gnl-RS.29 » Yönlendirme İşaretleri

Sizce Kent İçi Raylı Sistemlerde Yönlendirme İşaretleri Yeterlimidir?

Evet
5
25%
Hayır
12
60%
Yönlendirme Var mı?
2
10%
Yönlendirme Nedir?
1
5%
 
Toplam oy: 20

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16576
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 07 Mar Cum, 2008 13:03

Otogar istasyonundaki problem kronik, buradaki yolcunun önemli bir kısmı belkide ilk ya da ikinci kez binen insanlardır derim, ikincisi asıl bilgilendirme Lcd ekran üzerinden yapılıyor ama günümüz insanının algısı buna uygun değil bir televizyon ekranında bu bilginin olacağını kimse düşünmediği için bakmıyor bile, tabela ile çözümü konusunda bir iki döküman yayınlamıştım bu konu henüz beklemede umarım bir gün birileri bizden çok bilir ve bu işi çözer.

Bu resimler yönlendirme içerisinde değerlendirilebileceği için buraya yüklüyorum, T4 Edirnekapı-Sultançiftliği hattında bildiğiniz üzere peronlar 3 araca göre yapıldı fakat filonun yetersiz olması ve gelecek araçlar ile beslense bile sadece bu araçların kullanılması durumunda da 3' lü diziye geçmek pek olası görünmüyor zaten yolculuk talebine baktığımızda 2' li dizi ile sık sefer yapmak daha mantıklı olabilir zaman içerisinde talebin artması ile 3' lü dizi için çalışılabilir. Bu sebepten dolayı araçlar peronların tam ortasında duruyor dolayısı ile yolcular aracı peron başında beklediğinde uzak kalıyor ve bazen aracı da kaçırıyordu, dün yapılan zemin uygulaması ile bugünkü ilk izlenimler bu yönlendirmenin başarılı bir şekilde işe yaradığını görmemizi sağladı, ilk çizgi peronun girişinde kırmızı çizgiye ilerlenmesini, kırmızı çizgi ise aracın durduğu bölümü gösteriyor. Şimdilik sadece yer altı istasyonlarına yapıldı.

Resim
--Araç Bir Sonraki Kırmızı Çizgide Durur. Binmek İçin Lütfen Kırmızı Çizgiye İlerleyiniz--

Resim
--Araca Binmek İçin Lütfen Çizginin İlerisindeki Alanda Bekleyiniz--

Resim
Araç Duruş Noktası

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5249
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesajgönderen alabay » 07 Mar Cum, 2008 13:17

İlginç. Berlin metrosunda da bazen hatlarda kısa ek trenler işler. Veya saate göre trenler kısa olur. Veya hata göre (U4). Hepsinde "Kurzzug" (Kısatren) göstergesi olur. Bazen de simge ile ya iki veya üç vagonluk bir resim gösteririlir (perondaki trenin gidişini gösteren kutularda, bilmiyorum bunlar İstanbul'da da var mı).

Yanısıra, 3 dizini, şöyle 20, 40 sene ileri bakarsak, yetersiz değil mi?

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16576
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 07 Mar Cum, 2008 14:42

İlginç. Berlin metrosunda da bazen hatlarda kısa ek trenler işler. Veya saate göre trenler kısa olur. Veya hata göre (U4). Hepsinde "Kurzzug" (Kısatren) göstergesi olur. Bazen de simge ile ya iki veya üç vagonluk bir resim gösteririlir (perondaki trenin gidişini gösteren kutularda, bilmiyorum bunlar İstanbul'da da var mı).

Yanısıra, 3 dizini, şöyle 20, 40 sene ileri bakarsak, yetersiz değil mi?

B. Alabay


Bahsettiğin tabelaları biliyorum ama bu tabelalar yok, ben çok bilen, ukala ve bir o kadar da kendini beğenmiş bir adam olarak önerdiğimi hatırlıyorum :) ama kabul edilmeme ile ilgili sebep bence mantıklı idi bunu tartışmam işletmenin görüşü önemlidir burada, ayrıca yolcuya daha kapıya yaslanma piktogramını öğretemeden kalkıp "Kısa Tren" in ne demek olduğunu nasıl öğretelim kısa malboro mu bu :) :D

20,30,40 sene sonra Allah hayırlı ve uzun ömür vermezse biz olmayacağız diye kıvırırmışım :P bilemem bu hat ile ilgili elimde çok güzel bir döküman var ama çok ince eleyip sık dokuyup içinde buraya yazmak lazım vaktim, sabrım ve isteğim yok.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16576
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 16 Tem Çrş, 2008 23:18

Eh İstanbul Ulaşım A.Ş. yönlendirme projesini gerçekleştirmek için benim ayrılmamı bekliyormuş ya da bana yaptırmak istemiyorlarmış :) canları sağolsun biz maaşımızla aynı işi yapacaktık şimdi ise para konuşur, tek ümidim yapılmış olan çalışmaların göz ardı edilmeyerek yönlendirme sisteminin mevcut proje işlenmesi ve geleceğe dönük sağlam öngörüler ile oluşturulması, tabi eğer düşünüldüğü gibi gerçekleşirse bazı konularda yetkin kişilerin yapacağı öneriler dikkate alınacaktır, ben kıçımı yırtsam bir tabelanın görünmesi için o koridorun aydınlatmasını değiştirtemezdim yapmazlardı, çeşitli sebepler ile ama bu kişiler önerirse yapılacaktır çokta doğru olacaktır, bende en azından bu çorbanın ateşini yakan adamlardan biri olarak vicdanen rahat beynen mutlu olacağım :)

Geçtiğimiz günlerde Hıncal Uluç ta bu konu ile ilgili bir yazı yazmış, tabi bu yazıdan sonra ortalık tutuşmuş :) Yani Hıncal abi söyleyince oluyor biz söyleyince olmuyor, ulen bu memlekette Hıncal olmak lazımmış, neyse eline kalemine sağlık gerçi konu direkt metroyu ilgilendirmiyor yani en azından bahsettiği konu daha çok başka bir kurumun sorumluluğunda ve zaten bizler gerekli çalışmaları ve girişimleri yapmıştık aslında bu konudan gocunması gereken yer hiç üstüne alınmamıştır ama nedense ilgisiz yerde ilgisiz insanlar bu konu ile ilgili sıkıntıya düşürülmüşler duyunca üzüldüm.

Bir diğeri de İBB yönetiminden yönlendirme işaretleri projesine gelen destek, bu iş ilk yapıldığında Başkan' a sunulması hususunda şahsi görüşümü beyan etmiştim, Başkan' a sunularak bir an önce onaylatılmalı ve yapılmalı ya da yaptırılmalı idi, belki de sunuldu bilemiyorum, benim gözümde müşteri odaklı bir toplu taşımacılık firması bu işi bir an önce bitirmelidir, diğer taraftan bu çok güzel bir 20. yıl hediyesi çokta güzel bir seçim yatırımıdır, İstanbul Ulaşım A.Ş. bu ülkenin en çok yolcu taşıyan firması ama reklamı yaptırılmıyor diğer taraftan İDO iskelesine Dünyanın en çok yolcu taşıyan şirketi diye afiş asıyor :) o zaman Ulaşım A.Ş. Kainatın en çok yolcu taşıyanı tabi bir BVG, WienerLinien, TFL, hele ki Newyork Metropolitan :) bunlar tüm zamanların ve yaratılmışların en çok taşıyanı olsa gerek bu durumda neyse polemikle işim olmaz sadece içimde kalmasın istedim, son paragraf ile ilgili yorumunuz var ise ya yeni bir başlığa geçirin ya da özelden atın :) dediğim gibi sayın Muzaffer Hacımustafaoğlu' nun projeye destek verdiğini ve bir an önce başlanmasını istediğini öğrenmek benim için ayrı bir mutluluktu kendisine ilgi alakası ve hassasiyeti için teşekkür ederim.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16576
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 16 Tem Çrş, 2008 23:41

Biraz zorlayalım o zaman işte iki tabela

Resim
Normalde bu tabelanın buradaki konumu içeriden bakıldığında doğru, yani uzaktaki tabelaya bakarsanız merdivenleri çıkarken bu tip bir tabela görmek doğru olabilir, ama bizim bakış açımız ile gördüğümüz yerde aslında ışıklı bir ÇIKIŞ yazısı olmalı, çünkü istasyondan çıkan bir adamın artık hangi yönde hangi istasyon olduğu ile ilgili bir bilgiye ihtiyacı yoktur, belki sadece ana yönler yani şu şekilde

Resim

-------------------------------------------------------------------------------------

Resim
Bu tabelada ise bakımsızlığın etkisini görüyorsunuz, tabela kara sac dediğimiz düz metal sacdan üretilmiş ve zamanla korozyon etkisi ile geldiği durum bu, bu tabelanın tamamen paslanmaz malzeme ile yeniden üretilmesi gerekiyor ve istasyonun açık alanında olacağı için bir ihtimal ışıklı olması da gerekli olabilir tabii burada dediğim gibi bu konunun profesyonelleri ışık ile ilgili çok daha iyi kararlar verebilirler ama uygulamadan sonra bu tabelanın muhtemel görünümü buna benzer olacaktır

Resim

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5249
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesajgönderen alabay » 17 Tem Prş, 2008 13:47

Alüminyum! Meselâ.

Sadece çıkış değil, bir de nereye çıkış, cadde ismi, otobüs/tramvay var mı, hangi hatlar, öyle şeyleri de yazmalı, piktogramlar yerleştirmeli.

Aradım, aradım, misal bulamadım şimdi ...

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16576
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 17 Tem Prş, 2008 16:44

Alüminyum! Meselâ.

Sadece çıkış değil, bir de nereye çıkış, cadde ismi, otobüs/tramvay var mı, hangi hatlar, öyle şeyleri de yazmalı, piktogramlar yerleştirmeli.

Aradım, aradım, misal bulamadım şimdi ...

B. Alabay


Tabii ki aluminyum tava imalat tabelalar ya da ışıklılarda pleksiyi tutan aluminyum çerçeveler ile olmalı paslanmaz sacdan imalat ağırlık oluşturuyor dolayısı ile maliyet analizinde birbirine yakın rakamlar çıkarır ama bizim sistemde tavandan sarkıtma söz konusu olduğu için olabildiğince hafif malzeme olmalı bu da ancak aluminyum ile sağlanabilir diye düşünüyorum.

Senin bahsettiğin yönlendirme tabelasından elimde mevcut ama şu anda resmi bulamıyorum bir türlü, bu çalışmaları ilk yaptığımızda benim de sunduğum örnekler bu tipti, en üstte bir bant içerisinde oklar ile o yöndeki cadde ya da meydanın ismi, yanında piktogramlar ile mevcut aktarmalar, altta ta hat renkli nosu ile birlikte istasyon ismi şu an müsait değilim ama bir ara çizeyim size bir örnek, fakat bizim klavuzumuzda referans noktası tamamen TFL (transport for London) idi dolayısı ile BVG (Berliner Verkerhs Betrieb) ile bir karışıma gidilmedi aslında gidilebilirdi diye düşünüyorum bu şekilde tabela sistemi daha özgün ama piktogramlar ile evrensel bir yöntem ortaya konulabilirdi herhalde fakat bu öneri mevcut klavuzun yanlış olduğu anlamına gelmez bence yapılabilecek en çalışma ortaya konulmuştur.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16576
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 17 Tem Prş, 2008 23:57

Bahsettiğin tabela şu tipte bir şey olsa gerek

Resim

ya da bu?

Resim

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5249
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesajgönderen alabay » 18 Tem Cum, 2008 09:46

Evet, çok güzel.
Sadece, ben şimdi hakikaten şu 1 ve 2 ne demek, anlamadım! Oha :-)
Tabelâda hattın kendi numarası gerek mi, bilmiyorum. Belki gerek değil. O daha çok caddelerde, istasyonu gösteren M işaretlerinde gerek, altında M1, M2 falan diye.
Metro ve tramvay piktogramlarına gelince ... metro piktogramı bence sadece M olmalı (buradaki U gibi), Banliyö burada S, orada kalacak mı, belli değil. Tramvayları basit numaralandırmalı diyordum hep, bu işte Paris sistemi olmuş, eh ama olsun. Tramvay piktogramı her nedense aslında başka (uluslararası gördüğüm), küçük bir tramvay trenciğini - tek vagon - yandan gösteriyor, hafif nostaljik tipten. Bir de kutu içinde TRAM yazanı var. Berlin'de otobüse BUS yazılı bir şey gelir, ama kutu muydu, yuvarlak mıydı, unuttum şimdi. O, orada otobüsler var, der. Kutuydu galiba ;-) Sonra çıkışlarda merdiven başına hangi otobüs nereye gider diye tam yazar. Ok işaretleriyle ... 109 Flughafen Tegel veya 109 Budapetsre Straße der. Meselâ.
Yani kademeler var diyebilirirz, ilk kademe hangi istikamette ne trafik sistemi var, ne var. Fabrika doğuda mı, batıda mı, tramvay orada mı, burada mı. Sonra "ora" veya "bura"ya yaklaşınca ikinci kademe geliyor, tam olarak hangi sokak, hangi cadde, hangi özellik (stad, fabrika, cami, kilise, özel ilginç yer, park) tam olarak hangi merdivenden, hangi hatta ne istikamette hangi merdivenden ulaşılır diye. Londra'yı ben biraz antika hatırlıyorum, oranın metrosu ve yönlendirmesi hafif fare deliği gibiydi, ama otobüs numaralandırmaları iyiydi.
Başka ilginç bir sistem daha var, ona Doğualman sistemi diyeyim ... bir noktada, durak ya da istasyon olsun, ok ile ondan SONRA ne geliyor, onu göstermek. Böylece inişe hazırlık mümkün. An azgını da, nereden geldin, nereye gidyorsun şeklinde üçlü bilgilendirme, bazı orman durağında vardı bu (Berlin).

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16576
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 18 Tem Cum, 2008 16:35

Sadece, ben şimdi hakikaten şu 1 ve 2 ne demek, anlamadım


Normaldir zaten tam olarak doğrusu o deildi aklımda kalanı çiziktirmiştim, her ne ise aşağıda bir takım örnekler var, ve zaten açık konuşmak gerekir ise o dönemde bu işin tek yetkilisi olsa idim emin ol ki bu sistemi uygulamak isterdim burada tek karşı çıktığım şey yandan görünen tramvay piktogramı sen Alman sistemine aşina olduğun için sana doğrusu o gibi geliyor ama bence çokta doğru değil diğer tüm sistemleri önden gösterip tramvayı yandan göstermek bence yanlış dikkatini çekiyorum BENCE, :) bu sadece otobüs durağı ile otogarı ayırmakta kullanılabilir, şehirler arası tabelalarda otogar yandan görünen bir otobüs ile ifade edilir, diğer taraftan bu yönlendirme bütünü bence olmalı idi yani evet soldan çıkıyorum ama nereye? Bizde bu yönlendirmeler ya peron çıkışında ya da turnike çıkışında detaylı bir liste ile veriliyor aslında İstanbul için doğru olan bu adam Rumeli Caddesini bilir ama gideceği yerin Rumeli caddesi tarafında olduğunu bilmez henüz o seviyede bir şehirlilik yok maalesef

örnekler:

Resim
Tam bir resim değil Robert Schwandl dan alıntı, soldaki turuncular hat yönü tabelası bu sistemi Otogar için önerdim ama ya tam anlatamadım ya da anlaşılmadı bilmiyorum kabul edilmemişti, bakın ne diyor U1 Kagran yönü, sol taraftaki siyah tabela ise Karlsplatz çıkışı olduğu ve o çıkıştan nelere ulaşıldığı (tram, otobüs, asansör vs.) belirtiliyor.

Resim
Yine ilginç bir örnek bakın bu merdivenler normalde aynı yere çıkıyor yani iki ayrı yere değil merdivenler bitiyor aynı katta ve platformdasınız ama yolcuları daha o platformda ayırıyor sebep yukarıda çaprazlama olarak birbirlerini kesmelerinin önüne geçmek, sol merdivenle Stephansplatz çıkışına ve aktarmalara gider sağdaki merdivenler ise kahverengi renkli U3 hattına gider :) basit ama anlaşılır.


Resim
Evet bir hat yönü tabelası, U4 hattının bir istasyonunun üst erişim koridoru ve muhtemelen giriş yaptığınızda karşınıza gelen tabela sağdan ve soldan hangi son duraklara gittiğini gösteriyor yani olması gerektiği gibi

Resim
İşte Başar ın örneklemini anlatan tabela alttaki o girişin U6 hattının hangi istasyonu olduğunu gösteriyor, üstteki siyah bölümde ise illaki keine rauchen zigara zıkkımlanmayın uyarısı sağda ise bilgilendirme piktogramları ile çıkışın nereye vardı yani AKH (Algemeine Krankenhaus bir nevi Çapa Tıp Fakültesi)

nasılım?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 16576
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesajgönderen Esat » 02 Oca Cum, 2009 22:43

Ulaşım A.Ş. de yapılmış olan yönlendirme çalışmasının emareleri yavaş yavaş görülmeye başlanmış, Eminönü istasyonu çıkış merdivenlerine yapılan tabelanın görüntüsü aşağıda, ayrıca alt geçit yenilenirken buradaki tabelalarda yenilenmiş, onların fotoğrafını çekmedim ama eskisine göre çok daha temiz ve güzel göründüğü açık bence tek eksik, yana hangi yön olduğunu gösterirken arkada görünmeyen tabelanında neresi olduğunu anlamak için ileri ok ile diğer yön yazılabilirdi, her ne ise ben aşağıdaki tabelaya değinmek istiyorum.

Resim

Yönlendirme işaretleri klavuzunda önerildiği gibi üstte hat rengi, altta istasyonun/bölgenin ismi, onun altında da çıkış yönüne göre nerelerin bulunduğu listelenmiş buraya kadar her şey güzeldi, ama Yönlendirme İşaretlerinin amacı net bilgi vermektir diye biliyorum, ve net bilgiyi verirken şunlara dikkat edilir, bilgilerin gruplandırılması ve mevcut bilgi ve görüntü kirliliğinin yok edilmesi amaçlanır.

Bu tabelada benim dikkatimi çeken,

* üstteki büyük ok N.Ş.A. da (normal şartlar altında kimya ve fizik bilmeyenler için açıklama) yeterli olmalıdır ve yeterlidir de, peki neden aşağıdaki her başlığa bir tane daha yan ok konulmuştur? küçük okların amacı birden fazla yöne çıkış veren tabelalarda aşağı ve yukarıda iniş ya da çıkışlar var ise onlarıda göstermek için ara oklar koymaktır diye düşünüyorum, yani görüntü kirliliği.

* Bilgilerin gruplandırılmasına değinelim bir de, bu konuyu izah etmekte zorlanıyorum nedense, İTO bir bina ismi, altında iki tane pazar yeri, onun altında semt isimleri ve sonra bir bina ismi, sağda ise iki 3 tane ulaşım seçeneği altında okul altında bir iskele bir semt ismi ve bir iskele daha :) alfabetik desem İDO lar neden ayrı, sistematik desem ne sistem var ne de matik, :) ahahahahahahahah

Vakti zamanında bu tabelaların M2 Taksim-4.Levent hattı için olanlarını ben yapmıştım da üstüme afiyet. O zaman şöyle bir şey düşünmüştüm küçücük aklım ile,

* en üstte toplu taşıma aktarmalarını vermeliyiz, iett, ido, tren bla bla bla,
* altına ya kurum ve kuruluşları ya da semt ve cadde isimlerini girmeliyiz
* her bir grubun arasında bir boşluk bırakarak bunların farklılığının ayırt edilmesini sağlayabiliriz.

* şu an hatırlayamamak ile birlikte ikinci sıraya semt ve caddeleri onun altına kurum kuruluşları girmiştim diye hatırlıyorum ama tam terside olabilir, burada birazda topluma göre hareket etmek gerekli diye düşünüyorum, İstanbul' da doğru düzgün bir adresleme sistemine yeni yeni geçilmeye çalışıyor, insanlar yollarını AKM nin sağında, heykelden ileri git mc donalds tan sağa dön diye buluyorlar :) dolayısı ile tabela da bence birinci sırada toplu taşıma sistemleri gruplanmalı ikinci gruba kurum ve kuruluş isimleri girilmeli, üçüncü sıraya semt, sokak ya da cadde isimleri girilmelidir, ve bunlar kendi arasında alfabetik olarak düzenlenmelidir, ha bunu yapmıyorsanız o zaman hepsini alfabetik olarak dizersiniz kimsede bir şeyin farkına varmaz, çünkü İstanbul' da herkesin acelesi var herkes koşar ve koşarken hiçbir şey belli olmaz :D


Mesajı yazdıktan sonra bir düzeltmeyi uygun gördüm, yukarıda belirttiğim sistem BENCE dir, yani ne bu iş için yapılan klavuzda böyle bir gruplamadan bahseder ne de referans kitaplarda, bu tamamen benim hayal ettiğim bir yönlendirme sistemine aittir, bir başkası bunu alfabetikte yapabilir ya da yukarıda olduğu gibi karışıkta :)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5249
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesajgönderen alabay » 03 Oca Cmt, 2009 15:14

Tamamen haklısın, Esat. Zaten bir gün %100 doğru bindirilmiş bir şey bulsak, inanamıyacağız.

Yeni Cami'yi de yine Yeni Camii diye yazmışlar, yoksa ismi hakikaten Yeni-Camisi anlamında da, ben mi anlamıyorum? İDO iskeleleri diyorlar, sonra orada bir iskele, burada bir iskele, salata olmuş. Gruplandırma yok.

Apple şirketinde işletim sistemi ve programlar grafik arayüz desenleri için Apple Human Interface Guide diye bir "kanun" var (AHIG), işte böyle bir yöntem şehircilikte (sokak levhaları, park etme sistemi (Parkleitsystem), yönlendirme ve toplu taşımda da olmalı. O eksik.

B. Alabay


“Yolcu Bilgilendirme” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 2 misafir