gnl-RS.29 » Yönlendirme İşaretleri

Sizce Kent İçi Raylı Sistemlerde Yönlendirme İşaretleri Yeterlimidir?

Evet
5
25%
Hayır
12
60%
Yönlendirme Var mı?
2
10%
Yönlendirme Nedir?
1
5%
 
Toplam oy: 20

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 09 May Cmt, 2009 16:16

T4 hattında yeni açılan duraklarda eskisine göre daha derli toplu (aslında aynı ama bunlar daha kibar) bir takım yönlendirme ve bilgilendirme tabelaları yerleştirilmiş sizler ile paylaşıyorum.

Resim

Resim

Resim

O dikey panodaki İETT nin garip ağ haritası çalışmasını geçen T4 başlığında eleştirmiştim aradan kısa bir süre geçmeden Ulaşım A.Ş. deki arkadaşlar bu panolara çok güzel bir çalışma yapmışlar, sanırım bunlar ile birlikte kapalı istasyonlarda daha önce benim yapmış olduğum o büyük totemlerde değiştirilmiş, fakat onların resimlerini çekemedim fakat aynı tarzda güzel bir çalışma gerçekleştirildiğine eminim.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 10 May Pzr, 2009 10:10

Huu, valla iyi! Ama İngilizce olacaksa, orada "Tramway" yazmaları gerekirdi, "Tram" Almanca. Her neyse, o kadar önemli değil. Ben Almanya'da herşeyin Almanca, İngilizce, Fransızca, Türkçe, İspanyolca ... ve dahası ile Rusça, Yunanca falanca yazılmasını çok iyi buluyorum! Ve Türkçe yazdılar mı, bir Türkçe ki, ooof of! Tam Devreyi Osmaniye yani, çok hoş ;-)

B. Alabay

hasancicek37
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 136
Kayıt: 05 May Sal, 2009 11:16

Mesaj gönderen hasancicek37 » 18 Tem Cmt, 2009 11:55

Tam başlığı bulamadım ama sanırım burası..Esat Abi geçenlerde sana bir öneri sunmuştum..Belki şu resimler dikkatini çekerse sen de bu vesileyle İstanbul Ulaşım AŞ'de kişilerle bu konuda bir bağlantı kurabilirsin..
Resim
Resim
Bu resimler Milano şehrine aittir..
Bizde hatların isimlendirmesi M1,M2,T1,T2.. diye belki ama sonuçta özel olarak renkler de kullanılıyor..Acaba Milano şehrindeki renklendirme örneklerini kullanabilir miyiz..Kırmızı Hat'ta araçlarda kırmızı şerit var ve hat boyunca bütün istasyonlar kırmızı ağırlıklı renklerle biçimlendirilmiş..Aynı şekilde Yeşil Hat'ta ve diğer hatlarda da geçerli..Bana kalırsa çok hoş duruyor..İlk etapta bunu yerleştirmek zor olabilir ama ne azından insanlara araçların ve hatların birbirinden farklı olduğu hissini uyandırabiliriz..Dikkatinize..
Teşekkürler..Hasan ÇİÇEK

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 18 Tem Cmt, 2009 19:42

Evet, Hasan Çiçek arkadaşımız güzel bir örnek vermiş, konudan daha önce de bahsetmişti diye hatırlıyorum. İstanbul özelinde konuşursak hatlar ile ilgili bir çalışma yapıldığını daha öncede belirtmiştim. Bizim de bir şekilde içinde bulunduğumuz bu çalışmada hatların numaralandırılması ve renkler ile tanımlanması işi yapılmıştı. Sonrasında bunun sisteme uygulanması ile ilgili bir takım çalışmalarda yaptık, bunlardan birisi Ağ Haritasının bu sisteme göre revize edilmesi, daha sonra M1 ve M2 hatlarında araçların alın kısımlarına basitçe de olsa hat rengi ve numarası ile stickerların yapıştırılması idi. Yine bu kapsamda bir yönlendirme çalışması M2 hattı istasyon içinden dışarı yönlendirmelerde yapılmıştı.

Tabi bunların bazı zorunlulukların getirdiği aciliyetler ve başka bazı sebepler nedeni ile geçici çözümler olarak oluşturulduğunuda unutmayalım. Ama Ulaşım A.Ş. bunlar ile ilgili kalıcı çözümler konusunda da çalışıyordu diye biliyorum.

Burada değinmek istediğim şey ise şu, Hasan Bey ne diyor, "hattın rengi istasyonlara verilmiş" evet işte bu doğru bir yöntem, tabi çok önceden yapılmış bir hatta kalkıp herşeyi ya da ağırlıklı olarak renkleri buna çevirmek oldukça maliyetli ve kapsamlı bir iş, bu dönemde bu işin maliyeti nedeni ile kimsenin yükümlülük altına gireceğine ihtimal vermiyorum. Tabi işin bu kısmı ile daha fazla şeyi söylemem de doğru değil. İkincisi ise bu iş ile ilgilenecek bir ekip olması, yani bu çalışma bir iki kişi ile ve sadece masa başından takip edilebilecek bir iş değil, saha çalışması önemli ve bence bu çalışma bir firmaya verilerek yapılamaz, bu konudaki gerekçelerimde haklı olduğumuda daha önce gördüm.

İstanbul' da ise son dönemde şu "Temalı İstasyon" olayına takılındı :) Tamam bunu kabul edebiliyorum, ama bir yere kadar, hattın bir standartı olmalı, bir hatta yarısı yeşil, bir istasyonu kahverengi bir istasyonu mavi yönlendirmeler ile yaparsanız hani standardizasyon hani insanlara "Toplu Taşımacılık Kültürü" nü öğretmek? :) Yani balık baştan kokuyor, temalı istasyon yapana kadar tabelaları doğru yerde istasyon yapın, sonra istediğiniz temayı uygun yerlere işleyin.

Şimdilik bu kadar derdimi dökeyim :) Hasan Bey' in diğer önerisine gelince, bence çok güzel ve kesinlikle uygulanabilir. Araç kenarına hat rengi ile ilgili bir şey yapmak, bence güzel fikir. Özellikle M1 ve M3 hatlarının Aksaray - Otogar arası ortak işletme yapılmasının planlandığı ve aynı araçların kullanılacağı göz önüne alındığında bu güzel bir fikir, bu konu ile ilgili başka bir şeyler yazacağım ama burada değil, Hasan Çiçek' e de özelden durumu ileteceğim ;)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 18 Tem Cmt, 2009 21:58

Açıkçası ben pek fazla bu yöntemin taraftarı değilim. Evet, hattın bir numarasi olacak, rengi de olsun ... ben 21 sene sonra hâla Berlin'in U1'ini yeşil, U2'sini kırmızı, U4'ünü sarı, U7'yi mavi ve U9'u portakal diye hatırlarım. U3 değişti, U5 benim zamanımda yoktu (doğudaydı), ve ilginç olan, U6 ile U8'i çocukken bile ayırt edemiyordun :-)

Yani bu renkler ÇOK önemli oluyor. Ama bizde hiç bir zaman istasyonlar ve vagonlar renkli, şeritli falan değildi. Eskiden numara bile araçta yazmazdı. Antika istasyonlardan tut, çok modernin üzerinden temalıya kadar her şey vardı. U1'de doğu ucunda o eski viyadük tarzı istasyonlar vardı, bugünün U3'ün güneybatı üst kesiminde inanılmaz güzel bir kaç istasyon var, Moskova gibi, en ilginç temalı istasyonlar U7'nin batı ucunda. Rathaus Spandau sondurak tapınak gibi, çok muazzam (ve yanısıra gerektiğinden çok fazla peronlu, ileribakışlı plânlama).

Bu kadar anlattım ... işte Berlin metrosu, bence en muntazam sistemlerden bir tanesi, ve ben bir kaç tane tanırım.

Başar

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 18 Tem Cmt, 2009 22:08

Ben yine de iyi bir öneri olduğuna inanıyorum, bence sen burada yanlış bir kıyaslama yapıyorsun, Berlin metro hatları haritası ne zaman çizildi ve renklendirildi? Bunu benden daha iyi biliyorsun al sana Rathaus-Spandau

Resim

Şimdi bir de şu linke bakalım,

http://www.haltestellenansage.de/ansage ... /u7_en.htm

neymiş, hattın rengi gösterilmiş ve insanlara öğretilmiş, bizde bu uygulama varmı? Yok. Yapılması gereklimi? Evet. O zaman ben aracın yan yüzeyinde ya da ön göğüs kısmında en azından bu şekilde hat numarası haricinde belirgin bir renklendirmeyi doğru görüyorum. Bu görüşe aykırı olarak sunulabilecek tek gerekçe de araçların iki hat arasında transfer edilebileceği, dolayısı ile böyle bir renklendirme yapılır ise bir renk verilmiş aracın diğer hatta kullanılamayacağı gerekçesi olabilir, haklılık payı olabilir
En son Esat tarafından 09 Haz Pzt, 2014 14:18 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

hasancicek37
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 136
Kayıt: 05 May Sal, 2009 11:16

Mesaj gönderen hasancicek37 » 19 Tem Pzr, 2009 12:13

Ben bir geri sayfaya döneceğim..Esat Abi orada M1'e ait bazı hataları ve önerileri göstermiş..2 ay önce ilk kez M1'i kullandığımda Esenler'den bindim ve Otogar'dan Aksaray yönüne gidecektim..Otogar'a yaklaşınca bayanın biri anons yaptı ve Aksaray yönüne gidecekler sağ taraftan Havalimanı yönüne gidecekler sol taraftan ineceklerdir, tarzında bir şeyler söyledi..Tabi ben de araçta ters oturduğum için ters taraftan(Havalimanı tarafından) indim :D Sonra led ekranlara baktım ki Havalimanı..Tekrardan koşa koşa aracın bir tarafından diğer tarafına geçtim.. :D Diyeceğim o ki araçlarda anons yapılıyor ama gerçekten sağır olan da olabilir..Uyarıların her duyu organına hitap etmesi gerekir..Araç kapıları üzerinde yön belirtilebilirdi..Böylece hanımefendiyi anlamak zorunda kalmazdık.. :DÜstelik bazı vagonlarda ses sistemi de arızalı.. :o

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 19 Tem Pzr, 2009 12:32

Çok komik. Burada anonslarda sağ ve sola, "gidiş yönünde" (in Fahrtrichtung) diye ek yapılir, ki *hangi* sağ ve sol, belli olsun. Tabiîki, hele hele metro araçlarında, böyle şeyler gösterge panolarıyla da yapılabilir, yapılmalı. Ama bizde bunun medeniyeti sıfır eksi sonsuz! Tavanda öyle göstergeleri sadece Metrobüs Phileas'larda gördüm, ve o kadar önem vermişiz ki, Hollanda'dan Türkiye'ye gelen araç orada Almanca Wagen Hält (duracak) anonsu veriyor. Maşaallah!
Bu anonsları/göstergeleri Almanya dışında, neredeyse Almanya'dan medenî yapan tek Çekya'yı gördüm şimdiye dek (halbuki Fransa'yı da katabiliriz). Uzun zamandır İngiltere'ye ve Londra'ya gitmedim, onu da ekleyeyim ama.

Esat, bana gösterdiğin "renk uyumu" *bize* (Berlinli) o kadar işlemiş ki, farkında bile değiliz, şuuraltı bir yönlendirme, ve işte tam da öyle olmalı. O tabiîki. U7 açık mavi, U1 yeşil, U2 kırmızı. Ama araçlarda azgın renkler yok. Ama şu var: modern araçlarda gidecek yeri gösteren ön göstergesinde arkaplân hattın renginde olabilir/olur.

En azından hat numarası o renkte olur:
http://www.amazon.de/gp/product/images/ ... videogames
http://de.wikipedia.org/wiki/Datei:U-Ba ... nfahrt.ogg

Ama şunu da unutmamalı, Metro genelde mavi olur! Yani sadece hat simgesinin rengi hattı belirir!
http://www.flickr.com/photos/berolino/3259353108/

Burada da, banliyö hatlarında da bu renklerin geçerli olduğunu görüyoruz. Bir de metro simgesi dikdörtgen, banliyö simgesi yuvarlakımsı olur!
http://www.flickr.com/photos/berolino/2 ... 272492492/

Ya, şanssızım, arkaplânlı gösterge resmi bulamadım, herkes bizim gibi meraklısı değıl ;-) U9'da öyle, yanılmıyorsam, bir de belki U8.

Ama son olarak, insanın Berlin'de nerede olduğunu, binip nereye gideceğini belirlemesi için kolaylık olarak, "totemlerde" işte simgelere dikkat edilmesi gerekir:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... eglitz.JPG

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 19 Tem Pzr, 2009 12:32

Araçtan kaynaklanan bir takım sorunlar olabilir, eğer hala bir kaç sene önce yapılan seslendirme ise bence gayet net ve anlaşılırdı ama dediğim gibi vagonların hoparlör ve ses sistemlerinde sorunlar olabiliyor, Otogar' da ise aracın gidiş yönüne göre sağ ve solu kast ediyor ama karıştırmak olası tabii :)

Aracın içinde kapı üzerlerinde yazılabilir diyorsunuz sanırım ama bu pek mümkün değil, çünkü orada sefer yapan araç dizisi sürekli değişir, dolayısı ile portatif bir şey yaparak sefer öncesinde tak çıkart yapmakta pek pratik bir çözüm değil, aslında bunun için uygun çözüm araç içerisinde vagon ön ve arka kısımları ile körük kısımları üzerine led ekranlar yapmak ve orada hangi yönün ne olduğunu yazmak olabilir, bu konu bir kaç yıl önce bazı arkadaşlar tarafından dile getirilmişti, istasyon yönlerinin farklılığı nedeni ile sorunlar yaşandığı bunun bir ekran ile gösterilip gösterilemeyeceği yönünde bir öneri idi. Tabii teknik arkadaşlar her zamanki imkansız olduğunu söylediler :) komik olan bu araçların en az 10 yıl daha yaşlıları Viyana' da kullanılıyor ve bu araçlarda sonradan eklenen led ekranlarda hangi taraftaki kapının açılacağını gösterebiliyorsunuz, sanki bu adamlar hiç vagon yönü değiştirmiyor? :)
En son Esat tarafından 09 Haz Pzt, 2014 14:19 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 22 Haz Sal, 2010 02:10

Gözlemlediğim kadarı ile Aksaray-Havalimanı hattında bazı istasyonlarda bir zamanlar elimizin değdiği yönlendirme işaretleri çalışması ile ilgili bir takım işler yapılmış, açıkçası ben çok beğendim yapılan işi, her ne kadar o zamanlar benim yaptığım raporun altına birileri kendi imzasını çakmış olsa da :) sonuca bakarsak bana göre güzel iş olmuştu, özellikle Zeytinburnu bölgesinde işaretlerin hepsi yerinde ve iyiydi, fakat kötü hava şartları nedeni ile tamamını görüntüleyemedim, bu işte emeği geçen herkesi takdir ve teşekkür etmek lazım. Her ne kadar Kültür Başkenti gazı ile yapılmış olsa da ;)

Resim
Çekebildiğim tek kare :) Zeytinburnu metro istasyonu ile tramvaya inen merdivenlerin başındaki tabela, anlayabilen için fazlası ile yeterli bir yönlendirme.

Ek:
Bir kare daha çekmişim arada onu da yayınlayalım, Zeytinburnu tramvay durağında yer alan bir yönlendirme tabelası
Resim

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 22 Haz Sal, 2010 07:35

Otobüs ve metrobüs yazdıkları yere hatları da yazmaları gerek!

oglcan
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 167
Kayıt: 06 May Çrş, 2009 19:30

Mesaj gönderen oglcan » 22 Tem Cum, 2011 19:41

Londra Metrosu'nda da hat renkleri var. Hem de İstanbul'dakilerle aynı stilde

Marble Arch İstasyonu (Renk kırmızı yani bizim M1 hattı ile aynı.)

Resim

Westminster İstasyonu (Bu sefer renk gri)
Resim

Cevapla

“Yolcu Bilgilendirme” sayfasına dön