İronik biçimde yapılan metro yatırımı işine yetişmek zorunda olan her nev'i işçiyi, öğrenciyi, başka çaresi olmayan dar gelirliyi taşırken aynı oranda dar gelirliyi de dışlıyor. Metro yapıldı diye kira, arsa, daire fiyatları %30 -50 zamlanıyor, sonuçta aynı dar gelirli yakınındaki metrodan daha ucuz yaşayacağı kenar semtlere gitmek zorunda kalıyor.
Ayrıca metronun tek gelirinin bilet fiyatı olduğunu düşünemektense devletin emlak vergisi ve bölgeye kattığı değerden ötürü aldığı şerefiye vb. vergilerinden çaktırmadan metronun maliyetini kurtardığını da düşünmeliyiz.
Bu sebeplerle Marmaray indirimli olmalı, olan fiyatın yarısı olmalı.
langur yazmış ki:
Ilginc sorular, var bu fotograf galerisinin icerisinde. Cevaplari da ilginc tabii. Isteyen bir göz atabilir. Kaynak
-----------------------------------------------------------
Marmarayın maliyeti nedir?
Jica-Japon Uluslararası İşbirliği Bankası, Avrupa Konseyi Kalkınma Bankası, Avrupa Yatırım Bankası tarafından finanse edilen Marmarayın maliyetinin 9.3 milyar TLyi bulması bekleniyor. Proje için şimdiye kadar 5 milyar 192 milyon 158 bin TL harcandı. Sadece bu yıl, 1 milyar 504 milyon 140 bin TL daha harcanacak.
Kaç liraya sigortalandı?
Marsh Türkiye, Marmaray projesini 500 milyon dolara sigortaladı.
Projenin handikapları neler?
Üsküdar-Sarayburnu arasındaki batırma tüp tünelin, bir depremde sıvılaşarak milenyumun tünel faciasına neden olabilecek nitelikte çürük çamur tabakaları içine oturtulmasının, endişe verici olduğu belirtiliyor. Dünyanın en yoğun zamanlı gemi geçişine ev sahipliği yapan, saatte 11 kilometre hıza ulaşan akıntı hızı, Kuzey Anadolu Fay Hattına 16 kilometre mesafede olması ve önümüzdeki 30 yıl içinde 7.5 ve yukarı şiddette deprem olma olasılığının yüzde 65 olması da dile getirilen diğer kaygılar.
Güzergâh için hangi eleştiriler yapılıyor?
Sivil toplum örgütleri; Marmarayın Boğazdan geçiş güzergâhının yanlış seçildiğini öne sürüyor. Buna göre, Bostancı ile 4. Levent arası indi-bindilerle bir saatten fazla sürecek. İddialar Marmarayın ancak Pendik-Halkalı arasındaki sahil şeridinde seyahat edeceklere yarayacağı yönünde.
İstanbul kuzeye mi kaydı? O zaman güneydeki Marmaray ne işe yarayacak?
Araştırmalara göre 1973te ilk Boğaz köprüsünün yapılmasıyla E-5 karayolunun yapımı sonucu İstanbul; doğuda Gebzeye, batıda Silivriye kadar genişleyen çok uzun bir koridora yayıldı. Sonuçta kent sahilden daha da uzaklaşarak kuzeye ve yeşil alanlarla su havzalarının içine doğru kaydı. İstanbulda en yoğun nüfus artışı, kentin güney yakasından uzak olan, Büyükçekmece, Pendik (kuzey tarafı), Bağcılar, Esenler ve Ümraniyede yaşanıyor. Kentin güneyinde kalan Eminönü, Bakırköy, Fatih, Kadıköy gibi ilçelerde ise nüfus azaldı. Şehircilik uzmanları şunları söylüyor: Tüm veriler, trafik sorununa neşter atılacak bölgenin kuzeyde kaldığını göstermesine rağmen, Marmaray Projesi güneyde ve sahile çok yakın. Marmaray Projesinin güzergâhı yanlıştır, trafik sorununa çözüm olmayacaktır.
Marmaraydaki 15 santimlik düşey sapma nedir?
CHP İstanbul Milletvekili Ali Özgündüz ile MHP Kocaeli Milletvekili Lütfi Türkkan; tüp tünel inşaatı sırasında büyük bir hata yapıldığını, bu hayati hatanın gizlendiğini söylüyor. Milletvekilleri; 7. tünelde yapıcı firma mühendislerinin 15 santimlik bir düşey sapma tespit ettiğini iddia ediyor: DLH İstanbul Bölge Müdürü Haluk İbrahim Özmen, hatalı yerleştirilen 7. tünelin sökülüp yenisinin konmasını istedi. Yapımcı şirketlerin Baş Proje Müdürü Hidemi Ohmi, Biz 6ncı üniteyi de ekledik, o 15 santimlik düşey sapmayı da altını doldurarak düzelttik diye cevap yazdı. Hatayı düzeltmek maliyeti arttırdığı için yapımcı şirket doldurma yolunu seçmişti. Araya müşavirlik şirketi Avrasya da girdi. Avrasyanın Baş Proje Müdürü Steen Lykke (Danimarkalı) hatadan ötürü olacak istifa edip ülkesine gitti.
Marmaray, İstanbulun yolculuk hareketlerini karşılayacak mı?
İstanbuldaki motorlu araç sayısı son 10 yılda hızla arttı. Sabah doruk saatlerde, Avrupa yakasında Tarihi Yarımada, Bakırköy ve Zeytinburnu ilçelerine yapılan yolculukların oranları azalırken, kentin batı ucundaki Küçükçekmece, Büyükçekmece ve Avcılar ilçelerine yapılan yolculuk oranları arttı. Geçen 10 yıl içinde, sabah doruk saatte, Avrupa yakasının güneyine yapılan yolculukların toplam Asya-Avrupa Boğaz geçişleri oranı yüzde 40tan 31e düşerken, kuzey bölgesine yapılan yolculuklar yüzde 57den 66ya çıktı. Bu durum, Avrupa yakasında, Haliçin kuzeyindeki ilçelerde ve özellikle Zincirlikuyu-Maslak ekseninde hızla gelişen yeni istihdam alanlarından kaynaklanıyor.
Marmarayın saatte 75 bin yolcu taşıyacağı sözü ne kadar gerçek?
Marmaray projesiyle taşınacağı iddia edilen 2 milyon 700 bin yolcu sayısının gerçek dışı olduğu öne sürülüyor. Konunun uzmanlarına göre, bu rakam Marmarayın kapasitesi. Tüm Boğaz geçişlerinin toplam yolcu sayısı maksimum 1 milyon 25 bin 215.
Marmaray, bir kentsel dönüşüm projesi mi?
Sivil toplum örgütlerine göre Marmaray projesinin arka planında; kentsel dönüşüm yatıyor. İddialara göre iptal edilen ancak fiilen uygulanan 1:100.000 planda, hizmet alanı, kongre, turizm alanları vb. adlarla ifade edilen bölgenin, en büyük parçası Marmaray güzergâhı üzerinde. TCDD ile İstanbul Büyükşehir Belediyesi arasında imzalanan protokole göre; Yunus, Kartal, Maltepe Gar ve çevresi, Bostancı, Erenköy, Fenerbahçe, Söğütlüçeşme, Haydarpaşa, Altunizade, Sirkeci, Yedikule, Yenimahalle, Zeytinburnu, Bakırköy, Yeşilköy, Halkalı, Bahçeşehir gar ve istasyonlarının arazileriyle birlikte belediyeye devredilmesi ve kentsel dönüşüm alanları olarak tasarlanması planlanıyor. Uzmanlar, Boğazda tüp geçiş doğru bir proje ama bu doğru proje, İstanbul için Marmarayda doğru kullanılmadı. Çünkü Marmaray, Haydarpaşa ve Sirkecideki yaklaşık 2 milyon metrekare arazinin boşa çıkarılmasının gerekçesine dönüştü. Yani Marmarayın temelinde İstanbulun trafiğini çözmekten çok, bu alanları nasıl boşa çıkarırız çabası var diyor.
Marmaray, Boğazın ekolojik dengesini bozacak mı?
Marmara Denizinde Oşinografik Şartların İzlenmesi Projesi liderlerinden Hidrobiyolog Bülent Artüz Tüp geçit direkt zemin üzerine eşik oluşturacak şekilde inşa edildi. Oluşan eşikle Boğaza dökülen kirli atıkların eşik geçme boyu, engel geçme boyu da arttı. Dolayısıyla Boğazdaki kirlilik daha tutulur hale geldi. Bunun etkileri birkaç seneye daha da hissedilir olacaktır diyor.
Tarihi demiryolu ne olacak?
Proje kapsamında toplam uzunluğu 63 kilometreyi bulan mevcut hattın yenilenmesi öngörülüyor. 1900lerin başında, Bağdat Demiryolunun bir parçası olarak yapılan bu hat, istasyonlar başta olmak üzere pek çok tarihi yapıyı içeriyor. Haydarpaşayla birlikte, Sirkecideki tarihi gar da Marmarayla birlikte işlevini yitirecek
Şehir Hatlarını bekleyen son ne?
Yolcularının büyük bölümünü metrobüse kaptıran Şehir Hatları, Marmaray, Lastik Tekerlekli Tüp Geçit ve 3. köprü projelerinin hayata geçirilmesiyle, yolcu sayısının daha da düşeceği endişesini taşıyor. İstanbuldaki deniz ulaşımını yürüten Şehir Hatlarının genel müdürü Süleyman Genç geçen aylarda yaptığı açıklamada, yolcu sayısının arttırılması için turistik taşımacılığa daha da ağırlık vermeyi planladıklarını açıkladı.
Marmaray kazıları, dünya arkeolojisine ne kazandırdı?
Pek çok çanak çömleğin çıktığı arkeolojik kazılar, 9 Mayıs 2004te başladı. Dünyada dokuz yıl boyunca aralıksız süren başka kazı olmadı. Uzman arkeologlarla ve İstanbul Arkeoloji Müzeleri yönetiminde, 58 bin metrekare alanda ve üç metre suyun altında da yapılan araştırmalar bütün dünyada büyük heyecan uyandırdı. Kazı alanında geç Osmanlı döneminden başlayarak, erken Osmanlı, Bizans, Roma, klasik, neolitik ve arkeik dönem arkeoloji katmanlarının her evresinden veriler elde edildi. Kazılar sonucu ortaya çıkan kültür varlıkları İstanbuldaki denizcilik, ticaret, günlük yaşam ve topografyaya ilişkin çok yeni bilgiler sunuyor.
Boğaziçi Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Fakültesinden
Prof. Dr. Semih Tezcan: İhalesi yanlış,faizi yüksek
Marmaray projesi; ihalesi kapalı kapılar ardında Japon firmalar arasında yapılmış, danışıklı dövüş örneğidir. İş fahiş fiyatla Japonlara ihale edilmiştir. Binde 7 faizli yumuşak devlet kredisi diye Japon hükümetinden alınan borç aslında bir kurnazlıktır. Düşük faizli diye gösterilen bu kredi, ihale bedelinden gelecek ekstra gelirlerle gerçekte istedikleri faiz düzeyinin bile çok üstüne çıkarılmıştır.
DHL Marmaray Bölge Müdürü H. İbrahim Özmen:
Batırma tüp tünelin zemininin sıvılaşması endişeleri dile getiriliyor. Gerçekten de Asya kıyı şeridine yakın yerlerde bulunan ve sınırlı bir alana yayılmış olan belirli bazı kum tabakalarının deprem sırasında sıvılaşma olasılığı bulunduğu belirlenmiştir. Bu nedenle güçlü akıntı koşulları altında tüp elemanların altındaki zemin tabakaları, sıvılaşma riskine karşı özel donanımlı deniz ekipmanları kullanılarak iyileştirilmiştir.
Marmaray Makinisti ve Birleşik Taşımacılık Sen. G. S. Hasan Bektaş:
Yapımcı firma 15 santimlik sapmayı düzelttiklerini söyledi. Seçim yatırımı olarak projeyi aceleye getirdiler. Trendeyken yolcular tüpten geçtiklerini anlamayacak. Psikolojik olarak bilecek ama balık falan görmeyecekler.
76.3 km-Toplam hat uzunluğu
1.387 m-Tüp tünel uzunluğu
9.8 km Delme tünel uzunluğu
100 km/saat- Maksimum hız
13.6 km- Yeraltındaki tünel uzunluğu
% 1.8 Maksimum- eğim
10 dakika- Maksimum sefer aralığı
440 (2014)- Mevcut vagon sayısı
Ortalama istasyon aralığı- 1.9 km.
Yüzeydeki istasyon sayısı 37
Boğaz üzerinde sonuca ulaşan ilk köprü girişimini 25 yüzyıl önce Pers İmparatoru Darius denedi. Ordularını karşı kıyıya geçirmek için yüzer sallar üstünde gecici bir köprü inşa etti. M.S. 1500 yıllarında Leonardo da Vinci, II. Beyazıta Haliç üzerinde bir köprü projesi hazırladı. 1900de Boğaz Demiryolu Şirketi, II. Abdülhamite başvurarak Boğaza bir köprü projesi sundu. Önerilen biçimiyle Hamidiye Köprüsü, taştan inşa edilen ayaklar üzerinde birçok cami ve minaresi bulunan bir bağlantı olacaktı. 1950de ilk kez bir Türk, Metin Pusat, Boğazda tüp geçit yapılmasını önerdi. Başbakan Adnan Menderes projeyle yakından ilgilendi. 1970te Alman Hochtief ile İngiliz Cleveland Bridge firmalar grubuyla yapılan sözleşmeyle Boğaziçi Köprüsünün yapımına başlandı. Birinci köprü, 29 Ekim 1973te bir 50. yıl anıtı olarak hizmete açıldı. 1988de ikinci köprünün inşaatı bitirilerek işletmeye açıldı. Marmaray projesinin ilk sinyaliyse 7 Haziran 1995te 3. Ulaştırma Kongresinde verildi. JBIC kredi anlaşması, 17 Eylül 1999da imzalandı. İmalatı tamamlanan ilk batırma tüp tünel elemanı Boğaz tabanında kazılan hendeğe 24 Mart 2007de yerleştirildi. 14 Ocak 2012de Başbakanın ilk ray kaynağı töreni gerçekleştirildi ve ray döşeme işlemlerine başlandı. Sirkeci Güney Giriş eğimli yaya erişim tünellerinin bitirilmesiyle 11 Nisan 2013te tamamlandı.
http://bit.ly/1a8R24K
-----------------------------------------------------------