sk-TS.21 » Bratislava Toplu Taşıma Sistemi
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18091
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
sk-TS.21 » Bratislava Toplu Taşıma Sistemi
Bratislava Avrupa nın eski kentlerinden birisi ve Slovakya nın başkenti, Avusturya sınırında yer alan küçük eski kentin dışında büyümeye ve gelişmeye çalışan bir kent tarafından da kuşatılıyor, Tuna nehrinin kuzeyine kurulmuş olan şehir tüm Tuna kentleri gibi köprüler ile örülü, şehrin kuzeye gelişimi yanında nüfus artışı ve arazinin uygunluğu nedeni ile Tuna nın güneyine Viyana yönüne doğru da geliştiği ortada, geniş, güzel ve yeni bir otoban kente erişimi kolaylaştırıyor, kent içi caddeler olabildiğine geniş ve bu caddelerin çoğunluğunda tramvay ve troleybüs sistemleri işletiliyor. Trafik kuralları pek çok Avrupa kentinde gördüğünüzün aksine pek uyulan şeyler değil ama sadece Slovaklar için yabancı plakaya sahip iseniz aynı derecede şanslı olamayabilirsiniz, sinyal kullanmak ve yavaş gitmek, yayalara yol vermek gibi bir alışkanlık yok, ben pek bir İstanbul gördüm bu sebeple
Haritalar zamanla, senelerle değişiyorlar, o yüzden şu adresten genel olarak haritalara erişmek mümkün (Başar 11.05.2013):
http://imhd.zoznam.sk/ba/mapy-schemy.html
Tramvay Ağ Haritası
Troleybüs Ağ Haritası
Otobüs Ağ Haritası
Şehirde Avrupa nın elektrikli taşıma sistemleri ile donandığı yıllardan nasibini almış bir tramvay troleybüsler çoğunluk ile görülüyor. Bunun yanında ciddi bir otobüs ağıda mevcut. Bratislava da henüz metro yok fakat neden olduğunu bilemediğim bir 2030 planları var, bu plana göre metro hattının projesi var ama inşaat varmı onu bilemiyorum, şehir merkezini dairesel olarak teğet geçen bu hatlar iki noktada birbirini kesiyor, tüm istasyonlarında ise en az bir elektrikli sistem ile entegre durumdalar, kaba bir bakış ile şehri X şeklinde kesen bir metro ağı planladıklarını görüyoruz.
Tabii bunun yanında mevcut tramvay ve troleybüs sistemini uzatma çalışmaları da devam ediyor. Mevcut gece seferleri de Avrupalıların olmazsa olmazı. Toplu taşımacılıkta büyüme planlarını 3-5 yıllık değil daha uzun süreler için yapmaları aslında hem vatandaşa karşı bir esneklik sağladığı gibi ekonomik olarak zorlanmalara maruz kalmadan iyi bir sistem kurmalarını sağlayacaktır, gelişmiş Avrupa ülkelerine kıyasla küçük bir ekonomiye sahip olan ülkenin ağırdan alması bence normal.
Benim oldukça düzenli gördüğüm sistem içerisinde 13 Tramvay, 16 Troleybüs, 63 Otobüs ve 20 adette Gece Hattı var, tabii bunlar hat listesinden sayarak elde ettiğimiz rakamlar Bratislava toplu taşımacılık şirketinin 2000 ve 2002 yılı verilerine göre bu rakamlar çok küçük farkla ile değişkenlik gösteriyor ama bilgileri aldığımız www.imhd.sk sitesi oldukça güncel bir site. Şehirde bugüne kadar 559 tramvay aracı kullanılmış bunların bir kısmı depolarda muhafaza ediliyor umarım düzgün bir toplu taşıma müzesine sahip olurlar. Mevcut sistem 247 aktif tramvay araçları var ve bunların yaklaşık %95 ini yani 235 adedini seferde tutuyorlar. Araçlar oldukça eski yaş ortalaması 22, karoseri çoğunun dökülüyor, bazı eski araçların karoseri ve oturma yeri modifikasyonu ile sefere verildiğini gördüm daha doğrusu yapı olarak modifiye edilmiş gibiydiler, aynı görünüm ile Sarajevo da upgrade edilmiş tramvaylar gördüğüm için böyle bir yorum yapıyorum ama emin değilim çünkü Tatra K2S serisi araçlar ile karıştırmışta olabilirim :S Çoğunluk ile Tatra araçları mevcut, 62 adet T2, 193 adet T3, 58 adet T6 ve 90 adet K2 Tatra nın yanında 47 adette SGP araçları var yine bunun yanında pek çok Gras marka tramvay aracıda mevcut.
Tramvaylar genellikle şehrin düzlük kısmında çalışıyorlar, kuzeye doğru yükselen tepelerde ise troleybüs ve otobüsler görev yapıyor, istasyon ve duraklar genellikle bakımsız, araçlar yüksek tabanlı fakat bizdeki Düwag (KTA) larda olduğu gibi alttan basamak çıkıyor ve binilebiliyor, alçak tabanlı araçları ise hiç yok. Tramvaylar modelleri gereği çoğunluğu tek olarak kullanılıyor, körüklü iki kabinliler olduğu gibi kuple edilerek kullanılanlarda mevcut, otobüs ve troleybüslerde çoğunlukla körüklü, Skoda, Tatra ve Ikarus otobüsleri görmek mümkün, troleybüsler ise çoğunluk ile Skoda marka ve 2006 yılında Skoda nın yeni modeli olan IrisBus ları da sisteme dahil etmişler oldukça şık araçlar ve elektrikli sistem olması her ne kadar sevmesem de bu troleybüslere sempati ile bakmamı sağladı, Avrupa özellikle eski doğu blok ülkelerinde troleybüs halen yoğun bir şekilde kullanılıyor, Bratislava da bence bunun iyi örneklerinden birisi, işletmeci kuruluş halen Ikarus415T troleybüs ve KarosaSM 16,5 ile Ikarus417 otobüslerin testlerini yapıyor, anladığım kadarı ile filoda ciddi bir yenileme çalışması yapılacak.
Çeşitli bilet seçenekleri mevcut, turnike olayı burada da yok ama araç içinde makinelerde (validatör) biletlerinizi onaylatıyorsunuz, sanırım kontrolör ile sistemi yürütüyorlar. Zone/bölge sistemi biletlerinde 24, 48, 72, 168 saatlik ve 1 aylık, 3 aylık ve 1 yıllık biletler kullanılıyor ve bunlar tüm bölgelerde geçerli, diğer taraftan zaman sınırlı biletlerde 10, 30 ve 60 dakikalık biletler var ve en çok kullanılan bilet 30 dakikalık olanı. Süreli biletlerin gündüz için olanları ile gece bindiğinizde 30 dakikalık ile 45, 60 dakikalık ile 90 dakika yolculuk yapabiliyorsunuz, biletsiz ya da geçersiz bilet ile yakalanmanın cezası 1400 Slovak Kronu. Aktarma sistemi mevcut ama tam olarak nasıl işlediğini anlayamadım sanırım biletin süresinin bitmesine belli bir zaman kaldıktan sonra aktarma yapamıyorsunuz yapsanız dahi validatörde işaretlettiğiniz biletiniz kontrolde yakalanırsa yine cezayı yiyorsunuz. 30X40x60 cm ölçülerine kadar bagaj ve kafeste olmak şartı ile evcil hayvan ile binebiliyorsunuz, yeni dönemde temassız kart teknolojisine de adım atmışlar ama tam bir bilgi alma şansım olmadı.
--
Her zamanki gibi sondan başa gittiğim için şimdide tarihçesine geldik 1860 larda basit bir omnibus sistemi ile başlanmış toplu taşımacılığa, 1800 lerin sonlarına doğru tramvay sistemlerinin gelişmesi elektrikli sistemlere geçilmesi ile birlikte Avusturyalı bir mühendis tarafından ilk tramvay hattı 1000mm ray aralıklı bir hat olarak tasarlanmış ve 27 Ağustos 1895 te hizmete açılmış, ardından hızlı bir şekilde elektrikli tramvay sistemleri kurulan şehirde 1909 yılından itibaren troleybüs sistemleri de işletilmeye başlanmış. Bratislava toplu taşımacılığında dönüm noktasının Bratislava (Preporok) Viyana arasında bir hat kurulması olduğundan bahsediliyor. 1435mm ray açıklığı ile inşaa edilen hat Bratislava-Viyana arasında çalışmakta idi 1.dünya savaşı süresinde köprülerin barikatlar ile kesilmesi nedeni ile bu hat kullanılamamıştır.
2. dünya savaşında tahrip edilen otobüs ve troleybüsler ile birlikte sistem 1945 ten itibaren yavaş yavaş toparlanmıştır. 1970 ve 80 lere gelindiğinde şehir de yaşanan hızlı büyümeye cevap verebilmek için hızlı bir toplu taşımacılık sistemi inşaasına girilmiştir. Şehrin büyümesine paralel olarak ilk metro planları 1970 lerde yapılmış ve 1980 de inşaata başlanmıştır fakat kısa bir süre sonra Çekoslavak hükümetinin para vermemesi nedeni ile çalışmalar durmuştur. 1989 da Çek Cumhuriyeti ve Slovakya olarak ikiye ayrılmanın ardından başkent Bratislava taşımacılıkta şu sloganı kendisine ilke edinmiş This year is for public transport better than year before" anladığım kadarı ile Bu yıl toplu taşıma geçen yıldan daha iyi olacak gibi bir ifade.
Toplu taşımacılık işletmesi Dopravni Podnik Bratislava, a.s. (DPB) - Bratislava Transport Company, Inc. 1920 lerde kurulmuş, sistemi ayakta tutmak ve geliştirmek için çok iyi bir çaba gösteriyorlar. Kendi çektiğim birkaç fotoğrafı da daha sonra ekleyeceğim çok kötü bir havada orada bulunduğum için istediğim gibi fotoğraflama imkanım olmadı ama bir iki yıla kadar geliştiririm bu sayfayı
Kaynak : Kendim, fotoğraf, harita ve sayısal bilgiler www.imhd.sk , www.dpb.sk
Fotoğraflar İçin imhd.sk ya teşekkür ederiz,
-
-
Haritalar zamanla, senelerle değişiyorlar, o yüzden şu adresten genel olarak haritalara erişmek mümkün (Başar 11.05.2013):
http://imhd.zoznam.sk/ba/mapy-schemy.html
Tramvay Ağ Haritası
Troleybüs Ağ Haritası
Otobüs Ağ Haritası
Şehirde Avrupa nın elektrikli taşıma sistemleri ile donandığı yıllardan nasibini almış bir tramvay troleybüsler çoğunluk ile görülüyor. Bunun yanında ciddi bir otobüs ağıda mevcut. Bratislava da henüz metro yok fakat neden olduğunu bilemediğim bir 2030 planları var, bu plana göre metro hattının projesi var ama inşaat varmı onu bilemiyorum, şehir merkezini dairesel olarak teğet geçen bu hatlar iki noktada birbirini kesiyor, tüm istasyonlarında ise en az bir elektrikli sistem ile entegre durumdalar, kaba bir bakış ile şehri X şeklinde kesen bir metro ağı planladıklarını görüyoruz.
Tabii bunun yanında mevcut tramvay ve troleybüs sistemini uzatma çalışmaları da devam ediyor. Mevcut gece seferleri de Avrupalıların olmazsa olmazı. Toplu taşımacılıkta büyüme planlarını 3-5 yıllık değil daha uzun süreler için yapmaları aslında hem vatandaşa karşı bir esneklik sağladığı gibi ekonomik olarak zorlanmalara maruz kalmadan iyi bir sistem kurmalarını sağlayacaktır, gelişmiş Avrupa ülkelerine kıyasla küçük bir ekonomiye sahip olan ülkenin ağırdan alması bence normal.
Benim oldukça düzenli gördüğüm sistem içerisinde 13 Tramvay, 16 Troleybüs, 63 Otobüs ve 20 adette Gece Hattı var, tabii bunlar hat listesinden sayarak elde ettiğimiz rakamlar Bratislava toplu taşımacılık şirketinin 2000 ve 2002 yılı verilerine göre bu rakamlar çok küçük farkla ile değişkenlik gösteriyor ama bilgileri aldığımız www.imhd.sk sitesi oldukça güncel bir site. Şehirde bugüne kadar 559 tramvay aracı kullanılmış bunların bir kısmı depolarda muhafaza ediliyor umarım düzgün bir toplu taşıma müzesine sahip olurlar. Mevcut sistem 247 aktif tramvay araçları var ve bunların yaklaşık %95 ini yani 235 adedini seferde tutuyorlar. Araçlar oldukça eski yaş ortalaması 22, karoseri çoğunun dökülüyor, bazı eski araçların karoseri ve oturma yeri modifikasyonu ile sefere verildiğini gördüm daha doğrusu yapı olarak modifiye edilmiş gibiydiler, aynı görünüm ile Sarajevo da upgrade edilmiş tramvaylar gördüğüm için böyle bir yorum yapıyorum ama emin değilim çünkü Tatra K2S serisi araçlar ile karıştırmışta olabilirim :S Çoğunluk ile Tatra araçları mevcut, 62 adet T2, 193 adet T3, 58 adet T6 ve 90 adet K2 Tatra nın yanında 47 adette SGP araçları var yine bunun yanında pek çok Gras marka tramvay aracıda mevcut.
Tramvaylar genellikle şehrin düzlük kısmında çalışıyorlar, kuzeye doğru yükselen tepelerde ise troleybüs ve otobüsler görev yapıyor, istasyon ve duraklar genellikle bakımsız, araçlar yüksek tabanlı fakat bizdeki Düwag (KTA) larda olduğu gibi alttan basamak çıkıyor ve binilebiliyor, alçak tabanlı araçları ise hiç yok. Tramvaylar modelleri gereği çoğunluğu tek olarak kullanılıyor, körüklü iki kabinliler olduğu gibi kuple edilerek kullanılanlarda mevcut, otobüs ve troleybüslerde çoğunlukla körüklü, Skoda, Tatra ve Ikarus otobüsleri görmek mümkün, troleybüsler ise çoğunluk ile Skoda marka ve 2006 yılında Skoda nın yeni modeli olan IrisBus ları da sisteme dahil etmişler oldukça şık araçlar ve elektrikli sistem olması her ne kadar sevmesem de bu troleybüslere sempati ile bakmamı sağladı, Avrupa özellikle eski doğu blok ülkelerinde troleybüs halen yoğun bir şekilde kullanılıyor, Bratislava da bence bunun iyi örneklerinden birisi, işletmeci kuruluş halen Ikarus415T troleybüs ve KarosaSM 16,5 ile Ikarus417 otobüslerin testlerini yapıyor, anladığım kadarı ile filoda ciddi bir yenileme çalışması yapılacak.
Çeşitli bilet seçenekleri mevcut, turnike olayı burada da yok ama araç içinde makinelerde (validatör) biletlerinizi onaylatıyorsunuz, sanırım kontrolör ile sistemi yürütüyorlar. Zone/bölge sistemi biletlerinde 24, 48, 72, 168 saatlik ve 1 aylık, 3 aylık ve 1 yıllık biletler kullanılıyor ve bunlar tüm bölgelerde geçerli, diğer taraftan zaman sınırlı biletlerde 10, 30 ve 60 dakikalık biletler var ve en çok kullanılan bilet 30 dakikalık olanı. Süreli biletlerin gündüz için olanları ile gece bindiğinizde 30 dakikalık ile 45, 60 dakikalık ile 90 dakika yolculuk yapabiliyorsunuz, biletsiz ya da geçersiz bilet ile yakalanmanın cezası 1400 Slovak Kronu. Aktarma sistemi mevcut ama tam olarak nasıl işlediğini anlayamadım sanırım biletin süresinin bitmesine belli bir zaman kaldıktan sonra aktarma yapamıyorsunuz yapsanız dahi validatörde işaretlettiğiniz biletiniz kontrolde yakalanırsa yine cezayı yiyorsunuz. 30X40x60 cm ölçülerine kadar bagaj ve kafeste olmak şartı ile evcil hayvan ile binebiliyorsunuz, yeni dönemde temassız kart teknolojisine de adım atmışlar ama tam bir bilgi alma şansım olmadı.
--
Her zamanki gibi sondan başa gittiğim için şimdide tarihçesine geldik 1860 larda basit bir omnibus sistemi ile başlanmış toplu taşımacılığa, 1800 lerin sonlarına doğru tramvay sistemlerinin gelişmesi elektrikli sistemlere geçilmesi ile birlikte Avusturyalı bir mühendis tarafından ilk tramvay hattı 1000mm ray aralıklı bir hat olarak tasarlanmış ve 27 Ağustos 1895 te hizmete açılmış, ardından hızlı bir şekilde elektrikli tramvay sistemleri kurulan şehirde 1909 yılından itibaren troleybüs sistemleri de işletilmeye başlanmış. Bratislava toplu taşımacılığında dönüm noktasının Bratislava (Preporok) Viyana arasında bir hat kurulması olduğundan bahsediliyor. 1435mm ray açıklığı ile inşaa edilen hat Bratislava-Viyana arasında çalışmakta idi 1.dünya savaşı süresinde köprülerin barikatlar ile kesilmesi nedeni ile bu hat kullanılamamıştır.
2. dünya savaşında tahrip edilen otobüs ve troleybüsler ile birlikte sistem 1945 ten itibaren yavaş yavaş toparlanmıştır. 1970 ve 80 lere gelindiğinde şehir de yaşanan hızlı büyümeye cevap verebilmek için hızlı bir toplu taşımacılık sistemi inşaasına girilmiştir. Şehrin büyümesine paralel olarak ilk metro planları 1970 lerde yapılmış ve 1980 de inşaata başlanmıştır fakat kısa bir süre sonra Çekoslavak hükümetinin para vermemesi nedeni ile çalışmalar durmuştur. 1989 da Çek Cumhuriyeti ve Slovakya olarak ikiye ayrılmanın ardından başkent Bratislava taşımacılıkta şu sloganı kendisine ilke edinmiş This year is for public transport better than year before" anladığım kadarı ile Bu yıl toplu taşıma geçen yıldan daha iyi olacak gibi bir ifade.
Toplu taşımacılık işletmesi Dopravni Podnik Bratislava, a.s. (DPB) - Bratislava Transport Company, Inc. 1920 lerde kurulmuş, sistemi ayakta tutmak ve geliştirmek için çok iyi bir çaba gösteriyorlar. Kendi çektiğim birkaç fotoğrafı da daha sonra ekleyeceğim çok kötü bir havada orada bulunduğum için istediğim gibi fotoğraflama imkanım olmadı ama bir iki yıla kadar geliştiririm bu sayfayı
Kaynak : Kendim, fotoğraf, harita ve sayısal bilgiler www.imhd.sk , www.dpb.sk
Fotoğraflar İçin imhd.sk ya teşekkür ederiz,
-
-
En son Esat tarafından 21 Kas Pzr, 2010 21:19 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18091
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Bratislava' dan taze görüntü kar sonrası acayip ayaz bir havada ancak bir kare idare edin tramvay çekmeye gitmedim sonuçta
Bu sefer gözüme çok fazla hurda tramvay çarpmadı herhalde yenileme işlemleri devam ediyor, geniş bir vaktim olsa bir tam günümü ayırıp iyice fotoğraflamak istiyorum aslında Bratislava sistemini. Bugün en çok dikkatimi çeken, dökülür görünen araçları, kötü bilet otomatlarına rağmen, teknolojiyi sonuna kadar kullanıyor olmaları idi.
Tramvay araçlarının içinde elektronik bilgilendirme ekranları vardı, ve bu bizim şu sürekli eleştirdiğimiz "kapı üstünde gelinen istasyonu yazıyor" "gelinen istasyonu yazan tabela var" gibi şeyler değil, aracın içindeki bilgi ekranında aracın ilk ve son istasyonları, o anda hangi yöne gittiği, ve sıradaki istasyonların isimleri, saatin kaç olduğu, hattın numarası, yeter dimi? ve dökülen bir tren istasyonunda yine elektronik ekranlarda tren saatlerini göstermeleri çok ilginçti.
Bu sefer gözüme çok fazla hurda tramvay çarpmadı herhalde yenileme işlemleri devam ediyor, geniş bir vaktim olsa bir tam günümü ayırıp iyice fotoğraflamak istiyorum aslında Bratislava sistemini. Bugün en çok dikkatimi çeken, dökülür görünen araçları, kötü bilet otomatlarına rağmen, teknolojiyi sonuna kadar kullanıyor olmaları idi.
Tramvay araçlarının içinde elektronik bilgilendirme ekranları vardı, ve bu bizim şu sürekli eleştirdiğimiz "kapı üstünde gelinen istasyonu yazıyor" "gelinen istasyonu yazan tabela var" gibi şeyler değil, aracın içindeki bilgi ekranında aracın ilk ve son istasyonları, o anda hangi yöne gittiği, ve sıradaki istasyonların isimleri, saatin kaç olduğu, hattın numarası, yeter dimi? ve dökülen bir tren istasyonunda yine elektronik ekranlarda tren saatlerini göstermeleri çok ilginçti.
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5569
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
Hahaaa, yani diyorsun ki, "bah işte bööle de olurdu len Başhaar". Ah şu vakit. Ve görüyorum, Prag'a doğru bir ilerlemen var ...
Evet, Prag'a benzerlikler var, ama muazzam da farklar var. Biraz şaştım. Şahsen Slovakya'nın Polonya'daki Tatra bölgesine komşu köşesini tanıyorum, orası eski Bulgaristan'ı andırdı. Ama başkentin de böyle hafif hurdalık olması ... yani Çekya ile Slovakya'nın daha kısa zaman evvel Çekoslovakya olduğunu göz önüne getirmek gerek. İlginç.
O anlamadığın metro plânina kısa bir not: Bratislava metro projesi vardı, ama ekonomi, Sovyetler Birliği, doğu ve sonunda Çekoslovakya çökünce vazgeçildi. Yazık aslında. Prag metrosuna benzer bir sistem düşünülmüştü. Nitekim Çekoslovakya'nın iki numaralı şehriydi.
Bakalım gelecek ne getirecek. Belki bir gün sınırlar kalmaz bile, eski Avrupa yeni Avrupa olur. Eskiden Alman ve Avusturya-Macar İmparatorlukları önemliydi ve çokkültürlüydü, şimdi belki imparatorluksuz bir ittifak becerilir. Güzel olur. Bizim kısa ömrümüz yetemiyecek herhâlde ... ama bazıleri bölünüp dökülüyor, bazıleri birleşiyor, birleşen yine kopuyor, kopan yine birleşiyor. Organik bir hâl.
B. Alabay
Evet, Prag'a benzerlikler var, ama muazzam da farklar var. Biraz şaştım. Şahsen Slovakya'nın Polonya'daki Tatra bölgesine komşu köşesini tanıyorum, orası eski Bulgaristan'ı andırdı. Ama başkentin de böyle hafif hurdalık olması ... yani Çekya ile Slovakya'nın daha kısa zaman evvel Çekoslovakya olduğunu göz önüne getirmek gerek. İlginç.
O anlamadığın metro plânina kısa bir not: Bratislava metro projesi vardı, ama ekonomi, Sovyetler Birliği, doğu ve sonunda Çekoslovakya çökünce vazgeçildi. Yazık aslında. Prag metrosuna benzer bir sistem düşünülmüştü. Nitekim Çekoslovakya'nın iki numaralı şehriydi.
Bakalım gelecek ne getirecek. Belki bir gün sınırlar kalmaz bile, eski Avrupa yeni Avrupa olur. Eskiden Alman ve Avusturya-Macar İmparatorlukları önemliydi ve çokkültürlüydü, şimdi belki imparatorluksuz bir ittifak becerilir. Güzel olur. Bizim kısa ömrümüz yetemiyecek herhâlde ... ama bazıleri bölünüp dökülüyor, bazıleri birleşiyor, birleşen yine kopuyor, kopan yine birleşiyor. Organik bir hâl.
B. Alabay
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18091
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Yukarıda tanıtım yazısında da belirtmişim ama bu ziyarette gözümlede görme fırsatına sahip olduğum üzere oldukça iyi bir tramvay ve troleybüs ağına sahip, orta ölçekli bir kent için oldukça iyi bir şebeke, en çok dikkatimi çeken şey ise tramvay hatlarının 1000mm ile inşa edilmiş olmasıydı, lilliputbahn ile yolculuk yapar gibi hissediyor insan kendisini
Bir diğer detayda toplu taşıma müzesi, bu müze tren garının yanında yer alıyor diye anladım bana göre çok karman çorman bir yazı dilleri var, bir ara yine fırsat bulursam gidip o müzeyide görüntüleyeceğim bakalım.
Bir diğer detayda toplu taşıma müzesi, bu müze tren garının yanında yer alıyor diye anladım bana göre çok karman çorman bir yazı dilleri var, bir ara yine fırsat bulursam gidip o müzeyide görüntüleyeceğim bakalım.
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5569
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18091
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Bratislava ile Viyana arasında günde bir kaç sefer trende çalışıyor, frekans nedir bilmiyorum ama özellikle akşam sabah trenleri var bildiğim kadarı ile çünkü çok sayıda insan Bratislava'dan Viyana'ya çalışmayada geliyor. Bir diğer sebepte pek çok havayolu yolcusu Viyana Schwechat' a geliyorlar, bunuda anlamış değilim sanırım Bratislava'da ki havaalanı çok küçük, büyük uçaklar inemediği için böyle bir durum var, ama havaalanı yolcusunu zaten otobüsler ile 1 saatte Bratislava'ya taşıyorlar, zaten Schengen bölgesine girdiği için sınır kapılarıda kaldırıldı, yoğun bir kontrol yoktu ama hıza etkisi olmuştur.
Bu konu ile ilgili en ilginç gelişmelerden biriside Viyana'da havalimanı ile kent merkezi arasında ekspres sefer yapan CAT treninin demiryolu bağlantısı ile Bratislava'ya hizmet vermesi için bir takım çalışmalar yapılıyor olması, demiryolu işletmeciliği anlamında Avrupa için normal ama benim için biraz enteresan bir durum.
Bu konu ile ilgili en ilginç gelişmelerden biriside Viyana'da havalimanı ile kent merkezi arasında ekspres sefer yapan CAT treninin demiryolu bağlantısı ile Bratislava'ya hizmet vermesi için bir takım çalışmalar yapılıyor olması, demiryolu işletmeciliği anlamında Avrupa için normal ama benim için biraz enteresan bir durum.
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18091
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Bugün öğle vakti ne yapayım ne edeyim dedim attım kendimi trene ver elini Bratislava dedim, biraz koştura koştura oldu ama değişiklik oldu yav
Hazır iki ülke arası geçiş yapmışken geçen konuştuğumuz şu sınır geçişi falan filan mevzusuna değineyim, biraz apar topar ve kesin karar vermeden çıkınca yanıma pasaport bile almamıştım (normalde yanınızda olmak zorunda) ama bilet fiyatını görünce "kes bir bilet usta, makinist arkasından olsun" deyip biniverdim trene, yola çıkınca da aldı bir tasa "ulan ya pasaport soran olursa?" diye nitekim giderken bırak passı kimliği bilet bile soran olmadı, dönüşte ise hem Slovak hemde Avusturya kondüktörleri biletime baktılar, tabii yine pass kontrol falan yok, kaldı ki karayolunda bile yokken niye trende olsun.
Bir diğer husus yeri gelmişken değineyim, eğer bir şekilde 3-4 günlük bir Viyana gezisi için gelen olursa muhakkak Bratislava' ya gitsin derim, küçük bir kent, bir çırpıda zaten geziliyor, yani yarım gün bile yetiyor. Vize derdi yok, cart yok curt yok ve tüm ulaşım modları ile Viyana-Bratislava 1 saat (Tuna üzerinden giden tekneler hariç süresini bilmiyorum ama 30 ve pasaport falan olmadan binemiyorsunuz)
Ben her halukarda treni öneririm, neden derseniz Euro-Regio Bratislava bileti gidiş-dönüş 15 , bilet 4 gün geçerli, yani üzerinde yazan 4 gün içinde istediğiniz gün ve saatte gidip dönebilirsiniz, aldığınız gün gitmeniz avantajlı çünkü o gün Bratislava kentiçi toplu taşıma ücretide o bilete dahil oluyor, yani ekstra bir bilet almak zorunda değilsiniz, sanırım aynısı Bratislava'dan Viyana'ya alınan gidiş-dönüş biletler içinde geçerli.
Bratislava Merkez tren garı. Berbat bir yer, sıkışık, boğuk ve kötü
İşin turistik tarafına çok değinmeyeceğim, o tarz geyiklerimi artık blog sitemde yapıyorum dediğim gibi öğlen vakti ve biraz da turistik amaçla gidince yine çok fazla toplutaşıma fotosu çekemedim ama iyi bir şeyler çıkar yine de. Bu sefer Bratislava'da gerçekten yoğun bir troleybüs seferi olduğunu fark ettim ve tramvaylarında daha önce hiç gözüme çarpmadığı kadar fazla olduğunu gördüm. Bütün bunların yanında tabii ki çokça otobüste var belki ilgi ve algı ile alakalı ama otobüsler pek dikkatimi çekmedi. Sadece otobüs filosunu yenileme çalışması yapmışlar Citaro muydu bilmiyorum ama çok şık ve uzun (bizim metrobüsler gibi) bir Mercedes vardı, bir de şu an ismini hatırlamadığım garip bir markanın solo otobüsleri vardı. (TEDOM muş markası, altta 3. resim)
Bunun dışında çok başka da bir şey yoktu, dediğim gibi sadece tramvay hatlarının daha yoğun olduğu hissettim bu sefer bir de hala eski olduklarını, eski ve dökülüyorlar. Bir kısmı yenilenmiş, yani içi tamamen yenilenmiş, kapılarıda elektrikli kapılar ile değiştirilmiş ama bildiğimiz otobüs kapısı ve araçlar doğal olarak hala yüksek tabanlı, basamak ile binilen tiplerden.
Eski ve kötü araçlara ve berbat bir informasyona sahip olsalarda tramvay ağını çok güzel kurmuşlar, yani kentin pek çok noktasına tramvay ile erişiliyor, mesajın sonunda kentin ulaşım haritalarını veren bir link paylaşacağım, oradan kendinizde göz atabilirsiniz. Tramvaylar ile ilgili dikkatimi çeken bir başka şey bir tünel geçişi oldu, bununla ilgili bir araştırma yapmadım henüz, görünüş itibari ile çok eski bir tünel ama ne için yapılmış ya da ne zamandır tramvaylar kullanıyor bilmiyorum ama bana enteresan geldi. Kentin en önemli tarihi yapılarından olan Kale nin altından geçiyor bu tünel, daha doğrusu müştemilat mı denilir, ek binaların altından giriyor biraz daha dış bir noktadan Tuna kıyısına çıkıp buradaki hat ile birleşiyor.
Bir diğer garip şey Viyana' da benzerini gördüğüm bir ray uygulaması oldu, herifler makastan tasarruf etmek için garip bir sistem yapmışlar niye makastan tasarruf diyorum, üçgen bir tramvay kesişmesinde 6 adet Y makas bulunması lazım, bunlardan 3 tanesininde kontrollü olması lazım, (3 motorsuz makas olabilir, ökçeden girme tabiri vardır, araç ökçeden girip makası kendisine çevirir) neyse bu amcamlar böyle bir üçgen kesişimde sadece 2 motorlu 2 motorsuz makas koymuşlar, fakat hareketli hiçbir mekanizma olmayan kesim için ise iki oluklu ray yanyana konulmuş, yani 2 adet 1000mm. lik ray birbirine geçirilmiş, şöylekine;
tabii şimdi yazarken aklıma geldi bu rayın bitiminde bir tane yine motorlu makas mecburen var yani yukarıdaki ayrıma göre kendi rayına girmek zorunda, aslında makas tasarrufta edememişler
Ne bileyim garip işte, gerçi toptan garip bir millet ya neyse yine bir başka üçgen kesişim bölgesinde de 2 hattın ortasına inşa edilmiş 3. bir ray hattı vardı, önce ne olduğunu kavrayamadım ama sonra makas yapısını görünce çözdüm. Muhtemelen yoğun saatlerdeki tramvay trafiğinde yolları ayrılacak olan tramvayların ışıklarda gereksiz beklemesini engelleme amaçlı, çünkü sağa dönecek olan sağ yolda kalıyor, sola gidecek olan orta yola geliyor, ve karşıdan gelirken ikiside en dıştaki yolu ortak kullanıyorlar (trafik ışığına doğru bakarak tarif ediyorum ) onun örneğide şu;
Eh, toplu ulaşım bu kadar ilave olarak merkez gara giden tramvay hatları iptal edilmiş bir çalışma var galiba, dillerinden hiçbir halt anlamıyorum ve heriflerde almanca ve ingilizce nizane. Böyle metruk duruyordu tramvay durağı
Bir iki tramvay resmi ile bitireyim,
Haritalar için link
http://imhd.zoznam.sk/ba/maps.html
Hazır iki ülke arası geçiş yapmışken geçen konuştuğumuz şu sınır geçişi falan filan mevzusuna değineyim, biraz apar topar ve kesin karar vermeden çıkınca yanıma pasaport bile almamıştım (normalde yanınızda olmak zorunda) ama bilet fiyatını görünce "kes bir bilet usta, makinist arkasından olsun" deyip biniverdim trene, yola çıkınca da aldı bir tasa "ulan ya pasaport soran olursa?" diye nitekim giderken bırak passı kimliği bilet bile soran olmadı, dönüşte ise hem Slovak hemde Avusturya kondüktörleri biletime baktılar, tabii yine pass kontrol falan yok, kaldı ki karayolunda bile yokken niye trende olsun.
Bir diğer husus yeri gelmişken değineyim, eğer bir şekilde 3-4 günlük bir Viyana gezisi için gelen olursa muhakkak Bratislava' ya gitsin derim, küçük bir kent, bir çırpıda zaten geziliyor, yani yarım gün bile yetiyor. Vize derdi yok, cart yok curt yok ve tüm ulaşım modları ile Viyana-Bratislava 1 saat (Tuna üzerinden giden tekneler hariç süresini bilmiyorum ama 30 ve pasaport falan olmadan binemiyorsunuz)
Ben her halukarda treni öneririm, neden derseniz Euro-Regio Bratislava bileti gidiş-dönüş 15 , bilet 4 gün geçerli, yani üzerinde yazan 4 gün içinde istediğiniz gün ve saatte gidip dönebilirsiniz, aldığınız gün gitmeniz avantajlı çünkü o gün Bratislava kentiçi toplu taşıma ücretide o bilete dahil oluyor, yani ekstra bir bilet almak zorunda değilsiniz, sanırım aynısı Bratislava'dan Viyana'ya alınan gidiş-dönüş biletler içinde geçerli.
Bratislava Merkez tren garı. Berbat bir yer, sıkışık, boğuk ve kötü
İşin turistik tarafına çok değinmeyeceğim, o tarz geyiklerimi artık blog sitemde yapıyorum dediğim gibi öğlen vakti ve biraz da turistik amaçla gidince yine çok fazla toplutaşıma fotosu çekemedim ama iyi bir şeyler çıkar yine de. Bu sefer Bratislava'da gerçekten yoğun bir troleybüs seferi olduğunu fark ettim ve tramvaylarında daha önce hiç gözüme çarpmadığı kadar fazla olduğunu gördüm. Bütün bunların yanında tabii ki çokça otobüste var belki ilgi ve algı ile alakalı ama otobüsler pek dikkatimi çekmedi. Sadece otobüs filosunu yenileme çalışması yapmışlar Citaro muydu bilmiyorum ama çok şık ve uzun (bizim metrobüsler gibi) bir Mercedes vardı, bir de şu an ismini hatırlamadığım garip bir markanın solo otobüsleri vardı. (TEDOM muş markası, altta 3. resim)
Bunun dışında çok başka da bir şey yoktu, dediğim gibi sadece tramvay hatlarının daha yoğun olduğu hissettim bu sefer bir de hala eski olduklarını, eski ve dökülüyorlar. Bir kısmı yenilenmiş, yani içi tamamen yenilenmiş, kapılarıda elektrikli kapılar ile değiştirilmiş ama bildiğimiz otobüs kapısı ve araçlar doğal olarak hala yüksek tabanlı, basamak ile binilen tiplerden.
Eski ve kötü araçlara ve berbat bir informasyona sahip olsalarda tramvay ağını çok güzel kurmuşlar, yani kentin pek çok noktasına tramvay ile erişiliyor, mesajın sonunda kentin ulaşım haritalarını veren bir link paylaşacağım, oradan kendinizde göz atabilirsiniz. Tramvaylar ile ilgili dikkatimi çeken bir başka şey bir tünel geçişi oldu, bununla ilgili bir araştırma yapmadım henüz, görünüş itibari ile çok eski bir tünel ama ne için yapılmış ya da ne zamandır tramvaylar kullanıyor bilmiyorum ama bana enteresan geldi. Kentin en önemli tarihi yapılarından olan Kale nin altından geçiyor bu tünel, daha doğrusu müştemilat mı denilir, ek binaların altından giriyor biraz daha dış bir noktadan Tuna kıyısına çıkıp buradaki hat ile birleşiyor.
Bir diğer garip şey Viyana' da benzerini gördüğüm bir ray uygulaması oldu, herifler makastan tasarruf etmek için garip bir sistem yapmışlar niye makastan tasarruf diyorum, üçgen bir tramvay kesişmesinde 6 adet Y makas bulunması lazım, bunlardan 3 tanesininde kontrollü olması lazım, (3 motorsuz makas olabilir, ökçeden girme tabiri vardır, araç ökçeden girip makası kendisine çevirir) neyse bu amcamlar böyle bir üçgen kesişimde sadece 2 motorlu 2 motorsuz makas koymuşlar, fakat hareketli hiçbir mekanizma olmayan kesim için ise iki oluklu ray yanyana konulmuş, yani 2 adet 1000mm. lik ray birbirine geçirilmiş, şöylekine;
tabii şimdi yazarken aklıma geldi bu rayın bitiminde bir tane yine motorlu makas mecburen var yani yukarıdaki ayrıma göre kendi rayına girmek zorunda, aslında makas tasarrufta edememişler
Ne bileyim garip işte, gerçi toptan garip bir millet ya neyse yine bir başka üçgen kesişim bölgesinde de 2 hattın ortasına inşa edilmiş 3. bir ray hattı vardı, önce ne olduğunu kavrayamadım ama sonra makas yapısını görünce çözdüm. Muhtemelen yoğun saatlerdeki tramvay trafiğinde yolları ayrılacak olan tramvayların ışıklarda gereksiz beklemesini engelleme amaçlı, çünkü sağa dönecek olan sağ yolda kalıyor, sola gidecek olan orta yola geliyor, ve karşıdan gelirken ikiside en dıştaki yolu ortak kullanıyorlar (trafik ışığına doğru bakarak tarif ediyorum ) onun örneğide şu;
Eh, toplu ulaşım bu kadar ilave olarak merkez gara giden tramvay hatları iptal edilmiş bir çalışma var galiba, dillerinden hiçbir halt anlamıyorum ve heriflerde almanca ve ingilizce nizane. Böyle metruk duruyordu tramvay durağı
Bir iki tramvay resmi ile bitireyim,
Haritalar için link
http://imhd.zoznam.sk/ba/maps.html
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5569
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
Çok hoş, çok sağolasın! Ya bana bak, bence sen bir dahaki seferine oradan bir de Prag bileti kopar. Pragtan da, ya da Bratislavadan dönüş biletini al, herhâlde en ucuz çözüm bu olur.
Bratislavada Almanca konuşmamaları şaşırttı beni, Pragta hâlen çok konuşulur, ikisi de bir zamanlar Avusturya İmparatorluğuna dahildiler. Pragta bazı sokak isimleri bile hâlâ iki dilli. Ki Bratislava Avusturyaya daha yakın. Prag Almanyaya yakın, ama Alman İmparatorluğuna ait değildi, Almanlara karşı (ihtiyarlar) biraz çekingenler, savaşta acaip ezilmişlerdi.
Bratislavada Almanca konuşmamaları şaşırttı beni, Pragta hâlen çok konuşulur, ikisi de bir zamanlar Avusturya İmparatorluğuna dahildiler. Pragta bazı sokak isimleri bile hâlâ iki dilli. Ki Bratislava Avusturyaya daha yakın. Prag Almanyaya yakın, ama Alman İmparatorluğuna ait değildi, Almanlara karşı (ihtiyarlar) biraz çekingenler, savaşta acaip ezilmişlerdi.
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18091
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Valla bilmiyorum Başar bana da çok garip geliyor, yani slav tarafları ağır basıp kendilerini milliyetçi falan mı zannediyorlar artık ne tamam tramvay info panoları çok dilli olmasın bir şey demedik ama herşeyde Slovakça olunca insan çok zorlanıyor, tren garında gişede çalışanlar en azından ingilizce konuşuyorlar almanca bilende vardır ama kentiçi taşımanın merkez gar gişesindeki elemanların bilmemesi bence turistik bir kent için kötü, bunu sadece Bratislava için söylemiyorum eğer "biz turistik bir kentiz" deniliyorsa olması gerekir. Viyana'da bu konuda büyük sıkıntı yok, pek çok lise mezunu çatpat olsa da ingilizce anlaşır, çoğu zaman otobüs ve tramvay şoförlerinin ingilizce yardımcı olduğunu gördüm ve görüyorum, yani pek bir kompleks yok "almanca bil lan" gibi Bratislava'ya daha önce bir dostum ile yaptığımız ziyarette üni öğrencisi yaşında gencecik tiplerin ingilizce "gar a nasıl gideriz?" sorusuna bile cevap verememelerine o zamanda şaşırmıştık, dediğim gibi biraz slav tarzı ya da yugo tarzı bir yanları var gibialabay yazdı:Çok hoş, çok sağolasın! Ya bana bak, bence sen bir dahaki seferine oradan bir de Prag bileti kopar. Pragtan da, ya da Bratislavadan dönüş biletini al, herhâlde en ucuz çözüm bu olur.
Bratislavada Almanca konuşmamaları şaşırttı beni, Pragta hâlen çok konuşulur, ikisi de bir zamanlar Avusturya İmparatorluğuna dahildiler. Pragta bazı sokak isimleri bile hâlâ iki dilli. Ki Bratislava Avusturyaya daha yakın. Prag Almanyaya yakın, ama Alman İmparatorluğuna ait değildi, Almanlara karşı (ihtiyarlar) biraz çekingenler, savaşta acaip ezilmişlerdi.
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5569
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
Yugo değil, bu eski Çekoslovak tarihiyle ilgilidir belki. Biliyorsundir, Slovakya Çekyadan ayrılmak istedi. Referandum yaptılar, bütün halk kabul etti, iki ülke ayrıldı. Kısa bir süre sonra da ikisi beraber ABye girdiler. Bu iki nokta arası süreç biraz garip ve zordu, tren irtibatları iptal edildi vesaire. Sonra yeniden bağlandı. Yani ki millet arasında düşmanlık hiçbir zaman sözkonusu değildi, Çekyada Slovak yaşar, Slovakyada da Çek (daha çok Çekyada Slovak sanırım). Ama işte kendi ülkeleriyle kendi yollarını gitmek istediler, postkomünist devir. Ama ayrıldıktan sonra Çekya (Slovakya zor bir alandı) doğusundan kurtulduğundan acaip modern ve zengin bir ülke oldu, Slovakya ise biraz zorlandı. Batmadı, ama zor bir durumda kaldı. Yani komşusu Polonyadan Slovakyaya giriş yaptım, kendimi Doğurusyada hissettim (gerçi, orasını görmedim, ama işte Gerikalmışistanda gibiydi). Çek ve Slovak dilleri birbirlerine çok benzer, biraz farklı, ve harfleri de farklı. Türkçe Azerice gibi. Bütün bunlardan dolayı belki bu tarz yoldan gitmiş olabilirler. Ama sanırım, bu da değişecek. ABde izole kalmanın mânâsı yok. Polonya kalkınıyor, Avusturya fena durumda değil, Çekya yıldız gibi
eh yani.
Artı metro konusuna kısa bir değineyim: Çekoslovakya devrinde oraya metro plânlanıyordu; Vikiye göre 2002de vazgeçilmişmiş. Başgardan bir Stadtbahn tramvay hattı düşünüyorlarmış.
Artı metro konusuna kısa bir değineyim: Çekoslovakya devrinde oraya metro plânlanıyordu; Vikiye göre 2002de vazgeçilmişmiş. Başgardan bir Stadtbahn tramvay hattı düşünüyorlarmış.
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18091
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Yok yugo olmadıklarını biliyorum ben tarz olarak benzer gördüm o yüzden öyle tanımlıyorum yani Slovenler bile ex-yugo geçmesine rağmen farklılar sanırım. Garip bir bölge mesela Slovakyalı olup, Slovakça konuşup aslen Macar olanlar var Macarca da konuşuyorlar, onlardan bildiğim kadarı ile normalde okullarında Almanca öğretiliyor da öğretiliyor, yani iyi kötü lise seviyesinde bilen biri en azından "Wer bist du lan?" diyebilmeli yav ya da nere gidecen hemşerim falan. Mesela Sopron' da market kasiyerlerinde Almanca bilen bulunabiliyor.
Slovakya dediğin gibi pek bir entegre değil gibi bazı konularda ve iş hayatı berbat. Şöyle özetleyeyim Bratislava yakınlarında oturan bir Slovak depo işçisi olarak haftada 60 saat çalışıp alacağı para en fazla 800 yu bulur, (yalan değilse o kadar bile değilmiş) bu adam hergün araba ile 45 dk. yol gelip Avusturya' da çalıştığı zaman haftada 38,5 saat ile en kötü depoda 1000 alıyor, normalde 1200-1300 aralığında, varın kıyası siz yapın.
Slovakya dediğin gibi pek bir entegre değil gibi bazı konularda ve iş hayatı berbat. Şöyle özetleyeyim Bratislava yakınlarında oturan bir Slovak depo işçisi olarak haftada 60 saat çalışıp alacağı para en fazla 800 yu bulur, (yalan değilse o kadar bile değilmiş) bu adam hergün araba ile 45 dk. yol gelip Avusturya' da çalıştığı zaman haftada 38,5 saat ile en kötü depoda 1000 alıyor, normalde 1200-1300 aralığında, varın kıyası siz yapın.