TÜRK Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) Makina Mühendisleri Odası’nın (MMO) hazırladığı, “Ulaşımda Demiryolu Gerçeği Raporu nda cesitli konulara temas edilmis bunlarin arasinda en dikkat cekici olanlar tabii ki hizli tren hatlari ile ilgili bir takim iddialar, tabi burada benim aklimin almadigi bir kac konuya temas etmek istiyorum.
“demiryollarının bilinçli olarak geriletildiği, yarım asırdır neredeyse ray döşenmediği” savunularak,
Sonuna kadar haklisiniz, peki bu ülkede demiryolu okullari kapatilirken de bu tepkileri gosterdiniz mi? mühendisler amannn nasil olsa bu is gelismiyor diyerek Almanlarin yaptigi 100 yillik raylarin üstüne mi yattilar yoksa yeni teknolojileri ayni hizla takip ettilermi?
Raporda, hızlandırılmış trenin hızı önceleri 160 km/saat öngörülmüşken, 1999 yılında 200 km/saate, 5 Mayıs 2005 tarihli Bakanlar Kurulu kararıyla 250 km/saate çıkarıldı ğı belirtilerek, şu andaki kurguda 300 kilometre hız amaçlandığı, oysa uzmanların belirttiğine göre hiçbir ülkenin bu düzeyde hızlarla başlamadığı vurgulandı.
hizlandirilmis tren mi? Hizli trenmi? Bu ikisi arasindaki farki cok iyi biliyor olmaniz gerekirdi. Ayrica 300 km hizla hic bir ulke baslamadi derken TCDD nin sovenligi disinda ben hic 300 km ile isletme yapilacagini gercekci olarak duymadim ve her zamanda soyledim zaten 300 km ortalama hiz diye bir sey yok, arti ornek Avrupa ülkelerinde bu sistemlerin kurulusu cok eskilere dayaniyor tabii ki 300 km hizlar ile baslamadilar cünkü bu hizi yapacak lokomotif varmiydi? Sene kactan bahsediyorsunuz?
Ulaştırma sektörünün bütünü ve demiryolları altyapı, araç, arazi, tesis, işletme ve taşınmazlarına yönelik bütün özelleştirmeler ve belediyeler ile üçüncü şahıslara devri durdurulmalı.
Belediye kamu degilmi? Ha pardon dogru belediyeler sizin arpaliginiz degil, ama belediye isletmelerinde rayli sistemlerin ne kadar sorunsuz ve duzgun isletildigi hakkinda biraz bilgi sahibi olmaya calissa idiniz sanirim bu talepte bulunmazdiniz, tabii sari sendikalarin cöreklendigi iscinin sirtindan krallik yasadigi bir yerde bu serzenislerde haklidir da hicbir yerde isini yapan adama kimse bir sey demiyor.
Gerekli olan altyapı, bakım, yenileme çalışmaları eşliğinde eski hatlarda ‘sürat demiryolu’ projelerine yönelinmeli; yeni altyapı ve yüksek standartlı yeni hat yapımına dayanmayan ‘hızlı/hızlandırılmış tren’ projeleri mutlaka ve derhal durdurulmalı.
Yine pardon, ama bu hizli tren hatlari zaten tüm alt yapisi ile yeniden yapilmiyormu? Sürat demiryolu dediginiz sey zaten hizlandirilmis trenin ta kendisi degil mi, yani konvansiyonel hatlarin alt yapisi yenilenerek trenlerin yapabilecegi maksimum güvenli hiz ile calismasi?
GAP’ın demiryolu projeksiyonlarına katılması sağlanmalı. Yük ve yolcu taşımacılığında demiryolunun taşıma oranları planlı olarak artırılmalı. Demiryoluna göre 2 misli, hızlı suyoluna göre neredeyse 3 misli daha fazla enerji tüketen karayoluna yapılmakta olan bütün yeni yatırımlar durdurulmalı. Ağırlık demiryollarına verilmeli. TÜDEMSAŞ, TÜVASAŞ, TÜLOMSAŞ gibi TCDD fabrikaları lokomotif ve vagon üretecek teknik düzeye getirilmeli.’’
Dogru soze ne denir sonuna kadar hakli sozler.