at-T.22 » Viyana Tramvay Müzesi

Cevapla
Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18112
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

at-T.22 » Viyana Tramvay Müzesi

Mesaj gönderen Esat » 22 May Cum, 2009 01:07

Bu başlıkta size Viyana Tramvay müzesini anlatacağım, ben burayı en son 2007 de ziyaret etmiştim ama bu yaz bir tekrar yapmakta fayda görüyorum : ) çok fazla bir değişiklik olduğunu sanmıyorum ama bu müze çok hoşuma gitmişti. Aşağıdaki satırları Viyana Tramvay Müzesi ile ilgili internet sayfasından çevirerek ve birazda ekleyerek sizlere aktarıyorum, sonrasında resimler ile anlatıma geçtiğimde aklımda kaldığı kadarı ile resimleri açıklamaya çalışacağım.

http://www.wienerlinien.at/wl/ep/channe ... ypeId=9322
Viyana Tramvay Müzesi 1986 yılında kurulmuştur. Teknik ve operasyonel olarak değerli ve orijinal tramvay, hafif raylı sistem (Stadtbahn’ ı kast ediyor) ve otobüsler müzede yer almaktadır.

Resim

Halen 100 orijinal araç ile birlikte pek çok fotoğraf, çizim ve belgelerin yer aldığı müzede, eski tabelalar ve bir de eski kumanda odası bulunmaktadır, ayrıca sadece yolcu araçları değil bakım onarım vagonları ve aletleri de sergilenmekte. Bu müze sadece araçların orijinal hali ile korunduğu bir tesis değil aynı zamanda iyi de bir arşivciliğin nasıl olacağının da örneği. Müzedeki doküman ve plakalardaki yazıları anlamasanız dahi geniş fotoğraflı anlatımlar kentin toplu taşımacılık tarihini izah etmeye yetiyor.

Resim
Kumanda Paneli

Resim
Sinyalizasyon

Müzede araçlar ve tarihçe hakkında bilgi sahibi görevliler sayesinde hem gezintinizi yapabiliyor hem de bilgi alabiliyorsunuz. Bu görevliler sürekli olarak müze içerisinde dolaşıyor ve bilgi talep edenlere yardımcı oluyorlar.

Resim

Resim

Resim

Müzede sergilenen araçların kronolojisine bir göz atmak gerekir ise, en eski araçlar birer adet sergilenen 1868 yılına ait Atlı Tramvay ile 1885’ e ait Buharlı Tramvay aracı. Elektrikli tramvay araçları ise 1901 ile 1969 yılları arasına aitler ki bunlardan bir kısmı halen tramvay şebekesinde kullanılmakta, Stadtbahn şebekesinden kalan ve mevcut U6 tramvay hattında kullanılan araçlar ise 2009 yılı içerisinde seferden alındılar. Bu anlamda Viyana kenti araçlarına sadece müze de müzelik olarak bakan değil, aynı zamanda bu zamana kadar başarı ile de işletmesini gerçekleştiren bir şehir. Koleksiyonda yer alan otobüsler ise 1949-1978 yılları arasında imal edilmişler. Benim gördüğüm kadarı ile 5 adet otobüs vardı.

Müzesi Erdberg semtindeki eski bir tramvay deposunun dört hangarına kurulmuştur. 7500 m² toplam sergi alanı vardır. Müzede yaklaşık 1800 metrelik ray uzunluğunda araçlar sergilenmektedir. Yine buradaki araçların bakım onarım ve tadilatları için 900 m² alanda 230 metre uzunlukta birde bakım atölyesi alanı müzeye dahildir. Ayrıca halen bu garaja gelen tramvay rayları mevcut, yani depo halen sisteme dahil durumda. Aşağıda bahsedeceğim üzere bazı günlerde buradan birkaç tramvay özel şehir turları için hatta çıkartılıyorlar. Viyana Tramvay Müzesi bu hali ile sadece tek bir kentin toplu taşıma tarihinin belgelendiği dünyanın en büyük tramvay müzesidir.
Viyana Tramvay Müzesi her yıl Mayıs ve Ekim ayları arasında açılmaktadır. Cumartesi, Pazar ve tatil günlerinde saat 09:00 dan 16:00 ya kadar açıktır. Ekim ve Mayıs'ın aylarda bazı özel günlerde ve etkinliklerde bu araçlardan bazıları halen aktif olarak kullanılmaktadır.

Bu etkinliklerden en çok rağbet göreni "Oldtimer Tramvay" olarak adlandırılan Nostaljik Tramvay gezisidir. Bu gezi için özel olarak bilet alınması gerekmekte, müzedeki en eski araçlar ile yapılan bu gezinin gerçekten çok fazla meraklısı var, pek çok kişi içine binmese dahi güzergah üzerinde bekleyerek fotoğraf ve video çekimi gerçekleştirmekte. Viyana kentinde tramvaylara karşı çocuksu bir sevgi ve ilgi var. Bu tramvay seferi Karlsplatz’ da bulunan Otto Wagner Köşkü önündeki özel duraktan başlar, yaklaşık bir saat süre ile kent merkezi ile birlikte bazı semtleri de ziyaret ederek müze alanına geri dönüş yaparlar.

Müzede 2009 yılı için belirlenen ücretler şu şekilde; yetişkinler için etkinlik günlerinde 5 €, normal günlerde 3 €, eğer Viyana Kart ınız var ise 1 € daha ucuza girebilirsiniz. 15 yaşına kadar çocuklar tüm günlerde ücretsiz. Eğer turist olarak Viyana’ ya geliyorsanız ve bu işlere meraklı iseniz Viyana Kartı konsolosluktan dahi edinmeniz mümkün, başka yerlerde de çeşitli indirimler sağlıyor. Müzenin açılış gününde giriş tamamen ücretsiz.

Nostaljik Tramvay gezisi için önceden rezervasyon yapmış olmanız uygun görülüyor. Bu bilette müze girişi dahil olmak üzere; yetişkinler için özel günlerde 15 €, normal zamanlardaki gezilerde 13 €, 15 yaşına kadar çocuklar için tüm sezon boyunca 5 €. Yetişkinler yine Viyana Kart’ a sahiplerse 1 € indirim alabiliyorlar.

Viyana içinde müzeye U3 metro hattı ya da 18 numaralı tramvay ile Schlachthausgasse durağından 5 dk yürüyerek, ya da 77A, 80A, 84A otobüsleri ile yine kısa bir yürüyüş ile ulaşabilirsiniz.

http://www.wienerlinien.at/media/files/ ... m_3179.pdf
En son Esat tarafından 21 Kas Pzr, 2010 21:14 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18112
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 22 May Cum, 2009 01:22

Şimdi fotoğraflarıma geçelim.

İlk olarak atlı tramvay aracına bakıyoruz, aslında müzenin arkasında kalıyor, yani gezerken kronolojik bir gezi söz konusu gibi gelmedi bana. Aslına bakarsanız pek orjinal gibi de gelmedi ama her yerde ısrarla buradaki 100 adet aracın tamamının orjinal olduğu dile getiriliyor, ben sadece bu atlı tramvay konusunda şüpheliyim :)

Resim

Resim

Aşağıdaki resimde Viyana' da bir dönem yanlış hatırlamıyorsam bir kaç güzergahta kullanılmış olan Buharlı Tramvay aracı. Evet araç lokomotif mantığı ile çalışıyor, sanırım o dönemde kullanıldığı güzergahta gerektirdiği güç nedeni ile böyle bir şey yapılmış ama tam emin değilim çünkü okuduğum yeri bulamıyorum, müzede bunun da bir tabelası var ama bende onu sökecek Almanca yok :)

Resim

Eski modeller ile devam edelim. Aşağıdaki 5 resim makinistin daha doğrusu o günlerdeki ismi ile Vatman' ın açıkta aracı sürdüğü modeller, bunlar müzedeki en eski araçlardan. Atlı tramvaydan elektrikli modellere geçişte ilk modellerin sürücü kabini bu şekilde açıkta.

Resim

Resim

Resim
Sürüş esnasında inmek ve binmek yasaktır!

Resim

Resim

Aklımda kaldığı kadarı ile Vatman kabini kapalı hale getirilen ilk model de bu:
Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18112
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 22 May Cum, 2009 01:25

Bunlarda yine en eski modellerden
Resim

Resim

Resim

Resim
Stadtbahn şebekesine ait trenler

Resim

Resim
Nispeten daha yeni bir model, tabelasından aklımda kaldığı kadarı ile bu da Stadtbahn şebekesinden.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18112
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 22 May Cum, 2009 01:31

Bakım onarım araçlarından numuneler :
Resim

Resim

Resim

Resim

Resim

Savaş yıllarında askeri amaçlar ile kullanılmış bazı modeller, bunlardan açık renkli olan şu bir türlü resmini bile bulamadığımız eski Şişli tramvaylarına çok benziyor, zaten bunlarda Siemens. Siemens in havalı kapılı modelleri 40 lı yıllardan kalma. Tabelasında almanca bir tabiri de vardı bunları Kriegwagen mi öyle bir isim vermişler.
Resim

Resim

Resim

Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18112
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 22 May Cum, 2009 01:36

Otobüs numuneleri :
Resim
Bu otobüs ile çok övünüyorlar. Kentteki ilk otobüs şebekesinden kalan araç olduğunu göğüslerini gere gere anlatıyor ve özel günlerde bu aracı da sergiliyorlar. Bunun sanırım biraz daha yüksek modelini demiryolları işletmecisi ÖBB nin otobüs şirketi PostBus halen kiralama amaçlı kullanıyor, sitede resmini yayınlamıştım.

Resim

Resim
Bu çift katlılar ile ilgili müzede çok fazla resim ve döküman mevcut, hatta dengesi ile ilgili ilginç fotoğraflar var iki teker üzerinde ama devrilmeden duruyor, tabi yine ben yazıları tam anlamadığım için kimbilir neler anlatıyor :)

Resim

Resim
İşte bu da belediye eli ile minibüsçülük. Nasıl demeyin. Aynen öyle, kentin dar sokakları bulunan mahallelerinde halen aynı amaçla yani Omnibüs dedikleri şebeke için benim midibüs ile minibüs arasında tabir ettiğim ama hakikaten kent içi toplu taşımacılık için üretilmiş modelleri kullanıyorlar. Bu aracın tasarımı biraz garip ama zamanında kentte kullanılan Omnibüslerden birisi.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18112
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 22 May Cum, 2009 01:43

Son fotoğralarım genel olarak müzeden ve diğer materyallerden seçmeler :
Resim

Resim

Resim
Bu tabelanın bir benzeri halen Karlsplatz - Otto Wagner Pavillion daki tarihi durak yerinde mevcut.

Resim

Resim

Resim

Resim

Evet, elimdeki 230 fotoğraf arasından sizler için bunları seçtim. Sanırım bir tramvay müzesi yada taşımacılık müzesinin nasıl olması gerektiği hakkında sizlere fazlası ile bilgi vermiştir. Aslında bunun müzecilik bilgisi ya da becerisinden daha çok toplumların tarih algısı ile alakalı olduğunu düşünüyorum. Bir şekilde eskiye sahip çıkmak korumak ve kollamak ile alakalı. Bizler bu kültürü bir türlü oluşturamıyoruz, bu sebeple de ne tramvaylarımıza ne de taşımacılık tarihimize sahip çıkmamışız. Sadece her aklımıza esen yere bilmemkaçtan beri varız yazmakla bu işler olmuyor :) Görmem lazım, işte adamlar bunu göstermiş.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18112
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 06 Eyl Pzr, 2009 16:52

Yeni fotoğraflar eski araçlar :)

Resim
Resim
Resim
Resim

Yazlık tramvay vagonu
Resim

Eski 65 numara benim evin önünden geçer :) tabi bu araç değil.
Resim

Resim
Resim

Stadtbahn yani modern adı ile LRS den kalan araçlar, hala taş gibi.
Resim
Resim


Resim
Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18112
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 07 Eyl Pzt, 2009 21:18

Bir önceki mesajda son resimde sol tarafta boyalı bir vagon var şimdi de onu anlatalım :) Viyana Tramvay Müzesi dünyanın en büyük tramvay müzesi, içinde 100 adet halen aktif durumda yani istediğiniz zaman çalıştırıp götürebildiğiniz, çok iyi restore edilmiş ve korunmuş araçlar yer alıyor. Fakat bu tip müzelerin bir dezavantajıda yerel ziyaretçiler için çok durağan olmasıdır, yani yılda bir kez bile gitseniz değişik bir şey olmaması sıkıcıdır. Dolayısı ile müze bu sıkıcılığı atabilmek için olsa gerek her yıl farklı şeyler deniyor. İşte o tren bu sene hizmete alınan bir tren.

Resim

"Çocuk Tramvayı"

Evet Kinder Strassenbahn ismi ile müze bahçesinde eski bir durak modelinin yanına park edilerek hizmete alınmış bir proje. İçindeki görevli ile açıkçası derdimi nasıl anlatacağımdan çekindiğim için diyaloğa giremedim ama benim gördüğüm kadarı ile bu araç C modeli bir Siemens. Her ne kadar önünde far olsa da aslında bir romörk yani çekici vagon -motris- değil, ben modelin tipinden ve iç yerleşimden bunu çıkarttım, çünkü bu romörkların ilk kapısı çok dardır bu araçta o bölüme sahte bir makinist kabini yapılmış :)

Çocuk tramvayının iki fonksiyonu var. Birincisi kentteki çocuklara tramvay gerçeğini unutturmamak ve sevdirmek. İkincisi müzeye gelen çocukların en büyük sıkıntısı araçlara binememek ve kurcalayamamak, bu aslında sadece çocukların değil benim gibi bu konuda aklı çocuk kalanlarında derdi :roll: Eh bu ikinci durumu gözeterek bu araç hizmete alınmış.

Resim
Resim

Araç içinde bir görevli gerek çocuklara aracın nasıl kullanıldığını gerekse büyüklerin sorularını cevaplıyor. Arka tarafta çocukların oturup tramvay resimleri çizmesi için bir masa konulmuş ve burada çizilen resimleri aracın içine asıyorlar. Ayrıca şeker ve balonda işin hediyesi :p

Resim
Resim

Aracın içine konulmuş eski araçlara ait sürüş tertibatları:
Resim
Resim

Burada da bizim çocuğa olayı aşılıyorum :) gerçi zaten bayılıyor ya ;) aslında iyi de olmadı tabi şimdi normal tramvayda bile makinistlere "ich sür, ich sür" diye saldırıyor :O
Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18112
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 17 Eki Prş, 2013 21:47

Viyana Tramvay Müzesi ki kendisi dünyanın en büyük tramvay müzesi olmak ile övünür bu yıl tadilat amacı ile kapatılmıştı, geçtiğimiz yıl ki sezon açılışında da Wiener Linien genel müdürü müzenin sadece kentin ulaşım tarihine ışık tutmak amacı ile ayakta tutulduğunu, aslında zarar ettiğini falan söyleyerek biraz mızıldanmıştı ama normal "Viyanalılar mızıldanır!" sonra ne oldu ise birileri herhalde maddi destek sağladı ki müze tadilata alındı ve bugün okuduğum bir haber ile müzenin "Tramvay Müzesi" vasfından "Toplu Ulaşım Müzesi" vasfına çevrileceği, kentin toplu ulaşım tarihine dair başka materyallerin çoğaltılıp, teknoloji destekli bazı materyaller ile daha interaktif sunumları vaat ediyorlar. Müze yenilenmiş hali ile 2014 sonbaharında hizmete alınacakmış.

http://www.vienna.at/das-wiener-strasse ... ut/3737627

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18112
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 04 Nis Cum, 2014 07:30

Toplu Ulaşım Müzesi sıfatına geçiş için çalışmalar sürerken Viyana' nın ilk metro araçlarından birisi şimdiden müzeye kaldırılmış. Bu araçlar 1970 lerde üretilmişlerdi, ekonomik ömürlerini tamamladıklarını sanmıyorum ama yerlerine konulan V Wagen lerin sayısı günden güne artıyor, dolayısı ile yavaş yavaş servisten çekiliyorlar zaten.

http://www.heute.at/news/oesterreich/wi ... 661,841499

Resim

Resim

Resim

Resim

Resim

Resim

Cevapla

“Toplu Taşıma Müzeleri” sayfasına dön