Gönderilme zamanı: 29 Tem Sal, 2008 12:11
Schaulustiger çok nazik oldu. Buna biz "Gaffer" deriz. Ama bu olaylar gaffdan beter
B. Alabay
B. Alabay
Ulaşım Hakkında Her Şey ...
http://ulasimturkiye.com/
Mercedes-Benz Türk'ten yapılan açıklamada, Mercedes-Benz CapaCity'nin, 2007 yılında dünyada ilk kez İETT tarafından hizmete sunulduğu, ilk aşamada 50 araç alan IETT'nin, olumlu deneyimleri sonucunda 100 adetlik bir sipariş daha verdiği anımsatıldı.
Açıklamada, İETT ve Daimler arasında ek 100 adet Mercedes-Benz CapaCity satışı için yapılan anlaşmayla birlikte metrobüs hattında kullanılan CapaCity sayısının 250 adede çıkacağı kaydedildi.
2007 yılında satışa sunulan Mercedes-Benz CapaCity'nin, yolcu yoğun güzergahlarda kullanılmak üzere geliştirilmiş yüksek taşıma kapasiteli bir otobüs olduğu, otobüsün, 193 kişilik yolcu kapasitesiyle şehir içi toplu taşımacılıkta özellikle ana hatlardaki yolcu taşıma kapasitesini artırırken, yakıt, sürücü, bakım ve ilk alım masraflarını azaltığı bildirildi.
Hımm biz aciz halk kitleleri bu metrobüs aracı lafını kimden öğrendik ki? Ben İETT den diye hatırlıyorum, hayret bir şey bugün itibari ile İETT nin bu haberlerini print screen yaparak saklamaya başladım ispat olarak sunacağım, bugün adı lastik tekerlekli tramvay oldu, yarın katenersiz motordan elektrikli yerden manyetik klavuzlu tramvayımsı bus diyecekler.Halk arasında metrobüs olarak bilinen Phileas marka araçlardan
Güzel hayırlı olsun, güle güle kullanalım benim hatırlayamadığım bu araçlar iki taraftan mı kapılı idi?yılbaşına kadar bu sayının 20’ye ulaşacağını ifade eden Mehmet Öztürk, bu araçların Şubat ayında hizmete açılacak Zincirlikuyu-Söğütlüçeşme Hattı’nın açılışı ile birlikte sefere başlayacağını kaydetti. Phileas marka araçların Ayazağa’daki İETT garajında Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri denetiminde 28 günlük bir test sürüşü yaparak sefer için gereken onay belgesini aldığının altını çizen Öztürk, şöyle konuştu; “Ocak ayından itibaren metrobüsler haftada 2’şer olmak üzere İstanbul’a gelecek ve araç sayısı Mart ayı sonuna kadar 50’ye çıkacak.
Toplu taşıma kültürünün oluşması için kim ne yaptı onu sormak istiyorum, yani yoksa sadece bu kültürün zamanla mantar gibi oluşmasınımı bekleyeceğiz, eğer öyle ise kültür mantarıda kendi başına yetişmiyor yani garip bir benzeştirme gibi gelebilir size ama öyle yaniÜstün teknik donanıma ve insansız kullanılma özelliğine sahip bu araçları İstanbul’da toplu taşıma kültürü oluşana kadar şoförler kullanacak. Araçlar Avcılar-Zincirlikuyu Metrobüs Hattı’nda her gün saat 24.00’den sonra şoförlü olarak deneme seferi yapıyor. Araçları kullanacak şoförleri özel bir eğitimden geçiriyoruz.”
Metroya göre onda bir, iyi de hani bu araçları tramvay ile kıyaslayacaktık şimdi niye metro lafı geçiyor ya burada???? Capacitylere göre yüzde 40 tasarruflu ise neden o zaman filonun geri kalanını Capacity ler ile tamamlıyoruz neden Phileas almıyoruz yaaaa.Phileas model lastik tekerlekli tramvay araçlarının metroya göre onda bir maliyetli olduğunu ve şu anda, hatta hizmet veren Capacity model otobüslere göre yüzde 40 tasarruf sağlayacağını anlatan Öztürk,
aha, hangi tramvay aracına göre ucuz, siz tramvay hattınızı iki ucu armut olarak tasarlayıp tek taraftan kabinli tramvay aracı alırsanız o kadar para etmez daha ucuza mal olur, peki bu kıyaslamaları yaparken neden tramvay aracı ile bu araçların yolcu başına karbon salınımını kıyaslamıyorsunuz? Daha gerçekçi olmazmı?“Bir tramvay aracı yaklaşık 2 milyon 842 bin Euro iken bizim aldığımız Phileas araç 1 milyon 200 bin Euro. Bu aracı otobüsle değil tramvay ile kıyaslamak gerek.
Bu araçlar otobüse göre pahalı gözükebilir ama kaşımacılıkta çok ucuz.
Yazının içindeki en aklı başına yer diye okumuştum ama şu Veznecilere metrobüsü görünce yine vazgeçtim, neden? Neden bu tramvay düşmanlığı? Neden güzel bir kent oluşturmak varken tramvay ile taşımak varken metrobüsü buraya sokmak?Metrobüs hattını İstanbul genelinde yaygınlaştırmak için fizibilite çalışmalarının sürdüğünü vurgulayan İETT Genel Müdürü Mehmet Öztürk, Beşiktaş`ı Levent metrosuna, Edirnekapı’yı Vezneciler’e bu sistemle bağlamayı düşündüklerini belirterek, “Milliyet sitesinden Aksaray’a, Söğütlüçeşme’den Altbostancı’ya da metrobüs sistemini kurmayı düşünüyoruz. Ama bunlar arazi etütleri, yolcu talebi gibi uzun zamanı alacak değişik araştırmalardan sonra netleşecek. Avcılar-Topkapı Hattı’na da 1.5 yıl süren fizibilite çalışmasından sonra karar verdik” şeklinde konuştu.
Kaynak : zaman.com.trİlk deneme seferini, İETT Genel Müdürü Mehmet Öztürk ile Zaman muhabiri birlikte yaptı. Phileas markası taşıyan 26 metrelik araçların en büyük özelliği, konforu ve yüksek sayıda yolcu taşıması. 350 kişi kapasiteli metrobüs, dizel yakıtla çalışıyor. Ancak frenleme ve durağa yanaşma sırasında lastiklerde biriken elektrik enerjisi devreye giriyor. Böylece yüzde 40'a varan tasarruf sağlanıyor. Manevra kabiliyeti çok yüksek olduğu için dönüşlerde ve rampadan inişte herhangi bir sorun yaşamıyor.
Avcılar'daki İETT garajında başlayan deneme seferinin problemsiz tamamlanması İETT Genel Müdürü Mehmet Öztürk'ü mutlu etti. Proje ilk açıklandığında bazı kesimlerin mesafeli yaklaştığı metrobüs sisteminde büyük başarı sağlandığını belirten Öztürk, E-5 hattında trafiğin önemli ölçüde rahatladığını kaydetti. Şubat ayında açılacak Zincirlikuyu-Söğütlüçeşme etabında sefere başlayacak metrobüsler, 'lastik tekerlekli tramvay' olarak isimlendiriliyor. Yolcu taşımaya hazır 20 araç için Ulaştırma Bakanlığı'ndan sefer izni alındı. İETT şoförlere de özel eğitim veriyor. Metrobüsleri kullanacak 50 kişi, teorik derslerin ardından eğitimcilerin denetiminde pratik yapıyor.
Araçlar kendilerine ayrılan özel yolda ilerlediği için kaza riski azalıyor. Araçlardaki çevreci motorlar sayesinde hava kirliliği azalıyor ve yakıt tasarrufu sağlanıyor. Ayrıca durağa sıfır yanaşma özelliği, engelli yolcuların seyahatlerini kolaylaştırıyor.
Hibrit motorlu araçlar, frenleme sırasındaki enerjiyi depoluyor. Böylece yüzde 25 ile 40 oranında yakıt tasarrufu sağlanıyor. Araçlardaki dizel motor, egzoz emisyonunu düşürerek çevre kirliliğini azaltıyor. Uydu bağlantılı takip sistemi ve tüm tekerleklerin yengeç hareketi yapabilmesi sayesinde şoförsüz de hareket edebiliyor. Düz yolda 85 km/saat hıza erişebiliyor. İstanbul için özel olarak üretilen 2,5 metre genişliğinde, 26 metre boyundaki metrobüs, 230 yolcu (52 oturan, 178 ayakta) taşıma kapasitesine sahip. Kaportası normal araçlara göre yüzde 40 oranında hafif olan araçlar 20 yıl garantili. İstasyona sağdan ve soldan yanaşabiliyor. Kapıları açıkken hareket etmiyor. Duraklara tam yanaştığı için engelli vatandaşların seyahatlerini kolaylaştırıyor. Araç, tavandan soğutma sistemine sahip.
otobüs sayısı yadsınamayacak kadar fazla. Öyle ki bir durakta körüklü üç otobüsü peş peşe bulabilirsiniz. Ayrıca eskisi gibi o kalabalıkta saatlerce beklemiyorsunuz. Seyahat süresi, çoğu yolcu için 20 dakikayı geçmiyor.
Otobüste yolcuların hareketliliği de azalmış. Çünkü eskiden olduğu gibi 'ön kapıdan binilir' mecburiyeti en azından ana duraklarda kaldırılmış. Buralarda herkes geçiş ücretini istasyona girerken ödediği için otobüsün ön, arka veya orta kapısından içeriye girilebiliyor. Ama yolcu yoğunluğunun olmadığı ara istasyonlarda, modern uygulamaya tezat işlem hâlâ devam ediyor; insanlar, ücreti otobüs içinde şoföre ödüyor. Para üstü alıp verme derken, hem zaman kaybı yaşanıyor hem de ön kapıda yığılma oluyor. Sabah ve akşam saatlerinde ara istasyonlarda 'part time' çalışan görevliler var; ama bu, sorunu geçiştirmekten öteye gitmiyor. '10 veya 20 işçiden tasarruf edelim' derken, bütün bir sistemin imajı sarsılıyor.
İETT şoförleri metrobüse en çok sevinenlerin başında geliyor. İsmail Bey, ilginç bir veriyle yaşadıkları durumu özetliyor: "Eskiden bir günde kat ettiğimiz yol 150 kilometreydi. Şimdi 300'e çıktı. Ama şikâyetçi değiliz. Trafikte bekleme, dur-kalk derdi bitti. 'Esenyurt'tan geçer mi?' soruları çok azaldı."
'Dur-kalk' derken söz yakıt sarfiyatına geliyor. Yol açık olduğu için metrobüsün frenine sadece duraklarda dokunduklarını, bunun da yakıt tasarrufu sağladığını vurgulayan İsmail Bey, metrobüsten belediyenin de kazançlı çıktığına işaret ediyor.
İlk başta eleştiriler alsa da, çalışmaya başlayınca vazgeçilmez hale gelen metrobüsün İstanbul trafiğine faydası, tahminlerin ötesine geçti. Sistem normal trafik akışını oldukça rahatlatmış. İsmail Bey bunun sebebini şöyle açıklıyor: "Özel halk otobüsleri daha fazla yolcu almak için duraklarda bekler, trafiğin akışını yavaşlatırlardı. Şimdi ne duraklar var ne de halk otobüsleri."
NOT: İETT Genel Müdürlüğü'nün verdiği bilgilere göre, İstanbul'da toplu taşıma hizmeti gören toplam otobüs sayısı; 4 bin 923. Bunun 2841'i İETT'ye ait. 2082'si ise özel halk otobüsü olarak çalışıyor. Metrobüs hattında da 205 otobüs görev yapıyor. Sadece metrobüsten elde edilen gelir, diğer hatların toplam gelirinin yüzde 10'una tekabul ediyor.