bur-T.10:04 » Yerli Üretim Tramvay "İpek Böceği" - Durmazlar

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 21 Mar Çrş, 2012 12:54

Dizayn meselesine gelince, kasa ve genel görüntü maalesef önemli, hepimiz fonksiyondan ziyade dizayna önem veriyoruz. Estetik, Allahın yaradılıştan bize verdiği bir yeti. Tabiiki tramvayımızı estetik isteriz. Tabiiki yaptığı iş itibariyle taşıma aracı A ile B noktasına en hızlı ve konforlu ve emniyetli taşıma aracı. Dizayn ve estetik bunun sadece konfor kısmına cevap veriyor desek doğru olur mu? bence olmaz ne dizaynı bozuk konforlu araçlar var. Neredeyse dümdüz hiçbir estetiği olmayan konforlu araçlar var.
yolcu dış görünüme önem verir. bojiye kimse bakmaz. anket yapılsın tramvaya binen yolculardan boji ismini bilen çok az kişi çıkar. ama bu forumda bojiyi konuşmamız çok önemlidir ve teşekkürler hepinize.
Fakat bizim konumuz ulaşım. Bizi zamanında ulaştırsın. Bunun için yerli üretim şart. Yabancılardan bu araçları tedarik ettiğimiz sürece sistemimizi en çabuk olarak raylı sisteme döndüremeyiz. Artı her yedek parça , retrofit, ağır bakımları yaparken bu adamlara muhtaç kalırız. Yeraltı yerüstü zenginliğimizde yok. Ne kadar üretirsek o kadar yaşama şansımız var. Yerli tramvay aracı için gerçekten yerli sanayiciler gerekiyordu ve biryerlerden bu üretim kasa ile de başlasa d e s t e k l i y o r u z.
Sevindirici bir gelişme oldu
tüvasaş'ın da artık kentiçi araç üretmesi gerekmez mi? adapazarında marmaray üretiyorlar ama benim kastım tramvay araçları idi.
bu arada furda KİK adında bir kapı firması ile tanıştım. Sahibi Bülent bey Almanyada yıllardır kapı üretiyormuş, ife'ye rakip olmuş. Kapıları gayet güzel elektrikli ve gayet basit. Durmazlar ilede görüşmüş. Üretimini Türkiyeye kaydırmaya uğraşıyor. Şimdilik almanyada alman bir ortağı ile üretim yapıyormuş. Abimize başarılar diliyoruz. İnş. Durmazlar ile anlaşır. Zaten kapı parçalarının bir kısmını Türkiyede ürettiriyormuş. Neyse bir yığın konudan bahsettik yine, biraz ara verelim...
sadece ifeye rakip olmamıştır. hübnerede rakip olmuştur. sağlam bir kapı firması. tramvay kapıları yapıyor.

http://www.hubner-germany.com/en/produc ... icles.html

www.hubner-germeny.com

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18158
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 23 Mar Cum, 2012 17:46

Araca ilk sipariş alınmış, yanlız şahsi görüşüm bu haber bir haber değildir :) yani daha çok şıracı bozacı ve körler sağırlar atasözü üzerine bir durum bana göre. Tamam tabii ki birileri sipariş edecek, tabii ki satacaklar ve tabii ki hepsine taraftarım ama daha prototip inin dahi %100 tamam olmadığı bir aracı sipariş ettim demek daldaki kirazı satın almak kadar risklidir, yağmur yağar kurt düşer sonra içine :)

Neyse bu negatif bakış açısını bir tarafa bırakır isek, Konya'nın sipariş işine girmesi güzel, sonuçta zaten uzunca bir süredir araçlarımız eskidi ve yenilemeliyiz diyorlardı, ayrıca bir şekilde hattıda geliştirmek istiyorlar diye biliyorum ama bir türlü hayata geçmedi.

İşin bir diğer boyutu, bu araç henüz bant üretim aşamasına gelmedi, tabii ki yapılan testleri geçecektir (iklim testi? yapılmayacak biliyorum :)) araç testleri geçip seri üretim yapılabilir hale geldikten sonra ne olacak, işin burasını merak ediyorum daha çok. Durmazlar fabrikasının içindeki 50 metrelik rayda üretip mi piyasaya çıkacak. Bunun için ayrıca bir fabrika kurulması gerekir, bunu kim üstlenecek? Durmazlar bugüne kadar iyi kötü bu işin ceremesini çekti, şimdi kalkıpta bir başka karoser üreticinin yerinde mi üretim yapacak? Siemens abi bu işe ne diyecek? Bu çok önemli bir husus, elimizde bu aracı üretecek bir tesis yok (tüvasaş ve rotem i geçin, teoride ve pratikte bu işin rakibi durumdalar ve muhtemelende öyle kalacaklar) Bu iş için bir fabrika kurmak bir zaman/para harcaması gerektirecek. O zaman yapılan sipariş havada kalır, 90 araç istiyorum 20 si hemen, bittabii, yanında yeşillik olarak ne istersiniz?

Konya' ya hayırlı uğurlu olsun.

http://www.rayturk.net/bursada-uretilen ... a-yolunda/
İpekböceği adıyla üretilen tramvaya ilk alıcı çıktı.
Çünkü…
Konya Büyükşehir Belediyesi’nden bir ekip dün Bursa’ya geldi ve tramvayın üretildiği Durmazlar’da incelemeler yaptı.
Sonuçta…
Kullandığı vagonlar eskiyen Konya Büyükşehir Belediyesi sistemi için 90 yeni tramvay vagonu istiyor. Bu siparişinin 20 vagonluk bölümünü hemen istiyor.
Üretici Durmazlar ile Konya Büyükşehir Belediyesi arasında görüşmeler başladı.
Ancak…
İpekböceği’nin uluslararası testlerinin tamamlanması gerekiyor. Onun da önümüzdeki ay bitmesi bekleniyor.
Kısacası…

Bursa’dan çıkan ilk dünya markası ve bunun yanında Türkiye’de üretilen ilk yerli vagon olarak övündüğümüz İpekböceği, doğum yeri olan Bursa caddelerinden önce Konya caddelerinde raya çıkacağa benziyor
Bir de bu haberin alıntılandığı gazeteye hayranım ha, :) mükemmel bir Türkçe yazım şekilleri var, şiir gibi. Bakmadım ama başharflerden bir şey çıkıyormu ortaya :D

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 23 Mar Cum, 2012 18:37

ama gazetenin bu satırına helal demek lazım. kimsenin söylemediğini söylemiş.
İpekböceği adıyla üretilen, bazı yedek parçaları doğal olarak global şirketlerden sağlanan tramvay

Mehmet keles
Moderatör
Mesajlar: 233
Kayıt: 18 Ara Prş, 2008 23:25

Mesaj gönderen Mehmet keles » 23 Mar Cum, 2012 18:46

Ya biz bu işi bilmiyoruz yada herkes bu işin cahili. 20 hemen 90 araç, beni güldürdü. Bu araçların tohumunun tarlaya ekmekle mi? çıkıyor zannediyorlar. Yada gazeteciler biraz abartıyorlar mı? Dünyanın en büyük üreticileri olan Bombardier, siemens, gibi firmalar bile böyle sipariş almıyorlar. Bu sipariş olsa dahi en iyi ihtimalle 3 senede tramvay çıkmaz buralardan. Fakat bizi kandırıp sadece burada montaj yaparlarsa müstesna ama yinede montaj dahi olsa 2 seneden önce üretilemez.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18158
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 24 Mar Cmt, 2012 00:31

Mehmet Kasım yazdı:ama gazetenin bu satırına helal demek lazım. kimsenin söylemediğini söylemiş.
İpekböceği adıyla üretilen, bazı yedek parçaları doğal olarak global şirketlerden sağlanan tramvay
Embedded Journalism :) bence bu haber biraz bunun ürünü. Ben gerekçeleri önceki mesajda yazdım, ortada üretim bandı yok, üretecek yer neresi, neyi kim sağlıyor, aracın testleri bitmemiş, falan filan. Daha öncede söyledim ben Siemens'in bir aracın sıfırdan tasarımı ile ilgili bir çalışmasını anlatan bir iki bilgi bulmuştum, pek kolay bir iş değil, kaldı ki böylesi amatörce bir altyapıda yoktu orada, yani direkt Siemens in kendisi yapıyordu. Aradaki fark o radikal bir işti burada ise kaporta dışında yeni bir şey zaten yok, hepsi bilinen teknolojiler bu anlamda iş hızlı çıkabilir buna hiçbir şey diyemem. Fakat şu son haberler, o videodaki bazı anlatımlar, sunum tarzı, Mehmet'in dile getirdiği çekinceler. Ben bunların hepsini toplayarak baktığımda bir pompalama var gibi hissetmeye başladım, belki de ön yargılı oldum bilmiyorum.

Ama yine de İpek Böceği projesini destekliyorum, tek istediğim biraz şeffaf olunsun, neyi yapıyoruz neyi yapmıyoruz adam gibi bilelim. %100 yerli malı türkün malı olayı ile avunmaya ihtiyacımız yok, ihtiyacımız bunu tasarlayıp üretebiliyor olmak, yazılımını tamamen kendimiz halledebiliyor konuma gelmiş olmak.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 28 Mar Çrş, 2012 10:30

motor ve enerji paneli siemensten.

http://www.bursahakimiyet.com.tr/makale ... t/625.html
Bu arada…
Bursa'daki üretime motor ve enerji panelini veren Siemens'in, vagon için “Durmazlar ile birlikte geliştirdiği” demesi, gölge düşürdü.
Alman firmasına ait yazılı bir açıklamanın, kaynak alınması ve yayılması, Altepe'yi de rahatsız etti.
Altepe, Bursa üretimi tramvay vagonunun, dünyada artık bilinen bir gerçeğe dönüştüğünü ifade ediyor.
Tartışmalara noktayı koymak istiyordu ve “Türkiye'nin ilk yerli tramvay vagonu, Bursa'da, Durmazlar tarafından, kendi düşüncesi, tasarımı, projesi ve yazılımıyla üretildi. Firma, tekerlek sisteminde de, patentli üretimini kullanıyor.” diyordu.

Mehmet keles
Moderatör
Mesajlar: 233
Kayıt: 18 Ara Prş, 2008 23:25

Mesaj gönderen Mehmet keles » 28 Mar Çrş, 2012 23:31

Motoru anladıkta , bu enerji paneli ne demek. Yarım doktor candan yarım imam imandan eder demişler bu gazetecilerde yarım yamalak bilgilerle, sorgulamadan copy paste'leyerek yazıyorlar ENERJİ PANELİ nedir sizce ?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18158
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 28 Mar Çrş, 2012 23:58

Mehmet keleş yazdı:Motoru anladıkta , bu enerji paneli ne demek. Yarım doktor candan yarım imam imandan eder demişler bu gazetecilerde yarım yamalak bilgilerle, sorgulamadan copy paste'leyerek yazıyorlar ENERJİ PANELİ nedir sizce ?
Katenerden elektrik alamayınca güneş enerjisini absorbe ederek motorlara verecek olan GÜNEŞ PANELLERİ :) ütopya :D ehüüüü

Bence şu demek, hattan gelen AG yi (700-750 DC AG olsa gerek çünkü 35KV trafo beslemesi OG) pantograf aracılığı ile alarak kapasitörlere aktaran buradan da motorlara ulaştıran ve aynı zamanda aracın iç aksamında kullanılmak üzere 220V AC ye dönüştüren, aynı zamanda da frenlemeden dolayı ortaya çıkan enerjinin katenere geri beslemesi ya da resistörler aracılığı yakılmasını sağlayan sistemin tamamı olsa gerek :P ulen vallaha ben olmuşum ha.

Bir de ben şunu sormak istiyorum, Siemens kim? Tramvay denilen şeyi icat eden adamın firması değil mi? Yani acaba böyle ayak oyunu haberler yapmaya ihtiyacı varmı? Sektörü belirleyen, bu işin teknolojisinin adını koyan bir firma olsanız, Türkiye tramvay üretti benim yardımımla diye haber yapıyorsanız bu gerçek olmalıdır, yani yalan söylemeye ihtiyaçları olmadığını düşünüyorum.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 29 Mar Prş, 2012 12:28

Firma, tekerlek sisteminde de, patentli üretimini kullanıyor.
peki bu doğru mu?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18158
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 29 Mar Prş, 2012 12:34

Onu bilemem bojiyi biz yaptık diye ısrar ediyorlar, tekerleği yapmış olabilirler, ya da tekerlek grubunu, bojiyi yapmakta çok zor olmayabilir, biraz test aşaması bir iki hata olur illa ki ama çözülür bu konuda Mehmet yazmıştı asıl önemli ekipmanları.

Yani o doğrumu bilemem ama bu doğru değil;
“Türkiye'nin ilk yerli tramvay vagonu, Bursa'da, Durmazlar tarafından, kendi düşüncesi, tasarımı, projesi ve yazılımıyla üretildi.”
Türkiye'nin ilk yerli tramvay vagonu, İstanbul'da İstanbul Ulaşım A.Ş. Esenler tesislerinde, nerede ise el ile, kendi düşüncesi, kendi tasarımı ve projesi ile üretildi. ifadelere dikkat, kendi parçaları ile demiyor bende demiyorum :) Yazılım kısmınada tekrar tekrar girmek istemiyorum, madem bu kadar hızlı bir şekilde bu yazılım yapılabiliyordu da niye yıllardır ülkemizde yapılmadı? Yazılım ve elektromekanik konusunda küçük bir çevrem olduğu için iyi kötü bir şeyler sallayabiliyorum ve gerçekten merak ediyorum, madem bu kadar kolaydı niye daha önce yapıl(a)madı?

Mehmet keles
Moderatör
Mesajlar: 233
Kayıt: 18 Ara Prş, 2008 23:25

Mesaj gönderen Mehmet keles » 29 Mar Prş, 2012 18:41

Bu tekerlek sistemide apayrı bir tekerleme. Buda çok geniş bir konu, hangi tekerlek sistemi neyi üretmişler yuvarlak ifadelerle olmaz bojiyi mi aksı mı bandajı mı? ... Tekerlek sistemi muğlak ifadelerle geçiştiriyorlar. Çünkü ya kendileride bilmiyor yada, gazetecler ve haber getiriciler sadece bu kadar biliyor diyerek bu kadar bilgiyle yetiniyorlar. Bence tekerlek sistemi diye bojiden bahsediyorlar, eskilerden bir hoca şu demiryolu ifadelerini millileştirelim diyerek bir çalışma yapmış ve bojiye "döner tekerlek arabası" demiş herhalde bu durnazlarda yeni bir ifade kullanarak Türkçemize hizmet etmek isteyerek. Tekerlek sistemi adını vermişler....

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18158
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 29 Mar Prş, 2012 19:00

Boji = Döner Tekerlek Arabası, bu daha çok Türkçeyi Almancalaştırma gayreti gibi geldi bana :) bir de bunları birleşik yazsak süper olur dönertekerlekarabası :D

Valla benimde anladığım bojinin şasesini üretmişler, zaten kendileride videoda ifade ediyorlar, hata yapmışız aracı taşımadı diye :) normaldir, ekibin içeriğini bilmiyoruz ama ne bileyim bir otobüs şase üreticisine bile danışılsa daha doğru done alınırdı bence, bu konuda diyorum ya destekçiyim sonuna kadar ama sanki şöyle bir gayret var "hepsini BİZ yaptık, BİZ yapıcaz, BİZ birtaneyiz" BEN deseler helak olursun deme diyeceğim de, BİZ dedikleri için çok ses edemiyorum. Tekerleğinde belki tamamını ürettirmişlerdir vardı galiba Türkiye'de üreten?

Cevapla

“Toplu Taşıma Araçları” sayfasına dön