Hayırlı uğurlu olsun ve tek bir işçi kardeşimizin burnu bile kanamadan güzelce tamamlansın inşallah..
“Buca Metrosu her gün İzmir nüfusunun onda birini taşıyacak”
Buca Metrosu her gün İzmir nüfusunun onda birini taşıyacak. Günde on İzmirliden biri, yani 400 bin İzmirli bu hattı kullanacak. Buca’nın en uzak mahallesi Çamlıkule ile İzmir Körfezi arasındaki ulaşım süresi 15 dakikaya inecek. Metro, ulaşımın en yoğun olduğu saatlerde 90 saniyede bir hareket edecek. Hat üzerinde her biri altı vagondan oluşan tam 20 tren seti çalışacak.
Bu devasa yatırımı merkezi hükümetten tek kuruş destek almadan, tümüyle İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin imkânlarıyla yapıyoruz. Üstelik az önce tasvir ettiğim ekonomik kriz koşulları altında… Bu başarının hikayesini size adım adım anlatmak istiyorum. Doğru ve şeffaf finansal yönetimi nedeniyle İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin uluslararası kredi notu 3A. Yani en yüksek düzeyde. Bu güçlü finansal yapı ve yüksek kredi notu sayesinde Buca Metrosu için 490 Milyon Euro'luk uluslararası yatırım kredisi temin ettik. Bu krediyi dört sene anapara geri ödemesiz olmak üzere 12 yılda ödeyeceğiz.
“Buca Metrosu dünyanın fizibilitesi en yüksek metro yatırımlarından biri”
Trenleriyle beraber 765 Milyon Euro’ya mâl olacak Buca Metrosundan elde edilmesi beklenen yıllık işletme geliri ise yaklaşık 45 milyon Euro. Buca Metrosu dünyanın fizibilitesi en yüksek metro yatırımlarından biri. Dünya genelinde bir metronun kendi finansmanını karşılama süresi 30 yılken biz bunu yarı süresinde gerçekleştireceğiz. Ayrıca Buca Metrosu’nun taşıyacağı 400 bin yolcuyu şu anda otobüs ve minibüslerle taşıyoruz. Her bir yolcu için Belediye bütçesinden günde yaklaşık 5 lira ilave yapıyoruz. Raylı sistemdeki kişi başı ulaşım maliyeti çok daha düşük olduğu için bu desteğe Buca Metrosu’nda sonra artık ihtiyaç kalmayacak. Buca Metrosu ile bölgedeki otobüslerimiz 13.075 kilometre daha az yol ve 902 daha az sefer yapacak. Günlük en az sekiz bin litre yakıt tasarrufu sağlayacağız. Tüm bunların sonucunda Belediyemiz yılda 48 milyon Euro tasarruf edecek. Dahası soluduğumuz hava temizlenecek.
“İzmir ekonomisine can suyu olacak”
Buca Metrosu İzmir için sadece bir ulaşım projesi değildir. Aynı zamanda bir istihdam kaynağıdır. Projede 300’ü mühendis, 2 bin 500 personel çalışacak. Çiğli Tramvayı’nda olduğu gibi, Buca Metrosu yapımında da genç mühendis istihdamını zorunlu kılıyoruz. Buca Metrosu’ndan ekmeğini kazanacak olan sadece proje çalışanları değil. Bölgedeki esnaf, imalat ve hizmet sektörlerinin tamamı bu yatırımdan faydalanacak. Metro yatırımı bu zor dönemde İzmir ekonomisine can suyu olacak. Türkiye’deki ilk sürücüsüz raylı sistemlerden biri olan Buca Metrosu 13.5 kilometre uzunluğu ve 11 istasyonu ile tüm İzmir trafiğine büyük bir nefes aldıracak. Trafikte yüzde 70 rahatlama yaratacak. Buca Metrosu’nun özelliği, İzmir sahilini iç kesimlere bağlayan ilk kesintisiz toplu ulaşım koridoru olması. Bu nedenle sadece büyüklüğü açısından değil, İzmir’in kentsel gelişimi açısından da tarihi bir proje.
Buca Metrosu ile üç raylı hattımızı birbirine bağlıyoruz, yani İzmir’i demir ağlarla örüyoruz. Buca Metrosu, Narlıdere – Bornova metro hattı ile Üçyol’da, İZBAN ile Şirinyer’de ve önümüzdeki dönemde yapacağımız Karabağlar – Gaziemir metrosu ile General Asım Gündüz İstasyonu’nda kesişecek.
“Buca Metrosu’nu İzmir’e dört yılda kazandıracağız”
Bugün temelini attığımız Buca Metrosu’nu İzmir’e dört yılda kazandıracağız. Çünkü finansmanı sağlandı ve inşaat devam ettikçe ödemesi de tıkır tıkır yapılacak. İzmir’de Cumhuriyet’in ikinci yüzyılını demokrasiyle taçlandıracak, Buca Metrosuyla ileriye taşıyacağız. İzmir her daim olduğu gibi memleketin aydınlık geleceğinin lokomotifi olmaya devam edecek. Bu yolculukta birlikte yürüdüğümüz ve alın teri döken tüm çalışma arkadaşlarıma emekleri ve yürekleri nedeniyle sonsuz teşekkür ediyorum.