tr-HT.09 » Hızlı Tren Taşımacılığı

Kullanıcı avatarı
Kemal Çevik
Aylık Paso
Mesajlar: 94
Kayıt: 22 Eyl Cmt, 2007 19:44

tr-HT.09 » Hızlı Tren Taşımacılığı

Mesaj gönderen Kemal Çevik » 22 Oca Sal, 2008 19:29

Arkadaşlar,

Son zamanlarda, özellikle Antalya - Istanbul arasında hızlı tren ile meyva sebze taşınmasından bahsedilmekte, aman ha eğer Istanbul'da domatesi şimdikinin birkaç katı pahalı yemek istemiyorsanız unutun gitsin.

Birtakım muhteremler hızlı tren ile hızlı hattı karıştırmakta. Sözkonusu güzergahta geceleri 120-160 km/s ile giden yük trenleri sebze ve meyva taşınması için yeter de artar bile. Alt tarafı domatesimiz 4 değil de 6 saatte hale gelir ama maliyeti kamyondan daha makul olacağı için düşer. Cebimize yansır mı yansımaz mı o ayrı mesele.

Benim bildiğim hızlı tren ile taşımacılık yapan hiçbir kuruluş yok, ama hızlı hattı kullanan birçokları var. Hızlı tren ile sadece Alman ve Fransız posta idaresinin mektup ve koli taşıdığını biliyorum.

Fransız postalarının trenleri de kurum renginde sapsarı, hatta bir keresinde sapsarı bir motrisi normal bir TGV'yi çekerken görüp çok şaşırmış, sonra da toplam 6 adet olan bu renk motrislerin özellikle seferde olmadıkları gündüz saatlerinde yedek bekledikleri, gerekirse sefere verildikleri bilgisine ulaşmıştım.


Hele bir yolcu taşımaya başlayalım da....

Kemal ÇEVİK

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Re: Hızlı Tren Taşımacılığ

Mesaj gönderen Esat » 23 Oca Çrş, 2008 09:58

Birtakım muhteremler hızlı tren ile hızlı hattı karıştırmakta. Sözkonusu güzergahta geceleri 120-160 km/s ile giden yük trenleri sebze ve meyva taşınması için yeter de artar bile. Alt tarafı domatesimiz 4 değil de 6 saatte hale gelir ama maliyeti kamyondan daha makul olacağı için düşer. Cebimize yansır mı yansımaz mı o ayrı mesele.

Benim bildiğim hızlı tren ile taşımacılık yapan hiçbir kuruluş yok, ama hızlı hattı kullanan birçokları var. Hızlı tren ile sadece Alman ve Fransız posta idaresinin mektup ve koli taşıdığını biliyorum.
Aslında benim de kast ettiğim ya da söylemek istediğim buydu, tabii ki hızlı tren hattında hızlı tren setleri ile domates biber taşımak hiç verimli bir ticaret olmaz, ama bu aks üzerinde yoğun bir kamyon, tır trafiği var, bu karayolu taşımacılığının konteyner taşımacılığına çevrilerek konteynerlerinde hızlı tren hattını kullanan yeni nesil elektrikli ya da dizel yük lokoları ile çekimesidir, zaten hızlı tren hattında düşününki İstanbul-Antalya 4 saat, bu durumda otobüslerde görülen akşam yola çık sabah var mantığı yıkılacaktır, günün hangi saatinde binersen bin 4 saat gibi bir sürede Antalya' ya varıyorsun, dolayısı ile bu hatta gece yoğunluğu diye bir şey söz konusu olmayacaktır, o zamanda sizin de belirttiğiniz üzere bu hattı özellikle geceleri yük taşımacılığı için kullanabiliriz, yeni yapılmış ve hızlı tren için yapılmış bir hatta 120-140 km arası bir ticari hıza ulaşacak yük trenleri bence çok iyi olacaktır.

İşte burada planlama devreye giriyor, bildiğiniz üzere İstanbul' a gelecek hızlı tren hattının Gebze' de sonlanması söz konusu, hattın sonlanmasına evet ama trenlerin sonlanmasına hayır, pek tabii ki hızlı tren setleri bu noktadan sonra normal işletme hattı üzerinden ya da yapılacak bir üçüncü yol üzerinden Haydarpaşa' ya da gelebilir, Marmaray' dan geçerek Halkalı' ya da, bahsettiğim planlama ise İBB' nin hem halleri şehir dışına çıkarma çalışması hemde İMP' nin (İstanbul Metropolitan Planlama) önerisi olan Marmaray' ın Ispartakule (Bahçeşehir) de sonlanması, ayrıca Ambarlı limanından Ispartakule' ye bir demiryolu yapılması, bu planlı bir çözüm olacaktır, umarım buna benzer bir projelendirme ile çıkılır da bu sefer yarım yamalak işler yapılmaz.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 23 Oca Çrş, 2008 12:56

Bizim burada şu an en büyük sorun "das dritte und vierte Gleis", yani "üçüncü ve dördüncü ray". Karlsruhe [D] ile Basel [CH] arası hat Avrupa'nın en önemli kuzey-güney magistrallerinden biri. İsviçre'de bitirilmek üzere olan o büyük tünel (şimdi ismini unuttum) güneybatı Almanya'nın tren sistemini alt üst edecek. İki raylık bir hat koridoru hiç yetmez hâlde. Şu an yakın mesafe trenleri saatte ortalama iki tane (Freiburg cıvarı). Saatte bilmem kaç uzak ve hızlı tren var, yani çok. Yük trenleri geceleri geçirilir, 90 ile 120 saniye aralık ile (!). Bu hat bitti yani ...
Şimdi düşünüyorum, bizde tek hatlık 1900 zamanı mentalitesinden kalma tren yolları zaaarla zorla coh medenü şekilde İKİ hatlık mı olacak da gülünç kalacak, yoksa şimdiden Türkiye'yi büyük bir tüm olarak görerek hakiki bir magistral plânlaması da mı düşünülecek. Yani doğu-batı, güney-kuzey ve batı-kuzey istikametlerinde 4 veya 6 raylık projeler düşünülmeli. Bunlara sonra yavaş yavaş gereken şehir ve yük taşımacılığı hatlar lif lif eklenebilir. Ana hatlarda kalabalık ve darlık yaşanmaz.

Başar

Kullanıcı avatarı
Kemal Çevik
Aylık Paso
Mesajlar: 94
Kayıt: 22 Eyl Cmt, 2007 19:44

Niye Hızlı Tren

Mesaj gönderen Kemal Çevik » 06 Şub Çrş, 2008 14:23

Arkadaşlar,

Birden kafama dank etti :) neden "hızlı tren" diyoruz, TGV'yi (Train a Grande Vitesse) dilimize Yüksek (çok) Hızlı Tren diye çevirmek yerine "hızlı" ile yetinmişiz?

Ne dersiniz?

Kemal ÇEVİK

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 06 Şub Çrş, 2008 14:55

Ucunda bir Thalys ya da Eurostar bileti var ise cevaplayayım :twisted: :) şaka bir yana ben bilmiyorum ama tahmin yürütmek gerekir ise kolay olsun diyedir, şimdi bir yüksek hızlı dersek sonra çok yüksek hızlı öz yüksek hızlı gibi terimlerde uydurabilirdik :)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

"Hızlı" ne demek? Sistem

Mesaj gönderen alabay » 09 Oca Cum, 2009 13:14

Merak ediyorum, şu "hızlı" trenler 'buranın' nesi ile mukaise edilebilir. Nitekim "Schnellzug" eskiden de vardı, D-Zug idi galiba. Daha çok EC/IC mi, yoksa ICE mi olacak.

Demiryollarında henüz doğru dürüst klâsman yok (nasıl olsun zaten, doğru dürüst ray yok). Buranın sistemi ile ...

S - banliyö treni
RB - banliyö treni gibi, rejyonal
RE - hızlı banliyö treni gibi, rejyonal ekspres
IR - bölgelerarası
IC - hızlı şehirlerarası
EC - hızlı uluslararası
ICE - çok hızlı, şehirler- ve uluslararası

Buna ilâveten de özel işletilen ve yabancı trenler dahil oluyor, eyaletten eyalete değişik, en basiti (ve tanınanı) Fransız TGV (bizim burada).

Trenlerin bir hat numarası olur S1, S2 gibisinden banliyö klâsında, R1, R2 gibilerinden rejyonal klâsta; DB (Almanya Tren İşletmeleri demek) ile de DB702 gibilerinden (araçta gösterilmez, kitap ve levhalarda önemli; her trenin de kendisine has bir kurs numarası var, RB31147 meselâ bir hat değil, bir treni - ve sadece onu - belirtir.

Bir de, "hızlı" trenlerin (ICE bilhassa, IC'yi tam bilmiyorum şu an) özel isimleri olur, yani vapurlarda gibi, Ülev vapuru tektir, ona göre ... ne bileyim, atiyorum, Friedrich Schiller ICE'si de tek (bir vasıta).

"Hızlı" tren gelirse, buna benzer sistemlerin de oturması gerek. Tramvaylara bile 1 veya A diyemedikleri bölgelerde hafif endişeleniyorum ben ...

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 19 Oca Pzt, 2009 17:05

IC/EC ile ICE in teknik mukayesisini yapabilirsen ben de sana bizimkinin hangisi olduğunu söyleyeyim :) tabii ki ICE ya da TGV karşıtıdır, ama şimdi kalkıp TGV AGV oldu 500 km yaptı deme uçarım.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 20 Oca Sal, 2009 00:53

EC Eurocity ve IC Intercity trenleri. Aslında, ya hiç görmüyorum o trenleri, ya da görünce, farkına varmıyorum. Burada geçen anahattan zaten İsviçre trenleri geçtiğinde, trenler başka türlü görünüyor. Ama - yanılmıyorsam - bunlar "normal" tren. Ama normal derken, buranın basit rejyonal trenlerine de yeni lokomotifler gelmişti, çok daha güçlü olduklarından daha kısa sürede hızlanıp, frenlenebiliyorlar (Esat, sana videolarını göndermiştim!), çiftkatlıları çekiyorlar ... motor sesleri ICE trenlerindeki gibi. O yüzden, teknikleri tam bilemem. Tabiîki ICE %100 hızlı tren, hava direncine göre yapılmış, estetiği sırf "estetik için" değil, kurt gibi tren. Ama şu an ICE 3'ün tüm dingilleri yine problem yapıyor, ohooo, bir halt!

Oradaki trenleri hiçbir şeyle (buradan) tam mukaise edemezsin, ICE'ye özeniyor, ama onlar burada 350 km/h ile yolda (Köln-Frankfurt) (i-tse-ee oku).

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Özgür Türkler
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 363
Kayıt: 15 Oca Prş, 2009 08:44

Mesaj gönderen Özgür Türkler » 20 Oca Sal, 2009 08:34

Selam arkadaşlar,
Bildiğim kadarı ile TCDD mevcut demiryoluna dokunmayıp hızlı tren hattını yeni istimlakler yaparak gerçekleştiriyor(birtek köseköy-gebze arası muamma, sanırım orayıoda 3 hat olarak yapacaklar) ve mevcut hattı ileride ağırlıklı olarak yük taşımacılığı için kullanmayı düşünüyorlar. Halkalı - Gebze arası (tüp tünel kısmı hariç) 3 hat olacak , 2 si marmaray için , diğer hat ise genel işletme maksatlı kullanılacak.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 20 Oca Sal, 2009 12:42

Hızlı tren taşımacılığının ana kriterlerinden bir tanesi özellikle ayrı yollarda gitmesidir, bunun hem yapılan sürate uygun yollar inşaa edilmesi hemde hızlı tren işletmesi arasında daha düşük hızda trenlerin çalıştırılmasının ortaya çıkardığı risklerdir, demiryolu işletmeciliği en küçük hatayı affetmez, dolayısı ile mevcut hatları rehabilite ederek hızlı tren işletmek şovenlik olurdu, yapılan iş doğrudur, Köseköy-Gebze arasında ise diğer trenler ile işletilip işletilemeyeceğini bilemem bu birazda o hattaki bölgesel ve diğer trenlerin frekansları ile ilgili, hızlı trenler ile ilgili bir kanıyı da düzeltelim, hızlı tren kalkış noktasından 1 dakika da 250km ve üzerine çıkıp varacağı noktaya kadar bu hızda giden tren anlamına gelmez, hızlı tren şehir içi yollar ve gar bölgeleri dışındaki alanlarda bu yüksek hızları yapan sistem ve araçlardır, dolayısı ile bir hızlı tren in Eskişehir Gar bölgesinden 250 km hızla geçmesini beklemek yanlış olabilir, ya da Gebze' den İstanbul Doğu Garı (neresi olacak belli değil o yüzden böyle yazdım) na gelene kadar 100km/h bile abartılı bir hız olabilir, kendi yolunda gitse dahi.

Bugün Avrupa' da bazı noktalarda yaşayanlar hızlı tren hatlarının hızlarına karşı çıkarak ses duvarları inşaa edilmesini talep etmektedirler, aynı şekilde yukarıda belirttiğim gibi ne Paris te ne de Viyana' da kent içi alanda son sürat giden bir hızlı tren görmedim. Bu noktaların iyi anlaşılması lazım.

IC/EC ile ICE ayrımına gelirsek bahsettiğin şeyleri biliyorum Başar, ben biliyorsan araçların teknik özelliklerini istemiştim ama neyse. Daha öncede tekrar ettiğim gibi Türkiye' de inşaa edilen sistem ICE, TGV, Thalys, Eurostar gibi bir hızlı tren işletmesidir, bahsettiğin diğer sistemler ile ilişkilendirme. Örnek Viyana üzerinden Münihi Budapeşteye bağlayan hatta Siemens Taurus lokolar çalışacak bu araçların testinde sanırım 220km/h hıza ulaşıldı ama işletme hızı bundan düşük olacak ve bu araçlar daha çok senin bahsettiğin EC lerin yerini alacak.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 20 Oca Sal, 2009 15:34

Yazdım ya, EC ve IC daha çok normal tren diye.

Ama o söylediğin ayrı yola şimdi biraz şaştım. Yanılmıyorsam, Almanya'da ICE trasları ayrı değil, normal trenlerle beraber. Tabiîki traslar hep sırf iki yollu mu, yoksa daha fazlası da mı var, onu tam bilemeyeceğim, olabilir. Basel-Karlsruhe kolu şu an iki yollu, dört yola çıkarılacak. Ama üstünden ICE, IC/EC, normal tren, banliyö treni ve yük treni de işliyor. Hepsi aynı anda, o yüzden de, gecikmiş bir ICE olduğunda, istasyonu olan büyükçe bir yerin üçüncü rayına girer tren (her ne tren ise) ve bekler. Yük trenleri de daha çok geceleri işler, üç dakika arayla. Gündüz bilhassa İngiltere ve İskandinavya trenleri işler, İngiliz treninin özelliği (nedense), dizel lokomotifi ile Almanya'yı geçer, yani lok transferi yok. Ki bu kol elektrikli, dizel trenleri için değil aslında.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 20 Oca Sal, 2009 17:08

Normal trenler ile beraber olamaz Başar, normal trenler hızlı tren yolunda gidebilir ama hızlı tren bahsettiğimiz hızlar ile normal tren yolunda gidemez, yani hızlı gidemez hızlı trene göre yavaş diyebileceğimiz hızlarda gider, ve Almanya örneğinde verdiğin gibi yoğun trafik varsa birinden biri diğerini sekteye uğratıyor, hızlı tren yolları belli bir kurp açısından daha dar virajlara sahip olamaz, zemin altı belli balast yoğunluğunda inşaa edilmeli falan filan, yani söylediğim şey çok ekstrem bir kelam değil.

Cevapla

“Hızlı Tren [İşletmedeki Hatlar]” sayfasına dön