gnl-RS.14 » Elektrikli Toplu Taşımacılık ve Güvenlik

Cevapla
Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

gnl-RS.14 » Elektrikli Toplu Taşımacılık

Mesaj gönderen alabay » 02 Eki Sal, 2007 15:33

Tramvay çarpsa geçseydi faraday kafesi olmaz mıydı? Aslında facia olmamalıydı. Ama insanların üstüne öyle tel düşse, o zaman fena.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 02 Eki Sal, 2007 22:18

Tramvay çarpsa geçseydi faraday kafesi olmaz mıydı? Aslında facia olmamalıydı. Ama insanların üstüne öyle tel düşse, o zaman fena.

B. Alabay
faraday kafesi ile kast ettiğiniz nedir? Bir de estram ın sistemini tam bilmiyorum ama Bombardier in bu araçlarıda 750 ya da 600 DC ile çalışıyor olması lazım yani araç topraklamayı raydan yapıyor, temas etse idi ne olurdu bir şey olurmuydu bu konuda elektrik bilgisi olanlar bilgi verebilirmi? Daha önce Kabataş tramvayında böyle bir hadise yaşandı ama kimseye bir şey olmadı.
En son Esat tarafından 03 Haz Sal, 2008 13:38 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 03 Eki Çrş, 2007 00:05

Faraday kafesi meselâ içinde bulunduğumuz bir otomobile şimşek çakarsa o enerjinin metal şasi üzerinden yere doğru ilerlemesi. "İçeri" girmiyor ve yansımıyor (yanılmıyorsam). Akın üstadımız şuna bir iki şey ekleyebilir herhalde ...
Yani bana göre o tramvay elektrik teline çarpsaydı içindeki yolculara bir şey olmazdı (inşaallah). Ama yaya olarak gezen birisinin kafasına veya ayağına çarpsaydi o tel, o feci olabilirdi.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Lastik tekerlekli

Mesaj gönderen Esat » 03 Eki Çrş, 2007 07:29

Lastik tekerlekli araçlarda doğru olabilir sonuçta tekerlekler bir izolatör görevi yaparak elektriğin toprağa akımını engelliyor, bildiğim kadarı ile çarpma dediğimiz olayın olması için topraklama olması lazım tramvaylarda araç bu topraklamayı tekerleklerinin raya teması ile sağlıyor olmalı.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Elektrikli Toplu Taşımacılık ve Güv

Mesaj gönderen Esat » 07 Ara Cum, 2007 08:59

Toplu taşımacılıkta yolcu ve araç emniyeti ile birlikte her iki unsurunda içinde bulunduğu trafik emniyetini sağlayabilmek adına, gerek araç sürücüsü gerekse bakım onarım ekiplerinin ve gişe, güvenlik gibi elemanların sistem hakkında bilgi sahibi olması oldukça gereklidir, genellikle ülkemizde ya kişiler kendileri "benim işim değil" diyerek ilgilenmemekte ilgilenenler ise diğer kişiler tarafından "sana ne sen işine bak" sözleri ile asli görevleri dışındaki sistem emniyetini sağlamak, acil müdahale, ilk müdahale gibi durumların dışında kalmaktadırlar, halbuki özellikle raylı sistemlerde her çalışanın elektrik ve elektrikten doğabilecek durumlara karşı bilgi sahibi olması gerekmektedir.

Bunun en güzel örneğini geçtiğimiz günlerde Alabay' ın eposta olarak göndermiş olduğu bir mesaj içeriğinde okudum. Mesajın içeriği almanca olduğu için tamamını burada yayınlamıyorum ama merak edenler olursa orjinal haber metnini de verebiliriz, tam bir çeviri yaptıramadım eksik kalan noktalar olursa Alabay düzeltecektir zaten :)

16 Kasım tarihli haber içeriği özet olarak şu şekilde :
Bremen kentinde gece saatlerinde tramvay hattı yakınında çalışmakta olan bir kepçe (ekskavator) operatörü katener teline çarparak kopmasına sebebiyet veriyor, bu esnada olay yerinden geçmekte olan tramvayın makinisti aracı acil olarak durduruyor, katener telinin araca teması ile araç içinde bulunan 20 kadar yolcu tehlikeli anlar yaşıyorlar. Makinist zaten telin kopması ile durmak zorunda olan tramvay içinde yolcuların aracın ortasında toplanmasını, metal bölümlere dokunmamasını ve kesinlikle araçtan inmeye çalışmamalarını sağlıyor.
Makinist fizik bilgisi sayesinde karşılaştığı bu olay anında "Faraday Kafesi" prensibinden hareketle yaptığı uyarı yolcuların bir zarar görmeden olayın sonuçlanmasını olanak tanıyor.
Evet basit bir fizik bilgisi, her makinist kesinlikle bilmesi gereken bir şey, makinist dışında müdahale etmeye çalışacak kişilerinde bilmesi gereken bir durum, olayın zararsızca atlatılmış olması sevindirici, bu olayın iyi bir sistem emniyeti ve yolcu güvenliği örneği olduğunu düşündüğüm için sizlerle paylaşmak istedim.

Not: Faraday Kafesi Prensibi :
Faraday kafesi (Faradey okunur), elektriksel iletken metal ile kaplanmış veya iletkenler ile ağ biçiminde örülmüş içteki hacmi dışardaki elektrik alanlardan koruyan bir muhafazadır. 1836 yılında İngiliz Fizikçi Micheal Faraday bir tane yaptığı için Faraday kafesi diye adlandırılmıştır.

İletken teller ile ağ biçiminde kaplanmış ve topraklanmış her kafesle bu koruma gerçekleştirilebilir. Ağ gözü sıklığı ve topraklama kalitesi korumayı arttırır. Dışarıdaki elektrik alan içeri etki edemez, mesela yıldırımlar gibi statik elektrik boşalmaları iletkenlerden geçer ve içeri sıcamaz. Dış elektrik alanlar da içeri etki edemez. Kafes Ağ gözü biçiminde yapılmış ise ağ gözlerinin ne kadar dar tutulursa o kadar iyi koruma sağlar ve benzer şekilde dış elektromanyetik alanları da dışarıdan içeriye ve içeriden dışarıya geçirmez. Daha dar ağ gözleri ile daha yüksek frekans elektromanyetik dalgalara karşı geçirmezlik sağlanabilir. Geniş ağ gözleri daha uzun dalga boylu (diğer bir deyişle daha düşük frekanslı) radyo dalgalarına karşı geçirmezlik sağlar. Kafesin işlerliği için iletkenlerin iyi topraklanmış olması gerekir.

Alıntı : http://tr.wikipedia.org/wiki/Faraday_kafesi

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 03 Haz Sal, 2008 13:20

Öbek hareketlendiğinden şu eski konumuzu gördüm yine ...
Lastik tekerlekli araçlarda doğru olabilir sonuçta tekerlekler bir izolatör görevi yaparak elektriğin toprağa akımını engelliyor
Yok, şimşek elektriği tekerleğin metal kısmından yere kadar ışık yayı yapar ve lâstiği atlar. Bir de yere sürten bir şey vardı eskiden arabalarda (Blitzableiter, Türkçesini bulamadım şimdi).
Tramvay toprakli olduğu için elektrik çarpmaz işte, çünki elektrik en hızlı yolu seçer, o da tavandan, tekerlek üzerinden yere. İnsan bedeni bu sefer direk yol değil. İzolasyon olduğu an, elektrik yeni bir yol arar, insan bedeninden de geçer. Yani diyelim (mantıksız ama mümkün) elle tutunan metal ahşap yere takılmış, arada da izolatör var, biri tutunuyor, ayakkabıları pek izolasyon işine yaramaz, durduğu yer metalik bir alan, işte o zaman elektrik çarpabilir, nitekim böyle bir durum 30'lu/40'lı yıllarında (? yılı tam bilemiyeceğim artık) dedemin başına, Kısıklı tramvayında, geldi.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 03 Haz Sal, 2008 13:47

--Mesajlar Estram başlığından konu ile ilgi dışına çıktığı için yeni bir başlık altına alınmıştır---

Evet daha sonradan bana Almanya' dan bir olayın metnini göndermiştin bende siteye yazmıştım diye hatırlıyorum onu da bulunca buraya ekleyeceğim, Faraday Kafesi bu etkiye adını veren bilim adamından alıyor, kendisi Faraday kafesi tekniği ile binlerce volt elektrik ile gösteriler yapmış dönemin çılgın bilim adamlarından ama bugün özellikle demiryolu araçlarının tasarımında Faraday Kafesi etkisi gözetiliyor, burada Başar' ın bahsettiği gibi aracın üzerine elektrik teli düştüğü anda normal olarak elektrik en düz metal yüzeyden toprağa akma eğilimindedir. Araç içlerinde pek çok aksam plastik ya da plastik temelli malzeme olduğu için normalde çarpılma olmaması gerekir, amaaa kapılara ya da tutamak gibi bir metal alana tutunduğunuzda akım sizin üzerinizden de geçmek isteyebilir işte burada ayağınızda ya da zeminde kauçuk olması pek bir şey ifade etmeyebilir.

Faraday kafesinin etkili olabilmesi için olabildiğince düz ve kapalı metal alanlar gerekiyor bunlarda raylı sistem araçlarının dış cephesinde fazlası ile müsait, karayolu araçlarında da bir ihtimal yere yakın metal aksamdan atlama ile bu elektrik gidecektir, bahsettiğin blitz bilmemneyi bir zamanlar bende özellikle akaryakıt tankerlerinin altında görürdüm, aslında çok özel bir şey değil sadece aracın şasesine bağlı bir zincirdi, o yıllarda sorduğumda da aracın üstünde birikecek herhangi bir elektriğin toprağa sürekli akması için demişlerdi malum parlayıcı patlayıcı o zaman saçma gelmişti bak şimdi mantıklı geliyor :P :)

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 02 Ara Çrş, 2009 21:52

Havai katener hatlı demiryolu sistemlerinde meydana gelebilecek bir duruma iyi bir örnek aşağıdaki videoda var, video Almanya'da çekilmiş, bir hemzemin geçitte kateneri tutan kolun (stadarm mıydı bunların adı ne?) kopması ile meydana gelen durum sonrasında bakım ekiplerinin çalışmasını görüntülemişler.

http://www.youtube.com/watch?v=1KXEKfUsO64

Dökümantasyon anlamında önemli olduğunu düşündüğüm için buraya ekledim.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 18 Ara Cmt, 2010 22:06

Elentrik şakaya gelmez be yeğen. Bak adamı kızartır böyle, neden? Çünkü sen gidiyorsun iyi niyetle bir film çekeceksin, buharlı lokomotif seçiyorsun bir tane, sonra diyorsun ki nasıl olsa buharlı üstüne çıksam ne olur ki, ya da işte orada bu işe bakan arkadaşların bir şeyden haberi yok o hattın enerjisini kesmiyorlar, çıkıyorsun, bir çatırtı bir patlama hakkın rahmetine kavuşuyorsun. Bir anlık dikkatsizlik değil mi, bir anlık. İşte o bir anlık dikkatsizlik binlerce voltluk elektrik ile ölüme sebebiyet veriyor. Lübnanlı bir yönetmenin Alsancak Garında başına gelen olay gibi. Bir klip çekmek için ülkemizdeler, Haydarpaşa yanında iptal edilen çekimlerini Alsancak ta yapalım diyorlar, çıkıyor lokomotifin üstüne, artık oraya kamera mı koyacak ne yapacakta çekim açısı arıyor belli, ama elentrik var işte. Allah rahmet eylesin.
Ancak Haydarpaşa Garı yanınca arayışa giren Yehya Saade, sanatçı Diab ve ekibiyle klip çekimi için İzmir'i tercih etti. Klibinde eski buharlı lokomotif kullanmak isteyen Yehya Saade, dün sabah saatlerinde 10 kişilik ekiple birlikte İzmir'e geldi.

Hilton Oteli'ne yerleşen Yehya Saade, daha sonra yardımcılarıyla birlikte garda çekim öncesinde inceleme yapmak için Alsancak Garı'na gitti. Burada 3 Nolu Peronda sergileme amacıyla tutulan, Atatürk'ün kullandığı vagonun da bağlı olduğu buharlı lokomotifi çekim için beğenen Yehya Saade lokomotifin üzerine çıktı.

25 BİN VOLTLUK AKIMA KAPILDI

Yardımcılarının dikkatli olması için uyardığı yönetmen Yehya Saade, lokomotifin üzerinde bir anda ayağa kalkınca, başının üzerinden geçen 25 bin voltluk yüksek gerilim hattındaki akıma kapıldı.

Yehya Saade tele tam değmemesine rağmen akıma kapıldı. Yüksek gerilim hattında yıldırım düşmesi gibi patlama sesi ve ışık yayılırken elektrik çarpması sonucu Yehya Saade ağır yaralandı ve kaldırıldığı Alsancak Devlet Hastanesi'nde hayatını kaybetti. Yehya Saade'nin cesedi otopsi için Adli Tıp Kurumu'na kaldırıldı.

Maya Diab ve çekim ekibini şoka sokan olayla ilgili soruşturma başlatılırken, olay anı Alsancak Garı'nın güvenlik kamerası tarafından saniyle saniye görüntülendi.

Olay üzerine çalışmayı durdurduklarını söyleyen Maya Diab, ancak kendini hazır hissettiğinde Saade'nin istediği klibi, asistanları ve kardeşinin desteğiyle Lübnan'da çekeceğini ve klipte Saade'nin imzasının yer alacağını da anlattı. Diab'ın yanında yer alan ve oldukça bitkin olduğu gözlenen yönetmenin kardeşi İman Saade ise, ağabeyinin dünyanın her yerinde hayranları olan, çok iyi bir sanatçı olmasının yanında, çok düşünceli ve sevecen bir kişiliğe de sahip olduğunu söyledi. Saade çekimlerde riskli bir durum söz konusuysa, asistanlarından önce ağabiyinin kontrol ettiğini ifade ederek, çekim günü elektriğin kesileceğini bildiği ve çevresini de uyardığı halde, kazanın meydana geldiğini söyledi. İman Saade, “Bir anlık dalgınlığına mı geldi, ne oldu asla öğrenemeyeceğiz, çünkü hepimizi elektrik konusunda uyardı. Çekim yaparken elektriği kestirecektik, sonra kendi akıma kapıldı” diye konuştu.
Kardeşinin verdiği bilgilerden anlıyoruz ki, olay anında elektriğin kesilmesini istememişler, çekim yaparken isteyeceklermiş, olacağı varmış be.

http://www.milliyet.com.tr/lubnanli-unl ... efault.htm

Cevapla

“Sistem Emniyeti ve Güvenlik” sayfasına dön