Stuttgartın nüfusu çok fazla değil, yaklaşık altıyüz bin. Ama Metropol alanı, beş buçuk milyon, o yüzden bayağı büyük bir kent olarak algılanıyor. Metro ve toplu taşım hizmeti de ona göre, orta boy/büyük bir kente layık olacak şekilde, saat sabah 4ten gece 1e kadar. Hat uzunluğu yaklaşık 230 km, yol uzunluğu yaklaşık 130 km. 15 hat var, 200 istasyon/durak. 14 tam metro istasyonu ve 10 kısmen kapaklısı var, geri kalanları üstte. Daha fazla bilgiler vesaire Vikiden, şuradan buyrunuz: https://de.wikipedia.org/wiki/U-Bahn_Stuttgart .
Ben ne yazık ki bir hata ettim, indiğim o yerüstündeki durakta rayları cadelerle ve etrafla bağlayan acaip üstgeçit köprüsünü çekmedim. Boğaz ve Haliç köprüleri gibi bir asma tekniğiyle yapılmış, çokyollu, yani sadece iki tarafı değil de, daha fazla tarafı olan bir »ağ« köprüsü yapmışlar, muhteşem! Ama rayları görünce, bizim Metrobüs problemimiz aklıma gelmişti de, ondan iki tarafı resmettim, köprüyü unuttum. Her neyse.
Bir kaç defa yazmıştım, Stuttgart İstanbul kadar dağlık bir kent, metroları ilginç, dişli tekerleksiz bazı yokuşları çıkabiliyorlar, ama özel yapım galiba, normal araçlar çıkamazdı. Ama çıkıyor işte. Tek bir hat dişli, o da çok fazla dik.
Gelelim bir kaç resime:
Charlottenplatz istasyonu, merkezde (şarlottenplats):
![Resim](http://www.ulasimturkiye.com/userpix/8_1merkez_1.jpg)
![Resim](http://www.ulasimturkiye.com/userpix/8_2merkez_1.jpg)
![Resim](http://www.ulasimturkiye.com/userpix/8_3merkez_1.jpg)
![Resim](http://www.ulasimturkiye.com/userpix/8_5merkez_1.jpg)
Killesberge giden bir tren:
![Resim](http://www.ulasimturkiye.com/userpix/8_4killesbergetren_1.jpg)
Löwentorbrücke istasyonu (lööventoorbrükke, Aslankapı Köprüsü):
Bu iki resimde görülüyor ki, bazı hatlarda üç raylı yollar var, bunun sebebi, eski tramvay şebekesinin dar aralıklı, yeni sistemin ise normal aralıklı olması. 15 numara da galiba son tramvay hattıydı, bir süre bazı raylardan farklı araçlar işlemek zorundaydılar. Şimdi bu duraktan geçerken duruyor muydu, yoksa sadece bir depoya mı gidiyor o üçlü yol, onu bilmiyorum. Ama bu istasyon bana bizim Metrobüs şebekesini hatırlattı. Bu tramvay değil, ağırlaştırılmış müebbetli metro da değil, tam orta şekerli, araçlar da acaip geniş ve ferah (zaten Almanyada mümkün olduğu kadar araçları fazla doldurmamaya bakılır, ona göre frekans, uzunluk, alternatif falan sunulur, yani bambaşka bir yaklaşım).
![Resim](http://www.ulasimturkiye.com/userpix/8_6loewentorbruecke_1.jpg)
![Resim](http://www.ulasimturkiye.com/userpix/8_7loewentorbruecke_1.jpg)
Bu da Killesberg sondurağı, başka bir hatta. Rahatsız etmemek için, istasyon yerin altına alınmış. Tünelden gidiyor, yeryüzüne çıkıyor ve evvelden gösterdiğim duraktan gelen hatlarla (rayla) birleşiyor; Killesberg Killes Tepesi demek ve tepeüstü de:
![Resim](http://www.ulasimturkiye.com/userpix/8_8killesberg_1.jpg)
Ne kadar tepeüstü olduğunu göstermeye çalışayım, yukarıda çektiğim, alâkasız bir resimden iki parça, belki gözünüzde canlandırabilirsiniz ki buradan Killesberg istasyonuna yine bir yokuş çıkılıyor, yani tam tepeye, burası daha biraz altında:
![Resim](http://www.ulasimturkiye.com/userpix/8_xinstal1_1.jpg)
![Resim](http://www.ulasimturkiye.com/userpix/8_xinstal2_1.jpg)