ist-F.04:02 » Karaköy-Beyoğlu Tarihî Tünel

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 30 Haz Sal, 2009 17:36

Tünel'in eski jetonları:

Resim

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 30 Haz Sal, 2009 17:41

Ve bir kaç daha kare, bir tanesi Kemal'in bir karesinin başka bir açıdan görünüşü:

Resim

Resim

Resim

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 18 Oca Pzt, 2010 18:08

Tarihi tünelimiz sessiz sedasız 135 yaşına girmiş, tamam havai fişekler atalım, konserler düzenleyip göbek atalım demiyorum ama, tarih diyoruz cart diyoruz curt diyoruz, sonra başka bir siteden haberini alıyoruz. Sonra da yüz büyük Türk inancından birisi olarak dünyanın ikinci METROSU diyoruz, yalan demedim ama illa metro diye zorlamakta bana komik geliyor. Şimdi Başar köpürür tabi, neyse size göre Dünyanın 2. metrosu bana göre 2. yer altı sistemi olan tarihi funikülerimiz 135 yaşında, umarım daha uzun yıllar hizmet verir ve gerçekten hakettiği tarihi değeri görür.

http://www.lojiport.com/news_detail.php?id=18756
Tünel Karaköy istasyonunda gerçekleştirilen törende İETT Genel Müdürü Dr. Hayri Baraçlı ve iki çalışan birlikte yaş günü pastasını kesti. Konfetiler ve maytaplar eşliğinde pastayı kesen İETT Genel Müdürü Hayri Baraçlı, Tünel'in istanbul'a mal olmuş marka mekanlardan birisi olduğunu söyledi. 135 yılı bir noktadan bir noktaya kadar getirebilmenin önemli bir konu olduğunu belirten Baraçlı, "Tünel hakikaten tarihi bir mekan. Marka mekanlardan birisi olan Tünel'i yaşatmanın gururu içerisindeyiz. Burada değil diğer noktalarda da marka olma konusunda çalışmalarımız var. " şeklinde konuştu.

TÜNEL'İN TARİHÇESİ

Londra'dan sonra dünyanın en eski ikinci metrosu olan Tünel'in oluşum hikayesi Fransız mühendis Henri Gavand'ın girişimiyle başlıyor. Gavand, dönemin ticaret ve bankacılık merkezi olan Galata ile Pera arasında sürekli mekik dokuyan insanları gözlemler ve Yüksekkaldırım Yokuşu ile Galip Dede Caddesi'ne alternatif bir yol düşünür. Bu iki merkezi birbirine bağlayacak asansör tipinde bir demiryolu projesi için Osmanlı Padişahı Abdülaziz'in huzuruna çıkar, 10 Haziran 1869'da Tünel yapım imtiyazını alır. İşletme süresi 42 yıl olarak belirlenen Tünel, yap-işlet modeliyle inşa edilir.

Tünel yapım çalışmaları 30 Haziran 1871'de başlar. Temmuz 1872'de İngiliz uyruklu "The Metropolitain Railway Of Constantinople From Galata to Pera" adlı şirketin tescili yapılır. 05 Aralık 1874'de yapımı tamamlanan Tünel'de hayvan taşımalı deneme seferlerinin ardından 10 Para yolculuk ücreti karşılığında insan taşımacılığına geçilir. Tünel, 17 Ocak 1875'te yerli ve yabancı muteber davetli topluluğunun katıldığı görkemli bir törenle hizmete alınır.

İlk yapım maliyeti 180 bin Osmanlı Lirası olan Tünel tesislerinin enerjisi 150 beygir gücünde iki buhar makinesiyle sağlanır. Tünel, sefere başladığında iki tarafı açık olan vagonlar elektrik olmadığı için gaz lambalarıyla aydınlatılır. 1910'da elektrikli tramvaylara geçilince şirket, 1911 yılında Osmanlı uyruğuna geçer ve "Dersaadet Mülhakatından Galata ve Beyoğlu Beyninde Tahtel'arz Demiryolu" unvanını alır. Daha sonra devlet tarafından 175 bin Türk Lirası'na satın alınarak 01 Mart 1939'da millileştirilen Tünel, 16 Haziran 1939'da 3645 sayılı yasa ile kurulan İstanbul Elektrik Tramvay ve Tünel İşletmeleri (İETT) Umum Müdürlüğü'ne devredilir. İkinci dünya savaşında; bazı malzemeleri satın alınamadığı için üç buçuk ay yolcularından ayrı kalan Tünel, Fransız Eletctro Enterprise tarafından 33 Milyon Lira sarfla tamamıyla yenilenerek şimdiki halini alır. 350 beygir gücündeki elektrikli sistemiyle 573 metrelik mesafeyi 90 saniyede aşan Tünel, 16 metre boyunda iki vagonuyla bir seferde 170 kişiyi taşır.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 18 Oca Pzt, 2010 22:32

keşke 135 sene önce böyle tek hat bir şey yapmaktansa "metro şebekesi" gibi bir ağ bütününün ufak bir adımı atılsa idi. Gerçi tamvay şebekesi vardı ama yeratı da lazım.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 18 Oca Pzt, 2010 22:34

Miraç yazdı:keşke 135 sene önce böyle tek hat bir şey yapmaktansa "metro şebekesi" gibi bir ağ bütününün ufak bir adımı atılsa idi. Gerçi tamvay şebekesi vardı ama yeratı da lazım.
Var olanın da kıymetini bilmediler ki Mehmet. Bilmedikleri gibi o gün o şebekenin ipini çeken kurum bugün o hizmeti verenlerin devamıyız diye hava atıyor :) Tabii ki o zaman küçükte olsa, kısa da olsa bir şeyler yapılsa idi, bugün bazı şeyler çok daha kolay olurdu. Ama az çok okumuşsundur o zaman bu işlerin ne şartlarda yapıldığını, bence Tünel'in yapılabilmiş olması dahi büyük başarı.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 18 Oca Pzt, 2010 22:34

:!:

Ee? Tramvay şebekemiz n'olmuş?

:|

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 18 Oca Pzt, 2010 22:39

alabay yazdı::!:

Ee? Tramvay şebekemiz n'olmuş?

:|
http://www.ulasimturkiye.com/viewtopic.php?t=29

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 18 Oca Pzt, 2010 22:44

Esat yazdı:
Miraç yazdı:keşke 135 sene önce böyle tek hat bir şey yapmaktansa "metro şebekesi" gibi bir ağ bütününün ufak bir adımı atılsa idi. Gerçi tamvay şebekesi vardı ama yeratı da lazım.
Var olanın da kıymetini bilmediler ki Mehmet. Bilmedikleri gibi o gün o şebekenin ipini çeken kurum bugün o hizmeti verenlerin devamıyız diye hava atıyor :) Tabii ki o zaman küçükte olsa, kısa da olsa bir şeyler yapılsa idi, bugün bazı şeyler çok daha kolay olurdu. Ama az çok okumuşsundur o zaman bu işlerin ne şartlarda yapıldığını, bence Tünel'in yapılabilmiş olması dahi büyük başarı.
menderesin en büyük hatalarından biri oldu bu. marşal yardımının etkisi ile tramvaylar söküldü. gerçi tek başına menderese yüklemek doğru almaz ama dönemin sembol ismi idi.

işin ilginç yanı, nete gördüm o dönemde cumhuriyet gazetesi rayların sökülmesini bayram haberi gibi sevinçle vermiş. manşetleri var. çok üzüldüm. o gün o rayların başında eylem yapılmalıydı. 30'unda darbe planlayıp ülke kurtarmaya soyunan "gencecik teğmenler" neden rayları kurtarmadı acaba? raylar rejim rayı değilmiydi?

neyse derin konular.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 18 Oca Pzt, 2010 22:52

Bence Marshall yardımı ile çok alakalı değil Mehmet, aynı Marshall yardımı peki neden Viyana'ya 50 tane tramvay gönderdi? Neden orada tramvayları söktürmedi. Bu birazda ne yapmaya istekli olduğunuz ya da iradenizin ne kadar güçlü olduğu ile alakalıdır, kayıtsız şartsız biat etmek mi, yoksa ne istediğini bilerek "önemli değil benim istediğim olsun buna karşılık ne veriyorsun?" diye sorabilmek mi?

Dediğin gibi derin konular, karışık konular. Boşverin bari Tünelimize sahip çıkalım, ben sen o biz siz onlar, bugün 3 - 5 kişi yarın 35 kişi.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 18 Oca Pzt, 2010 23:59

viyanaya 50 tramvay gönderilmesi konusunu ilk kez senden duyuyorum. başka örnekler var mı böyle? bize gelen danışmanlar yanlıştı galiba :)

avusturya o zaman bolşevikmiydi? demir perdeden miydi?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 19 Oca Sal, 2010 00:26

50 diye yuvarladım, gerçek sayı 42 adet, tabii ki bedava ya değil 5000 er dolar gibi bir para karşılığında verilmişlerdi, gerekçe savaş yorgunu şehrin tramvay şebekesinin ayağa kaldırılmasına yardımcı olmaktı, ikinci gerekçe ise nötralize edilmiş ülkenin diğer tarafında Amerika' nın durduğunu göstermekti. İsteseler rahatlıkla arabalarını otobüslerini satabilirlerdi ama yapamadılar çünkü kenti yönetenler tercihlerini tramvay hatlarını iptalden yana kullanmadılar. Sen beni hiç takip etmiyorsun ben bu konuyu anlatalı çok oldu.

Her ne ise, bunu illa ki kıyas yapmak için söylemedim, aman bunlar çok iyi bizimkiler tu kaka demiyorum, sadece o dönemde her ne olduysa bu kadar kolay kabullenilmesini anlamakta zorluk çekiyorum, biraz dik durulabilirdi. Keşke dediğin gibi bu Tünel in inşa edildiği zamanlarda en azından bir tane de metro hattı yapılmış olsaydı, gerçekten çok ama çok büyük katkısı olurdu eminim.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 19 Oca Sal, 2010 08:53

Viyana Berlin gibi dörde bölünmüş bir zon kentiydi, Rus, Amerikan, İngiliz ve Fransız işgal bölgeleri vardı. Ve Marshall plânıyla koskoca Almanya'yı yeniden kurdular, bazı tramvaylar söküldü, bazıleri sökülmedi ... gereken yapıldı. Ama gerekeni bilmeyene de elbet bişee satarsın işte.

Cevapla

“Funiküler Hatları” sayfasına dön