem ... bence zihniyette başlıyor problem.

Konumuz tren, otobüs değil, ama İstanbullu çiftkatlı deyine ilk neyi çağrıştırır? O (sansürlü ...) DAF Optare'ler :-) Oyuncak gibi şeyleri, ne cici. Londra tipi. Londra'da olabilir bu, Londra'da bilmem kaç BİN (!) araç var, 5000 mi ne, bilmem kaç BİNİ (!) çiftkatlı. Her üç dakikada geliyorsa, araç böyle de olabilir. Ama hakiki çiftkatlı ne demek? Berlin tarzı! Bu Berlin'de, Lübeck'te, Viyana'da, Tahran'da ve Bağdat'ta tanınıyor ve kullanılıyordu. Viyana'da kalktı. Otuz sene evvelki koskoca Berln çiftkatlıları (yani yeni model) Berlin dışında sadece Bağdat'ta çalıştılar, 600 tane *.

Evet, ve böylece hem tanımazlık var, hem korku! Bizimkiler korkuyor, koskoca trenin ikinci katı ... olur mu yaa? Hop der, zank diye tavana vurur, devrilir, nemelâzım. Dedim ya zihniyet, düşünsene, koskoca rayturk genel koordinatörü bile açık açık diyor ki:
çift kat meselesi beni hiç çekmedi abi. tek katcıyım ben
Buna eklenecek şey yok. Söyleyen bari herhangi birisi olsaydı ya, ama ilgilenenler bile öyle çekingen. Şükredilsin ki, biz de burada endüstriyel devrimci gibi lâf geveliyoruz :-) Teknik burnunun dibinde, sen git, kork, gözünü kapa. Hatırlatırım, Tünel ilk nasıl çalışmıştı? Batıl inançlar falan mı diyelim buna acaba?

* Belge/kaynak:
http://www.omnibusrevue.de/man-mit-600- ... tml?_apg=3
Maketler (Viyana modeli de var):
http://www.wiking-modelle.de/magic_view ... 58&start=0
Bağdat modeli (eski Berlin modelinden bile büyük):
http://www.showbus.com/gallery/foreign/de/wu2.htm

Dediğim gibi, konu aslında otobüs değil, ama işte çiftkatlılık fobisi oradan başlıyor. Çiftkatlı tren ile ilgili bağlantıları zaten gönderdim.

Bu bağlantıları otobüs konusu/öbeği açılırsa da, yeniden kullanabiliriz.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18158
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 04 Ağu Çrş, 2010 13:21

Ya Başar kimse sevmek zorunda değil ki? Bende sevmiyorum, kaldı ki bindim, gördüm, çift katlının nasıl yapıldığını çözdüm, yükseklik farkının nerede ise olmadığını, normal tünellerde yani günümüz tünellerinde rahatlıkla çalışacağını, Londra da çalışamaz tabi adamların tünelleri 1900 den kalma yığma tuğla :) bak öngörü eksikliği ya da teknik zorluk işte budur, adam ancak o kadar tünel yapabilmiş. Anlatmıştım bayağı bir metro teknikleri başlığında ama ilgi görmedi.

Ben sosyolog falan değilim ama olsam iyi olurdu herhalde :) insan bilmediği şeyden korkar, bunu genel söylüyorum kimse üstüne alınmasın. İnsan bilmediği tanımadığı şeyden çekinir, korkar. Orada sana hak veriyorum bizde ancak çıkar birileri yolculuk kültürü falan der ama bunun için hiçbir şey yapmaz, çift katlı otobüsler İstanbul için iyi bir örnek değil, ben bir kaç kere binmiştim, Allah muhafaza bir daha binmedim binmemde, rezalet. Ha başka bir yerde de binmedim belki hepsinde aynı hisse kapılırım ama bana göre değil :) tren için aynısını söyleyemem bindim çift katlılara, mükemmel bir konfor, bana göre tek kelime ile harika, ama gereklilik tartışılır. İstanbul için gerçekten gerekli mi? Şimdi yoksa 30 yıl sonra? Bu yatırım şimdiden yapılmalı mı? Beni bunlar ilgilendirir, yoksa iyi biliyorum ki o tünellere çift katlı çok rahat sığar, çok rahatta işletilir, tabi az masraf olsun diye dar tünel inşa edilmediyse :D

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5586
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 04 Ağu Çrş, 2010 14:51

Burada bir lâf vardır "köylü bilmediğini yemez" diye.

Yok, konu sevmek veya sevmemek değil. Ayrıca senin neyi sevip sevemediğini de tam anlayamadım. Yahu, CAT diye dırdırlayan sen değil miydin be?! :-) İstanbul'da çiftkatlı otobüsler ... zor. Ama gayet de gerekli. Ama çiftkatlı bir Marmaray (!) en gereklisi. Bak, Kadıköy metrosu çiftkatlı olmalı demiyorum! Ama Marmaray denen şey kentin asıl ana aksı, yani ciddî bir omurgası olacak.

Sen böyle şeylere Berlin'de bin, konuşuruz sonra ...

He, unutmadan, Londra'daki "tube" tünellerini kastetmiştin, o metro, evet. Ama zaten oradaki eski tip metro çok ilginç bir şekilde yapılmış, öngörü eksikti de diyemeyiz, tamamen kendisine has bir teknik. Ama bütün İngiltere'de tüneller çok dar ve alçak yapıldığından çiftkatlı tren servisi tam olmuyor. Çok gerekli olduğu hâlde. Garip bir şey denemişler, o da tam olmamış. Artık ilerisini onlar düşünsün, düşünürler de ... ama biz ŞU an Marmaray'ı yapıyoruz. Berlin'in metrosu yüz seneden eksi, Marmaray da bir gün 100, 150 senelik olacak inşaallah! Ve evet, şimdi de çiftkatlı gerekir. Oraya gerekir işte.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18158
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 04 Ağu Çrş, 2010 15:52

Ben CAT deyip duruyorum doğru ama ben CAT ın aman ne güzel çift katlı yapmışlar demiyorum ki :) işlevi harika, lokomotifi harika, sistemi harika :) yoksa inanki onda bile tek katlı vagonlar çok rahat iş görür, ammmmaaaa :) iş havalimanı yolcusunu taşımak olunca işte çift katlının avantajı orada ortaya çıkıyor, ağır yüklü yolcular için alt kat biçilmiş kaftandır, bol ve geniş alanlar, valiz boşlukları falan filan, bu yüzden onunla kıyaslamak ne kadar doğru olur bilemem.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5586
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 04 Ağu Çrş, 2010 16:12

Bayağı doğru olur. Neden? Marmaray dediğimiz şey metro hattı mı olacak? Nereden nereye? Ispartakule-Gebze? Oha. Kaç saat sürer? Biri şimdi Gebze'den Pendik'e mi gidecek? Biri Üsküdar'dan Yenikapı'ya mı? Biri Halkalı'dan Bostancı'ya mı? Bazıleri çok uzun mesafe yolculuk yapacak, bazıleri kısa, ve bazıleri de çok kısa. Yani, işte TAM ORADA çiftkatlı araç gerekirdi.

Hadi, de bakiim, haklısıııng yav! :-)

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 04 Ağu Çrş, 2010 17:31

Marmaray'da tek işletme olmayacağı kesin. Muhtemelen 3 işletme olacak bu benim öngörüm. Hatlardan bir tanesi Gebze-Halkalı diğerleri ise kıta atlatmayan ve şimdiki Gebze-Haydarpaşa ve Sirkeci-Halkalı hatlarına ikame edici hatlar olacak. Bu ikame hatların son istasyonları nereler olabilir onu henüz kesitiremiyorum...

Çift katlıya falan bence ihtiyaç olmaz, babalar gibi 440 vagon yetmeyecek mi? Bizim çift katlıya ihtiyacımız olana kadar yarım asır geçer bu vagonlar çoktan eskimiş olur. 50 senede eskimiş olur mu derseniz, bence bizim vagonlar o kadar gitmeyecek çünkü kaliteleri konusunda şüphelerim var..

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18158
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 04 Ağu Çrş, 2010 20:04

Valla 50 sene kullanırsak çok iyi Hakan, ben o süreye razıyım :) yazdım ya araçlar daha 20 yaşında iken gidip yeni araç alacaksak o zaman israf, yani her açıdan hem araçlar o yaşta dökülmüş ise, ya da biz kapasite hesabını yanlış yapıp şimdiden çift katlı almadı isek. Bana göre de çift katlıya gerek olacağını pek düşünmüyorum, en azından şimdilik. Bu hat omurga mı olacak ilik mi olacak onu da göreceğiz.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5586
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 04 Ağu Çrş, 2010 21:09

Bakın, demedi demeyin! Basel-Offenburg gibi kırsal bir hatta bile çiftkatlı tıklım tıklımsa, İstanbul?! Oraya gerek. Ama neyse.

Hat işletmesine gelince ... o tam belli değil. Kısa hat yapsalar bile, öyle mi olur, yoksa daha çok (meselâ) Gebze-Yenikapı ve Ispartakule-Söğütlüçeşme mi olur (yani Boğazı hep geçerek), belli değil. Ama bir sıralar ek banliyö hatlar plânlanıyordu, bilhassa Silivri taraflarında. Dünürsek, çook eskiden Fenerbahçe'ye bile kol vardı. Lâmbaya püf dedi gitti, kol bastı ;-) Ama bazı kolları 90° ile İbrahimağa-Gebze arasındaki kesimden saptırmak hiç de öyle mantıksız olmaz, metromsu olabilir, banliyömsü de. Ama o hattın kapasitesi (!) ne kadar, onu bilmiyoruz ...

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18158
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 08 Eyl Çrş, 2010 22:30

http://www.lojiport.com/news_detail.php?id=23663
TÜVASAŞ'dan yapılan yazılı açıklamada, dünyadaki en büyük ulaşım altyapı projelerinden birisi olan Marmaray Projesi araçlarının üretiminin Adapazarı'nda yapılacağı belirtildi. TÜVASAŞ Genel Müdürü İbrahim Ertiryaki ve EUROTEM Ceosu Jong Mook Choi, Marmaray Projesi'nde kullanılacak 275 aracının ortak üretimi için sözleşme imzaladı.

TÜVASAŞ Genel Müdürü İbrahim Ertiryaki, Gebze'den Halkalı'ya kadar kesintisiz ulaşımı sağlayacak olan Marmaray Projesi'nin, raylı taşıt ulaşımında Türkiye'deki ve dünyadaki en büyük projelerden biri olduğunu ifade etti.
Ya bu ihale verileli ne kadar oldu? Daha üretime geçilmemiş, üretim için Eurotem Tüvasaş ile sözleşme imzalıyor :) komedinin daniskası, haberde Eurotem Tüvasaş' ı övüyor, her türlü demiryolu aracını üretebilecek kapasitede diyor? Madem öyle neden ihaleyi yabancı firmalara veriyoruz. Kusura bakmayın ama çok sinir oluyorum böyle şeylere, belki haklı sebepler vardır, ama saçma işte. 30 Mayıs 2008 de ihale teklif zarfları açıldı haberi girmişiz bir de.

Cevapla

“Toplu Taşıma Araçları” sayfasına dön