Mesaj
gönderen Esat » 16 May Çrş, 2012 13:57
Hattı 3 lemenin gereksiz olduğuna inanmak bana göre kentiçi demiryolu taşımacılığında dair hiçbir şey bilmiyor olmaktır. Bu analizlere göre hattın tahmini yolcu düşüşünün süreceğini nereden biliyoruz? Rapor sadece geçmişe bakarak yorumluyor, geleceğe dair öngörüler sadece kentin kuzeye genişlemiş olmasından dolayı bu yönde gelişimin devam edeceği öngörüsü. Ama zaten raporun içinde geçmişte yapılan yanlışlardan detaylar var, İstanbul'a bir köprü gerekmediğinden tutunda 1980 de nüfusunun x milyon olacağını öngörenlere kadar, adı üstünde öngörü, hipotez.
İstanbul'un gelecek planı zaten yok, ortada söylenenlerin pek çoğu şoven işler, kenti kuzeye taşıyacağız, cart yapacağız curt yapacağız. Bu siyasi oy söylemleri üzerinden bakarsak zaten Marmaray ölü bir yatırımdır, kent kuzeye taşınacaksa bu insanları tekrar geride taşımayacağız herhalde. Peki o zaman Pendik, Kartal bölgesinde ön görülen kentsel dönüşüm ne olacak, tamam Zaha Hadid'in bana göre futuristik tasarımı ve çokta hoş tasarımı uygulansın demiyorum ama orada kent adına bir dönüşüm olacak ve cazibe merkezi haline gelecek, Gebze - İstanbul akslı bir yolculuk her zaman olacak, bugün İBB tarafından bile İstanbul'un nüfusu düşüşte deniliyor, peki bunun lineer ilerleyen bir düşüş olacağını nereden biliyoruz? Belki de durup tekrar yükselecek ya da? Ya da deprem ile zaten bu hesapların hepsi alt üst olacak, kent nüfusunun önemli bir kısmı hayatını kaybedecek, geri kalanların bir kısmı yaşadıkları travma ile kenti terkedecek ve nüfusta ciddi bir düşüş yaşanacak. Peki devlet İstanbul'un jeopolitik önemini göz ardı ederek tamam ya vazgeçtim fabrikaları Ankara'ya taşıyalım insanlar burada çalışsın mı diyecek? Yoksa yeniden İstanbul'a yerleşilmesi için teşvikmi edilecek?
Hani çok taraflı bakıyoruz ya olaya, bakın Avrupa ülkeleri yabancıyı istemiyorum diyor ama tüm ekonomik veriler her yıl belli sayıda göçmen almazlarsa sadece sanayii ve hizmet sektöründe değil pek çok sektörde zora gireceklerinin göstergesi, İstanbul bu açıdan değerlendirilmelidir. Yani bana göre mevcut banliyö hatları revize edilip adı Marmaray olduktan sonra hizmet kalitesi ve güvenlik algısında mevcut metrolar ile aynı seviyeye gelecek ise yolcu sayısında küçükte olsa artış yaşayacaktır. Bu bilimsel çalışmaların hepsi banliyö kapandığında Kadıköy-Kartal metrosu açılacak, bu insanları metro ile taşıyacağız, bu konfora alışan geri dönmez diye düşünüyor, acaba gerçekten böyle mi olur?
Dolayısı ile ben Marmaray'ın yolcu patlaması yapacağına inanmıyorum, bu açıdan haklılar, kapasitesinin altında da kalabilir, ama M2 hattı da kapasite altında ve 10 yıldan fazla süredir o haline rağmen çalıştırılıyor, kapısına kilit vurmadık.
Marmarayın gerçek değerini bulması için bence yapılması gerekenler;
1) hiç vakit geçirmeden Marmaray için 2 havalimanına bağlantılar gerçekleştirilmeli
2) Kazlıçeşme bir zamanlar öngörüldüğü gibi bir konaklama, kongre ve alışveriş merkezi durumuna getirilmeli (deprem, su baskını olayları göz önüne alınarak)
3) Hattın Halkalı'dan sonra kuzeydeki yerleşim yerlerine uzatılması gözden geçirilmeli, buna paralel hat ile kesişen metro projeleri hayata geçirilmeli
4) İstasyonlara yakın yerleşim alanlarındaki kentsel dönüşüm projeleri gerçekleştirilerek daha iyi yaşam standartı sağlanmalı ki, bu sayede nüfus azalması değil en azından korunması sağlanır,
Şunu unutmayalım kentiçi demiryolu işletmeleri kendi yolcu potansiyelini doğurur, bir hat beklenen seviyede yolcuya ulaşamıyorsa diğer ulaşım seçenekleri üzerinde bir güzergah araştırması yapılmalıdır, insanların neden mevcut sistemi tercih etmediği/etmeyeceği çözümlenerek güzergah düzenlemeleri ile bazı sorunlar aşılabilir.
Her ne kadar artık yapacak bir şey yoksa'da Marmaray projesinin bana göre en büyük eksikliği Suriçi bölgesinde istasyon eksikliğidir. Yedikule-Yenikapı arasındaki istasyonların hizmetten kalkacak olması bu bölgedeki otobüs ile yapılan zoraki yolculuğa talebi arttıracak, zaten sorunlu bir yol yapısına sahip bölgede karayolu yolculuğu iyice çekilmez hale gelecek, dolayısı ile Yedikule-Koca Mustafa Paşa ve Yenikapı-Sirkeci arasında birer istasyon daha olsa idi bu hattın yolcu sayısında Suriçi bölge bazlı bir düşüşten söz edilmeyecekti ama bu hali ile ciddi bir yolcu düşüş sorunu yaşayacaktır.