at-F.14 » Kaprun/Kitzsteinhorn Faciası

Cevapla
Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

at-F.14 » Kaprun/Kitzsteinhorn Faciası

Mesaj gönderen Esat » 09 Nis Prş, 2009 17:02

Kaprun Avusturya Salzburg eyaletinde Alplerin altında bir kent ve Kitzsteinhorn' da Funiküler sistemlerde bu güne kadar yaşanan en büyük facianın meydana geldiği yerleşim yeri.

11 Kasım 2000 tarihinde Kitzsteinhorn funiküleri her gün olduğu gibi kayakçıları Alp dağlarındaki kayak alanlarına taşımak için çalışıyordu. 1993 yılında araçların modernize edildiği sistem, ray ve çekiş yapısı olarak İstanbul' da ki funiküler sistemler ile aynı mekanik yapıda, fakat sistem çok eski olduğu için çok dar bir tünel içerisinde ilerlemekte. Sabah 09:00 sıralarında başlayan seferde aşağıdan çıkan araç daha tünele girmeden arka vagondaki yolcular makinist kabininden gelen dumanı fark ediyorlar, araçta yaşanan panik anı ile camlara vurarak teleferiklere kendilerini göstermeye çalışanlar ya da cep telefonu ile bir yerlere haber vermek isteyenler aracın tünele girmesi ile bu şanslarını da kayıp ediyorlar. Ve bundan sonrası gerçek bir facia. Araç tünelde bir süre ilerledikten sonra acil frenlerini kilitleyerek duruyor fakat aracın kapıları açılmıyor, vagon içerisindeki insanlar son bir çaba ile camları kırmaya çalışsalarda Pleksiglass malzeme buna izin vermiyor sadece bir camı kayak sopası ile kırmayı başaran 12 kişi tünelden aşağı yürüyerek çıkabiliyorlar, neden sonra öndeki vagonunda kapıları açılarak ön vagondakiler de tahliye merdivenlerinden kaçabiliyorlar. Tünellerde yangın ve çözümleri konusunda eminimki ders kitaplarında yerini almış olan bu hadisede 155 kişi yanarak ve dumandan zehirlenerek hayatını kaybediyorlar.

Evet, yukarıda ki olayı bugün National Geographic kanalında sanırım ismi "Şanssız Saniye" olan bir programda izledim. Olayı yaşayanlar, görevliler ve konunun uzmanları ile yapılan röportajlar ve canlandırmaları izledim açıkçası üzücü ve üzücü olduğu kadar dikkat çekilmesi gereken bir konu olduğunu düşünerek yazmaya karar verdim.

Funiküler uzmanları ve araç uzmanlarının görüşüne göre yangının büyümesine ve bu kadar insanın ölmesine sebep olan pek çok etken vardı. İnsanların kayak ayakkabıları ile yürüyememesinden aracın hatalı tertibatı, tünelin eski olması nedeni ile havalandırma olmaması, yangın söndürme sistemi olmaması ve sistemi işletenlerin hataları ama programda ve haberlerden anladığım kadarı ile bu olayın davasında kimse suçlu bulunamadı. Gazetelerin manşetleri olayın bedelini 155 kişinin ödediği şeklinde.

Uzman görüşüne göre yangının çıkış sebebi, aracın revizyonu esnasında makinistlerin üşümemesi için kullanılan ısıtıcının üzerinden geçirilen hidrolik yağ boruları, bu boruda meydana gelen küçük bir sızıntı kızmış durumdaki tellere akınca ufak bir ateş ile başlayan yangın aracın zemininde ve kablolarda kullanılan yanıcı maddeler nedeni ile hızlı bir şekilde gelişiyor ve aracın emniyet sisteminin acil frenleri kilitlemesi ile de araç hareket ettirilemiyor. Pek çok zincirleme etkenin bir araya geldiği bu durumda yukarıdaki faciaya sebep oluyor. Aşağıya konu ile ilgili bir takım linkler ekleyeceğim, tabii ki hepsi Almanca ama arşiv olarak bulunması gerektiğini düşünüyorum, önümüzdeki günlerde bu konu ile ilgili bir kaç makaleyi de sitede yayınlamaya çalışacağım, çünkü tünellerde yangın ve yangın söndürme sistemleri çok önemli bir konu.

http://www.8ung.at/arthur-warias/feb02_22neu.html

http://www.spiegel.de/panorama/0,1518,102498,00.html

http://www.123recht.net/article.asp?a=8148&ccheck=1

http://de.wikipedia.org/wiki/Brandkatas ... n_Kaprun_2

Resim
Sistemde kullanılan araçlar

http://www.fireworld.at/cms/review.php?id=3

Resim

Resim
En son Esat tarafından 21 Kas Pzr, 2010 20:50 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 08 Kas Pzr, 2009 13:37

Daha önce bu olay sonrasındaki mahkemede firmanın suçlu bulunmadığını ölenlerin öldüğü ile kaldığını kurtulanlarında firmanın suçlu bulunmaması nedeni ile bir hak iddia edemediklerini kısaca özetlemiştim.

Bu konu bugünlerde yeniden ısınıyor, daha önce 2 Alman avukatın tüm karşı çıkmalarına rağmen mahkeme olaya neden olan teknik sebebin uzmanlarca belirlenememiş olmasını gerekçe göstererek bir anlamda firmayı aklamıştı, şimdi bir de Avusturyalı avukat, bunun ülkesinin hukuk sistemi için kötü bir örnek olduğunu gerekçe göstererek hayatta kalan ve tekrar dava açmak isteyen 80 kişi ile birlikte yeniden dava açmaya hazırlanıyormuş tabii daha önceki iddiaların sahibi 2 Alman avukat ile birlikte.

Ben olayın televizyondaki canlandırmasını izlediğimde orada açıkça bunun bir tesisat hatasından kaynaklandığı anlatılıyordu, bugün okuduğum haberde de olaya neden olduğu düşünülen ısıtıcının teknik olarak orada bulunmaması gereken bir ekipman olduğu iddiası ile firmaya karşı çıkılacak, tabi bu durumda ölen 155 kişi ve sağ kalanlara ödeyeceği tazminat ile herhalde bu firma kapatılır, diğer taraftan kaza sonrası bilir kişi raporu veren uzmanlar ve üreticinin/işletmecinin ilgili bölümün başındaki mühendisten o tesisatı döşeyen ustaya kadar pek çok kişininde hapis cezası alması olası, tabi bunu yeni dava gösterecek, bakalım eski mahkeme kararında ısrar mı edilecek yoksa gerçekten bir sonuç çıkacak mı?

Açıkçası ceza kanunlarının durumunu ve insan hayatına verilen değeri gördükten sonra böyle bir karar verilmiş olması benim bile çok garibime gitmişti, gerçekten bir sorumlu var ise cezasını alması gerektiğine inanıyorum, sonuçta o yangını araçtaki yolcuların çıkartmadığıda açıkça ortada görünüyor.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 16 Mar Sal, 2010 00:16

Bu davayı yeniden canlandıran avukat hükümete de durumu tekrar araştırması için baskı yapıyormuş, tam anlamamak ile birlikte kaza nedeni ile ödenmesi gerekecek sigorta bedeli nedeni ile de bir takım engellemeler olduğunu düşünüyorlar sanırım. Yaklaşık 134 Milyon Euroluk bir rakamdan söz ediliyor, hükümetin kurduğu araştırma komitesi ve uluslararası bir arabuluculuk komisyonunun konunun çözümüne katkıda bulunacağını da eklemiş.

Bende daha önce firma kapanır herhalde demiştim ama bu tip olaylarda genelde öncelikle sigorta devreye giriyor, haberde tam anlamadığım nokta firmanın yüksek sigorta yaptırmadığı gibi bir yer vardı, eğer öyle olsaydı her bir kişinin şu ankinin 6 katı fazla sigorta ödemesi alması gibi bir durum olduğundan da bahsetmişler.

Linki Başar' a gönderirsem herhalde daha doğru olacak, yukarıdaki açıklamaların büyük çoğunlunu yanlış anlamış ya da yorumlamış olabilirim. Üzerinden nerede ise 10 yıl geçmesine rağmen oldukça ciddi bir kaza, açıkçası ben dava sonucunu daha doğrusu yeniden davanın ele alınıp kararın değişip değişmeyeceğini çok merak ettiğim için takip etmeye çalışıyorum.

Cevapla

“Sistem Emniyeti ve Güvenlik” sayfasına dön