ist-M.04:04 » M4 Kadıköy-Sabiha Gökçen Havalimanı Metro Hattı
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18081
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
ist-M.04:04 » M4 Kadıköy-Sabiha Gökçen Havalimanı Metro Hattı
Kadıköy - Kartal metrosunun 17 Ağustos 2012 de açılışı yapılmıştır, işletme süreci ile ilgili paylaşımlar bu başlık altından devam edecektir.
Hatta ait bilgileri vermek gerekir ise;
GENEL BİLGİLER
2005 yılında temeli atılan ve Kadıköy-Kartal arasında hizmet verecek olan metronun uzunluğu yaklaşık 22,7 km olup 16 yolcu istasyonuna sahiptir. Hat üzerinde Maltepe ve Huzurevi İstasyonları arasında ve anahattın sahil tarafında yer alan Maltepe Depo Sahası ve Bakım Atölyesi bulunmaktadır. Hattın tamamı Maltepe Depo Sahası ve Bakım Atölyesi dahil yüzde yüz yer altındadır.
Keşif artışı ile birlikte Kaynarcaya kadar tüneller TBMle açılmış olup, Kartal-Kaynarca ihalesi ile birlikte kalan inşaat ve elektromekanik işler yapılarak hattın uzunluğu 26,5 kmye ve istasyon sayısı 19a ulaşacaktır.
Hat Anadolu yakasının doğu ucundan E-5 i izleyerek batı uçta yer alan Kadıköy'e kadar gelmektedir. Güzergahı üzerinde metrobüs ve Marmaray sistemi ile etkin bir aktarma sağlayacak şekilde tasarlanan hattın Ayrılıkçeşme istasyonu inşaat çalışmaları devam etmektedir. Bu istasyonun 2013 yılında Marmaray tüp geçişi ile birlikte açılması planlanmaktadır.
İŞLETME BİLGİLERİ
İşletmeci : İstanbul Ulaşım San. ve Tic. A.Ş. (İBB Belediye İktisadi Teşekkülü)
Hat Uzunluğu : 22,7 Km.
Ray Açıklığı : 1435 mm.
İstasyon Sayısı : 16 (1 i inşaa halinde)
Vagon Sayısı : 144
Araç Marka/Model : CAF
Sefer Süresi : 29 dakika tek yönde
İşletme Saatleri : 06:00 / 00:00
Günlük Yolcu Sayısı : 70.000 yolcu / saat (tasarım kapasitesi)
Sefer Sıklığı : pik saatte 4 dakika (başlangıç planlaması)
Minimum Sefer Sıklığı: 90 sn. teorik, 120 sn. pratik,
Maksimum İşletme Hızı: 80 km/s
Hat Voltajı: 1500V DC (Rijit Katener)
Sürüş Modu: ATO
İSTASYON VE HAT YAPILARI
İstasyonlarda peron boyları 180 m olarak yapılmış ve bu haliyle 8 li trenlere uygun olarak hazırlanmıştır. Bostancı İstasyonunda alternatif servislere imkan tanımak ve yedek tren bekletme imkanı elde etmek için üçüncü bir orta peron bulunmaktadır. 4lü tren boyu yaklaşık 90 mt olup, 4lü trenlerle işletme yapıldığında trenler peronu ortalayarak durmaktadırlar.
İstasyon Yapısı : İstasyonların tümünde ikili (ayrı) peron kullanılmıştır.
Güzergah Parametreleri:
Max. Derinlik : 40 mt. (Bostancı ve Huzurevi İstasyonları)
Min. Derinlik : 28 mt. (Ayrılıkçeşme ve Hastane - Adliye İstasyonları)
Cep Hatları : 3 Cep hattı, 1 orta peron (Bostancı) olmak üzere ana hatta toplam 4 noktada trenler için bekleme alanları oluşturulabilmektedir.
Maksimum Eğim : %4 (anahatta)
Toplam Uzunluk : 646,625 m
Tünel Metodu: Kadıköy Kozyatağı ve Kartal - Kaynarca arası TBM Kozyatağı Kartal arası NATM
Peron Boyu : 180 m.
Ray Tipi: 54 kg/m UIC 54 (54E1) KESİTLİ
Ray Açıklığı: 1435 mm
Makas Sayısı: 42 Anahat, 12 Depo ve Atölye, 3 adet Kruvazman
Makas Tipi: R: 300 m 1/9 tip (Ana hat),R: 100 m 1/6 tip (Atölye ve Depo)
İşletme Parametreleri:
Sistem Kapasitesi : 70000 yolcu/saat/yön
Maksimum Hız : 80 km/s
Yolculuk Zamanı : 29 dakika tek yönde
Araç Sıklığı : 4 dk. başlangıç frekansı
Araç Parametreleri:
Araç Boyu : 89,71 m
Araç Genişliği : 3 m
Araç Yüksekliği : 3,50 m
Kuplaj Tipi: 4lü araç (3 adet motorlu,1 adet taşıyıcı araç. 8 li kuple MT+M+C+MT<>MT+C+M+MT)
Güç Kaynağı: 1500 V DC (Katener)
Hattın ve depo sahasının sinyalizasyonu, sürekli iletişim bazlı Hareketli Blok sistemine sahiptir. Sinyalizasyon sistemi Thales CBTC sistemi olup, trenlerin sürücüsüz işletim imkanı mevcuttur. Trenlerde makinist kabini bulunduğundan ve sürücüsüz metro, trenlerde hiç bir görevlinin bulunmadığı bir işletim tarzı olmadığından, trenler yolculu işletmede sürücülü olarak kullanılacaktır. Ancak, yolcunun bulunmadığı durumlarda (boş trenin parklanma bölgesine ya da depo sahasına gönderilmesi veya depo ve parklanma sahasından ana hattın herhangi bir bölgesine gönderilmesi) tamamen sürücüsüz kullanım imkanı bulunmaktadır.
Kadıköy - Kartal Metrosunda tüm sistemi 3 ayrı noktadan 34,5 kV enerji ile beslenmektedir. Her üç besleme noktası da devre dışı kalırsa 2 ayrı uçta bulunan jeneratörler devreye girerek tünel içerisinde kalan tüm trenler en yakın istasyona ulaştırılarak yolcuları tahliye edebilmektedir. Enerji beslemelerinin kesilmesi ve jeneratörlerin arızalanıp devreye girememesi durumunda aydınlatma sistemi ve elektronik kontrol sistemleri 3 saat süreyle kesintisiz güç kaynakları vasıtasıyla beslenebilmektedir.
16 istasyon ile hizmet veren hatta aşağıdaki istasyonlar bulunmaktadır.
Kadıköy, Ayrılıkçeşme, Acıbadem, Ünalan, Göztepe, Yenisahra, Kozyatağı, Bostancı, Küçükyalı, Maltepe, Huzurevi, Gülsuyu, Esenkent, Hastane/Adliye, Soğanlık, Kartal
Aktarmalar :
* Kadıköy istasyonundan T3 Moda Tramvay hattına, İDO ve Şehir Hatları iskelelerine ayrıca İETT, ÖHO ve HAVAŞ otobüs duraklarına,
* Ayrılıkçeşme istasyonundan Marmaray Tüp Geçiş sistemine
* Ünalan istasyonundan metrobüs hatlarına aktarma yapılabilmektedir,
Hatta ait bilgileri vermek gerekir ise;
GENEL BİLGİLER
2005 yılında temeli atılan ve Kadıköy-Kartal arasında hizmet verecek olan metronun uzunluğu yaklaşık 22,7 km olup 16 yolcu istasyonuna sahiptir. Hat üzerinde Maltepe ve Huzurevi İstasyonları arasında ve anahattın sahil tarafında yer alan Maltepe Depo Sahası ve Bakım Atölyesi bulunmaktadır. Hattın tamamı Maltepe Depo Sahası ve Bakım Atölyesi dahil yüzde yüz yer altındadır.
Keşif artışı ile birlikte Kaynarcaya kadar tüneller TBMle açılmış olup, Kartal-Kaynarca ihalesi ile birlikte kalan inşaat ve elektromekanik işler yapılarak hattın uzunluğu 26,5 kmye ve istasyon sayısı 19a ulaşacaktır.
Hat Anadolu yakasının doğu ucundan E-5 i izleyerek batı uçta yer alan Kadıköy'e kadar gelmektedir. Güzergahı üzerinde metrobüs ve Marmaray sistemi ile etkin bir aktarma sağlayacak şekilde tasarlanan hattın Ayrılıkçeşme istasyonu inşaat çalışmaları devam etmektedir. Bu istasyonun 2013 yılında Marmaray tüp geçişi ile birlikte açılması planlanmaktadır.
İŞLETME BİLGİLERİ
İşletmeci : İstanbul Ulaşım San. ve Tic. A.Ş. (İBB Belediye İktisadi Teşekkülü)
Hat Uzunluğu : 22,7 Km.
Ray Açıklığı : 1435 mm.
İstasyon Sayısı : 16 (1 i inşaa halinde)
Vagon Sayısı : 144
Araç Marka/Model : CAF
Sefer Süresi : 29 dakika tek yönde
İşletme Saatleri : 06:00 / 00:00
Günlük Yolcu Sayısı : 70.000 yolcu / saat (tasarım kapasitesi)
Sefer Sıklığı : pik saatte 4 dakika (başlangıç planlaması)
Minimum Sefer Sıklığı: 90 sn. teorik, 120 sn. pratik,
Maksimum İşletme Hızı: 80 km/s
Hat Voltajı: 1500V DC (Rijit Katener)
Sürüş Modu: ATO
İSTASYON VE HAT YAPILARI
İstasyonlarda peron boyları 180 m olarak yapılmış ve bu haliyle 8 li trenlere uygun olarak hazırlanmıştır. Bostancı İstasyonunda alternatif servislere imkan tanımak ve yedek tren bekletme imkanı elde etmek için üçüncü bir orta peron bulunmaktadır. 4lü tren boyu yaklaşık 90 mt olup, 4lü trenlerle işletme yapıldığında trenler peronu ortalayarak durmaktadırlar.
İstasyon Yapısı : İstasyonların tümünde ikili (ayrı) peron kullanılmıştır.
Güzergah Parametreleri:
Max. Derinlik : 40 mt. (Bostancı ve Huzurevi İstasyonları)
Min. Derinlik : 28 mt. (Ayrılıkçeşme ve Hastane - Adliye İstasyonları)
Cep Hatları : 3 Cep hattı, 1 orta peron (Bostancı) olmak üzere ana hatta toplam 4 noktada trenler için bekleme alanları oluşturulabilmektedir.
Maksimum Eğim : %4 (anahatta)
Toplam Uzunluk : 646,625 m
Tünel Metodu: Kadıköy Kozyatağı ve Kartal - Kaynarca arası TBM Kozyatağı Kartal arası NATM
Peron Boyu : 180 m.
Ray Tipi: 54 kg/m UIC 54 (54E1) KESİTLİ
Ray Açıklığı: 1435 mm
Makas Sayısı: 42 Anahat, 12 Depo ve Atölye, 3 adet Kruvazman
Makas Tipi: R: 300 m 1/9 tip (Ana hat),R: 100 m 1/6 tip (Atölye ve Depo)
İşletme Parametreleri:
Sistem Kapasitesi : 70000 yolcu/saat/yön
Maksimum Hız : 80 km/s
Yolculuk Zamanı : 29 dakika tek yönde
Araç Sıklığı : 4 dk. başlangıç frekansı
Araç Parametreleri:
Araç Boyu : 89,71 m
Araç Genişliği : 3 m
Araç Yüksekliği : 3,50 m
Kuplaj Tipi: 4lü araç (3 adet motorlu,1 adet taşıyıcı araç. 8 li kuple MT+M+C+MT<>MT+C+M+MT)
Güç Kaynağı: 1500 V DC (Katener)
Hattın ve depo sahasının sinyalizasyonu, sürekli iletişim bazlı Hareketli Blok sistemine sahiptir. Sinyalizasyon sistemi Thales CBTC sistemi olup, trenlerin sürücüsüz işletim imkanı mevcuttur. Trenlerde makinist kabini bulunduğundan ve sürücüsüz metro, trenlerde hiç bir görevlinin bulunmadığı bir işletim tarzı olmadığından, trenler yolculu işletmede sürücülü olarak kullanılacaktır. Ancak, yolcunun bulunmadığı durumlarda (boş trenin parklanma bölgesine ya da depo sahasına gönderilmesi veya depo ve parklanma sahasından ana hattın herhangi bir bölgesine gönderilmesi) tamamen sürücüsüz kullanım imkanı bulunmaktadır.
Kadıköy - Kartal Metrosunda tüm sistemi 3 ayrı noktadan 34,5 kV enerji ile beslenmektedir. Her üç besleme noktası da devre dışı kalırsa 2 ayrı uçta bulunan jeneratörler devreye girerek tünel içerisinde kalan tüm trenler en yakın istasyona ulaştırılarak yolcuları tahliye edebilmektedir. Enerji beslemelerinin kesilmesi ve jeneratörlerin arızalanıp devreye girememesi durumunda aydınlatma sistemi ve elektronik kontrol sistemleri 3 saat süreyle kesintisiz güç kaynakları vasıtasıyla beslenebilmektedir.
16 istasyon ile hizmet veren hatta aşağıdaki istasyonlar bulunmaktadır.
Kadıköy, Ayrılıkçeşme, Acıbadem, Ünalan, Göztepe, Yenisahra, Kozyatağı, Bostancı, Küçükyalı, Maltepe, Huzurevi, Gülsuyu, Esenkent, Hastane/Adliye, Soğanlık, Kartal
Aktarmalar :
* Kadıköy istasyonundan T3 Moda Tramvay hattına, İDO ve Şehir Hatları iskelelerine ayrıca İETT, ÖHO ve HAVAŞ otobüs duraklarına,
* Ayrılıkçeşme istasyonundan Marmaray Tüp Geçiş sistemine
* Ünalan istasyonundan metrobüs hatlarına aktarma yapılabilmektedir,
En son Esat tarafından 21 Ağu Çrş, 2013 08:35 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.
-
- Kadrolu Personel
- Mesajlar: 1434
- Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44
29 Ocak 2005 - 17 Ağustos 2012. İstanbul'umuza hayırlı uğurlu olsun.
Binemeyecektim ama tören uzayınca benim Kartal'dan geçiş saatim başbakanın Kartal'dan çıkış saatine çakıştı. Metro açıldığı için trafiği kilitlenen dünyanın yegane ülkesinde bende indim ve Kartal-Soğanlık-Kartal yaptım.
Kartal istasyonu çok iyi, derinlik M2'nin bazı istasyonlarında olduğu gibi değil yani daha kullanışlı. Eğimde o kadar değil merdivenlerde. Araçlar güzel ama inceleme fırsatı buldum desem yalan olur çünkü adım atacak yer yoktu, halkın ilgisi üst düzeyde.
İlk fotoğraf...
Binemeyecektim ama tören uzayınca benim Kartal'dan geçiş saatim başbakanın Kartal'dan çıkış saatine çakıştı. Metro açıldığı için trafiği kilitlenen dünyanın yegane ülkesinde bende indim ve Kartal-Soğanlık-Kartal yaptım.
Kartal istasyonu çok iyi, derinlik M2'nin bazı istasyonlarında olduğu gibi değil yani daha kullanışlı. Eğimde o kadar değil merdivenlerde. Araçlar güzel ama inceleme fırsatı buldum desem yalan olur çünkü adım atacak yer yoktu, halkın ilgisi üst düzeyde.
İlk fotoğraf...
-
- Seyyah
- Mesajlar: 4319
- Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38
-
- Serbest Geçiş
- Mesajlar: 741
- Kayıt: 28 Eyl Çrş, 2011 15:47
Anadolu Yakası'nda Kadıköy-Kartal D-100 güzergahında olanlar için çok güzel bir haber. Ayrıca Başkan Topbaş için güzel bir çıkış oldu. Dahası AK Parti adına da sevindim çünkü uzun yıllar ertelenen metro işleri bir şekilde neticeye bağlanır oldu ve iktidar partisi bundan halkın teveccühünü sandıkta görerek nasiplenecektir.
Anlaşılan metro hattı bayram boyunca ücretsiz olacak, güzel haber bir deneyelim bakalım
Anlaşılan metro hattı bayram boyunca ücretsiz olacak, güzel haber bir deneyelim bakalım
Başbakan Erdoğan şöyle devam etti: Türkiye'ye, İstanbul'a, İstanbullu kardeşlerimize, yıllık 1 milyar 153 milyonluk bir tasarrufu kazandırmış olacağız. Eğer bu metro hat yapılmasaydı, Kadıköy-Kartal arasında her yıl 32 otobüs ve 67 minibüsün devreye alınması gerekiyordu. Biz şimdi, tam tersine, ilk yılda 572 otobüsün, 1.227 minibüsün trafikten çekilmesini bekliyoruz ki bu da trafikte çok büyük rahatlamaya yol açacak."
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaşdan 4 gün boyunca yeni metro hattının ücretsiz olmasını isteyen Başbakan Erdoğan http://www.ibb.gov.tr/tr-TR/Pages/Haber ... wsID=20526
-
- Hareket Amiri
- Mesajlar: 1593
- Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 09:41
Bazı gözlemlerimi söyleyeyim:
Kadıköy Ünalan arası yolculuk yaptım ama malesef sadece Kadıköy'den resim çekebildim, makinenin pili bitti.
Araç içi kliması gayet yeterli idi, o kalabalık ilk araçla yok oldu arkadan kalkan araçlar nerede ise boş gittiler. Araç istasyonlar arasını kat ederken kapı üstü bilgilendirmeler iki istasyon arasında kalan mesafeyi de gösteriyor. Bu bir yenilik.Araç içleri çok konforlu ve aydınlık. Araçlar gayet hızlı ve yeterli genişlikte.
Ayrılıkçeşme istasyonu kapalı tabi ,ama duvar fayanslarına kadar hazırlanmış , Ünalan istasyonu ise metrobüs bağlantısı açısından önemli. Metrodan indikten sonra epey yol gidiliyor. ara kata çıkış merdivenleri çok hoş olmuş. Tünel duvarları kaplanmaksızın siyah boya ile boyanmış ham hali ile bırakılmış, yürüyen merdiven mekanizmaları da şeffaf yapılmış , paslanmaz trabzanlar ve ilginç basit ama zevkli lambalarla da dekor tamamlanıyor.
Ünalan istasyonu metrobüse ulaşmak için 3 yürüyen merdiven, 2 de yürüme platformu ile donatılmış. Mesfae epey uzun yürü yürü bitmiyor ama bu galeride yürümek de gayet zevkli. Çıkışta ise hemen metrobüs durağına ulaşılıyor. Bu istasyonla ilgili resimleri Pazartesi çekeceğim. Herkese hayırlı uğurlu olsun.
Kadıköy Ünalan arası yolculuk yaptım ama malesef sadece Kadıköy'den resim çekebildim, makinenin pili bitti.
Araç içi kliması gayet yeterli idi, o kalabalık ilk araçla yok oldu arkadan kalkan araçlar nerede ise boş gittiler. Araç istasyonlar arasını kat ederken kapı üstü bilgilendirmeler iki istasyon arasında kalan mesafeyi de gösteriyor. Bu bir yenilik.Araç içleri çok konforlu ve aydınlık. Araçlar gayet hızlı ve yeterli genişlikte.
Ayrılıkçeşme istasyonu kapalı tabi ,ama duvar fayanslarına kadar hazırlanmış , Ünalan istasyonu ise metrobüs bağlantısı açısından önemli. Metrodan indikten sonra epey yol gidiliyor. ara kata çıkış merdivenleri çok hoş olmuş. Tünel duvarları kaplanmaksızın siyah boya ile boyanmış ham hali ile bırakılmış, yürüyen merdiven mekanizmaları da şeffaf yapılmış , paslanmaz trabzanlar ve ilginç basit ama zevkli lambalarla da dekor tamamlanıyor.
Ünalan istasyonu metrobüse ulaşmak için 3 yürüyen merdiven, 2 de yürüme platformu ile donatılmış. Mesfae epey uzun yürü yürü bitmiyor ama bu galeride yürümek de gayet zevkli. Çıkışta ise hemen metrobüs durağına ulaşılıyor. Bu istasyonla ilgili resimleri Pazartesi çekeceğim. Herkese hayırlı uğurlu olsun.
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18081
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
-
- Hareket Amiri
- Mesajlar: 1593
- Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 09:41