ist-L.09 » Özel Halk Otobüsü Isletmesinden Neler Beklersiniz?

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5556
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 31 Ağu Pzr, 2008 19:21

Biliyorum, biz ilginçleşmişiz oralarda. 1920 veya 1940 daha medeniyet havaları esiyordu ... fazla fabrika kurmuş olmalıyız. Prag'ta meselâ en yeni tramvaylarda klima var, o kadar. Geri kalan tüm vasıtalar klimasız, yani "külüstür". Ama koca pencereleri var, o da hoş. Ve orası bayağı sıcaktı so zamanlarda. Lüks yok, ama servis mi servis, uzun ince bir yoldan gidiyorlar, gündüz gece, gündüz gece, otobis ve tramvay, geceleri 50'leeer ... Güleyim mi, ağlayayım mı.

Tamamen bedelsiz saçma demişsin, bence hiç de saçma değil, tam tersi, şunu Almanların nihayet bir çakmalarını bekliyorum! Her vergi ödeyen kişiden bir trafik vergisi alınacak, karşılığına herkes istediği vasıtaya binebilecek, tren dahil. Oh, bak o zaman ne oluyor. Eski komünist ülkelerdeki sistem belki buna benziyordu, tam bilemiyeceğim, ama Doğuberlin'de bilet fiyatı 10 Doğu-Pfennig idi, hayret! Yani 1 Batı-Pfennig karaborsada 8 Doğu-Pfennig yapabiliyordu (kuruşları konuşuyoruz, liraları değil). O zamanlar bilmmiyorum batı bileti kaçti, 1,20 veya 1,80? Belki de daha fazla DM.

B. Alabay

f.sonat
Aylık Paso
Mesajlar: 35
Kayıt: 22 Eyl Cmt, 2007 22:53

Mesaj gönderen f.sonat » 31 Ağu Pzr, 2008 21:33

Evet çok doğru konuşuyorsunuz, bizim hedefimiz Avrupa. Avrupa'da ulaşım yerine oturmuş gibi gözüküyor. Ama malesef bizde daha yerine oturamadı ve çok uzun bir süre daha oturamayacak.

Ulaşım devletin sırtında bir yük. Avrupa ülkeleri belki bu yükü taşıyabiliyor ama biz henüz bu yükü taşıma sorumluluğunu kabul edemiyoruz.(Devlet adına konuşuyorum).Vergi veren az, kaçıran çok, birde bunun üstüne otobüsleri yabancılar üretiyor ve dünyanın en pahallı mazotu bizde. Peki ulaşım nasıl zarar etmesin? Ulaşım nasıl ucuz olsun?

Devlet bu yükü sırtından atmak istiyor. Kim alacak? Özel halk otobüsçüleri. Neden? Çünkü batma yönünde enaz riski olan sektör. Hattın ihalesini al, otobüsü çalıştır ve işlem tamam. Taksi,dolmuş,servis,halk otobüsü neden bir fabrika fiyatında değere hava parasıyla satılıyor? Kolay kurulan meslekler bunlar. Yeterki paranız olsun. Köyden sat tarlalarını, gel otobüsçü ol, çok kolay.

Bizim ülkemizde ulaşımın asgari fiyata ve rahata kavuşması şuan için hayal arkadaşlar. Ve devlette bu yükü sırtında tutmaya niyeti yoksa kalıyor elimizde özel halk otobüsleri.

Şimdi bende söylüyorum, özel halk otobüslerini her şehirde tek çatı altında birleştirirsek, araçlar modern, personel kaliteli, konforlu ve klimalı bir yolculuk olmazmı? Peki bir fikir daha. Biz otobüsçü olarak kazanç kaynağımızı yolcudan aldığımız 1.5 ytl ye bağlıyoruz. Her araç günde 1000 yolcu taşıyor. Firmalar ürünlerinin reklamını tanıtmak için televizyon programlarında saniyesi 800 ytl ye reklam veriyor. Ulaşımdan daha verimli bir reklam kaynağı düşünebiliyormusunuz? Peki biz bu sistemi getirirsek ve kazancımızı yolcudan değilde reklamdan alırsak bizmi avrupayı izleriz yoksa avrupamı bizi?

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5556
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 31 Ağu Pzr, 2008 22:24

Kilometrelerce Avrupa'nın peşinden sürünürüz :D

Peki, neden bizim otobüsümüz yok? Neden Çekya bunu becerir? Bir de, yabancı Mercedes veya MAN ürettiği zaman, bizde üretmiyor mu, avantaj sağlama beyni yok mu? Bir el ötekisini yıkar tarzından? Neden Çekya kendi tramvayını bile üretiyor da, bizimkisi İstanbul'da dökülüyor? Bizde acaba erkeklik, vatann, bayrakk, gevezelikk ve bilmemnehh beynimizi biraz fazla mı bulandırıyor da gözümüz BU dünyada gereken hakikatlere göre hareket etmemize müsaade etmiyor?

Sistemimizde çürük mü var? O zaman nerede? Nasıl imha edilebilir? Ne zaman "ileri" gidilir? Almanya'nın çok yoksul yerleri var, ÇOK yoksul ve rezil! Ama taşdevri değil orası, bari zarla zorla bronz çağı. Bizde daha dinozorlar bile piyasaya çıkmamış bölge nasıl olur yahuß He, bir de birbirlerini şehit ediyorlar ... ya, yapılacak demiryolu, tramvay, okul, çocuk bahçesi, enerji sistemi (!) mi yok? Kimi bekliyoruz? Avrupa? Rossiya?

Öööööfff ÖF! :evil:

Bir gün vakit bulunca, Prag'ta yanmış bir eski otobüsü nasıl restore ettiklerini gösteren çok özel bir resim sunacağım. El işi, SANAt nedir, görün. Mimar Sinan ... adamcağız ne asıllıydı? Belki bir şey değiştirmek gerek ... Son bin senede tek bir kişi gelip 1920'lerde doğru yolu gösterir kuvvete sahip çıktı. Nasıl olur bu? Yani o kadar mı işe yaramıyor bizim fotoğrafçılar, "milliyetçiler"?

O kadar şans vardı, var. Kullanılmıyor. Neden? İstanbul üniversitesi ne be? Dünya seviyesinde bir üniversite lan! Bakın şimdi kızıcam valla. Oranın mezunları hep beraber Türkiye'yi dünya lideri yapabilirdi, kim yaptırmıyor? Afganistan mı? Arabistan mı? İngiltere mi? Mars mı?

ÖHO ile olmayacak bu iş. Ben Prag'ta kalacamm.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 01 Eyl Pzt, 2008 00:18

Kolay kurulan meslekler bunlar. Yeterki paranız olsun. Köyden sat tarlalarını, gel otobüsçü ol, çok kolay.


Evet birinci problem :) ve bu bir kisir döngü dünyanin kendi kendine yeten yedi ülkesinden biri yalani bu sayede bitti, tarla tapan satildi böyyük sehirden hat alindi, esek bile kullanmayan adam otobüscü oldu. Eskiden otobüs soförü olmak icin önce muavin olmak gerekirdi bu bir kültür yazili olmayan bir kuraldi, simdi bastir parayi al otobosu bitir isi, balli is ya :)
Şimdi bende söylüyorum, özel halk otobüslerini her şehirde tek çatı altında birleştirirsek, araçlar modern, personel kaliteli, konforlu ve klimalı bir yolculuk olmazmı?


Tek cati, bunu yapabilecekmisiniz? Istanbul da kac tane sirket var, ha tek olmali mi hayir rekabet anlaminda eger ÖHO lar kalacak ise tek olmamali, liberal sistemlerde monopoly olmaz. Söyledigin sey özde hakli ama pratikte tehlikeli (Türkiye icin) Ama neden olmasin? Bence de birlesin.
Firmalar ürünlerinin reklamını tanıtmak için televizyon programlarında saniyesi 800 ytl ye reklam veriyor. Ulaşımdan daha verimli bir reklam kaynağı düşünebiliyormusunuz? Peki biz bu sistemi getirirsek ve kazancımızı yolcudan değilde reklamdan alırsak bizmi avrupayı izleriz yoksa avrupamı bizi?
Tamam, iste bak gelir elde etmenin bir yolu :) info screen ekranlar ile anlasin, ben zaten size ancak bu konuda yardimci olabilirim, Türkiye de bu isi yapan firmalar belli vereyim isimlerini konusun her araca 2-3 info screen catir catir reklam, trilyonlar döner, Türkiye de reklam pastasi hala bos doyma noktasindan cok uzakta bunu degerlendirin.

f.sonat
Aylık Paso
Mesajlar: 35
Kayıt: 22 Eyl Cmt, 2007 22:53

Mesaj gönderen f.sonat » 01 Eyl Pzt, 2008 04:16

Sistemimizde çürük mü var? O zaman nerede? Nasıl imha edilebilir? Ne zaman "ileri" gidilir? Almanya'nın çok yoksul yerleri var, ÇOK yoksul ve rezil! Ama taşdevri değil orası, bari zarla zorla bronz çağı. Bizde daha dinozorlar bile piyasaya çıkmamış bölge nasıl olur yahuß He, bir de birbirlerini şehit ediyorlar ... ya, yapılacak demiryolu, tramvay, okul, çocuk bahçesi, enerji sistemi (!) mi yok? Kimi bekliyoruz? Avrupa? Rossiya?
Hangi sistemimizde çürük yok ki? Neremiz sağlam söylesenize bana? Dediğin gibi vatan, bayrak diyip icraat göstermeyen tembel bir topluluğuz. Lafa gelince herkes profesör ama çözüm bulan yok.

Ulaşım, özel halk otobüsleri, metrolar... Evet sorunlu bunlar ve bu sorunların çözülmesi gerekiyor.Ulaşım özelleştirilmemeli, zarar etsede olur.Nede olsa verdiğimiz vergiler ne güne duruyor demi.Öyle değil işte sevgili arkadaşlar.Ulaşımdan önce daha neler neler var, para aktarılamıyor. Neden? Çünkü para okadar çarçur ediliyor ki.

İnşaat sektöründe oldukça çevrem var.Nasılmı çalışıyorlar? Devletin bir harfiyat işi var, ihaleyle alınacak ve en uygun teklifi verene verilecek.İyi, güzel... Bir hastahane yapılacak ve 3 milyon metreküp harfiyat taşınacak.İhaleyi alan firma azıcık rüşvetle bu 3 milyonu yapıyor 6 milyon.EEE nerde kaldı ucuz ihale?

Hepsini sallayın eğitime gelin.Herşeyin başı eğitim ya.Ankara'nın bir köyü.Taşımalı sistemle bu köyde 400 kadar öğrenci okuyor.Ama malesef öğretmen yok.Piyasada öğretmenmi yok? ÇOOOOOK. 180000 öğretmen kadro bekliyor.Ama ben mühendis olarak gittim geçen sene sınıf öğretmenliği yaptım.İhtiyacımdan değil, zorunluluktan.Tuttular boğazımdan yapacaksın dediler ve yaptım.Bu sene yine kadrolar boş ve devletin öğretmenlerinide tanıdık.Nasıl ders veriyorlar, işlerine sadıklar!!!! Nede olsa arkalarında devlet var.

Bu yüzden sevgili dostlar, avrupada durum şöyle,böyle biz niye olamıyoruz gibi saçmalıklarla kendinizi oyalamayın.Burası avrupa değil malesef.Bende isterdim ama değil işte.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 01 Eyl Pzt, 2008 18:35

Bu yüzden sevgili dostlar, avrupada durum şöyle,böyle biz niye olamıyoruz gibi saçmalıklarla kendinizi oyalamayın.Burası avrupa değil malesef.Bende isterdim ama değil işte.
Böyle düsünmen yanlis, yani bizim kiyaslarimizin havanda su dövdügünü ummuyorsun umarim. Bende cok iyi biliyorum bizim su anda saydigimiz bu seylerin Türkiye de olamayacagini, cünkü senin bahsettigin o bahsis rüsvet olayini cok iyi biliyorum, zaten olmamasinin en büyük nedeni de bu.

Bir yolcu olarak neler beklersine hemen gecmek istemiyorum müsadenle, iftardan sonra kafam yerine gelince biraz daha isletme üzerine konusmak sonra yolcu gözü ile taleplere gecmek daha uygun olacaktir bence ne dersin?

f.sonat
Aylık Paso
Mesajlar: 35
Kayıt: 22 Eyl Cmt, 2007 22:53

Mesaj gönderen f.sonat » 01 Eyl Pzt, 2008 19:11

Bir yolcu olarak neler beklersine hemen gecmek istemiyorum müsadenle, iftardan sonra kafam yerine gelince biraz daha isletme üzerine konusmak sonra yolcu gözü ile taleplere gecmek daha uygun olacaktir bence ne dersin?
Tabiki, müşteri veli nimettir.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 02 Eyl Sal, 2008 18:20

Önce bir soru, ozel halk otobüsü isletmecileri teknolojik yeniliklere ne kadar vakif ve acik, kendilerini halka kabul ettirebilmek ve hizmeti iyilestirebilmek adina teknolojik yenilikleri kullanmaya evet diyecek ve digerleri üzerinde baski kuracak bir cogunluk varmidir?

f.sonat
Aylık Paso
Mesajlar: 35
Kayıt: 22 Eyl Cmt, 2007 22:53

Mesaj gönderen f.sonat » 02 Eyl Sal, 2008 19:18

Önce bir soru, ozel halk otobüsü isletmecileri teknolojik yeniliklere ne kadar vakif ve acik, kendilerini halka kabul ettirebilmek ve hizmeti iyilestirebilmek adina teknolojik yenilikleri kullanmaya evet diyecek ve digerleri üzerinde baski kuracak bir cogunluk varmidir?
Özel halk otobüsleri işletmecilerinin işleri rayına sokacak ve uygun düzenlemeler yapacak bir yönetime ihtiyacı var.Benimde amacım bu. İnsanlarla yaptığım dialogta belirli fikirler ediniyorum ve uygun şartlart,zamanlar oluştuğunda çıkacağım karşılarına, değişmemiz gerekiyor diyeceğim.Bunu Ankara'da başardığımda elbetteki diğer şehirlerde örnek alacaktır bizi. Millete bir faydamız dokunacaksa bu bana yeter.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 04 Eyl Prş, 2008 12:40

Bu soruyu sunun icin sordum, aslinda zaten havuz ile bu sorunu büyük ölcüde cözmüssünüz, benim bir zamanlar Istanbul minibüsleri icin planladigim ama adamlarin bu ise kafasi basmayacagini gördügüm icin sekillendirmedigim bir is, yolculuk süresi alakali bir calisma.

Ankara da trafigin durumu nedir bilemiyorum, ama artik büyük illerde trafik durumunu anlik gösteren sistemle var dolayisi ile soförün abi yol tikaliydi geciktim deme sansi pek yok (ana arteler icin) Her aracin bir barkod ile isaretlenmesi, bu barkodlarin her ana duraktan kalkista okunmasi dolayisi ile cikis saatinin belirlenmesi, (yine minibüsler icin düsünürsek) ara zaman noktalarinda (kahyalar vardir buralarda kücük kagitlara yazili kalkis saatlerini alir kronometresine bakar erken ya da gec ise o araca ceza yazar Istanbul da böyle :) biliyorum komik) ara zamanlarin belli büyük duraklarda alinmasi ve son durakta tam zamanin alinmasi, böylecek her bir isletme saatinde yeni Erken Isletme - Sabah Pik - Gündüz - Aksam Pik - Gec Isletme olarak bölünen ve her bölüm icin belirlenen varis sürelerine göre ortalama hizlar, sonuc ne hizli gidebilir ne de yavas ortalama hizlara uymak zorunda cünkü ceza öder,

Bu bize ne kazandirir, sefer sayilarinin tam olarak elde edilmesi, hangi aracin israrda devam ettigi, hangi aracin sisteme uydugu, eksik sefer yapanlarin bir sonraki gün eksigini kapatmasi icin ilave sefer yazilmasi gibi isletmeciler icin hakkaniyet yolcular icin konfor, bu benim IETT disindaki sistemler icin 2-3 yil önce düsündügüm bir sistemdi tabi bunu kalkip SAP ya da ORACLE ile yaparsaniz milyon dolar :) ama ülkemizde bunu becerebilecek cevherler var (telefon operatörlerinde hazir yazilimlar bile var ;))

f.sonat
Aylık Paso
Mesajlar: 35
Kayıt: 22 Eyl Cmt, 2007 22:53

Mesaj gönderen f.sonat » 04 Eyl Prş, 2008 20:34

Ankara'da özel halk otobüslerinde GPS sistemi mevcut.Yani uydu üzerinden aracın nezaman nerede olduğunu görebiliyoruz.Biz burada bu tür sıkıntıları büyük bir oranla aşmış durumdayız.Ancak yindede sıkıntılar mevcut.Örneğin halk otobüslerinin biletçilik sistemi ile çalışması Ego nun ise kartlı ve modern bir tarzda çalışması.Özel halk otobüsleri olarak yaklaşık 10 yıldır bizde kartlı otomasyon sistemine geçmek ve biletçi derdinden kurtulmak istiyoruz.Bu sanırım bu seneye nasip olacak.

Özel halk otobüslerinin bir kanayan yarası ise kaba personeli.Tabiki hepsi için konuşmuyorum ama genel olarak böyle hitap ediyor.Bizim personelimiz belediye araçlarına göre biraz daha sıtres içinde çalışıyor.Belediye araçlarında zaman kavramı çok önemli değil ve şöföre neden geç kaldın diyecek biri yok (çok aşırı geç veya erken gelmediği sürece).Özel halk otobüslerinde ise geç kalınan her dakikanın hesabı kesildiği için sürücü işin sıtresine dayanamıyor ve yolcu ile dialogta zayıf kalıyor.Biz ortak havuz sistemi ile bununda önüne geçmeye çalışıyoruz.
En son f.sonat tarafından 05 Eyl Cum, 2008 04:49 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 04 Eyl Prş, 2008 21:58

f.sonat yazdı:Ankara'da özel halk otobüslerinde GPS sistemi mevcut.Yani uydu üzerinden aracın nezaman nerede olduğunu görebiliyoruz.Biz burada bu tür sıkıntıları büyük bir oranla aşmış durumdayız.Ancak yindede sıkıntılar mevcut.Örneğin halk otobüslerinin biletçilik sistemi ile çalışması Ego nun ise kartlı ve modern bir tarzda çalışması.Özel halk otobüsleri olarak yaklaşık 10 yıldır bizde kartlı otomasyon sistemine geçmek ve biletçi derdinden kurtulmak istiyoruz.Bu sanırım bu seneye nasip olacak.

Özel halk otobüslerinin bir yanayan kanası ise kaba personeli.Tabiki hepsi için konuşmuyorum ama genel olarak böyle hitap ediyor.Bizim personelimiz belediye araçlarına göre biraz daha sıtres içinde çalışıyor.Belediye araçlarında zaman kavramı çok önemli değil ve şöföre neden geç kaldın diyecek biri yok (çok aşırı geç veya erken gelmediği sürece).Özel halk otobüslerinde ise geç kalınan her dakikanın hesabı kesildiği için sürücü işin sıtresine dayanamıyor ve yolcu ile dialogta zayıf kalıyor.Biz ortak havuz sistemi ile bununda önüne geçmeye çalışıyoruz.
Eee Sonat hoca siz bu isi asmissiniz zaten :) GPS sistemi ile izliyor olmaniz cok güzel, ufak tefek sorunlari da asacaksinizdir umarim, ama diger konu cok önemli bu aslinda ÖHO lar kadar belediyelerden de kaynaklaniyor, evet ÖHO lari elestiriyoruz ama bu güne kadar belediyelerde ÖHO lari sistemin icine katmak icin ciddi bir caba sarfetmediler, bilet otomasyonu yani smart kart sistemlerine gecis yaparsaniz iste ozaman büyük is basarmis olursunuz Istanbul da akbile nerede ise dogru düzgün yeni gectiler diyebilirim,evet vardi ama aktarma sistemlerine yeni entegre oldular.

Diger konuda ise yani ben birazda bunu anlamiyorum insanlar neden soförler ile muhatap olmak icin ugrasiyorlar, meshurdur burada Topkapiya gidermi? ulen essek kadar Topkapi yaziyor önünde yok illa soföre soracak merak ediyor insan mi bu yoksa robot mu? Havuz sistemi ile sefer sayisini sabitleyerek mi önüne gecmeye calisiyorsunuz, ama burada cok iyi bir enformasyona ihtiyaciniz var reklaminizi yapmaktan cekinmeyin yani bu konuda biraz reklam yapin, televizyonlara gazetelere yani sen bu konulara vakifsin kendi arabanda yapacagin reklamin bir anlami yok, hedef kitlen disarda durakta bekliyor evde oturuyor bastir :D

Cevapla

“Belediye ve Halk Otobüsleri” sayfasına dön