tkn-M:12 » Metro Yapım Aşamaları

bilalunal
Abonman
Mesajlar: 20
Kayıt: 10 Ara Çrş, 2008 16:11

Mesajgönderen bilalunal » 11 Ara Prş, 2008 17:28

Tokyo metro agina buy yil eklenen Fukutoshin hattinin yapim asamalariyla igili bir site , malesef japonca ama yazilara aldirmadan gelisiguzel dolasabilirsiniz sitede. icap eden yerleri cevirebilirim :D

tunelde gidis simulasyonu

http://www.tokyometro.jp/fukutoshin/?#/data

surec

http://www.tokyometro.jp/fukutoshin/?#/process

ana sayfa

http://www.tokyometro.jp/fukutoshin/?#/top

Anonymous

Mesajgönderen Anonymous » 21 Ara Pzr, 2008 13:51

vay be güzelmiş yaa:) tanıtımı için çok ii bi fikir

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16427
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 21 Ara Pzr, 2008 14:55

svc-800 yazdı:vay be güzelmiş yaa:) tanıtımı için çok ii bi fikir


Evet Japonya linkindeki bilgilerde çok güzel, hele ki TBM nin bina altında montajı ile ilgili yapılan çalışma çok hoşuma gitti. Çelik Bey aç-kapa yöntemi ile ilgili biraz daha bilgiler istemişsiniz, bakalım elimden geldiğince bir şeyler daha yazmaya çalışacağım, teknik konularda benden daha bilgili arkadaşlarımızdan da yardım isteyerek sorunuza cevap verebiliriz umarım.

Anonymous

Mesajgönderen Anonymous » 26 Ara Cum, 2008 12:12

Esat Bey, yukarıda verdiğiniz bilgiler için çok teşekkürler. Çok işime yaradı.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16427
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 16 Oca Cum, 2009 17:14

Konu ile ilgili herkesin ziyaret etmesi gereken bir site daha,

http://u4.hochbahn.de/ausheben-aufbauen ... uverfahren

Hamburg ta inşa edilen 4 numaralı metro hattının inşaat süreci ile ilgili bilgiler veriyor.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5249
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesajgönderen alabay » 16 Oca Cum, 2009 20:50

Ama küçük bir izah, orada 4 numaralı hat inşa edilmiyor da, güneyde şebekeye bir tünel ilâvesi yapıliyor, sonuçta 4 numara diye yeni bir hat işleyecek, aynı anda 2 ve 3 numara orta kesişmesinde (Berliner Tor) hat "değiş tokuş" yapacak.

İlgilenenlere:
http://www.hamburger-untergrundbahn.de/

B. Alabay

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesajgönderen Mehmet Kasım » 09 May Cmt, 2009 22:53

Örnek bir projenin yapım aşamalarını gösteren bilgi.

Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16427
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 26 May Sal, 2009 19:21

Metro hatları inşaatlarında en çok sözü edilen ve merak uyandıran TBM - Tunnel Boring Machine ler ile alakalı bir kaç video ekliyorum, makinelerin çalışma prensipleri alakalı mükemmel animasyonlar.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yFHrI3HFMDg[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Q41vzLjwZqM&NR=1[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mXfmORL6kHI&feature=related[/youtube]

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16427
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 16 Oca Cmt, 2010 21:07

Daha önce inşa teknikleri ile ilgili bir şeyler yazmıştım, elimde bir takım dökümanlar vardı onları tarayarak aktarayım dedim, bu sayede NÖT yani Yeni Avusturya Tünel Metodu hakkında biraz daha iyi fikir edinebiliriz diye düşündüm, ayrıca bir noktadan illa metro geçirilmek isteniyorsa neler yapılabiliyor, geçmişte ne gibi teknikler uygulanmış bunlara da iyi birer örnek olacaktır sanırım yükleyeceğim resimler.

Resim
1. Resimde aç-kapa ve delme tünel sistemi ile açılmış 2 tünelin kesitlerini görüyoruz. Aç-kapa lar adı üzerinde üzerinde boş bir arazi bulunması gereken inşaat tipleri, tünel sistemlerinde ise üzerinde bina bulunan mevkilerden de geçilebiliyor.

Resim
2. Resim, U3 metro hattının Schlachthausgasse istasyonunun inşaası sırasında yaşanan bir sorun ve çözümü. İstasyon bölgesinde yoğun yerleşim bulunması ve buradaki binanın yıkılmaması nedeni ile altında tüneli geçirebilmek için yapılmış bir çalışma. Bu sistemde anladığım kadarı ile ilk önce binanın temel duvarının dibinden altına beton enjekte ediliyor. Binanın gönyesi garantiye alındıktan sonra yatay kirişler inşa edilerek binanın yükü bu kirişlere bırakılıyor. En sonunda alttaki fazla beton ve sütunlar temizleniyor. Viyana metro inşaatlarında binaların eski olması nedeni ile pek çok binaya en azından beton enjekte edilerek sağlamlaştırma çalışması yapılmak zorunda kalınmış.

Resim
Resim 3, Bu da aynı inşaatın teknik çizim ile kesiti

Resim
Resim 4, yine U3 hattının tünel yapısından kesitler, bu hatta önemli bir kısımda tüneller yan yana değil üst üste inşa edilmiştir. Kentin en eski yerleşim yerlerini kesen geniş caddelerden geçmesine rağmen bu bölümlerde aç-kapa ya da geniş tüneller yerine bu sistem tercih edilmiş.

Resim
Resim 5, Bu da üst üst tünel sisteminin Stephansplatz istasyonundaki konumu, sağda U3 hattına ait üst üste peronlar, sol altta ise yan yana U3 ün altından geçen U1 tünelleri görülüyor. Ve burası şehrin en eski ve tarihi yerleşim yeri, yani tarihi yerden metro geçmez deniyor ya, istenirse geçiyor.

Resim
Resim 6, NÖT ile ilgili vereceğim bence en önemli resim. Bu bir istasyonun NÖT ile inşaasını gösteriyor. İlk fazda iki dar tünel açılıyor, bu tüneller oval kesite sahipler, ikinci fazda dış kısımlara iki adet yarım ovale benzer tünel açılıyor ve ortadaki tünellerin içerisine sütunlar inşa ediliyor. Üçüncü fazda ise sütun yapılmış orta tünellerin arası oyularak geniş bir galeri elde ediliyor. Dördüncü faz, içteki galeri ile dıştaki oyukların arası kazılarak istasyon bölgesi tamamen açılmış oluyor. Beşinci faz bu tünellerin kalıp betonlar ile fix edilmesi ve gerekli ise arkalarına beton enjekte edilmesi ile geçiyor. Altıncı fazda ise peron ve ray hattı betonlarının atılması işlemi yapılıyor.

Resim
Resim 7, yukarıdaki istasyon inşaatından bir kare. Gördüğünüz gibi tünellerin için sütunlar inşa edilmiş ve tünellerin arasının boşaltılması işlemi gerçekleştiriliyor.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16427
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 14 Nis Çrş, 2010 00:47

Bugün tv de yer altı tünel inşaatları ile ilgili bir program izledim, program aslında genel olarak İsviçre Alplerinin altında inşa edilmekte olan demiryolu tünelini konu alıyordu ama demiryolu tünelleri kazılarının tarihçesine de kısaca değindi burada gerçekten ilginç datalar vardı bunların bazılarını internetten arayarak buldum olabildiğince açıklamaya çalışacağım.

Konuya ışık tutan Gotthard-Basis tüneli İsviçre ile İtalya arasında inşa ediliyor, bu inşaatın özelliği 57 km uzunluğunda tünele sahip olması. Bu kadar uzun bir tünel inşaatı tabii ki önemli, bunu önemli kılan pek çok etken var, birincisi Alplerin altından geçiyor olması, ikincisi İtalya' nın Avrupa'ya ulaşımında büyük kolaylık sağlayacak olması, bu tünelin hizmete girmesi ile birlikte İsviçre Almanya güzergahında gelen pek çok trenin uçak seferlerinden daha hızlı bir sürede (bazı bölgelerden) burayı geçeceğini belirtiyorlar, tabii ki 57 km uzunluğunda bir tünelide oldukça önemsiyorlar, yani herkesin kendisine göre bir "Asrın Projesi" var :) İnşaatın sorumlu mühendislerinden birisi bu kazı eğer TBM ler ve son teknoloji ile yapılmıyor olsa idi, eski teknikler ile 30 yıldan daha uzun sürecek bir inşaat süresinin ortaya çıktığınıda belirtti.

Aslında TBM kazısı ile ilgili olarak hem bu tünel hemde diğer tünel kazılarında çok özel bir çalışma yok denilebilir, benim burada öğrendiğim bu tünel kazılarını gerçekleştirebilmek için yer altının güzergah boyunca kesitinin çıkarıldığı oldu, bu sayede kazı yapılacak yerin bir haritası çıkartılıyor, nerede hangi tip taş, toprak ya da kum bulunduğu tespit edilerek tünel kazısının en sağlam zemin içerisinde yapılması hedefleniyor. Yani iki ucunu baz alırsak ortada iki noktayı birleştiren bir doğru yok :) içinde bulunduğu zemine göre projelendirerek zaman zaman inip çıkan eğimli bir tünelde olabiliyor, bunu zemin etütleri belirliyor. Bu tünelin kazısında meydana gelen bir olayda dağın içerisinde TBM nin hesaplanmayan ve dikine yükselen farklı bir yapı içerisine girmesi ve tünelin çökmesi hadisesi idi, yanlız bu olmuş bir hadisemi yoksa senaryomuydu bunu kaçırdım sanırım :( bu olayda TBM nin ön kısmına bir çökme yaşanıyordu diğer tünel kazısı biraz daha ileride olduğu için bu kazıdan önce yana daha sonra çökmenin önünden geri doğru manuel bir şekilde gelerek açma düşüncesi yine çökme nedeni ile gerçekleşmeyince bu sefer çökme alanının yanından diğer tünelden bir yaklaşma tüneli açılıyor belli bir mesafeden sonra çok küçük bir kaç tünel/delik açılarak buradan çökme bölgesinin içine ve TBM nin kafasının bulunduğu yere beton enjekte ediyorlardı, tabi TBM sertleşen zemini kırarak inşaata devam ederek geçiyordu ama dediğim gibi olmuş bir hadisemi senaryomu bunu kaçırdım.

Resim

Tabi burada bir diğer önemli konu güvenlik ve özellikle tünelde yangın hadisesi, bu konuyu işlemeye çalışmıştım diye hatırlıyorum, bu amaçla bu uzun tünel içerisinde bir kaç tane yedek istasyon inşa edilmiş, bu istasyonların tek amacı herhangi bir acil durumda tüneldeki trenlerin buraya gelerek yolcuyu tahliye için boşaltması, tabi bir yangın durumunda da bu geçerli tren yolcularını tünelde değil hareket edebiliyor ise ilk yedek istasyonda tahliye ediyor, yolcular ara tünellerden diğer yöndeki perona geçiyorlar ve yangından korunmuş oluyorlar, dumandan korunma için ise yüksek güçte ventilasyon var, fakat sistem dumanı dışarı çekmek için değil itmek için tasarlanmış. Sanırım tünellerde bu sistem kullanılıyormuş, yani pervaneler dışarıdan temiz ve soğuk havayı içeri çekiyorlar büyük bir sürat ile gelen bu hava yangın dumanını tünelin diğer ucuna doğru itiyor, bu şekilde hem tünel ağzından hemde diğer noktadaki çeken pervaneler ile duman yolcuların bulunduğu alandan değil ters istikametten atılıyor. Bu teknoloji çok uzun yıllar önce bulunmuş ve halen ilk günkü mantık ile kullanılıyormuş yani yeni burası için üretilmiş özel bir şey değil.

Aslında ben burada başka bir tüneli anlatacaktım ama Gotthard Basis ile başlayınca öyle kaldı :) bu konuda çok fazla kaynak ve bilgi var ve hali ile çoğu Alamanca, zor yani.

http://de.wikipedia.org/wiki/Gotthard-Basistunnel

http://www.alptransit.ch/

http://www.alpentunnel.de/20_Fasziniere ... tunnel.htm

Son olarak 2017 yılında bu projenin tamamlanması planlanıyormuş, ne diyelim güzel iş.

Resim

Resim

Resim

Resim

Resim

Resim

Resim

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5249
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesajgönderen alabay » 14 Nis Çrş, 2010 10:38

Bu çok ciddî bir asrî proje!

Ben herhangi bir çökme durumunu henüz duymadım. Herhâlde senaryoydu. Bu tünel bizim (Fahrgastbeirat'ım için) için de (ne yazık ki) önemli. Çünkü Marmaray ile ilgili yaptığım kara fetvalar işte buradaki durumla ilgili. O tünel bitti mi, Basel ile Karlsruhe arasındaki A5 otobanının yanından geçen o koca tren aksı öyle bir sıkışıcak ki, rejyonal yolcu treni, banliyö treni vs. geçemez olacak, şu an bile geceleğin 3'er dakika aralıkla yük trenleri bu akstan geçiyor. Avrupa'nın kuzey-güney 1 numaralı aksı. Norveç olsun, İngiltere (!) olsun, hepsi buradan trenlerini İsviçre'ye ve İtalya'ya gönderiyor. İspanya'yı bilmiyorum, kısmen belki, çünkü oraya belki paralel Fransa hattı işleyebilir. Ama ana aks bu. Çünkü aksta Mannheim da var (çok önemli bir sanayi şehri), Frankfurt da var, ve Alman kuzeybatısında da Ruhr bölgesi var.

Es geçtiğin bir de o dağın ortasındaki yeraltı istasyonu konusu var ;-) Çok problemli bir konu, ama çok da enteresan. Bakalım, ne olacak ...
http://de.wikipedia.org/wiki/Porta_Alpina

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16427
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 14 Nis Çrş, 2010 10:46

alabay yazdı:Es geçtiğin bir de o dağın ortasındaki yeraltı istasyonu konusu var ;-) Çok problemli bir konu, ama çok da enteresan. Bakalım, ne olacak ...
http://de.wikipedia.org/wiki/Porta_Alpina


Es geçmedim ama sanırım bir cümle söyledim sadece :) o istasyon zaten başlı başına muazzam, o derinlikte bir istasyon ve o istasyona erişim bence de harika bir iş, fakat ben programda bu 3 istasyonun acil durumlar için yapıldığını anladım Notbahnhof olarak isimlendiriyordu ve acil tahliye durumları için kullanılacak demişti, yanlış mı anladım. Fakat şu an ismi gelmiyor aklıma ortadaki istasyon olması lazım hakikatten enteresan bir yapı, aslında kendi başına bir başlığı hak ediyor bu konu ama şimdilik böyle kalsın, çünkü bu işin tekniği ile ilgili bir iki şey daha yazacağım olmazsa öyle bir başlık altına alırız.

Diğer taraftan mesela bu tünelde de sadece 2 yol var, yani arada bir araç kaldığı anda bu 57 km lik bölüm tamamen iptal anlamına gelir, yani üçüncü bir tünel yok, fakat buna rağmen bu tünelin hem yolcu hemde yük taşımacılığında korkunç bir önemi olduğu söyleniyor, Akdeniz' e inen tüm yük trenlerinin önü açılmış olacak, yani yük taşımacılığında süre ciddi anlamda kısalacak bir de o Alpleri üstten geçmek var çünkü :) bende olsam alttan geçerim.


“Ulaşım Teknolojileri - Teknikler - Eğitimler” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 0 misafir