bur-T.10:04 » Yerli Üretim Tramvay "İpek Böceği" - Durmazlar

hasancicek37
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 136
Kayıt: 05 May Sal, 2009 11:16

bur-T.10:04 » Yerli Üretim Tramvay "İpek Böceği" - Durmazlar

Mesaj gönderen hasancicek37 » 06 Haz Pzr, 2010 20:45

İlk resimler ve bilgiler Recep Tayyip Erdoğan'ın bugünkü Bursa ziyaretinde ortaya çıktı.Ben beğendim açıkçası ama teknik verilerle ilgili bir yargıda bulunamayacağım.Başarılı bir iş olacakmış gibi duruyor. :D
BAŞBAKAN ERDOĞAN, BURSA MARKALI TRAMVAYI İNCELEDİ
- BAŞBAKAN RECEP TAYYİP ERDOĞAN, BURSA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ’NİN HAZIRLADIĞI PROJELER DOĞRULTUSUNDA TASARLANAN TRAMVAYLARIN ÜRETİM ATÖLYELERİNDE İNCELEMELERDE BULUNDU.
- DURMAZLAR MAKİNE FABRİKASI’NDAKİ ÜRETİM SAHASINI GEZEN BAŞBAKAN ERDOĞAN YETKİLİLERDEN TRAMVAYIN ÜRETİMİ İLE İLGİLİ TEKNİK BİLGİLER ALDI VE PROJEYİ HAZIRLAYARAK ÜRETİME SUNANLARI BAŞARILARINDAN DOLAYI TEBRİK ETTİ.
http://www.bursa.bel.tr/?baslik=basbaka ... er&id=2834

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 06 Haz Pzr, 2010 22:52

Sonunda ilk tasarım tramvayımızı görmüş olduk. Vagon üretiminde ilk yıl 12, gelecek yıl 22, daha sonrada 50 adet üretim planlanıyormuş. Bu da demek oluyor ki şuan Bursa'da planlanan tüm tramvay projelerinin bir bir hayata geçirileceğidir. Bu tramvayların öncelikli amacı Bursa'nın ihtiyacını karşılamak daha sonrasında yurt içine yayılmak ve en uç düşüncede bu tramvayları ihraç etmektir.

Ayrıca araç hakkında şöyle bir kısa özette geçebiliriz;
Durmazlar Makine bünyesinde üretimi devam eden tramvay, 72 oturan ve 205 ayakta yolcu olmak üzere 277 yolcu kapasiteli, 5 kabinli çelik kasa, 4 mafsallı esnek tip, renkli cam, alev korumalı kompozit kaplamalı klimalı olarak üretiliyor. Tramvayın ilk vagonu Kasım ayı sonunda Adapazarı‘ndaki test raylarında teste alınacak. Ayrıca tasarım ve analizleri Uluslararası Demiryolları Birliği (UİC-EN) standartlarına uygun olarak yapılan Bursa tramvayının TIP (Homoglasyon) belgesi aldıktan sonra çalışmaya başlayabileceği bildirildi.

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 06 Haz Pzr, 2010 23:05

Umarım 1-2 resime kimse hayır demez. :D

Resim

Resim

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 07 Haz Pzt, 2010 09:12

Harika. Çok ilginç! :-)

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 07 Haz Pzt, 2010 12:53

evet güzel haber gercekten, umarim bu proje basari ile tamamlanacaktir, ayrica nerede okudum su an htirlayamadim ama herhalde siemens te ise dahil olacakmis, zaten elestiri anlamind tek sozum sadece karose gostermek marifet degil diyecektim, bu bir elestiri degil aslind cunku bu araclarin en önemli kismi yürür aksam ve otomasyon, bunu basarir duruma gelmemiz gerekiyor yoksa zaten karoseri imalatind bursanin önüne kimse gecemez.

not - dostlar bazi ozel sebeplerden bu ara olamayabilirim kusura bakmayin aslinda sirf bu iki baslik ile ilgili dahi daha yazacagim soracagim cok sey var, bakalim yarin ola hayrola.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 07 Haz Pzt, 2010 13:38

Siemens işinden – aslında – anlar. Ama şu Combino felâketi vardı ya ... şahsen zaten onlardan hoşlanmıyorum da. Ama yine de, bilhassa altyapı konusunda (ve altyapı derken, kumlamasına kadar da üste geçen sorunlar dahil) herhâlde iyi bir işbirliği olur; olursa.

Öte yandan, duyduğum kadarıyla, şu Bursa tramvay hatlarında da yine tek raylık oyuncak plânlamaları beliriyor. Yanliş mı anlamışım, yoksa yine bir gariplik mi var ortada?

He, bir de yokuş derken, Stuttgart korkunç yokuşlu bir şehir, oradaki tramvay/metro şebekesi Bopser gibi bir yokuşu tırmanabiliyorsa, bana kimse yokuş ve meğil problemi diye gelmesin ... onun da bir çözümü vardır. Gereken yerlerde tünnelle çalışılır, gereken yerlere de diş takviyesi yapılır.

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 07 Haz Pzt, 2010 14:57

Araçlarda Siemens motoru kullanılacak. Elektrik aksamı şimdilik ithal edilecek ama tecrübe kazanıldıktan sonra tüm elektrik işlemi yerli malı olacak. Yürüyen alsamla ilgili bir bilgi edinemedim ama bu konuda da Siemens'ten yararlanılacağını ön görüyorum. Şimdi diyebilirsiniz ki bunun yerliliği nerede? Evet şuan yerlilik karoser ve iç döşeme dışında yok gibi. Maaruz görün ama şuan bir otobüs imalatı yapılmıyor. Tecrübe kazanıldığı müddetçe tramvayda hızla yerlilik oranı artacak. Eğer maliyetler üst seviyede olmazsa motor üretilme fikri bile var ama en büyük korku maliyet. Şuan sıfırdan motor yapıp sertifikaları ve deneyleri yapmak hazır olan motordan çok daha pahalıya denk geliyor. Diyeceksiniz ki motor yapımı kısa vadeli değil uzun vadelidir diye ama şuan Avrupa'da Siemens ve Skoda gibi etken var. Otobüs pazarında size bir örnek vereyim; Temsa bundan bir kaç yıla mitsubişi motorları kullanıyordu ve firma iflas eşiğine gelmişti. Nedeni Avrupa ve bazı pazarların uzak doğulu motorlardan uzak durması. Şimdi ise Temsa Man gibi avrupa motorlarını kullandığından bu yana artıya geçti ve bu artı sonucunda Avanue gibi bir otobüs üretti ve çatır çatır satmaya başladı. Umarım ne demek istediğimi anlatabilmişimdir.

kemal
Hareket Amiri
Mesajlar: 1577
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 09:41

Mesaj gönderen kemal » 08 Haz Sal, 2010 20:55

Amanin bu çok güzel bir alet...Ama ön tarafı sanki sanal olmuş daha ön tarafı yapılmamış galiba...gene de çok önemli bir gelişme ...haydi Bursa kim tutar seni :lol:

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 09 Haz Çrş, 2010 09:12

mustafaguler yazdı:Eğer maliyetler üst seviyede olmazsa motor üretilme fikri bile var ama en büyük korku maliyet. Şuan sıfırdan motor yapıp sertifikaları ve deneyleri yapmak hazır olan motordan çok daha pahalıya denk geliyor. Diyeceksiniz ki motor yapımı kısa vadeli değil uzun vadelidir diye ama şuan Avrupa'da Siemens ve Skoda gibi etken var.
Acikcasi zaten bu asamada bunu beklemek dogru degil, Mustafa Bey yeterince özetlemis, bu islerde bir tasarim yapmak, bu tasarimin dogru calismasini saglamak büyük bir Ar-Ge Mühendisligi gerektiriyor yani Google mühendisligi ile olacak isler degil, bunu basardiktan sonra birde bu üretilen seyin kabul ettirilmesi var tabii ki, boji aksaminda zaten mevcut teknoloji kullanilacagi icin ben büyük patent sorunlari olacagini sanmiyorum ama bu tecrübeden sonra bizde kendi boji sistemlerimizi, özgün teknolojilerimizi üretebilmeliyiz, fakat bu acele edilecek aman abi biz niye yapamiyoruz denilecek bir is degil.

Ben ilk üretimin kendini ispat etmis büyük bir üretici ile ortak olmasini isterim bu en azindan yapilan iste hatayi en aza indirecektir, bu sayede elestirilerin az olmasi ileriye dönük cesaretli adimlarinda önünü acacaktir. Bir diger etken otomasyon sistemleri, araclarin elektrik aksaminin tamami ülkemizde üretilebilir ben bununla ilgili bir sorun olacagina da inanmiyorum ama yazilim otomasyon kismi ile ilgili calisma biraz zorlu daha önce RTE projesinde yerli firmalar bu isin icinde bulunmuslardi, bakalim ben cok acele edilmesine de taraftar degilim, yani bakin yaptik iste diyerek ortaya bir arac cikartip sonra sorunlar ile cebellesmek hic iyi bir izlenim vermiyor.

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 13 Tem Sal, 2010 12:13

Esat Bey sizden ricam Bursa'nın yerli üreteceği tramvay ile ilgili ayrı bir başlık açmanız ve bu konu hakkında şimdiye kadar yazdıklarımızı orada toplamanız.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKANI KADİR TOPBAŞ: “TRAMVAY ÜRETİMİNDE KAROSER İMALATI DIŞINA ÇIKILAMAZ SANIYORDUM AMA CİDDİ BİR AR-GE ÇALIŞMASI YAPILDIĞINI GÖRÜNCE BURSA’NIN BU ÜRETİMİ BAŞARACAĞINA İNANDIM.”

BURSA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKANI RECEP ALTEPE, YILSONUNDA NUMUNE ARACIN RAYLARDA OLACAĞINI SÖYLEDİ.


Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe’nin daveti üzerine Bursa’ya gelen İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, tramvay ve vagon üretiminin yapıldığı Durmazlar Makine’yi gezdi. Tramvay üretimi hakkında bilgiler alan Topbaş, “Bana ilk söylendiğinde karoser imalatının dışına çıkılamaz sanıyordum. Ama buradaki Ar-Ge çalışmalarını görünce Bursa’nın bu işi başaracağına inandım” dedi.

Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin hazırladığı projeler doğrultusunda tasarlanan tramvayların üretim merkezi olan Durmazlar Makine’yi ziyaret eden İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş ve Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe, Durmazlar Makine Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Durmaz ile Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Fatma Durmaz Yılbirlik tarafından karşılandı. Fabrikayı gezen Topbaş ve Başkan Altepe’ye tramvay ile vagon imalatı kapsamında yürütülen çalışmalarda gelinen son nokta hakkında sunum yapıldı.


Tamamen Türk mühendisler tarafından tasarlanan tramvayların yürüyen aksamlarını oluşturan motorlu bogilerin de Bursa’da üretileceği vurgulandı. Tramvay üretimi kapsamında özel bir Ar-Ge birimi oluşturduklarını ve yazılımları da kendilerinin yaptığını dile getiren Durmazlar Makine Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Durmaz, araçların önüne konulacak lazer izleme istemi sayesinde raylar üzerinde bir tehlike olup olmadığının önceden tespit edilebileceğini, araçların her türlü teknolojik donanıma sahip olacağını ifade etti.


“Karoseri çalışması bekliyordum”
İstanbul Ulaşım A.Ş. olarak kendilerinin de vagon üretimi konusunda çalışmaları olduğunu ve tramvay üretimi konusunda Bursa Büyükşehir Belediyesi ile işbirliği içinde olduklarını ifade eden İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, çalışmalardan çok etkilendiğini söyledi. Bu kadar kapsamlı bir çalışma beklemediğini dile getiren Topbaş, “Bu projeyi ilk duyduğumda karoser imalatı dışında bir şey yapılamaz sanıyordum. Ancak burada ciddi bir Ar-Ge çalışması olduğunu gördüm. İstanbul Ulaşım A.Ş. olarak biz de bu projeye destek veriyoruz. Bu projeyi ilk günden beri önemseyen ve önemli mesafe kat eden Bursa Büyükşehir Belediye Başkanımız Recep Altepe ve ekibini kutluyorum. Bursa bu işi de başaracağını şimdiden ortaya koyuyor” dedi.

“İstanbul’un tecrübesiyle Bursa’nın birikimini kullanıyoruz”
Metro vagonu ve tramvay üretimi konusunda İstanbul’un tecrübesiyle Bursa’nın birikimini en iyi şekilde kullandıklarını dile getiren Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe ise raylı sistem ağının Türkiye genelinde yaygınlaştığına dikkat çekti. İstanbul ve Bursa’nın adeta her köşesine ray döşendiğini kaydeden Başkan Altepe, “Bu yüzlerce vagona ihtiyaç olacak demektir. Biz mevcut tramvaylardan daha gelişmişini ve daha hesaplısını üretmek üzere yola çıktık. Dünya caddelerinde Türk markalı vagonların dolaşmasını hedefliyoruz. Bu bağlamda İstanbul Ulaşım A.Ş.’nin tecrübelerinden de faydalanıyoruz. Bu yılsonunda numune aracımızın raylara çıkmasını planlıyoruz” diye konuştu.
Başkan Altepe ve Topbaş, çalışmaları süren ilk tramvayın içinde de incelemelerde bulundu.
http://www.bursa.bel.tr/?baslik=tramvay ... er&id=3283

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 13 Tem Sal, 2010 18:43

NOT: Alıntıdır

Resim

Resim

Resim

Resim

Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 13 Tem Sal, 2010 18:59

Aracın başka bir ismi varmı, ben göremedim mesajlarda o yüzden böyle yazdım başlığa varsa verilmiş bir isim onun ile düzeltiriz. Resimler için teşekkürler.

Bir iki noktaya temas edeyim istiyorum, bu işte sürekli ismi geçen Durmazlar A.Ş. idi sanırım, sitesine falan baktım ve yapılan işe de bakıyorum da, aslında biraz Başkan Topbaş haklı, çünkü firma daha çok sac kesim, büküm işleri yapan bir firma. Tamam bu işi gerçekten iyi ve profesyonelce yapıyor bunda zaten bir sorunumuz yok ama gerçekte bir aracın karoseri her şeyi değil, aslında bana göre hiçbir şeyi değil. İş karosere kaldıktan sonra eminim ki ülkemizde dünyanın en iyisi de yapılır, bu konuda hem tecrübe hem de teknolojimiz en iyi seviyede. Beni hep düşündüren aracın dünyada bazı üreticiler tarafından lisanslanmış teknolojilere sahip olup olamayacağı, yani artık boji lisansı geçmiştir, kimse sen niye boji üretiyorsun diyemez, ama biz son teknolojiyi kullanacağız dediğimiz zaman bir takım sorunlar var.
1. Lisans mı satın alacağız, 2. Ortak mı üreteceğiz, 3. Yeni bir şey mi yapacağız,

Lisans satın almak pahalı ve belki de yeni üretilen bir araç için gereksiz gibi gelebilir, heleki yerli üretim yapacağız diyorsak, ortak üretimi ben şahsen destekliyorum, yani ne Amerika yeniden keşfedilir ne de bu kadar sinek yanılıyor olabilir :) yeni bir şey yapmak ise, işte o kısım çetrefilli. Şimdi eleştirsem memleket düşmanı avrupa yalakası kompleksi ilan ediliyoruz, eleştirmesem yani yapılmış bir şeyi farklılaştırıp faydalı model tescili yaptırmak çok zor bir iş, bu işin üretiminden gelen ciddi bir mühendislik bilgisi gerektirir, yani ne google mühendisliği ile ne de copy paste ile olmaz, yapamayız demiyorum, yaparız ama cidden yeni bir teknoloji olacak mı, yoksa birilerine iş çıkacak boşa kürek mi sallayacağız.

Bu konuda tereddütlüyüm, ha yapılırsa başım gözüm üstüne, ne kadar büyük bir iş olduğunu zaten herkes görür ve kabul eder. Bu sözlerim şöyle anlaşılmasın, "Biz araç üretemeyiz" Hayır, biz araç üretiriz, hemde güzel bir araçta üretiriz, ama bunun şovunu yaparken dünyada tek, son teknoloji, kimsede yok falan derken iyi düşünelim diyorum, bunlar yapılmışsa söylensin yoksa sokaktaki adamı son teknoloji zaten ilgilendirmiyor, göbeğini kaşıyan adam kaportaya bakar :) renge bakar, isme bakar, içindeki konfora bakar, yoksa bilmez bojisinde hangi teknolojisi var, aküsü nasıl beslenir elektriği nerden alır, zaten doğrusu da budur.

Ben istiyorum ki bir yerden başladık, belli bir noktaya geldik zaten, araç zaten üretiyoruz, işte haberde yazıyor Ulaşım A.Ş. nin yaptığı işe ben bizzat tanık oldum yıllarca, öyle böyle, iyi kötü, yapıldı. Bu saatten sonra bu araç ile edinilen tecrübeden sonra gerçekten teknoloji üreten olalım, bizim de haberlerimiz çıksın, Türkiye' de raylı sistem araçlarında yeni bir sistem üretildi diye, 70 milyonluk ülkeden bu kafa illa ki çıkar diye düşünüyorum, açın gençlerin önünü.

Cevapla

“Toplu Taşıma Araçları” sayfasına dön