Dün öğleden sonra,; vakit bulunca, kendimi hemen raylara attım...
Hedefim daha fazla işletmeyi kullanmaktı AMA açıkcası süreler beklediğimden uzun sürünce planları biraz değiştirmek zorunda kaldım;
devamı yarın veya pazartesi günü...
Neler yaptığımı, süreleri, eksikleri, artıları elimden geldiğince tarafsız bir gözle anlatmaya çalışacağım.
Saat 14:30 civarlarında "Atatürk Bulvarı" durağından tramvaya bindim ve OGÜ durağına gittim. OGÜ durağından ÇANKAYA tramvayına binerek ÇANKAYA durağına vardım VE ilk hedefimi gerçekleştirmek için kağıt, kalem ve telefon üçlüsünü elime aldım Bombardier'in en arkasına üçlü koltuğun sağına oturarak Bismillah dedim.
(İlk ve son durak ile ÇARŞI durağına varış ve kalkış saatlerini yazarak anlatmaya çalışacağım.)
İLK PLANIM -> ÇANKAYA-BATIKENT idi.
-ÇANKAYA durağından "15.03"de hareket ettik.
-OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ AKTARMA DURAĞIna "15.20"de vardık.
ÇANKAYA-OGÜ tramvayından inerek OGÜ-SSK tramvayını bekledim ve bindim.
-OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ AKTARMA DURAĞIndan "15.23"de hareket ettik.
-ÇARŞI durağına "15.39"da vardık."15.41"de ÇARŞI durağından hareket ettik.
-SSK AKTARMA DURAĞIna "15.59"da vardık.
OGÜ-SSK tramvayından inerek SSK-BATIKENT tramvayını bekledim ve bindim.
-SSK AKTARMA DURAĞIndan "16.07"de hareket ettik.
-BATIKENT durağına "16.33"de vardık.
YANİ;
ÇANKAYA durağından 15.03'de başlayan yolculuğum 16.33'de BATIKENT durağında son buldu.
Toplamda 2 aktarma durağı ve 3 tramvay;
ÇANKAYA-BATIKENT: varış süresi TAM "90 DAKİKA", "1.5 SAAT".
*ÇANKAYA-ÇARŞI arası: 36 DAKİKA / (15.03-15.39)
------------------------------------------------------------
İKİNCİ PLANIM -> BATIKENT-OTOGAR idi.
-BATIKENT durağında tramvaydan hiç inmedim. Vatman dışarı çıkıp bir hava aldı.
4 dakika sonra hareket ettik. Saat 16.37'de hareket ettik.
-SSK AKTARMA DURAĞIna "16.57"de vardık.
BATIKENT-SSK tramvayından inerek SSK-OTOGAR tramvayını bekledim ve bindim.
-"17.02"de SSK AKTARMA DURAĞIndan hareket ettik.
-ÇARŞI durağına "17.15"de vardık. "17.18"de ÇARŞI durağından hareket ettik.
-OTOGAR durağına "17.39"da vardık.
YANİ;
BATIKENT durağından "16.37"de başlayan yolculuğum "17.39"da OTOGAR durağında son buldu.
Toplamda 1 aktarma durağı ve 2 tramvay;
BATIKENT-OTOGAR: varış süresi "62 DAKİKA"
*BATIKENT-ÇARŞI arası: 38 DAKİKA / (16.37-17.15)
-----------------------------------------------------------
Başladığım yere dönüşü söyliyeyim;
OTOGAR'dan, "17.42"de OTOGAR-OGÜ tramvayına bindim.
"18.03"de ATATÜRK BULVARI durağında indim.
Baştanda söylediğim gibi; hedefim daha fazla işletmeyi kullanmaktı AMA süreler beklediğimden uzun olunca hedefler değişti. Dün bu 2 güzergahı kullanabildim.
Ok çıkarttığım yer bizim malikane.
(Osmangazi Mahallesi)
[Evin önündeki boşluk TÜLOMSAŞ arazisi. Balkon bol tren manzaralı.
İstanbul YHTleri göz kamaştırıyor.]
Malesef, EsTram'ın bizim eve en yakın noktası OGÜ hattınının "Atatürk Bulvarı" durağı.
Haritada da görebilirsiniz, belki de şehrin ortasında ikamet ediyoruz ama malesef tramvayımız daha yok.
Daire, cadde üzerinde. Eğer ki tramvayı bu bölgeden geçirmeyi düşünürlerse büyük ihtimal önümüzden geçer de, bakalım ne zaman olur bilemiyoruz???
(Ayrıca cadde üzerinde birçok önemli kapı var. ENVERİYE garı, TÜLOMSAŞ, Anadolu Üniversitesi Porsuk MYO, 2 Anadolu Lisesi, 1 Sosyal Bilimler Lisesi)
Sizler bu konuda oldukça güzel düşünceler geliştiriyorsunuz.
Bizim evin önünden tramvay nasıl geçer?
ÇAMLICA-OGÜ hattını mı bağlamak gerekir? Yoksa OGÜ'den bir kol çekmek yeterli olur mu?
Esasen ÇAMLICA ve OGÜ hattını bağlayınca SSK hattında da epey rahatlama yaşanır gibi duruyor...
-----------
Neyse çok anlattım, inşallah kafanızı ağrıtmıyorumdur. Esas konumuza geri dönelim.
ARTILAR;
-Uzatma hatlarının geçtiği bölgeler oldukça fazla nüfusa hitap ediyor.
-Uzatmaların tramvay sayıları gayet ideal.
(Daha önceden de söylemiştim; BATIKENT hattında 4 tramvay çalışıyor. ÇANKAYA hattını ise dün öğrendim 3 tramvay çalışıyor.)
-BATIKENT sakinleri oldukça memnun. ÇANKAYA sakinleri de memnun ancak onların dillendirdiği bir sıkıntı var. Birazdan yazacağım.
-Uzatma hatlarındaki yoğunluk ana omurgaya göre az olunca klimalar işlevini oldukça iyi bir şekilde yerine getiriyor. Gayet soğuk bir şekilde seyahat ettik. (Ama OGÜ-SSK ve SSK-OTOGAR hattı bu konuda çok sıkıntılı)
EKSİLER;
-Uzatma hatlarında ki tramvay sayıları yeterli demiştim. Şöyle söyliyeyim; oturaklar tamamen dolu, ayakta da az sayıda insan oluyor.
Yanlız ana omurgada sıkıntı büyük. Hem OGÜ-SSK hemde SSK-OTOGAR tramvayların da abartısız söylüyorum ettiğim seyahati tanımlamak için balık istifi az kalır.
Hele ÇARŞI durağında öyle bir kargaşa oluyor ki, anlatılmaz yaşanır.
Zaten saatleri yazarken de farketmişsinizdir, tramvaylar ÇARŞI durağına geldi mi hemen kalkamıyor! Yolcular arasında indi bindilerde büyük kargaşa yaşanıyor.
(OGÜ-SSK tramvayındayken ÇARŞI durağına geldiğimiz de ısrarla binmeye çalışanlar olunca kapılar kapanmadı, güvenlik görevlisi falan geldi.)
-Bu konu daha önceden de konuşuldu tamda tahmin ettiğim gibi!
ESPARK durağı oldukça faydalı olmuş. İndi, bindi epey fazla oluyor. Yanlız inenlerin çoğu valiz, çanta eşliğinde indi.
Ayrıca tramvayın içinde "İstasyon için bu durak mı?" şeklinde konuşmalar yükseldi. Keşke bu durağın ismi ESPARK olmasaydı diyorum. Eskişehir'de YHT sirkülasyonu oldukça yüksek. Gün geçtikçe bu sirkülasyon daha da artacak gibi duruyor. Şehre yabancı olanlar içinde "MERKEZ GAR" şeklinde bir istasyon çok daha faydalı olurdu gibime geliyor.
-Duraklarda, bilgilendirme ekranları büyük bir eksiklik. Kesinlikle buna geçilmeli.
Ayrıca eski araçların içinde de hala bilgilendirme ekranları yok.
-Batıkent sakinleri oldukça memnun, yanlız "neden direk ÇARŞI'ya gidemiyoruz" şeklinde bir iki çatlak ses duydum.
Ama ÇANKAYA ve YENİKENTliler biraz hoşnut değiller. Hatta en beğenilmeyen hat orası gibi duruyor. Herkes aynı şeyi konuşuyor.
OGÜ hattına bağlanması ÇANKAYA ve YENİKENTliler için gerçekten süreleri çok uzatıyor.
Özellikle ÇARŞI'ya gidecekler için lüzumsuz bir şekilde dolaşmak zorunda kalıyorlar.[Çankaya'dan otobüs ile 20 dakika da Odunpazarı'na(Atatürk Lisesi tramvay durağına) varılıyor]
Herkes ilk planlanan güzergahın neden yapılmadığını konuşuyor.
Bilmeyenler varsa; ilk planlanan güzergah;
Sarı->Çankaya-Yenikent hattı; ilk planlanan güzergah beyaz ile tamamladığım güzergah. Direk Atatürk Lisesi durağına iniyordu. AKTARMA İSTASYONUda Atatürk Lisesi durağıydı.
Ancak malesef değiştirildi. Değiştirilmesinin nedeni olarakta; bölgedeki trafik yoğunluğu gösterildi. Odunpazarı mevkiinde malesef araç yoğunluğu oldukça fazla. Buraya bir tramvay hattı sokmak işleri daha berbat hale getirirdi.
Tabi ki çözümü vardır; yerin altına sokarsınız veya viyadük tarzı bir şey yaparsınız bu sorunu aşarsınız ama EsBB çözümü güzergahı değiştirmekte buldu.
Ayrıca, ÇAMLICA-BATIKENT-ÇANKAYA-YENİKENT açılışları yapılırken EsBB Başkanı yeni uzatmalardan bahsetmiş.
Sazova'ya Bilim Sanat Kültür Parkın yanına yeni stadyum yapılıyor. Şuan kaba inşaatı epey ilerlemiş durumda. 2015 Haziran'da bu stadyum teslim edilecek. Buraya tramvay çekilecekmiş.
Ek olarak IHLAMURKENT sakinlerine de müjde vermiş. ÇANKAYA'dan IHLAMURKENT'e de hat çekilecekmiş.
Yeni hedefler ilk olarak bunlarmış.
Bugün ÇANKAYA'ya giderken bir şey dikkatimi çekti. IHLAMURKENT ayrımına ikili ray döndürülmüş bile. Hatta Çankaya'ya tek ray dönüyor, IHLAMURKENT tarafına ikili ray dönüyor. Çankaya hattından makas yapılıp, 50-60 metre ray döşenip bırakılmış.
Yani IHLAMURKENT ilk hedef sanırım.
Harita üzerinden göstereyim;
Sarı çizgi, EsTram'ın ÇANKAYA güzergahı. Beyaz benim çizdiklerim.
İki çizgi iki ray anlamına geliyor.
Resme göre tarif edeyim; tramvay sol taraftan geliyor, Çankaya Mah. yazısı yönünde dümdüz devam ediyor, sola dönüp tur atıp tekrardan geldiği yöne dönüyor.
Kartopu Caddesinin başına, bugün gördüğümü çizdim.
Kartopu Caddesinden devam edince "IHLAMURKENT"e çıkıyorsunuz.
EsBB Çankaya hattından makas yapmış zaten, 50-60 metre rayda döşemiş.
Sadece rayları uzatmak kalmış .
İnşallah anlaşılır olmuştur.
Kafanıza takılan soru işaretlerini seve seve cevaplarım...