bur-T.10:04 » Yerli Üretim Tramvay "İpek Böceği" - Durmazlar

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18158
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 16 Mar Cum, 2012 14:06

alabay yazdı:Sen de eskiden evdeki sigortalarına tel falan takmaz mıydın?! :P
Ben evdeki elektrik işlerimi hep kendim yaparım :) Allahıma şükür ufak tefek çarpılma dışında bir arızam olmamıştır, tabii ki destek ve yardım aldığım ya da sadece yardım ettiğim zamanlarda oluyor.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5586
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 16 Mar Cum, 2012 15:28

Sen bırak onları … taktın mııı … takmadın mııı :P

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18158
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 16 Mar Cum, 2012 15:30

alabay yazdı:Sen bırak onları … taktın mııı … takmadın mııı :P
arkadaşım, onun yöntemi zaten tel sarmak? :) başka bir yolu yoktu ki, tabii ki sardım. İnce tel olursa onu dürecen kalınlaştıracan yoksa amperi çekmez, kalın telse de abartmayacan tek kat dönücen işte, Allah Allah :)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5586
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 16 Mar Cum, 2012 15:31

İşte bundan motor falan olmuyor :-) Heh!

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

tüvsaş duruken sen neden yaptın diyor ?

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 16 Mar Cum, 2012 15:57

tüvasaş duruken sen neden yaptın diyor ?

http://www.kentgazetesi.com/?p=3153
Cumhuriyet Halk Partisi İl Başkanı Gürhan Akdoğan, dün sessizliğini bozdu ve Bursa için önem taşıyan üç ayrı konu hakkında görüşlerini açıkladı.

Akdoğan, basın toplantısında son olarak Büyükşehir Belediyesi’nin İstanbul’da tanıtımını yaptığı yerli tramvay üretimi İpekböceği’ne değindi. “30-40 yıllık bir bilgi birikimi olan TÜVASAŞ dururken, bu işin belediye eliyle yapılması ne derece doğru” diyen Akdoğan, Heykel-Santral Garaj-Çarşamba-Altıparmak caddelerini kapsayan tramvay hattı hakkında da görüşlerini açıkladı ve ulaşım master planı olmadan benzer çalışmaların yapılmasına inanmakta zorluk çektiğini belirtti.
üretimden bazı resimler

Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
En son Mehmet Kasım tarafından 16 Mar Cum, 2012 21:15 tarihinde düzenlendi, toplamda 2 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5586
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 16 Mar Cum, 2012 16:07

Masterplân mı demiş? Almanyalı mı bu? :lol:

Evet, Tüvasaş nedir, bilmiyorum, hiç duymadım. 40 sene bilgi varsa, neden 40 araç yok?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18158
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 16 Mar Cum, 2012 16:10

TÜVASAŞ bugüne kadar neden yapmaya çalışmamış bunun hesabını kim soracak? Gerenk yoktu dimi, nasıl olsa TCDD nin vagonlarını revize edip el bebek gül bebek geçiniyorlardı :) adamlar ihalelere bile girmiyor yoğunluktan. Ben tabii ki Tüvasaş'ın tecrübesinden faydalanmasına taraftarım, hatta defalarca bende aynı eleştiriyi getirdim. Madem vagon yapan bir fabrikamız var niye bağırınıyoruz diye. En azından aracın kaporta,şasi,iç tasarım,cam,kapı mevzusunu halletmişiz, hadi bu işin küçük kısmı desek bile (hacim olarak büyük ama önem olarak küçük) yine de bir iş yapılıyor, fakat işte sende dikkat çektin ya Mehmet, geçende demiştim biraz ürin yarışı var sanki :) ben YAPTIM deme gayesi insanları kamçılıyor ama BEN demek adamı helak eder maazallah.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 16 Mar Cum, 2012 16:19

peki abi master plan olmadan bursaray yapılmasına ne diyorsun? boşuna mı yapıldı.

bu arada master plan yapılıyor şu anda. dr brener yapıyor

üretimden bazı resimler

Resim
Resim
Resim
Resim
En son Mehmet Kasım tarafından 16 Mar Cum, 2012 21:07 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5586
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 16 Mar Cum, 2012 16:22

Ben Bursa için işleri çok kötümser görüyorum, hele şu tel raylık şeyi görünce. Bunu başından beri söylemiştim ve ben de hep mastır of papıts plân falan diye geveledim, kimse dinlemedi.

Eskişehir bunu yapan tek kente benziyor. Antalya yoh, İzmir bilmem, İstanbul hohoo …

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 16 Mar Cum, 2012 16:54

bursa'nın metro hatları çok iyi görünüyor. tek hat sistem ring tramvayı. tabi fizibilite etüdü yapılmıştır. ama master plan daha büyük bir iş.

üretimden resimlere devam

Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
En son Mehmet Kasım tarafından 16 Mar Cum, 2012 21:09 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
mehmet kahraman
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 124
Kayıt: 28 Oca Cum, 2011 18:38

Mesaj gönderen mehmet kahraman » 16 Mar Cum, 2012 18:27

mustafaguler yazdı:Sn. Mehmet Kahraman;
videoyu izlediniz mi bilmiyorum ama boji yerlidir. Hatta ilk tasarlanan bogi frenler için uygun olmadığından sil baştan yeniden tasarlanarak yapılmış. Ayrıca yazılım tamamen yerli kaynaklarla yapılmış. Fren sistemi yurtdışından geliyor sanırım. Motor ise Siemens tarafından sağlanıyor. Birde videoda en ilgincime giden tarafı tramvayın geri geri gidebilmesi oldu. :twisted:
Bogi'nin Bursa'da yapıldığını biliyorum. Motor ve fren sisteminin burada yapılamaması daha önceki denemelere bakarak gayet normal. Keşke yapabilsek. Ama yazılımın burada yapılması oldukça iyi bir haber. Çünkü, motor ve fren tertibatı birer sistemdir. Bir kere alındıktan sonra iş onu kontrol etmeye kalır. Ama yazalım, aracın tüm fonksiyonlarını her zaman değiştirme/geliştirme imkanı sağlar.

Güncel örnek; ALSTOM tramvay araçlarında bırakın yazılımda değişiklik yapmayı iki butonun yerlerini değiştirmek için bile garanti süresinin bitmesi bekleniyor.

Yazılımda, araç fonksiyonları ile oynamak gerektiğinde (kapı açılıp kapanma süresi, ana ekranda fonksiyon değişikliği vs.) üretici firmaya gebe kalmak anlamına geliyor. Tabi bu firmalar da bu fırsatı kullanıp en ufak işlerde bile astronomik paralar istiyorlar.

Bunun için yazılımın yerli olması (ortaya nasıl bir şey çıkacağını bilmesek de) çok büyük bir başarı diye düşünüyorum. En kötü ihtimalle zaman içinde deneme yanılma yolu ile iyi bir araç yazılımına sahip olabiliriz.

Not: Geri modda gidemeyen raylı sistem aracına bu güne kadar rastlamadım. Ama bu özellik güvenlik açısından tehlikeli olduğundan (50-60 m aracın arkası görülemediğinden) zaruri durumlar dışında kullanılması yasaktır. Sadece araçları ayırırken (dekuple ederken) kullanılmaktadır.

Kullanıcı avatarı
mehmet kahraman
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 124
Kayıt: 28 Oca Cum, 2011 18:38

Mesaj gönderen mehmet kahraman » 16 Mar Cum, 2012 18:56

Soru 2:
Neden üzerine sinyal ekipmanları eklenebilen bir metro aracı değil de, trafik içinde giden ivmelenmesi ve frenlemesi daha hassas ve daha kuvvetli olması gereken tramvay aracı yapmaya uğraşıyoruz?
Ben hep tam tersini düşünmüştüm, yani metro aracı yapmak daha zordur gibi, sen teknik ve kullanım açısından olayı bildiğin için bakış açın farklı oldu, ama o zamanda daha fazla dışa bağımlılık gerekecekti belki de, ne bileyim aracın sinyalizasyon ile haberleşmesi için bir sürü ayrı ekipman ve yazılım olayı giriyor içine acaba maliyet nedeni ile mi seçilmedi?[/quote]

Taksim Metrosu'ndan örnek vereyim. İlk kurulduğunda ALSTOM firması 1970 model araçlara sinyal ekipmanları giydirip bir de otomatik sürüş fonksiyonu eklenmiştir.

Daha sonra hat uzatıldığında sinyal sistemi komple değiştirilmiştir. Yeni alınan ROTEM araçlarına yeni sinyal sistemi ekipmanları eklenmiştir. Ayrıca eski ALSTOM araçlarına da yine yeni sinyal ekipmanları eklenerek seferlere başlamıştır.

Araçların kendisi tramvay aracından hiçbir farkı olmadığı gibi frenleme ve ivmelenme değerleri tramvay aracından daha düşüktür. Bu da aracın yapını kolaylaştıracak unsurlar olduğunu düşünüyorum.

Bir diğer özellik ise, tramvay araçları cadde düzeyinde seyrettiği için bogi tasarımı daha detaylı olmalıdır. Yani, bogi aracın altında olabildiğince alçak olmalıdır. Metro araçlarında ise peronlar yüksek olduğundan bogi tasarımı daha esnek olabilir.

Bunun dışında, tramvay araçlarında yardımcı üniteler aracın çatısına yerleştirilmek zorundadır. Aracın bakımında ve tamirinde hem araç altı hem de araç üstü ekipmanlar kontrol edilir. Metro araçlarında ise bütün ekipmanlar boginin dışında kalan yerlere yerleştirilir. Bu da bakım ve arıza gidermelerinde sadece bakım kanalına ihtiyaç duyulmasını sağlar.

Yani, yazılımı kendimiz yaptığımız taktirde hem imalat hem de bakım süreçleri göz önünde bulundurulduğunda yüksek tabanlı araç yapmak daha kolay gibi.

Sinyal sistemi konusuna gelince; kendimiz yapmadıktan sonra tabii ki bağımlılık olacaktır. Fakat bu bağımlılık sadece sinyal fonksiyonları için geçerlidir. Sinyal sistemi olmadan da bu araçlar zaten çalışır olacaklardır. Önceki yazımda dediğim gibi Rotem firması bogi ve şasi dışında bütün ekipmanları farklı firmaya aittir. Ve tabi sinyal sistemi de öyle. Fakat araç yazılımını kendileri yaptıkları için bu işi çok iyi kotarıyorlar.

Cevapla

“Toplu Taşıma Araçları” sayfasına dön