tr-HT.04:01 » Ankara - Eskişehir YHT İşletmesi

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 05 Mar Sal, 2013 17:27

Kent ve Demiryolu güzel izah etmiş konuyu, yani YHT hattında konvansiyonel trenlerin hangi şartlarda işletilebileceğini, yanlız kafamı karıştıran bir şey oldu,
kurp yarı çapı küçük olduğundan fazlaca dever içerdiğinden yukarıdaki linkteki gibi daha düşük hızlarda seyretmenin içeriye yaslanma kuvvetini oluşturacağından raya vereceği zarar yüzünden işletmemişlerdir.
Bunu Almanya için söylemişsin sanırım, şimdi kopyalarken fark ettim ama linkteki yazıda bahsedilen "düşük hızda seyretmenin vereceği zarar" değil, aksine konvansiyonel tren 160km/s hız ile işletilir ise aynı güzergahtaki 250 km/s hızla giden yht den daha az yaslanma kuvveti uygulayacağı ve daha az zarar vereceğini söylüyor, bunu sağlayan kurp yarıçapının yüksek deverin az olması ama tren tekerlek tipi ve vagon yüksekliği (ağırlık merkezi) gibi nedenler ile konvansiyonelin yaslanması fazla olabilir, fakat 160 km/s işletmede zararı olmaz demişler, sanırım konvansiyoneller zaten üstünü yapamıyor. Neyse toparlayayım ben kent demiryolu yazısında yavaş gitmek zarar verir diye anlamadım açıkçası, bilmiyorum yanılıyormuyum.

Almanlar öyle bir şey yapmış olabilirler, ona bir şey diyemem çünkü onların kafası tersten çalışıyor, aynı dilleri gibi, zaten dilleri yüzünden kafaları tersten çalışıyor ve zaten o yüzden mühendislikte iyiler, yoksa bir numaraları yok :) Almanyadaki işletmelerin kriterleri nedir acaba tam olarak, sonuçta büyük çap = küçük dever demektir, bu da eşittir yüksek hız, ama trene göre, trenin ne kadar gidiyorsa, tabii diğer etkenlerde var balastlı yolmu betonmu, bir ara Alman pompalaması idi Rhea2000 diye bir şey çıkartmışlardı ismini yanlış hatırlamıyorsam, yüksek hız hatlarında beton zemin falan diye, katenerde kullanılan malzemeye kadar etkiler belki de. Bu yüzden sistemin tamamı neye göre tasarlanmış ona bakmak lazım, mesela konya hattı 300 e göre tasarlanmadı mı, hadi yapsın o hızı? Yeni araç alınacak, yani sistem tasarımı bir bütün şimdi o alamanlar orada yaparken kimbilir neler düşündüler, ne gibi şeyler çıktı, üstten geyikler mi geçiyor, alttan dere mi geçiyor, ne oluyor :):)

Varya şu kadar yazı yazdım, bir cevap vermemişim ya bana da bravo ha, vallaha siyasete girmem lazım, katanadaroğlu diye.

senturk90
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 153
Kayıt: 09 Ağu Pzr, 2009 07:28

Mesaj gönderen senturk90 » 05 Mar Sal, 2013 20:05

Evet benimde kafam çorba oldu aslında. Yani Avusturya'da açılan yeni demiryoulnda 230 km ile işletmecilik yapılıyor. Ancak videolarını paylaşmıştım. ICE-S ile 330 km hız yaptılar. Eğer ki o hat 300 km/s destekliyorsa ve Avusturyalılar burada 230km ile işletiyorlarsa eğerki bu zarar olayı doğruysa bu adamlar niçin böyle bir işe girişsinler? Aslında banada bu biraz saçma gibi geliyor ama bunu demiryolları ile haşır neşir olan birine gerçek anlamda bilgili veya bu alanda uzmanlaşmış birine sormak gerek. Benim okuduğum asıl sayfa bu değildi. Başka yerde 1-2 tane daha görmüştüm.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 05 Mar Sal, 2013 20:39

Esat, Almancayı »ters« algılaman ilginç. Çünkü Alman kafa da Türkçeyi »ters« algılıyor, yani kıçtan başa gibi. benim gibi ikisini hem konuşup, hem hissedebilen birisi için bu iki ayrı, birbirini tamamlayan dil ve düşünce kültürü. Ama öğrenmek kolay değil herhâlde. Ama unutma, Almanca sadece Almanların dili değil. Nasıl Avusturyalı Alman değilse, hele hele İsviçreli hiç Alman değil. Veya Belçikalı. Veya senin gibi Ooostriyalıh :lol:

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 08 Mar Cum, 2013 01:33

senturk90 yazdı:Evet benimde kafam çorba oldu aslında. Yani Avusturya'da açılan yeni demiryoulnda 230 km ile işletmecilik yapılıyor. Ancak videolarını paylaşmıştım. ICE-S ile 330 km hız yaptılar. Eğer ki o hat 300 km/s destekliyorsa ve Avusturyalılar burada 230km ile işletiyorlarsa eğerki bu zarar olayı doğruysa bu adamlar niçin böyle bir işe girişsinler? Aslında banada bu biraz saçma gibi geliyor ama bunu demiryolları ile haşır neşir olan birine gerçek anlamda bilgili veya bu alanda uzmanlaşmış birine sormak gerek. Benim okuduğum asıl sayfa bu değildi. Başka yerde 1-2 tane daha görmüştüm.
Şentürk ben soruyu benim kafamda takıldığı hali ile sektörden bir büyüğüme sordum, bilgisine güvenirim, açıkçası soru ile birlikte kendi acabalarımı da ekledim ve bana verdiği cevap çokta yanılmadığım şeklinde oldu.

Benim sorduğum soru:
Mantıken aynı ağırlıktaki ve denge merkezindeki iki araçtan düşük hızla seyredenin merkez kaç kuvveti daha düşük olur? Ben böyle çıkarımda bulunuyorum, dolayısı ile bir bölgesel yolcu treni 250km/s hıza izin veren bir yolda maks. 160km/s yapıyor ise bu onun o yola bir zarar vermeyeceği anlamına gelmez mi? Benim bildiğim mevcutta sadece YHT ler için yol yapan ülkeler var evet ama başka tren sokmama sebepleri çeşitli, yük trenlerinin aşırı ağırlığı ve yavaş yol alması, genel olarak eski tip lokomotiflerinde ERTMS idi galiba yeni nesil sinyalizasyonlar ile uyumsuz olması büyük bir sebep sanırım. Bu konudaki uzman görüşü nedir?

Soruyu kısaltır isem, teknik olarak konvansiyonel yolcu taşımacılığı sorunsuzca hızlı tren hattı için inşa edilmiş yollarda yapılabilir mi? Yapılamaz ise teknik olarak neden?
Aldığım cevap:
Öncelikle senin yaklaşımının doğru bir yaklaşım olduğunu söylemeliyim, ayrıca hızlı tren hatlarında daha düşük seyreden bir ternin merkezkaç kuvvetinin etkisiyle dış raya herhangi olumsuz bir teması söz konusu değildir sadece ağırlık merkezi iç raya doğru kayacağı için, iç ray üzerindeki yük etkisini arttırabilir, tabiki bu tür çok sık olmayan konvansiyonel tren geçişlerinin iç yada dış ray üzerindeki olumsuz etkisi ihmal edilebilir ölçeklerdedir.
Bence konvasiyonle trenlerin hızlı tren hatlarına sokulmayışının en önemli sebebi, seninde belirtmiş olduğun gibi tamamen işletmecilik konseptiyle ilgilidir.

senturk90
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 153
Kayıt: 09 Ağu Pzr, 2009 07:28

Mesaj gönderen senturk90 » 17 Tem Çrş, 2013 20:00

Esat Bey ben sizin bu cevabınızı kaçırmışım 4 aylık gecikmenin ardından bir cevap vereyim :D Zaten sizin Bursa'ya geldiğinizde bana attığınız mesajıda kaçırmıştım. Ayrıca onun içinde kusura bakmayın. :D Uzun zamandan beridir mesaj yazmıyorum ama bu forumda olmadığım anlamına gelmiyor neredeyse hergün neler oluyor diye girip bakıyorum. Sadece yazılan konularda bilgim olmadığı için mesaj girmedim. Neyse konuya gelirsek bende hızlı hatlarda konvansiyonel tren işletmeciliği yapılması taraftarıyım. Yine örnek vericek olursak İsveç'te inşaa edilen Bothniabanan hattı 190 kmlik hat 250 km hız sınırına sahip tek hat evet yanlış duymadınız tek, sinyalli, elektrikli. Hattın özelliklerini incelediğinizde 25t dingil basıncı 120km/h yük trenleri için verilmiş yolcu trenleri için ise 250km/h. Ancak İsveçin elinde bu hızda işletilecek tren olmadığından 200km hızında Bombardier Reginalar http://en.wikipedia.org/wiki/Regina_%28train%29 ekspres olarak, 160km/h Alstom nordic denilenler ise http://de.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia_Nordic bölgesel olarak işletiliyor. Yani 90km bölgesel trenlerden 50km ekspreslerden 130 km'de yük trenlerinden şaşıyor. İşte bu da hattın sayfası hızları averaj olarak gösteriyor. http://en.wikipedia.org/wiki/Bothnia_Line Bakmayın benim böyle zırt pırt hızdan falan bahsettiğime takıntılıyımdır bunlara ben. :D Bu adamlar 250km hız sınırı olan hatta düşük hızda işlettiklerine göre herhalde vardır bir bildikleri. Hani size verilen cevapta olduğunda göre "ihmal edilebilir ölçeklerde" ise herhangi bir problem yok. O zaman Ankara Eskişehir hattına gelecek olursak bu hatta bölgesel veya yük treni işletebiliriz. 120km hızında arkadaki trenleri yavaşlatmayarak ayrıca bu hızlarda yük trenleri ağır olduğundan dingil basınçlarını 25tonun üzerine çıkmadan, sinyalizasyonuda halledersek işletebiliriz. Hee bizdeki asıl problem yukarıdaki mesajları inceledim Başar Beyin'de dediği gibi
alabay yazdı:AMMMAA … bizdeki plân ve koordinasyon hayranlığıyla bu tabiîki biraz serüvenli. Tek hat, nostalcik, binbir araç, ikibiniki ihale, lâ plânu’l mastarî :-) …
Bu arada youtube'dan İsveçteki hat ile ilgili birçok video var inceleyebilirsiniz. Ben böyle ray geometrisini falan çok severim izlemekten keyif alırım Esat Beyde öyle :D
Bu arada videolar:
http://www.youtube.com/watch?v=lP3DPCELrIw
http://www.youtube.com/watch?v=wn8FzTdQA0o
http://www.youtube.com/watch?v=zdq1TiqdieQ
http://www.youtube.com/watch?v=nhw0LMrSpR4
http://www.youtube.com/watch?v=aN3iz9mNck4
http://www.youtube.com/watch?v=fM6WJrr7YEs

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 17 Tem Çrş, 2013 20:10

Enteresan bir iş neden tek hat yaptılar acaba, belki uzun dönem planlarında bile orada yoğun bir trafik düşünceleri yoktur. Kuzey ülkeleri ekonomik olarak zayıf değiller bildiğimiz kadarı ile yani, öyle bir hat yapıp isteseler araçları da alıp çalıştırabilirler di diye düşünüyorum. Aklıma gelen bir diğer ihtimal tek hat bile olsa yüksek hıza sahip bir koridor yapmak ama bunu eldeki loko ların kullandığı hızda kullanmak, ileride daha yüksek ve hızlı yolcu taşıma gerekliliği olduğunda tek hat bile olsa koridoru hazır bulundurmak gibi bir şey olabilir.

Verdiğin linklerden şu video da test görüntüleri var ve araç bayağı bir süratli gidiyor, video açıklamasına ne kadar güvenilir bilmem ama 280km/s hız yapıldığından bahsediyor.

http://www.youtube.com/watch?v=nhw0LMrSpR4

Bu arada, ben takip ediyorum siteye giriş çıkış yaptığını ;) sitenin müdavimleri belli en uzun ara yapan 3 gün de 1 giriyor :)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 13 Ağu Sal, 2013 14:58

Taze taze … şimdi bana bir mail geldi, bir arkadaş YHT’de. Bir YHT iç motifi bize …

Resim

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 18 Ağu Pzr, 2013 12:57

Bir tane daha …

Resim

Ray ve balastı bana biraz garip geldi ama. Sanki normal, vasat materyal gibi.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 18 Ağu Pzr, 2013 15:56

alabay yazdı:Ray ve balastı bana biraz garip geldi ama. Sanki normal, vasat materyal gibi.
Tek derdin o olsun Başar :) geri kalan her şey normal mi?

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 18 Ağu Pzr, 2013 16:37

Hm, aracın burnu da biraz pis :lol:

kenanmar
Serbest Geçiş
Mesajlar: 741
Kayıt: 28 Eyl Çrş, 2011 15:47

Mesaj gönderen kenanmar » 19 Ağu Pzt, 2013 01:48

Tramvay olsaydı bile bu kadar absürd olmazdı; hızlı trenin yanına çekilen tel ve telle yol arasındaki konum-durum o tabela ben pek bir anlam veremedim. İngiltere'nin Fransa'nın İsviçre'nin ücra kasabalarına giden trenler bile böyle bir manzaraya dalmıyordur.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 19 Ağu Pzt, 2013 08:54

Bu şimdi çok direkti, ama o kadarına dalsaydım, yine Mıymıy derdi herkes. Yani, herşey şov. Bu da. Çok yazık. Çünkü … bu raylar ve bu altyapı 20 sene tutarlar mı? 50 sene? Yoksa … ah aman, boşverin :(

Cevapla

“Hızlı Tren [İşletmedeki Hatlar]” sayfasına dön