
salı sallanır, çarşamba çarşafa dolanır, perşembe perişanlıktır, cuma mübarek gün, cumartesi-pazar tatil. pazartesi günleri çalışsalar yeter temmuza açılır hat...
RAYLI SİSTEMLER TEKNOLOJİSİ SİNYALİZASYON MERKEZ TESİSLERİ
1. MERKEZ BİLGİ İŞLEM SİSTEMLERİ
1.1. Merkez Bilgi İşlem Sistemlerinin Yapısı
Bir merkezden gönderilen kontrol kodu ile o merkeze bağlı birimlere kumanda etmenin söz konusu olduğu ve her türlü sinyalizasyon bilgileri ile tren trafiğinin bir indikasyon paneli üzerinde izlenebildiği sistemlerde bu bilgi alış verişini temin edecek cihazlara ihtiyaç vardır. Merkez ve yol boyundaki irtibatı sağlayan iletim hattı Bilgi İşlem
sistemini oluşturur.
Merkezi Bilgi İletim Ünitesi (CDTU); DTS, ATI ve TINPU arasında uyumu sağlayan bir mantık ünitesi ile DTS’ler arasında uyumu sağlayan mantık ünitesinden oluşur. CDTU: Central Data Transfer Unit.
CDTU üzerinde her kanal için bir iletim ünitesi ve sigortasız kesici (anahtar) bulunur. Ayrıca sistem paneli, güç kaynağı üniteleri ve fanları vardır.
1.2. Merkez Bilgi İşlem Sistemlerinin Çalışması
Kumanda edilecek olan bölgenin uzunluğuna bağlı olarak bu sistem içerisinde yeterli sayıda ve gerekli yerlerde olmak üzere yükseltici (Amplifier) ve tekrarlayıcılar da (reparator) bulunur. Ayrıca yeterli sayıda bilgi kanalları vardır.
Merkezi Bilgi İletim Ünitesi (CDTU) her istasyona yerleştirilmiş bulunan bilgi iletim uydularına (DTS) bir çift iletim hattı ile bağlanmıştır. Merkez ile kendisine bağlı noktalar arasında kontrol ve indikasyon bilgileri işlemi görür. Sinyal, makas ve diğer kumandalı donanımların kontrolü için dispeçer tarafından verilen bilgiler CDTU vasıtası ile DTS’lere gönderilir. Bu kontrol işlemlerinin sonucu olarak veya tren hareketlerine bağlı olarak bölgede meydana gelen değişiklikler relay interlocking devreleri üzerinden DTS’lere ve oradanda CDTU’ya gelir. Daha sonra bu bilgi izleme paneline, trengraf cihazına ve tren tanıtma numarası işletim ünitesine gönderilir.
Merkezi bilgi İletim Ünitesi-CDTU, Saha İletim Uydusu-DTS’ ye gönderilmesi gereken kontrol bilgisi olmadığı zaman indikasyon tahsis kodlarını birinci istasyondakinden son istasyondaki (her kanal için) DTS’lere devirsel olarak gönderir. İndikasyon bilgisinde değişiklik olursa DTS İndikasyon kodunu gönderir. Değişiklik yoksa DTS sadece indikasyon cevap kodunu gönderir. Gelen bilgiler CDTU’da doğrulanırsa indikasyon bilgisi olarak alınır. Alınan bu bilgi Tren tanıtım ünitesi-TINP, Otomatik trengraf-ATI veya Dispeçer kumanda konsolu DIP’e gönderilir. Bilgiler doğrulanmazsa CDTU, sonraki tahsis kodunu iletimine geçer ve böylece bir indikasyon devri tamamlanır.
Dispeçer tarafından kontrol bilgisi oluşturulduğu zaman mevcut indikasyon devri bittikten sonra kontrol devrine geçer. DTS’ ye gönderilen bilgi orada doğrulanırsa, CDTU’ya cevap gönderilirken röle anklaşman sistemlerinde deşifre olarak gönderilir. CDTU’ya gelen bilgi doğrulanırsa sistem tekrar indikasyon devrine geçer. Devamlı kontrol bilgisi
olduğunda kontrol devri devam eder.
1.3. Merkez Bilgi İşlem Sistemlerinin Üniteleri
İşletme Devresi: Bu devre mikro işlemci ünitesi MPU, Hafıza ROM-RAM ve çevre kontrol devrelerinden meydana gelir. Girilen kontrol bilgisi iletim formatına kodlama çevrilir ve modem devresine aktarılır. Modem devresinden
gelen bilgiler çevrilerek mantık ünitesine indikasyon bilgisi olarak gönderilir.
Modem Devresi: Modüle ve demodüle edici ünitelerden oluşur. Modüle edici ünite işletme devresi tarafından hazırlanan iletim bilgisini, 7±0,4kHz’e demodüle edilmiş dalgaya çevirir. Bu frekans 10 dB’ye kadar yükseltilir ve aktarılır. Demodülasyon ünitesi modüle edilmiş dalgayı yükseltir ve sonra frekans değiştirme devresince üretilen modülasyon sinyaline dayalı olarak dalgayı, 7±0,4kHz’e demodüle eder. Bu sinyal modem IC ile alınan bilgiye aktarılır.
Frekans Değiştirme Devresi: Çoklu frekans iletimi için gerekli olan modülasyon sinyalini (10–70 kHz) sağlayan devredir. Bu devre farklı ayarlamalara göre 5 frekansa ayrılır. Ayrıca bu devrede bir band geçiren filtre ile alma ve gönderme yönleri için zayıflatıcı vardır.
1.3.1. Merkezi Bilgi İletim Ünitesi (CDTU) Mantık Ünitesi Bölümleri
İşlemci Devresi: Bu devredeki Mikro işlemci ünite-MPU hafızadan programları okur ve bu programlara göre işlemleri uygular.
Hafıza Devresi: Programlar ve tablolar bu devreye yazılır. Kalıcı bellek yani yazılan bilgilerin değiştirilmediği ve sadece okunduğu hafıza-ROM ve Bilgilerin yazılıp silinebildiği yani hem yazılıp okunabildiği hafıza-RAM devrelerini içeren bu devre tamamen MPU tarafından kontrol edilir.
Ölçme Paneli Giriş/Çıkış Devresi: MPU’nun kontrol ettiği bir zamanlayıcı içerir. Zamanlayıcı üzerindeki süre dolunca MPU’ya bir ara verme komutu gönderir. Hata bilgileri burada toplanır ve ölçme paneli göstergesi üzerinde hata
göstergeleri yanar. Bu devre MPU’yu izleyerek hem onun hem de temel saatin normal olarak çalışıp çalışmadığını kontrol eder.
Hafıza Transfer Devresi: Sisteme enerji verildiğinde birimler arasında hafıza kontrolleri yapılırken hafıza transferini gerçekleştirir. Transfer metodu doğrudan girişdir.
Seri Ara Uyum Devresi: CDTU, TINP, DIP, ATI giriş çıkış devrelerinin genel adıdır. Gelen bilgilere yazılım vasıtası ile ara uyum görevi yapan MPU, ROM, RAM ve çevre kontrol devrelerinden oluşur.
Yazılım Monitörü Devresi: Bu devre numaratörler, ayar anahtarları ve göstergelerden oluşur. Bu monitör devresi vasıtası ile hafızaya yazma, hafızadan silme, fonksiyonları okuma zaman ve tarih ayarı gibi birçok işlemler
yapılabilir.
1.4. Merkezi Bilgi İletim Ünitesinin (CDTU) Hata Panelinden Arıza Tespiti
CDTU hata panelinde;
POWER: Güç kaynağı normal iken yanar.
TRANLG: Mantıklar arası iletimin giriş devresinde ara uyum hatası olursa yanar.
DIPIF: Kumanda masası ara uyum devresinde veya seviye değiştirme devresinin DCDC konvertöründe çıkış hatası olursa yanar.
TINPIF: TINP ara uyum devresinde ara uyum hatası olursa veya DC-DC konvertöründe çıkış hatası olursa yanar.
TRANSIF: Gönderme ara uyum devresinde ara uyum hatası olursa veya DC-DC konvertöründe çıkış hatası olursa yanar.
CPU: İşletme devresinde hafıza veya zaman hatası olursa veya izleme hatası meydana gelirse yanar.
SIF: Kullanılmaz
ACK: Bu anahtar çeşitli hata göstergelerinin elle sıfırlanması için kullanılır. Anahtara basılınca hatalar sıfırlanır. Eğer hata durumu devam ediyorsa göstergeler tekrar yanar.
RESET: Bu buton bütün sistemin ilk haline gelmesini sağlar. Tüm işlemleri yok edeceğinden normal şartlarda kullanılmamalıdır.
1.4.1. Merkez Bilgi İşlem Sistemleri ile DTS Arası Arıza Tespiti
CDTU aşağıdaki durumlarda, DTS hatası olduğunu tespit eder.
İndikasyon tahsis kodu gönderildiği halde indikasyon cevap kodu veya indikasyon kodu gelmezse
İndikasyon kodu doğrulama işleminden geçmezse
Kontrol koduna cevap gelmezse
Kontrol cevap kodu
Bu hatalar ard arda üç kez tekrar ederse o DTS’ye ait bir istasyon hatası tespit edilir.Bundan sonra kontrol ve indikasyon devirleri arızalı DTS’ye gönderilmez.
1.5. Merkezi Bilgi İletim Ünitesinin (CDTU) Bakım Programları
Merkezi Bilgi İletim Ünitesinin periyodik bakımları katologlarda belirtilenler doğrultusunda yapılır. Ünite üzerinde bulunan hata panelindeki ledler sürekli izlenerek, hata tespit edildiğinde CDTU-AMP-REP arasındaki tüm kanalların çıkış ve dönüş seviyeleri dB olarak ölçülür. Bu ölçüm değerlerine göre seviye ayarları yapılır.
İstanbul’un önemli ulaşım projelerinden Kartal-Kadıköy Metrosu’nun açılış tarihi, uzayan sinyalizasyon çalışmaları nedeniyle ertelendi. İstanbul Büyükşehir Belediyesi yetkililerinden alınan bilgiye göre, Kartal-Kadıköy Metrosu’nda yolcu taşımaya en geç temmuz ayında başlanacak. Avcılar-Beylikdüzü metrobüs hattının ne zaman açılacağı ise belirsizliğini koruyor.
Kartal-Kadıköy Metrosu’nda çalışmalar devam ediyor. Sürücüsüz kullanım özelliğine sahip yüksek teknoloji ürünü vagonların sinyalizasyon çalışmaları 4 ay daha sürecek. Mayıs ayında Ulaşım AŞ’ye devredilecek hatta 2 ay boyunca yeni bir sinyalizasyon çalışması uygulanacak. Titiz bir çalışma yürüttüklerini anlatan İBB yetkilileri, hatta kullanılacak akıllı vagonların entegrasyonunun sürdüğünü aktardı. Sürücüsüz kullanım özelliği bulunan vagonlarda yolculuk konforu da üst seviyeye çıkacak. Vagonlar arasında geçiş imkânının yanı sıra ısıtma, soğutma ve havalandırma sistemleri ile titreşim ve ses izolasyonu da konforu artıran unsurlar. Yangın izolatörleri ile kamera sistemi ise maksimum seviyede güvenliği sağlıyor.
22 km’lik hat tamamlandığında saatte 70 bin, günde ise 1 milyon kişiyi taşıyacak şekilde planlandı. 1,8 milyar dolara mal olan hat hizmete alındığında Kartal-Kadıköy arası 29 dakika olacak. Yapımında dünya rekoru kırılan hatta, sinyalizasyon çalışmaları devam ediyor. Şehir içinde açılan dünyanın en hızlı kazılan hattın temelini 29 Ocak 2005′te Başbakan Recep Tayyip Erdoğan attı. Kazı çalışmaları, zaman zaman günde 150 metreyi buldu. Günde 250 metre ray montajı yapılarak 48 bin 572 metre uzunluğunda döşeme yapıldı. Hatta 5 milyon 350 bin kilogram ray kullanıldı.
Kadıköy-Kartal metro hattı ile Marmaray, Yenikapı- Hacıosman ve Otogar-Bağcılar-İkitelli hatları tamamlandığında Kartal’dan metroya binen bir yolcu Kadıköy’e 29, Üsküdar’a 35, Yenikapı’ya 47, Taksim’e 55, Otogar’a 66, Hacıosman’a 79, Atatürk Havalimanı’na 79, Olimpiyat Stadı’na ise 89 dakikada ulaşabilecek.