ist-MB.09 » Metrobüs 1 Milyon Yolcu Taşıyacak. Marmaray Ne Taşıyacak?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 21 May Çrş, 2008 07:23

Ne güzel, işte işbirliği, işte beraberlik, işte şehircilik. Don kaydı mı, vazelin elde
:) valla böyle yani Başar ne yapalım hani diyorlar ya "Ya sev ya terket" hasetliğin, bürokrasinin, yetki kargaşasının, bilgisiz ilgililerin neyini seveyim yahu...
OTOBÜS HATTI MANTIĞI İLE RAYLI SİSTEM KURGULATTIKLARI YETMEZMİŞ GİBİ ŞİMDİ DE MARMARAYI BALTALIYORLAR.
Valla Mehmet İETT bu işin tadını aldı, araçların kaza riskinin az olduğu, kullanım standartları nedeni ile daha az yıpranacağı, daha çok yolcuyu daha az araçla taşıyacağı için yapacağı personel istihdam karı, daha istasyonları bitirmeden çatır çatır verdiği reklam alanları ile şarıl şarıl akan paranın sesini sende bende duysak elimizden geleni ardımıza koymayız, ha hala zarar ediyor o başka ama etsin ya bana ne, bana ne kardeşim, biraz da sosyal devlet olsun zarar etsin iyi hizmet versin benim sorunum değil, ama daha önce söylediğim gibi bence Marmaray' ın işletmesinde yaşanan yetki karmaşası bunda büyük etkendir yani bende Topkapı civarından Kozyatayağı Göztepe civarına gidecek olsam metrobüsü tercih ederim çünkü Marmaray' a kısıtlı bir erişim ile gitmeye çalışana kadar arka arkaya gelen metrobüslere binip 20-25 dakika da bu yolu almak daha cazip olacaktır, dolayısı ile Marmaray' ı cazip hale getirmek İBB nin ve İETT nin elinde, otobüs, tramvay ve metro kombinasyonlarını Marmaray' a bağlayarak, ama bu büyük yatırım ve geri dönüşü çok zor (hatta yok) ama metrobüste bir dönüş olacaktır, ha ulaşım çeşitlensin alternatif artsın diyoruz ama bu bir alternatif değil bu hali ile diğer sistemi sadece baltalamak oluyor :)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 21 May Çrş, 2008 09:24

Şu metrobüs konusunda şu haberim var: tesadüfe bak ... yanımızdaki arsada, büyük bir bahçede, yıkık bir ev vardı. Orasını genç bir çift satın aldı, evi yendien tamir ediyorlar. Şimdi adam ne yapıyor? Freiburg VAG tramvay ve otobüs işletmesinde idarede çalışıyor. Tasarım bölümünde. Ve bana ne diyor? Ha, şu İstanbul'a Evobus tarafından Citaro ve CapaCity gitti gidiyor ya, şimdi Phileas'ları çalıştırıyorlarmış, biz bunu çok muntazam ve ciddî şekilde seyrediyoruz. Ulaaaan, ben adama sonra anlatmaz mıyım, belediyede de benim bu konuyla işim olduğunu, istanbululaşım fikirkadrosu kurduğumuzu, falan ve filan? :-) Birbirimize anlatacak çok şeyimiz vardı ve var (yanısıra, bateristlerimin bir tanesi Herrenknecht şirketinde, yani tünel delme makinelerini yapan ve denetleyen kişilerden bir tanesi, İstanbul Harem Boğaztünel projesi elinde ...). Freiburg'un metrobüs sistemine pek gereği yok herhalde (halbuki kim bilir, Almanya'nın en hızlı büyüyen şehri, son 20 senede 40 ile 50 bin nüfus ilâve gelişmesi oldu ...), ama tramvay şebekesi 1920/30'larda neredeyse şu ankinden daha büyüktü, bombalanmalarla çok imha edildi, şimdi tramvay ve banliyö sistemi geliştiriliyor yine. Ama sokaklar dar olduğundan metrelik rayla işliyorlar (ama yine de Combino). Yine de Freiburg geçenlerde bir takım Citaro aldı, ve CapaCity de ilginç olabilir, nitekim, şehirçevresine işleyen hatlarda (VAG değil, ama SBG, hepsi beraber de RVF diye bir birleşmedeler - işte BU İstanbul'da eksik!) üç dingilli koca otobüsler bile çalışıyor (körüksüz üç dingilli, 211 hattı meselâ). Vs ...
Ve, hiç konuyala alâkası yok, ama biraz gevezelik olsun diye ... dün Rus mağazasında alışveriş yaptım (yemekler orada Bulgar, Rus, Sırp, Türk, Moğol, Japon, Çin değil mi ... harika!), kapının önünde küçük bir Fiesta duruyordu, içinde de iki, kafayı çarpmada tutan o koltuğun üstündeki şeylere gerilmiş ... İDO korumakılıfı ... hayret :-)

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
msyasar
Abonman
Mesajlar: 19
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 11:20

Metrobüs-troleybüs

Mesaj gönderen msyasar » 22 May Prş, 2008 11:00

Şimdi Semih yine troleybüs yazıyor diye kızmayın ama Petrolün son geldiği aşama ile enerji maliyeti hesabı yapmak istiyorum.

Metrobüs projesinin 3. etabı bittiği zaman Beylikdüzü- Kozyatağı arası 54 km uzunluğunda bir toplu taşıma sistemi olacak. Bu sistem ortalama
olarak 6:00- 24:00 saatleri arası 18 saat çalışacak ve İ:E.T.T web sitesinde verilen bilgiye göre günde 1080 sefer yapılacak, 1 sefer gidiş-dönüş olmak üzere 108 km uzunluğunda.

Karşılaştırma olarak 18 metre körüklü otobüs ve 18 metre troleybüsü alıyorum, aynı kapasite araçlar olması açısından. Yakıt tüketimi verileri
Salzburg- otobüs işletmesi verileridir ve güvenilir olarak kabul edilebilir.

Körüklü dizel 1 km'de 0,6 Litre mazot yakıyor,
Körüklü troleybüs 1 km'de 2,2 kwh elektrik harcıyor.

İ.E.T.T mazotu ihale ile bir miktar ucuza alıyor, %10 ucuz olsa 2,8 YTL/litre
Sanayi elektriği kwh fiyatı ise 0,25 YTL, Esat bize daha güncel bilgi verebilir bu konuda.

3. Etap Metrobüs hattında günde toplam 1080*108 =116,000 km yol yapılacak.

Dizel otobüsler çalıştığında günlük 116,640*2,8*0,6= 195,955 YTL

Troleybüsler çalıştığında günlük 116,640*2,2*0,25 = 64,152 YTL

Yakıt maliyeti var, şimdi kimse bana elektrik hatlarının bakımı zor falan demesin, 200 tane elektrik teknisyeni çalıştırırım hattın her gün bakımını yaparım. Mazot pahalılaştıkça maliyetler arasındaki makas daha da açılacak. Dizel otobüs çalıştırmanın yıllık enerji külfeti en iyimser ihtimalle

48,000,000 YTL

Bu hesap sadece enerji maliyeti, troleybüslerin daha az bakım gerektirdiği ve uzun ömürlü olduklarını da hesaba katmadım.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 22 May Prş, 2008 11:16

İETT de sürekli metrobüslerin hibrit olduğundan dem vuruyor ama ben bu hibrit teknolojisinin kat edeceği daha çok yol olduğuna inanıyorum yani henüz tam uyumlu değil sanırım, ama Semih' in hesapları çok güzel açıkça işletme maliyetini ortaya koyuyor, tabi buna şerh olarak hemen "ama metrobüs 26 metre daha çok yolcu daha az şoför" söylemi ile insan kaynakları yaklaşımı ile bakılacaktır ama bana sorarsanız bu çok doğru değil, yani 2 metrobüs 3 troleybüs yolcusunu taşıyor sa oran 9/6 dır, yani her aracın 3 şoförü varsa, sadece 3 personel karda olunur.

Semih aynı boydaki dolayısı ile aynı kapasitedeki araç karşılaştırması yaptığı için şoför ve araç bakım personeli karımız yok, katener hattı bakımı içinde 3 bölgede 3 vardiyadan 9 vardiyada 45 eleman ile bakım yapılabilir tam bilgileri aslında katenerci arkadaşlardan alabiliriz ama ekip başına 18km bakım alanı çok iyi bir rakam, her bir personelin (taşeron) min 2000 ytl aylık maliyeti olsa (aşabilir) 45*2000= 90.000 ytl hadi ağanın eli tutulmaz :) 45*2500=112500 ytl aylık günlük 3750 ytl işçilik gideri biner, bu da yine de aynı günlük maliyete yaklaşmaz bile, tabii bu hesaplamalar amortisman olarak yapılırsa, troleybüsün katener maliyeti nedeni ile ilk kurulum değerleri farklı olacaktır ama burada bir 10 yıllık işletme maliyetini çıkarmak lazım, dolayısı ile ancak o şekilde iki sistemde bir kıyas yapılabilir.

Kullanıcı avatarı
msyasar
Abonman
Mesajlar: 19
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 11:20

troleybüs yatırım maliyeti

Mesaj gönderen msyasar » 22 May Prş, 2008 13:09

Son model Solaris 18 AC model körüklü troleybüs 500,000 EURO.
50 tane Phileas yerine 75 tane Solaris 18AC alınsa idi 22,500,000 EURO
tasarruf edilebilirdi, aynı yolcu kapasitesini sağlamak kaydıyla.
Bu durumda ilave olarak 30-40 şöför gerekirdi .
54 km'lik kataner hattı nekadara mal olur tam bilemiyorum ama
1 km'si 1,000,000 YTL'ya çekilir herhalde. Ayrıca 2-3 km'de bir voltajı
dengeleyen trafoların olması lazım, 20 tane kurulsa 30-40,000,000 YTL
tutabilir. Bütün bu ilk yatırım maliyeti 54 km'lik hat için kabaca
100,000,000 YTL olsa, enerji maliyet avantajı ile sistem 2 senede
kendisini amorti edebiliyor. Esasında analizin daha hassas yapılabilmesi
için 750 V enerji hattında elektriğin kwh maliyeti ne olduğunu bilmek lazım birim kwh olduğu için fiyatın sistem voltajından bağımsız olması gerekir, değil mi?

Salzbug'da 1 kwh elektrik 0,07 EURO , 1 litre mazot ise 0,73 EURO olarak
hesaplanmış, Türkiye'de ise mazot çok pahalı bu durumda İ.E.T.T'nin troleybüs işletmeyi düşünmesi gerekir.

Kullanıcı avatarı
msyasar
Abonman
Mesajlar: 19
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 11:20

Troleybüs fizibilitesi

Mesaj gönderen msyasar » 22 May Prş, 2008 13:34

Şimdi aşağıdaki tabloya bakarsak, yıllık 50,000 km'den sonra troleybüs avanytajlı hale geliyor, kaldı ki Salzburga'da mazot 0,73 EURO bizde ise
neredeyse iki katı pahalı. Metrobüs hattındaki araçlar günde 300-400 km
yol yapıyor, yılda ise 100,000- 120,000 km yapar, yani hattın çok yoğun kullanımı söz konusu, böyle olunca da kataner hat bakım giderlerinin değişken maliyeti azalıyor. Elektrikli toplu taşımadaki altın kural sık sefer yapılan yoğun yolcu talebi olan hatlar tercih edilir. Metrobüs hattımız bu özellikleri ile troleybüs işletmesi için biçilmiş kaftan. Bu hattı troleybüse çevirebilirsek dünyadaki en başarılı toplu taşıma sistemine sahip olmuş oluruz.
Resim

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 22 May Prş, 2008 13:45

metrobüs değil metrobalta :lol:

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 22 May Prş, 2008 13:54

Salzbug'da 1 kwh elektrik 0,07 EURO , 1 litre mazot ise 0,73 EURO olarak
hesaplanmış, Türkiye'de ise mazot çok pahalı bu durumda İ.E.T.T'nin troleybüs işletmeyi düşünmesi gerekir.
Eğer yanlış anlamadı ve hesaplamadı isem bizde elektrik 0,09 euroya geliyor vergi dahil, mazot ise 1,19 euroya geliyor (2,3 ytl dimi?) yani her halukarda elektrikli kullanım mazotlu kullanımdan daha cazip, ayrıca cer motorunun bakım süreleri dizel motora göre daha uzun herhalde yani periyotları daha az

Kullanıcı avatarı
msyasar
Abonman
Mesajlar: 19
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 11:20

mazot fiyatı

Mesaj gönderen msyasar » 22 May Prş, 2008 14:01

Mazotun pompa fiyatı 3,10 YTL, İ.E.T.T kaça alıyor bilmiyorum, belki biraz daha ucuza alıyor olabilir, sonuçta mazot alımı için ihale açıyor.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 22 May Prş, 2008 16:17

Garanti çok, ama ÇOK daha ucuza alıyorlardır. Burada dizel şu an 1,52 € falan. Ama toplu taşım bunu bambaşka fiyatlarla hâllediyor, 070 ile 1,00 € arası bir şey galiba. Nitekim kau işi, bundan vergiyi düşmek gerek, vergi kamu *hizmetine*, kamu *hizmetinden* olamaz.

Evet, o troleybüs konusu çok doğru.

Hibride gelince, Phileas'lar (ve başkaları da) genelde bu hibriditeyi bayağı iyi kullanıyorlar, kaybı dinamo gibi toplayıp, aküye yerleştiriyorlar, yani frenleme yoları meselâ. Yani mazotlu yolculukta hızlandırmaya mazo gerekmediğinde, negatif hızlandırmalarda, bunu elektrige ceviriyorlar. Bu da şehiriçinde kullanıliyor.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 22 May Prş, 2008 19:10

Başar senin bahsettiğin vergi muafiyeti burada yok bildiğim kadarı ile, en son deniz işletmecileri için öyle bir indirimmi ithalat iznimi ne verildi ama karayolu taşımacılığında dediğim gibi vergi muafiyeti yok ve ihale de olsa ne olursa olsun Enerji Denetleme Kurulunun minimum rakamlarından daha aşağı yakıt verilemez yine bildiğim kadarı ile

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 23 May Cum, 2008 10:05

Ciddî misin, Esat?
İnanamıyorum! Olamaz yani. O kadar kendi gözüne çomak sokar sistemden uyanmamak olamaz, valla olamaz. Yahu, hiç beyin, kamu bilinci yok mu ortalarda?!

:?:

B. Alabay

Cevapla

“Metrobüs & Troleybüs Genel Konular” sayfasına dön