
Konumuza gelir isek İtalya' da 3 özel girişimcinin çabaları ile kurulan bir ortaklık Fransız Alstom firması ile birlikte İtalyan Hızlı Tren aracını üretmişler. Firmanın ismi "Nuovo Trasporto Viaggiatori" kısaca NTV şeklinde lanse ediliyor, üretilen aracın ismi ise ".Italo" olarak belirlenmiş.
Önce okuduğum haberi alıntılayacağım, sonra bir iki kelam daha edeceğim.
Tek bir setin maliyeti 25 milyon € tabii 11 vagon olarak hesap edersek bir vagon 2 milyon € gibi bir rakama geliyor, Avrupa şartlarında bir üretim için bence çok iyi bir fiyat. Her şeyden önce aracın teknolojisi İtalyan değil aslında, yani adamlar benim her zaman söylediğim ve aslen desteklediğim şeyi yapmışlar, kendi ülkelerinde kendi fabrikasını kurup kendi istihdamını sağlamış, ama bunun gerekli hammadde olan teknolojiyide Fransızlardan almış, sonrasında zaten Amerikayı yeniden keşfetmeye gerek yok. Ortada kendini kanıtlamış bir üretici, yine kanıtlanmış bir teknoloji var, siz sadece ülkeniz gereklerine uygun iç tasarım ve yerleşime, hız limitlerine ve muhtemelen dış kaporta tasarımına karışıyorsunuz. Sonuçta araç sizin, her ne kadar İtalyanlar zaten raylı sistem aracı üretiyor olsa da sıfırdan böyle bir aracı imal etmeye kalksalar asla 21 ay gibi bir sürede altından kalkamazlardı, kimseninde kalkabileceğini sanmıyorum. Biz ise ortada nasıl bir anlaşma olduğunu bilmeden adamın bizde sadece montajını yaptığı trenleri bizim diye övünüyoruz, muhtemelen bizde pazarları daralınca tası tarağı toplayıp en fazla DMU ların lisansını bırakıp gidecekler, kaldı ki fabrika bile açmadılar, neyse dediğim gibi bazı şeyleri yanlış yapıyoruz gibi geliyor bana. Bu anlamda içinde ne kadar yabancı teknoloji "desteği" var bilmiyorum ama İstanbul ve Bursa' nın tramvay üretim projeleri bana çok daha gerçekçi ve çok daha yerli geliyor ve desteklenmesi gerektiğine de inanıyorum.