ist-M.04:01 » M1A Yenikapı-Atatürk Havalimanı Metro Hattı

Kullanıcı avatarı
mehmet kahraman
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 124
Kayıt: 28 Oca Cum, 2011 18:38

Mesaj gönderen mehmet kahraman » 27 Mar Sal, 2012 23:38

Esat yazdı:İşletmenin tamamına hakim olabilmek, bunu sadece bir dev ekran önünde oturan bir kaç adam işi olarak algılamayın bu çok daha komplike bir iş, kumanda merkezi yapısı şirketin yönetim yapısını da belirler. Mevcut sistemde hat bazlı yönetim esas alınıyor ve kurumdaki teamülde bu yönde gerçi merkezi yönetime geçmek isteyenlerde varmış sanırım ama çoğunluk tekte bastırıyor gibi, bunun sebepleri aslında işletme nedenlerinden biraz farklı bana göre, yani "kolluk bende" hadisesine bağlayabilirim çok rahatlıkla :)

İki yakada iki ayrı merkez olabilir ama tek bir merkezden yönetimde neden olmasın, bunun fayda ve zararları konusunda bizi Mehmet Keleş ve Mehmet Kahraman belki aydınlatabilir, ben vakıf değilim. Konuya vakıf kişilerden bir şeyler dinledim ama aklımda kalmadılar.
Kumanda Merkezi hakkında kısaca bilgi vereyim. Kumanda merkezi 3 oturumdan oluşur.
İletişim Oturumu: CCTV kontrolü ve genel haberleşme ile ilgilenir. İstasyonlardan sorumludur.
Scada Oturumu: Enerji ile ilgili operasyonları yönetir. Tren beslemesi, aydınlatmalar, havalandırmalar SCADA'nın sorumluluğundadır.
Trafik Oturumu: Her türlü tren hareketini yönetir. Sefere tren çıkarma, seferden tren alma, arıza hallerinde makinisti yönlendirme, alternatif servis uygulamaları vs.

Süpervizör: Yukarıdaki üç oturumun sorumlusu ve yönlendiricisidir. Rutin uygulamalar dışında yapılacak şeyler süpervizörün onayıyla yapılır. Kumanda Merkezinin sorumlusudur.

Şimdi gelelim işin teknik kısmına. Hat yapılırken tren, sinyal sistemi, enerji beslemesi, kamera sistemleri vs. hazır şekilde ihaleyi alan firma tarafından yapılmaktadır. Ve bu sistemler hat bazlı kurulmaktadır. Mesela; M1'in tamamını ABB, M2'nin sinyal sistemini Siemens araçlarını Rotem yapmıştır. Bunun için her hattın sistemi birbirinde farklıdır.

Kumanda merkezi hattı kontrol ederken, Trafik - sinyal sistemi üzerinden, SCADA - enerji besleme sistemi üzerinden, İletişim - CCTV kameralları üzerinden hattı kontrol eder ve yönlendirir. Bu sistemleri tek kontrol merkezi üzerinden teknik olarak yönetmek sözkonusu değildir. Yani, bütün hatlar bir Trafik oturumundan yönetilemez. Fakat, bütün kumanda merkezlerini biraraya toplanabilir!..

Peki bu ne işe yarar?
Bence hiçbir işe yaramaz. Çünkü, sinyal sistemleri ve enerji besleme sistemleri farklı firmalar tarafından kurulduğu için bütün oturumları ayrı ayrı yönetmek zorundasın. Tek kar Süpervizör'den kazanırsın. Hepsinin başına bir tane Süpervizör koydun mu tamamdır. (Bizim hatların tamamına tek Süpervizör baksa iki haftaya kafayı yer :)) Yani teknik olarak, oturumları yan yana oturtmaktan başka bir faydası olmaz.

Bu konu ile ilgili asıl önemli olan; böyle bir ortak kontrol merkezi olacaksa bunun bütün kara ulaşım türlerini kapsaması gerekir. Ama, istanbul'da entegre bir ulaşım sistemi yok. Sadece bazıları birbirinin ucundan kıyısından geçiyor o kadar. Her hat ve sistem kendi bildiğini yapıyor. Eğer ulaşım sistemleri birbirini tamamlar nitelikte yapılsa, birinin aksaması durumunda diğeri o açığı kapatacak nitelikte olsa o zaman bu operasyonları tek merkezden yönetmek sözkonusu olabilir. Mesela, metroda enerji kesintisi nedeniyle 3 istasyonda işletme yapılamıyor olsun. Bu istasyonun yolcularını enerji arızası giderilene kadar mağdur etmemek için bölgeye yakın hattın birkaç otobüsü bu bölgeye sevk edilir. Böylece yolcular mağdur edilmemiş olur.

Ha bir de şöyle bir şey var; onca hattı tek merkezde toplayınca birçok operatör açıkta kalacağı için çok fena çekiş çıkar :)

Velhasılı kelam; keşke böyle komlike sistemlerimiz olsayDI ama şimdilik zor.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18145
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 27 Mar Sal, 2012 23:52

Mehmet verdiğin operasyon bilgileri için teşekkürler, tabii açıkçası ben bunu da o şekilde düşünmemiştim, tabii ki sistemlerin başkaları tarafından kurulmuş olması bir handikap ama sonradan ortak operasyona geçmiş kentler yokmu bunlar nasıl başardılar ben onu merak ettim şimdi. Ama yine de senin söylediğin yöntem ile olabilir, evet dev bir ekranda belki tüm hatları tek seferde görüyorlardır ama operasyonel anlamda ayrı ayrı herkes işini yapıyordur.
Mehmet Kasım yazdı:http://www.rayturk.net/aksaray-havalani ... onuclandi/

bakım işi sonuçlanmış. esat bu işin apsamını sen anlatıyordun. nedir bu? yeni gelişmeler olabilir mi?
Mehmet ben bununla ilgili ne bahsettim hatırlayamadım şimdi, senin verdiğin detay şu ise;
İstanbul Ulaşım A.Ş. Aksaray – Havalimanı hafif metro hat bakım ihalesi sonuçlandı

İstanbul Ulaşım Sanayi ve Ticaret A.Ş tarafından gerçekleştirilecek “Aksaray – Havalimanı Hafif Metro (M1) Hat Bakım İşi” ihalesi sonuçlandı.

Yatırımlar Dergisi’nin aldığı bilgiye göre, söz konusu ihaleyi 385.000 lira teklifi ile İleri Ray Demiryolu İnşaat firması kazandı. Yetkililer, ihaleyi kazanan firma ile sözleşme imzalandığını kaydettiler.
Bu bilgi üzerinden hiçbir şey çıkmaz, o sadece hattın yıllık bakım onarım işidir, taşeron üzerinden yaptıkları için bu işleri, firmanın ismi değişmiş olur sadece :) benim bahsettiğim şöyle bir konu vardı, M1 ve M3 ün ortak işletilme planları nedeni ile mevcut hattın altyapısının yenilenmesi gerekiyordu, yani balast yenileme ve sinyalizasyon yenileme şeklinde, benim bildiğim kadarı ile balast eleme yenileme işi daha önce birine verilmişti ve o firma bu firma değildi. Bence bu bahsettiğin şey benim yukarıda yazdığım, rutin bakım onarım işlerinin taşerona verilmesi işidir.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5582
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 28 Mar Çrş, 2012 08:46

Şimdi, »eskiden« belki bütün ihaleler farklıydı, öyle salata olamıyordu; o yüzden normalde her yer tek elden. ve işte hep dediğimin karnesi gibi olmuş. Bu işin içinden bir gün çıkamayacaklar, ve gereksiz pahallıya mâlolacak. Ne güzel, tek sistemle herşey yapılabilirdi, ama işte.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18145
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 23 Ağu Prş, 2012 14:07

Aksaray-Havalimanı işletmesinde tatil dönüşü yoğunluğu nedeni ile seferler gece 02:00 ye kadar uzatılmış, bu geceden itibaren 4 gün yani Pazar gecesi 02:00 ye kadar gece 00:00 dan sonra 15 dk. lık frekanslarda her iki yönden karşılıklı seferler yapılacak.

Kaynak

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18145
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 27 Ağu Pzt, 2012 14:43

Resim

İstanbul Ulaşım A.Ş. tarafından yayınlanmış M1 hattı yıllara göre yolcu sayıları grafiği

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 27 Ağu Pzt, 2012 17:33

Günlük 200.000, kapasitenin yarısı mı yani?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18145
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 27 Ağu Pzt, 2012 17:41

Hakan yazdı:Günlük 200.000, kapasitenin yarısı mı yani?
Normal bence, yani bir hattın kapasitesi ne ise onu dolu olarak gitmesi şartı da yoktur diye düşünüyorum, demek ki kapasiteyi doldursa hiç binemeyeceğiz :) böyle iyi. Tabi şöyle bir düşünce hasıl olabilir, madem bu kadar az yolcusu olacaktı tramvay yapsaydılar gibi, ama o zamanda mesela 2015 itibari ile full dolu gidecekti ve kalabalıktan şikayet edilecekti, Topkapı-Eminönü güzergahında bir metro hattı olmamasının yarattığı sonuç gibi.

kenanmar
Serbest Geçiş
Mesajlar: 741
Kayıt: 28 Eyl Çrş, 2011 15:47

Mesaj gönderen kenanmar » 27 Ağu Pzt, 2012 17:46

2007'deki düşüş Metrobüs etkisini gösteriyor. Bakalım Yenikapı bağlantısı ne katacak?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18145
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 27 Ağu Pzt, 2012 17:50

kenanmar yazdı:2007'deki düşüş Metrobüs etkisini gösteriyor. Bakalım Yenikapı bağlantısı ne katacak?
Evet metrobüsün bariz etkisi var bende 2011 yılının aylara göre dağılım tablosu olacaktı bakayım bir evrak kasasına :) hatta istasyon bazında bile olabilir ama incelemedim detaylı, ama ciddi bir yolcu kaçağı var fakat aynı yılda T1 hattında da artış vardı yanılmıyorsam yani bir şekilde metrobüs ile gelen yolcunun Zeytinburnu ve Cevizlibağ'da T1 hattını tercih etmesi gibi bir şey sözkonusu olabilir. Kabaca otobüs ile E5 üzerinden gelip Beyazıt-Sirkeci civarında giden Bahçelievler-Yenibosna arası oturanlar ya da Sefaköy-Avcılar istikametinden gelenler böyle bir tercih yapmış olabilirler.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5582
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 27 Ağu Pzt, 2012 19:41

Ben boş tenha işleyen araçlar taraftarıyım. Herşeyin kutu gibi dolu olması manyak. Her nedense, bu bekleniyor gibi de :-)

Kullanıcı avatarı
Kamil16
Müdavim
Mesajlar: 919
Kayıt: 08 Tem Pzr, 2012 10:44

M1 Aksaray İstasyonu

Mesaj gönderen Kamil16 » 02 Eyl Pzr, 2012 21:53

30 Ağustos akşamı saat 20:00. Aksaray'da M1 Metrosunun A Kapısı inşaatı devam ediyor. Bu neden ile T1'den Aksaray'da inince yaklaşık 400 m yürümeniz gerekiyor.

Burada'da değişen birşey yok görüldüğü gibi. 8)

Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18145
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 02 Eyl Pzr, 2012 22:00

Bu A Kapısı inşaatı olayı bence inşaat konusunda İBB ve Ulaşım A.Ş. nin tarihinde kara bir leke oldu. Alt tarafta inşaat biteli yıl oldu geçti bile ama kapı yeniden yapılıp açılmadı, İBB Ulaşım'a Ulaşım İBB ye attı topu soru sorulunca, en son bir ihale yapılmıştı ya da yapılacaktı diye biliyorum ama bende peşini kovalamayı bıraktım, benim sorularımdan birileri pek memnun olmuyormuş, kolayı var sormuyorum artık :) Her ne ise, merak ettiğim başka yerlerde bundan şikayet eden yok mu? Yani gerçekten kanıksadı galiba tüm yolcu bu durumu, kimse ses etmiyor herhalde, metrobüse yol kesenler burada da kapıları zorlasın :)

Cevapla

“İstanbul Metro Hatları” sayfasına dön