ist-T.10:04 » İlk Yerli Tramvay Aracı - RTE 200X Serisi

mustafaguler
Müdavim
Mesajlar: 801
Kayıt: 05 Haz Cmt, 2010 17:12

Mesaj gönderen mustafaguler » 21 Oca Sal, 2014 22:52

Bu devirde %100 diye bir şey yok zaten. Diyen varda gelsin buyursun oturalım konuşalım tartışalım :) Bence yerli unvanını almak için uluslararası piyasada da marka olarak kendini kabul ettirmek yeterlidir. Ama tramvay vs üretip yurt dışına sattığında Project Siemens, Alstom, Bombardier yazacaksa sen yerli değilsin demektir (Bence). Yani her işin balı lisans lisans... Lisans senin elinde olduktan sonra istersen ürettiğin araçta hiç yerli parça olmasın ama sen yine yerli bir araç olursun. Umarım ne demek istediğimi anlatabilmişimdir

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5552
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 21 Oca Sal, 2014 23:05

Evet, artık ulussonrası küresel devreye giriyoruz. Tam girdik diyemeyeceğim, çünkü şu an ulusötesini ve -sonrasını bazı uluslar kendi menfaatleri için kullanıyora benziyorlar. Bu aşıldı mı, belki belki, insanlık birbirine yaklaşır. Ve tramvay yapar. Hahaha :?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 22 Oca Çrş, 2014 07:30

mustafaguler yazdı:Bu devirde %100 diye bir şey yok zaten. Diyen varda gelsin buyursun oturalım konuşalım tartışalım :) Bence yerli unvanını almak için uluslararası piyasada da marka olarak kendini kabul ettirmek yeterlidir. Ama tramvay vs üretip yurt dışına sattığında Project Siemens, Alstom, Bombardier yazacaksa sen yerli değilsin demektir (Bence). Yani her işin balı lisans lisans... Lisans senin elinde olduktan sonra istersen ürettiğin araçta hiç yerli parça olmasın ama sen yine yerli bir araç olursun. Umarım ne demek istediğimi anlatabilmişimdir
Bende yerlilik değerinin mühendislik, imalat kalitesi ve lisans ile ölçülmesinden yanayım, teknolojik olarak bir şeyler katabilmek önemli.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 15 Şub Cmt, 2014 20:59

RTE 2000 halen başarılı bir şekilde işletmede devam ediyor,

Resim

Resim

ÖmerYILMAZ
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 221
Kayıt: 18 Eyl Pzr, 2011 08:56

Mesaj gönderen ÖmerYILMAZ » 15 Şub Cmt, 2014 21:07

Görüntü olarak alt kısımdaki saç gibi şeyi beğenmedim.
Yoksa güzel bir raylı sistem aracı yapmışlar.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 15 Şub Cmt, 2014 21:28

Bu bir prototip olarak uretildi ve 2000 yilindan beride isletmede, araliklar ile servisten cekildigi oldu ama ciddi km yapti (su an aklimda degil) tabii ki ne goruntu ne de teknolojik olarak gunumuzun beklentisinde olmayabilir, dedigim gibi bir prototip.

Devaminda isletmede kullanilmayan 2004 modeli var, daha teknoloji yukseltme denemesi diyebiliriz o arac icin, sonrasinda ilave gelistimeler ile iyi bir karoser tasarimi ile 2009 modeli servise verildi, o da hala T4 hattinda gorev yapiyor. RTE Istanbul ise bunlardan farkli olarak seri uretime gecen, uzun vadeli ve pek cok acidan profesyonel bir arac, o yuzden ayri basliga aldim :)

Mehmet keles
Moderatör
Mesajlar: 233
Kayıt: 18 Ara Prş, 2008 23:25

Mesaj gönderen Mehmet keles » 16 Şub Pzr, 2014 13:12

Bu aracı bizzat kullanan biri olarak, çok sevdiğim bir araç değil. Ve ilk yerli araç demek çok zor. Sadece araç kasası üretmek için bir basamak diyebiliriz. Bu aracın tüm tahrik sistemi ABB aracının yedek parçalarından yapıldı ve bojileri %100 ABB aracından kopya. Kapıların arka kısımları tam olarak ABB aracının yedekleri,üstüne kapı sacı ekleme. Bu aracın bir üst sınıfı ise tahrik sistemleri ve converterları kiepeden alma. kasası burada yapıldı. Ana yazılımı ise kendileri tarafından simatik türü bir yazılım ile yazılmıştı bu başarısız oldu fakat gidilen yol doğruydu, keşke bunda ısrar edip bunu da kendileri yapsalardı, bir başarısızlık yazılımı tamamen yabancılara verildi. Kapılarıda, kuplajları, ABB kopyası. Fakat en son yapılanlar ise kasası burada dizayn edildi, ben bunu destekliyorum. Fakat tahrik sistemi ve ana yazılımı PLC olarak raylı sistem araçlarında muteber olmayan bir yazılım türü oda kiepeden alma. En önemlisi de sinyal dağılımı nerdeyse tamamen dijital sinyal. Dijital sinyal demek hantallık demektir. Eski araçların tamamı dijital sinyaldir. Tamam lakin 2014 yılında dijital sinyalle araç yapıp bilmem kaç kilometre kablo döşedim demek ahmaklık. Neredeyse araçlara wireless haberleşme başlayacakken, hala kablo çekiyorsanız bu işi yanlış yapıyorsunuz demektir. Buna kızıyorum, niye mi elinizde Bombardier ve alstomun son model tramvayları var bunları örnek alarak yapabilirsiniz. Örneğin bu işi bana verseler tüm haberleşmeyi analog bir sinyal bas'ı ile çözerim. Neyse bu tür işleri çok severim yerli olmak benim en önemli düsturumdur. Ömer Yıldız'ı bu ısrarında destekliyorum. Fakat yanlış yoldan gidiyor. İşi bizzat emektarları ile değil bir iki yeni yetme mühendisle yapmaya çalışıyor. Halbuki ne cevherler var aşağılarda. İnşallah proje başarılı olurda, gavurların havası söner.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 16 Şub Pzr, 2014 15:22

Elektromekanik sistemlerin cozumlenmesi icinde iyi bir baslangicti, dedigim gibi bir prototip buna ragmen hala isletmede olmasi bence bir basaridir.

Anatolian
Serbest Geçiş
Mesajlar: 747
Kayıt: 22 Haz Cmt, 2013 12:22

Mesaj gönderen Anatolian » 16 Şub Pzr, 2014 15:28

Peki İpekböceği'nin yerlilik oranı nedir?
Bursa nu kadar kısa sürede tramvayını yaparken İstanbul herhalde 10-15 yıldır uğraşıyor

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 16 Şub Pzr, 2014 15:42

Anatolian yazdı:Peki İpekböceği'nin yerlilik oranı nedir?
Bursa nu kadar kısa sürede tramvayını yaparken İstanbul herhalde 10-15 yıldır uğraşıyor
%100 :) reklam amacli boyle soylenmesi normal, rte 2008 un uzerinde Turk Malı yaziyordu, bu islerin kabul edilmis yazili bir standardi var mi ki? Neye gore olcecegiz? Karoser+boji+elektrik mi, elektromekanik+yazilim mi? Ekiman mi? Iscilik+mmuhendislik+tasarim mi? Kime gore neye gore? Adam aracina yuzde kac diyorsa eyvallah diyecegiz. Bence muhendislik+elektromekanik bunu belirler, geriye muhendislikte onemli ama cozum ortakligida onemli. Tramvay cer motorunu yeniden icat etmeye harcanacak enerjiye acirim.

Mehmet keles
Moderatör
Mesajlar: 233
Kayıt: 18 Ara Prş, 2008 23:25

Mesaj gönderen Mehmet keles » 17 Şub Pzt, 2014 07:55

Cer motorunu Alstom Bombardiere bile yapıyor. Yerlilik bence karoser ile karşılaştırılmaz, yerlilik, Ana yazılım ve motor sürücüsü converter, bojie'dir. Para tutan ekipmanlarda onlar. Zaten, dünyada Kapılar, kuplajlar, frenler, pantoğraf, ile ilgili bir markalaşma ve tekel oluşmuş. Adamların saltanatını kırmayı çin bile uğraşmıyor. Mesela bariz bir örnek vereyim taktiri siz yapın. Rotem, T4 aracı, converter ve motorlar skoda, ana yazılım skoda, tali olarak bombardiere VCU lar ve Dx ler (sinyal çevirici ve ana bilgisayar) frenler kiepe, Hsbc ler, skoda, pantoğraf skoda. Ne kaldı kasa ve bojileri kendileri yapmışlar. Bu arada kuplaj japon yada uzak doğu tam bilmiyorum. Artık siz söyleyin arç kime ait. Neyse gelelim ipek böceğine. Bu aracın konsepti SİEMENS lakin bu firma kamu kuruluşu değil, ayrıca birçok ülkeye ihracat yapan bir firma,
ne alacağını neyi burada daha ucuza maal edeceğini bilerek hareket edecektir. Bojileri burada yapıyorlarmış. Tahrik sistemi ve converterlar ve ana yazılım siemens. Durmazlar bence iyi yolda alstom'a bojie yapacaklarmış bu sayede pahalıya maal edecekleri birçok ekipmanı dışarı yaptırarak dengeleme yapabilirler. İpek böceği bence yerlilik oranı olarak en iyi duruma zamanla gelecek.

Kullanıcı avatarı
Özgür Türkler
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 363
Kayıt: 15 Oca Prş, 2009 08:44

Mesaj gönderen Özgür Türkler » 17 Şub Pzt, 2014 12:23

Merhaba,
İpek böceği için Ana yazılım Siemens demişsiniz, Durmazlar yazılımı tamamen biz ürettik demiyor muydu?
Ana yazılım yada diğer yazılımlar nelerdir tramvayda ki böyle farklılıklar oluşuyor?

Cevapla

“Toplu Taşıma Araçları” sayfasına dön