ist-L.09 » Troleybüs- çevreci ve modern ulaşım aracı

Mehmet keles
Moderatör
Mesajlar: 233
Kayıt: 18 Ara Prş, 2008 23:25

Mesaj gönderen Mehmet keles » 05 Ara Çrş, 2012 07:19

Tamam troleybüs iyi ve çevreci fakat klavuzlu bir yolu yok. Problem direksiyon olmasında. Yeni sistemler toplu ulaşım işletilmesinde insani melekelerin azaltılması esas alınıyor. Araç sürücüsüne min. derecede hata yapma payı bırakılıyor. Makinistsiz metrolar gibi. Tabiiki şehir içi araç trafiğinde makinistsiz bir sistem işlemeyeceğinden en azından direksiyon unsurunu ortadan kaldırmak esastır. Ben tramvaylardan yanayım. Troleybüsü ancak ehven-i şer olarak tercih ederim o şer ise otobüs veya metrobüstür.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 05 Ara Çrş, 2012 11:52

Valla Mehmet bende tramvayciyim biliyorsun :) ama bu sistemi de kullanan ülkeler var verimli olmasa zamaninda donmezlermiydi diye düsünmeden edemiyorum ama söylede bir bakmak lazim dönüsüm o kadar kolaymi? Teknik hicbir bilgim yok ama kolay olmadigini iddia edebilirim.

Klavuz konusunda da son dönemde lastik tekerlekli tramvay diye ortaya cikan araclar var sanirim bunlar biraz senin bahsettigin endiselerden yola cikarak tasarlanmis araclar.

Anatolian
Serbest Geçiş
Mesajlar: 747
Kayıt: 22 Haz Cmt, 2013 12:22

Mesaj gönderen Anatolian » 26 Ara Prş, 2013 17:31


Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 26 Ara Prş, 2013 18:17

Haberim var, hatta bayağı uzun zamandır var ama aktaran arkadaşlar İETT gizlilik yemini ettirdi yazma çizme dedikleri için bahsetmemiştim. Nam-ı değer Tosun İETT tarafından replika olarak yeniden üretildi ama otobüs olarak :) hatta Taksim-Sultanahmet arasında turist taşıma amaçlı çalıştırılması bile düşünülüyormuş, bakalım ne olacak.

Komik olan haberlerde bir takım insanlar ben buna bindim şuraya gittim buraya gittim diye anlatıyorlar ama kaynaklarım ki kendileri bu aracın bilinmesini sağlayan, ortaya çıkmasını sağlayan kişiler bu bilgilerin hepsini yalanlıyor, yani millet işkembeden sallıyor ve yurtdışından gelen troleybüsleri Tosun olarak hatırlayarak anılarını anlatıyorlar :) Herkes bir gün 15 dk. lığına meşhur olacak tabii, aracı yakından görmedim, foto çekme ve yayınlama yasağı yüzünden daha öncede göremedim ama şu kadarını söyleyeyim görüntü olarak aracı hiç bilmeyenlerin ağzının sularını akıtarak bakacağı bir şey, bilenler için tartışılır, ben varlığını bile bilmiyordum bu yüzden yorum yapamıyorum.

Amaç olarak bakarsak İETT nin amacı bence gayet iyi niyetli fakat eksiklik ve hatalar ile dolu, bunu müze gibi bir yerde sergileyecekler ileride, hatta başka bir iki araç daha olacak sanırım Renault ve Vabis galiba, eski ilk İstanbul otobüslerinden, neyse bunların replika olarak bile yapılmak sergilenmek istenmesi harika düşünceler, ki keşke gerçekten bilinçli bir şekilde sahiplenilse idi diyorum, başka da bir şey demiyorum.

Kullanıcı avatarı
Kemal Çevik
Aylık Paso
Mesajlar: 94
Kayıt: 22 Eyl Cmt, 2007 19:44

Çok haklısın

Mesaj gönderen Kemal Çevik » 26 Ara Prş, 2013 19:37

Komik olan haberlerde bir takım insanlar ben buna bindim şuraya gittim buraya gittim diye anlatıyorlar ama kaynaklarım ki kendileri bu aracın bilinmesini sağlayan, ortaya çıkmasını sağlayan kişiler bu bilgilerin hepsini yalanlıyor,

Ama ben bindiiiim.

Şishaneden Taksime (86) genelde birkaç kez de aşağıda 30 ya da 34 de. :lol: :lol:
ama şu kadarını söyleyeyim görüntü olarak aracı hiç bilmeyenlerin ağzının sularını akıtarak bakacağı bir şey, bilenler için tartışılır, ben varlığını bile bilmiyordum bu yüzden yorum yapamıyorum.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... hoQ9oQK408

Şunu görür görmez bu MAN da nereden çıktı dedim.

Günümüz teknolojisiyle fiberden harikalar yaratmak mümkünken saçma sapan bir kopya olmuş gene. Ön kapı iki kanat değil katlanır tek parça değil miydi Tosunda, onu da mı görmediler resimlerinden, ya da ben mi yanılıyorum. Yerde biletçi var ama arabada koltuğu nerede? Kısa görüntülerde göremedim de. Haydi hareket edebilisin diye tel döşemek yerine dizel motoru kabul ettik, ön camın içinde olması gereken reostalar nerede? Yolculuk sırasında elektrik motorunun ivmesini hissedemeyeceksem, ne anladım bu aracin troleybüs olmasından.

Gerçi haberi yapan kanala göre troleyBUS ama, röportajı yapan muhteremin de zırvalıkları da cabası. Belli ki ne o bileti kullanmış, ne de hayatında troleybüse binmiş, ya da unutmuş.

İlla ki bir replika yapmak hevesleri varsa neden doğru dürüst bir Skoda ya da Leyland yapmayı düşünmemişler ki. Ondan da vazgeçtim bir Ikarus, bir MAN SL ya da bir o 345 saklamayı düşünseler yeter de artar bile.

Belki de düşünüyorlar mıdır?

Kemal ÇEVİK

kemal
Hareket Amiri
Mesajlar: 1577
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 09:41

Mesaj gönderen kemal » 26 Ara Prş, 2013 22:18

İşte TOSUN :P
Resim

Resim

Aslında bu Tosun için ayrı bir başlık açılsa yeridir. Bugün Transist'i sırf bu araçiçin ziyaret ettim. Hiç yoktan iyidir, bazı ufak hatalar var galiba. Akın üstat bunları çok daha iyi bilir.
Resim

Resim

Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 26 Ara Prş, 2013 22:53

Başlık acacaktim ama guya surpriz konu diye oyunbozan olmak istemedim, birde baslik acmak icin altini doldurmak lazim, arac hakkinda bilgimiz yok akin abi anlatıyor ama pek can kulağı ile dinledim diyemem. Birde araci yakindan gormedim ama herzamanki cok bizden bir is, iyi tarafindan bakip takdir ediyorum en azindan replika girisimi var, 7-8 yil once tramvay yaptirma onerim olmustu ama hayata geçiremedik, bu saatten sonra olsa da iett el atar herhalde.

Kullanıcı avatarı
Kemal Çevik
Aylık Paso
Mesajlar: 94
Kayıt: 22 Eyl Cmt, 2007 19:44

Mesaj gönderen Kemal Çevik » 27 Ara Cum, 2013 00:27

Önde üst köşelerdeki ufak lambalar yok, araç yolda kalsa çekip götürmek imkanı yok nerede çeki kancası, ön tabela üstünkörü konulmuş. Weski resimlerin birinde de öyle ama öndeki tabela aslında yan tabela. Biletçi yeri var galiba. İç döşeme tahta idi bu sanki startifie parke gibi duruyor. Yan çıta solda fazla uzun. Öndeki kapak yerine konan dekor inandırıcı değil menteşeler yok!

Arka üst lambalar doğru değil, arka camlar Tosun /Latille Florat ile ilgisi yok, yanda perçin izleri yok, Latille Florat'ın profili zaten hiç yok.

Arka stoplar uydurma, haydi arşenin fonksiyonu yok ama makaralar hayal ürünü. Dizl motorun ızgarası sıratıyor. İçerde arka sahanlık yok, muhtemelen dizel motoru gizlemek için bir set üstüne koltuklar yaratılmış, halbuki yatay bir motor kullanılabilirdi. Kısacası bir MAN saşe belki de kasaya Tosun uydurulmak istenmiş, yoksa Tosun yeniden yaratılmamış.

Yenisini yandan göremedim ama galiba bir pencere fazla, arka sahanlık olmadığı için çepeçevre tutamak da yok. İç tutamaklar nikelaj olmalı 345'in kırmızılarından değil.

Sürücünün önündeki büük yuvarlak iç dikiz aynası yok, direksiyon simidi beyaz. Yan çıtaların ve çamurluk çerçeveleri beyaz/krem. (Leyland ile karıştırılmış sanki)

Duracak yazısı mevcudun negatifi olmalı. Arka kapıdaki yan tabela yeri hayal ürünü.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 27 Ara Cum, 2013 07:51

Kemal Çevik ağabeyimizin bu açıklamaları ve detayları önemli, dediğim gibi ben eskisi ile ilgili bilgileri de hiç okumuş değilim. Sadece uzun zaman önce malum bir sitede bunu dile getirenler vardı, eski foto ve film görüntüleri ile hafıza bilgilerinden derlenip sunulmuştu, sonra biraz şehir efsanesi biraz gerçek tadında ilerledi galiba :) Bu arada sözüm gerçekten binmiş olanlara değildi zaten, tv de kameralara ben buna bindim diye sırıtanların pek çoğu diğer troleybüsler ile karıştırıyor diye öyle söyledim. Dün de tv de izlerken aynı ortamdaki pek çok kişi ilk anda ya biz buna bindik deyiveriyor, sanırım görünüm olarak o dönemdeki diğer troleybüslere benziyor ki böyle bir algı oluşuyor, sonra detaya inince ha bu o değil deniliyor.

Eh, arşivcilik ve bilgi belge koruma konusunda henüz şantajdan öteye geçemediğimiz için normal eminim ki İETT nin elinde bile bu araç ile ilgili doğru düzgün döküman yoktu, sadece bir eleştiri olarak şu kadar söyleyeyim bir kitap düşünün bir devlet kurumu himayesinde basılmış ama içindeki foto ve bilgilerin hepsi bir web sitesinde yazılanlardan derleme, kaynak gösterilmiş olmasının bir önemi yok çünkü kaynak zaten doğru değil :) bu söylediklerimden Tosun konusunda emek vermiş bazı abilerimiz alınmasın sözüm onlara değil, başka yerlerde mevzusu varmıydı bilmiyorum ama dediğim gibi Tosun mevzusundan haberimiz vardı, hatta diğer araçlarda üretilecek, Leyland hiç yok o da yapılırsa resimlerden videolardan yapılır, Ikarus ve MAN ile ilgili bilgim yok ama bana kalırsa müzede yerini almalıdır.

Kullanıcı avatarı
Kemal Çevik
Aylık Paso
Mesajlar: 94
Kayıt: 22 Eyl Cmt, 2007 19:44

Mesaj gönderen Kemal Çevik » 27 Ara Cum, 2013 11:59

u arada sözüm gerçekten binmiş olanlara değildi zaten, tv de kameralara ben buna bindim diye sırıtanların pek çoğu diğer troleybüsler ile karıştırıyor diye öyle söyledim. Dün de tv de izlerken aynı ortamdaki pek çok kişi ilk anda ya biz buna bindik deyiveriyor, sanırım görünüm olarak o dönemdeki diğer troleybüslere benziyor ki böyle bir algı oluşuyor
Aman Esat'cım Ansaldo (diğer troleybüs) ile Tosun'u karıştırmak Mercedes ile Anadolu karıştırmak gibi bir şey. Tabii bunlara ilgisi sadece binmek olan kişileri hariç tutmak gerek Aslında muhabirin kapasitesi de önemli, soruyu yöneltiği insan belki de troleybüs Istanbuldan kalktıktan sonra doğmuş ya da aklı ermişti.
Tosun konusunda emek vermiş bazı abilerimiz alınmasın sözüm onlara değil
Vallahi kimlerdir bilmiyorum ama biraz alınsınlar. Nerede Latille Florat'nın profili nerede bu dört köşe MAN bozması. En azından Tosunu yeniden yaptık demesinler, ona benzer birşeyler yapmaya çalıştık desinler.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 27 Ara Cum, 2013 13:50

Açıkçası ben çocukluk döneminde gördüğüm için hiç doğru düzgün hatırlamıyorum troleybüslerin yüzünü şeklini ama mesela o arşe ipinin bağlandığı makaralar gerçekten uyduruk durmuş, hani orjinali nasıldı bilmem ama böyle pek bir tren tamponu havası var :)

kemal
Hareket Amiri
Mesajlar: 1577
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 09:41

Mesaj gönderen kemal » 27 Ara Cum, 2013 16:27

Aracın arka tarafı gerçekten de hata dolu. Makaralar uyduruk, farlar da biraz öyle. Ayrıca cam ayrımının üst kısmı gerçek Tosun'da çok daha kalın ve çıkıntılı idi. En azından hat tabelaları daha gerçekçi olmalıydı.

Tosun ile ilgili biraz bilgi verelim.

1955 yılında Fransa'dan alınan Latille Floirat otobüslerinin birisi 1968 yılında şasi ve kaportası kullanılarak trolleybüs haline getiriliyor. 101 numara ile Tosun adı verilerek sefere başlıyor. İlk Türk üretimi trolleybüs ünvanına sahip bu araç; 16 ayrı trolleybüs hattının tamamında test edilip 16 yıl boyunca kullanılmış. Ağırlıklı olarak 30 Ortaköy - Aksaray , 87 Edirnekapı - Taksim , 22C Bebek - Eminönü ve 34 Edirnekapı - Beşiktaş hatlarında çalışmış. Şişli trolleybüs garajına bağlı Tosun 34 otuan , 36 da ayakta olmak üzere 70 yolcu kapasitesine sahipti. 1984 yılında seferden alınarak yok edildi.

http://www.youtube.com/watch?v=x5RE_X703Fk&feature=youtu.be

Cevapla

“Metrobüs & Troleybüs Genel Konular” sayfasına dön