ist-B.03:03 » Marmaray Projesi [İnşaat Süreci]

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18091
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Marmaray Teknik Gezi - III

Mesaj gönderen Esat » 22 Haz Pzr, 2008 19:56

Resim

Tekrar Üsküdar’ a dönersek Üsküdar’ da meydanda yer alan camiye ait olan ve istasyonun yanı başındaki imarethane ile ilgili bir takım sıkıntılar var, sadece bu imarethane değil çevredeki tüm binalarda özellikle eski olanlarda inşaat nedeni ile oturmalar meydana geldiği ve bir ekibin sürekli bu konu ile ilgili ölçümler yaptığı tehlikeli durumları önceden tespit için dikkatli çalışıldığı verilen bilgiler arasında, imarethane ise en çok oturmanın yaşandığı ve tarihi olarak korunması gereken bir bina, halen bu bina 15-17 mm kadar oturma yaşamış, malum bürokrasimiz nedeni ile yakın zamana kadar içine dahi giremediklerini ama sonunda vakıflardan izin alarak içine girerek bina içinden de gerekli müdahaleleri yaptıklarını ve sürekli olarak temel altına beton enjekte ederek olası çökmeleri engellemeye çalıştıklarını belirttiler. Aşağıdaki resimlerde imarethaneyi çepeçevre sarmalayan GEOlazer sistemini görüyorsunuz, bu sistem sayesinde bina sürekli olarak ölçülüyor oluşan kaymalarda sistem alarm veriyor.
Resim

Resim

Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18091
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Marmaray Teknik Gezi - IV

Mesaj gönderen Esat » 22 Haz Pzr, 2008 20:02

Ve gelelim deniz bölgesine, sizlerinde bildiği gibi 7 tüp denize batırılmış durumda ve bu tüplere karadan erişim Üsküdar da inşa edilmiş geçici erişim iskelesinden yapılıyor, burada ilk yapılan tüpe monte edilmiş bir şaft ve bu şaft ile iskele arasında erişimi sağlayan bir de döner vinç var, yani yürüyerek direkt olarak şafta gidemiyorsunuz, iskelenin ucunda bu vince çıkarak onun şafta birleşmesi ile bağlantı sağlanıyor.

Resim
İskeleden Şafta erişim sağlayan döner iskele

Üsküdar ve Sirkeci yönünde istasyon bölgelerini geçen TBM ler bu tüp tünellerin ağız bölgesine geldiklerinde kazı işlemini tamamlamış olacak ve kafa tabir ettiğimiz bölgede bulunan zırh/shield burada bırakılacak, geriye kalan parçalar sökülerek tünellerden geri çıkarılacak, yani TBM nin delici ucunda bulunan bu zırh bir tünel parçası görevi yapacak ilginç değil mi :) Batırılmış olan 7 tüp arasındaki çelik panellerden 3 e kadar olanlar sökülmüş diğerlerinin de sökümü zamanla yapılacak halen tüpler arasında kapılar ile geçiş yapılabiliyor. Tüpler düzeltilmiş bir zemin üzerine oturtuluyor bu bölgeye ayrıca çok süratli şekilde donan özel bir karışım beton dökülüyor, bu karışım beton cüruflu çimento, deniz suyu ve Japonya’ da imal edilen özel bir selüloz ile imal ediliyor ve inşaat tekniği anlamında çok farklı, betonlarda genellikle ön görülen alt dayanım sınırı haricinde bu betonlarda bir de üst dayanım sınırına göre üretiliyor yani esneklik ve sertlik ile ilgili kesin kriterler var bu çoğunluk ile tüplerin herhangi bir yatay-dikey atılımına dayanabilmeyi amaçlıyor.

Bu betonlamanın dışında tüplerin çevresine her biri en az 2-3 ton ağırlında devasa kayalar yerleştirilecek, bunun amacı büyük tonajlı ve çapası tonlarca ağırlıkta bir geminin burada mecburi bir demir atma durumdan çapasının yapacağı taramanın tüplere çarpmasını engellemek, aynı zamanda gemilerin de herhangi bir batmada tüpe zarar vermesini engelleyebilir, bunun dışında zaten tüplerin üzeri yaklaşık 5 metrelik bir tabaka ile kapatılacak. Bu güne kadar bu çalışmalar bir ayak kırılması dışında ciddi hiçbir kaza yaşanmamış olması çok sevindirici, diğer taraftan tüp tünellerin inşaatı bitene kadar en büyük tehlike erişim şaftına gemi çarpması olarak açıklandı. Şaftın genişliği 3X8 metre ve birkaç bölümden oluşuyor bunlardan sadece birisi insan girişi diğerleri malzeme girişi için kullanılıyor

Resim
Zemine bir şeyler dökecek olan bir duba

Halen şaftın çevresinde özel imal edilmiş şamandıralar ile bağlı bir önleme sistemi var bu sistem 4000 tonluk ve 4 knot hızında bir gemiyi durdurabiliyor ama daha büyük gemilerde durduramayabilir. Bu durum için şaft özel olarak imal edilmiş, şaftın ilk bölümü tüp tünel sabit ikinci bölümü ise 14 metreden sonra monte edilmiş, bu teknik sayesinde herhangi bir çarpma anında şaft 14. Metreden kırılıyor, daha aşağıda imal edilmiş özel piston sistemi yanlış anlamadı isem 2 tonluk kapakları 4 saniye gibi bir sürede kapatabiliyor, yani Allah muhafaza bu tip bir durumda bütün sorumluluk şaft üzerinde 24 saat esası ile çalışan watchman lerde, bu gözcüler bir geminin çarpma olasılığı olduğu zaman bu kapakları kapatarak içerideki ekibe bilgi veriyorlar ve acil duruma geçiliyor. Ola ki çarpma gerçekleşti ve gözcülerde bir şekilde çarpmayı ön göremediler, sistem çarpma ile birlikte otomatik olarak aşağıdaki kapakları kapatıyor ve su girişini önlüyor, şaft haricinde bir bölgeden aşağıya sürekli olarak taze hava ve içme suyu ve iletişim girişi var ayrıca aşağıda 40 kişilik bir ekibe birkaç gün yetecek kadar yiyecek ve içecek mevcut, ayrıca tüpe de bir zarar gelmesi ihtimaline karşılık tüpün birisinde bir panik odası mevcut bu odaya toplanan ekip kurtarma ekibini beklemek durumdan, peki kurtarma nasıl yapılıyor? Bu odanın tavanında ikinci bir şaft için özel bir kapak mevcut, buraya getirilerek monte edilen ikinci bir şafttan sonra içeride bulunanlar bu kapağı açarak dışarı çıkabiliyorlar.

Resim

Resim
Kız kulesi ve bendeniz

Bugüne kadar boğaz zemininde 1.200.000 metreküp kazı gerçekleştirilmiş, kazıları bildiğiniz gibi Kanyu isimli Japon gemisi gerçekleştiriyor, kazı için en zor olay akıntı, boğazda üst akıntı Marmara denizine doğru ve çok şiddetli iken dipte akıntı Karadeniz yönünde ve daha az, fakat bu havaya göre değişebiliyor, bunun için deniz dibine özel sensörler bağlanmış ve sadece bu sensörlerden ölçüm alan bir tekne var bu ölçümler özel bir serverda derlenerek Japonya’ya gönderiliyor, Japonya’ daki merkez bu verileri Boğaz’ ın özel bir modellemesi üzerinde işleyerek %97 doğruluk ile olası akıntı hızlarını geri gönderiyor, yani akıntı şiddetini önceden tahmin edebiliyorlar. Bu konu ile ilgili ilk tüpte bir deneyim yaşanmış, tüpün Büyükada açıklarında testi yapıldıktan sonra getirmeden önce zemini kontrol etmek için tekrar robot indiriliyor ve görüyorlar ki bir gün önce tertemiz olan zemin önceki gün çıkan sert hava sonrasında bütün Marmara ve Boğazın şişeleri ve pisliği ile dolmuş durumda, Japon ekip hemen çalışmaları durdurarak dalgıçları dibe salıyorlar ve dalgıçlar ellerinde çöp poşetleri ile tek tek bütün çöpleri topluyorlar tüp bu işlem bitip zemin temiz denildikten sonra indiriliyor, bu da yapılan işe ne kadar önem verildiğinin (en azından Japonlar tarafından) en büyük kanıtıdır, umarım bu adamlar ile çalışan ekiplerimizdeki arkadaşlar iş disiplini, işini sevmek ve sahip çıkmak gibi erdemleri kazanırlar da ülkemizde gelecekte konusunda gerçekten uzman işini iş olsun diye değil doğru olsun diye yapan, yönetici, mühendis, tekniker, teknisyen ve işçilere kavuşur Amin.

Tüpler Tuzla’ da inşa edilen bir havuzda imal ediliyor, tüpler ile ilgili de detaylı bilgi verildi ama not almadığım için hatırımda çok fazla bir şey kalmadı, tüpler de tüm sistem gibi 100 yıl dayanım için inşa ediliyor, tüpler arasında sızdırmazlık amaçlı kullanılan özel bir lastik conta var, bu conta pistonlar birbirini çektiğinde aşırı bir sıkışma oranına sahip bu sayede tam sızdırmazlık sağlıyor, bilgi veren mühendis arkadaşımıza 100 yıl sonra sistemin güvenli bir şekilde devamı için bu contaların değiştirilmesi mümkünmü dür, soruma tabii ki tüplerin dışına beton dökerek gerekli korumayı sağladığımız için tüpün içinden contaları bakım ya da yenileme yapabilirsiniz, eğer bunu gerçekleştiremezseniz ikinci bir zırh inşa ederek tünel genişliği ve yüksekliğinden biraz alarak yine uzun yıllar kullanılacak duruma getirebilirsiniz dedi, her ikimizde yüz yıl sonra hayatta olmayacağımızı biliyorduk ama bu çalışma bizi mutlu ediyordu :) Hakan Bey’ e buradan teşekkür ederim (diğer arkadaşlar kusura bakmasın isimlerini not almadım :S )

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18091
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Marmaray Teknik Gezi - V

Mesaj gönderen Esat » 22 Haz Pzr, 2008 20:07

Buradan sonraki durağımız Ayrılıkçeşme şantiyesi idi. Ayrılıkçeşme de bizi yine sorumlu mühendis arkadaş karşıladı ve camdan bakan Japon’ u işaret ederek baretsiz kimse kalmasın, burada en önemli şey iş güvenliğidir dedi ve gerçekten o Japon müdür biz içeri girene kadar kafalarımıza baktı durdu, yani onun için kafamızın içindeki ya da sıfatlarımız değil kafamızda kask olup olmadığı önemli idi :) Burada bizi büyükçe bir şantiye karşıladığı ve yazının çok başlarında söylediğim üzere Ayrılıkçeşme istasyonu Haydarpaşa’ nın yerini almak üzere bir gar yapısı olarak inşa edilecek. Bu binaya Marmaray trenleri, Hızlı Trenler ve Kadıköy-Kartal metrosu uğrayacak bu sebeple inşaatı İBB tarafından yapılacak.

Resim

Atatürk ve Yavuz isimleri verilen tünellerdeki TBM lerden Yavuz tünelindeki 2000 metrede Atatürk tünelindeki ise 1800 metrede, yani paralel değil 200 metre ara ile ilerliyorlar.

Resim
Resim

Buradaki TBM ler Slurry sistem denilen çamurlu tip TBM, yani öndeki kazıcının hemen arkasında bir çamur havuzu var, bu havuza sürekli olarak dışarıdan çamur enjekte ediliyor, TBM hem kazma işleminde hem de çıkan atıkları yumuşatmak için bu çamuru kullanıyor, daha sonra çıkan atıkları dışarı deşarj ediyor, dışarıda özel bir havuza gelen bu atıklar ayrıştırılarak katı atıklar alınıyor ve çamur tekrar içeri veriliyor. Aslında ben ve birkaç kişi talebimizi TBM ye kadar yürüyerek çalışmayı görmek olarak verdik ama çoğunluk için bir şey diyemeyeceğim onlar 200 metre kadar gidip tünel hakkında bilgi almayı yeterli gördüler, tek gitmeme de izin verilmediği için TBM ye kadar ilerleyemedim ama size daha önce Başakşehir şantiyeden TBM resimleri vermiştim idare edin :P

TBM nin çalışma prensibini aktarmak gerekir ise baştaki kafa kazı işlemini gerçekleştiriyor ve atıkları alıyor, kazı işlemini gerçekleştiren parçaları aşağıda görebilirsiniz.

Resim
Kesici kırıcı uçlar

Arkada ise sürekli olarak TBM ye taşınan segmanlar var, bu segmanlar özel olarak imal ediliyorlar, makine her bir segmanı bulunduğu yerin pozisyonuna göre yerleştiriyor, yani tünel sağa ya da sola dönüş gerçekleştirecek ise bu segmanların L ve R yani sol ve sağ olarak tanımlanmasına göre bir kombinasyon oluşturarak uygun kurp yapıyor, L ve R segmanlar arasında 25mm fark var ve 7 segman bir halka oluşturuyor, 6 segman 30 cm genişlik ve 1,5 metre boya sahipken bir adet küçük segman var, bu da bildiğimiz anlamda özellikle Osmanlı mimarisinde yer bulmuş olan kilit taşı uygulaması, birbiri ile hiçbir bağlantı elemanı içermeyen bu segmanlar bu kilit taşı sayesinde tek bir halka gibi duruyorlar.

Resim
Kilit Taşı

TBM nin ilerleyişinde her bir 7 li grup segmanı taktıktan sonra üzerindeki 25 piston ile kendisini ileri doğru iterek kazı gerçekleştiriyor, burada TBM ler GPS ölçümleri ile konumlarını düzeltiyorlar, dolayısı ile bir TBM dönüş yapacağı ya da yükseklik değiştireceği zaman hem kafanın belli bir oranda oynamasını hemde pistonlara uyguladığı basınç oranını değiştirerek yönünü ayarlıyor. TBM bir halkayı tamamladıktan sonra segmanların üzerindeki deliklerden özel karışım hızlı donan bir betonu enjekte ediyor ve segmanlar ile toprak arasını dolduruyor, ardından bu tapalar kapatılıyor. Buradaki TBM lerin ortalama hızı günde 9-10,5 metre, bugüne kadar bir günde maksimum 15 metre ilerlenmiş ama hiç ilerlenmeyen günlerde var.

Resim
Beton segmanlar
Resim
Çelik segmanlar

Beton segmanlar dışında bir de çelik segmanlar var, bu segmanlar yine TBM tarafından 200 metrede bir Atatürk tünelinde sağ duvara, Yavuz tünelinde sol duvara gelecek şekilde takılıyor, inşaat bitiminde bu çelik segmanlar söküler NATM yöntemi ile iki tünel arasında bağlantılar açılacak, buradaki firma tünel inşaatı dışında bir işlem yapmıyor, tünellerin bitiminde içeride görülen diğer tüm malzeme sökülecek ve Alstom tarafından elektromekanik işler kapsamında havalandırma, aydınlatma ve cer gücü sağlama gibi işler kalıcı olarak yapılacak, burada da mühendis arkadaş sistemin üçüncü ray enerjisi ile işletileceğini bildiğini söyledi bakalım o güne kadar neler değişecek.

Evet benden bu kadar, güzel bir geziydi bazı soruları sormak aklıma gelmedi, Başar, Mehmet kusura bakmayın taze dökülmüş beton olsaydı isimlerinizi yazacaktım ama yoktu yanımda tebeşir de yoktu :P : ) kısmet başka zamana :D bari bu yazıyı da kendim ile kapatayım.
Resim

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5569
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 22 Haz Pzr, 2008 22:11

Harika :!:

Ayrılıkçeşme tam nerede? Daha kolay bir "uluslararası" gar ismi bulsalar daha iyi olmaz mı? Ki, hakikaten gar olacaksa. Aslında "İstanbul Ana Gar" veya "İstanbul Baş (G)ar" da diyebilirlerdi.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18091
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 22 Haz Pzr, 2008 23:03

Baş Gar Türkçede iyi bir tabir değil Başar, yani mod a mod olmasa daha iyi olur :) Haupt un karşılığı sanırım senin söylediğin, bence İstanbul Doğu ya da İstanbul Anadolu Garı demek daha doğru olacaktır, eğer Sirkeci aktif kalacaksa Sirkeci' nin ismide İstanbul Batı veya İstanbul Avrupa Garı olarak değiştirilmelidir, ama benim gönlümden geçen iki garın olduğu hali ve ismi ile kalması sadece erişimin arttırılması ve istasyonların modernize edilmesidir kurtulalım artık şu arabesk ve otantik havadan

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 23 Haz Pzt, 2008 08:53

Güzel bir çalışmaya ,imza atmışsın Esat. Tebrikler. Peki;

1-Sirkeci şaftlarında son durum ne? Kaç m derinlik?

2-Gitmişken 8. tüp ne zaman batacak diye sorsaydın?

3-Ayrılıkçeşme Gar Planı ile ilgili bilgin var mı? İBBden kimden temin edilir?

4-Haydarpaşa ile ilgili bilgi verdiler mi?

5-3 ray hattı yetecekmiymiş? Bir şey dediler mi?

6-Banliyö hattı ile ilgili ?

7-Yenikapı'ya gitmedin sanırım. Yazıd abahsettiğin 200 M'lik tünel YEDİKULEDEN DELMEYE BAŞLAYAN TBM'in uzaklığı. İyi 6 ay önce 120 m idi :)

8-Açılış için tarih verebiliyorlar mı?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18091
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 23 Haz Pzt, 2008 09:24

1-Sirkeci şaftlarında son durum ne? Kaç m derinlik?
Sirkeci ile ilgili kısa bir bilgi verdi ama not almadım orada sadece NATM olacağını öğrendim o anda aklıma da gelmedi sormak
3-Ayrılıkçeşme Gar Planı ile ilgili bilgin var mı? İBBden kimden temin edilir?
Bu aşamada ortada bir plan varmıdır acaba sorusunu soruyorum ben kendime :) İBB de belki Raylı Sistem Daire Başkanlığı gibi bir makama sorulabilir bilgi edinme ile
4-Haydarpaşa ile ilgili bilgi verdiler mi?
Aldığımız tek bilgi Haydarpaşanın kapatılacağı ve yerini Ayrılık Çeşme nin alacağı oldu, ama süreci sormadık ve zaten bilgilendirme yapan mühendis arkadaşlar genellikle sadece kendi işleri ile ilgili bilgi veriyorlar hatta Ayrılıkçeşme de "TBM in açabildiği en dar kurp çapı ve segmanların her 1,5 metre için özel mi üretildiği" soruma "çok teknik sordunuz o kadar bilemiyorum" şeklinde bir cevap aldım tabii bunu tenkit için söylemiyorum arkadaş bilmediği bir konuda bilgi vermeye çalışmayarak daha doğru yaptı bence
5-3 ray hattı yetecekmiymiş? Bir şey dediler mi?
Burada planlamayı DLH mı yaptı yoksa TCDD mi ilave hattı istedi bilmiyorum, ama yeteceğini düşünüyorlar ki böyle yapılıyor, tabii planlama kaç yıllık? 10-30-50? Mesela TCDD sitesinde tarifeleri açın bakın günde sadece iki seferde bir istasyonda 10 dakikalık bekleme var Başkent ekspresinin geçişi için bu demek oluyor ki zaten mevcut şehirler arası işletme banliyö hattını sıkıntıya düşürmüyor ve gelişimde de bu sıkıntı öngörülmüyor.
6-Banliyö hattı ile ilgili ?
Bu yıl sonunda kapanacağını Alstom a yer tesliminin yapıldığını söylediler bitiş tarihi yok.
7-Yenikapı'ya gitmedin sanırım. Yazıd abahsettiğin 200 M'lik tünel YEDİKULEDEN DELMEYE BAŞLAYAN TBM'in uzaklığı. İyi 6 ay önce 120 m idi :)
Doğru orada yanlış bilgi vermişim sonradan fark ettim ama düzeltmedim Yedikule' den yapılan kazı ama o kazının durmuş olduğunu söylediler.
8-Açılış için tarih verebiliyorlar mı?
Tabii ki hayır :)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5569
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 23 Haz Pzt, 2008 11:11

Ben de iki garın kalmasını isterdim. Ama kalmazlarsa, o zaman en iyi çözüm aslında tek bir büyük gar olurdu. Yok, iki tane olacaksa, İstanbul Asya, İstanbul Avrupa olsun, daha harika ne olur ki? ;-)

B. Alabay

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 23 Haz Pzt, 2008 13:16

Ayrılıkçeşme'de yapılacak olan yeni gara isim olarak HAYDARPAŞA diyemezler mi? Yakın zaten. Çok yolcu çıkarsa Haydarpaşa'ya mekik koysunlar bakalım kaç kişi gidecek?

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5569
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 23 Haz Pzt, 2008 18:33

Aslında onu ben de düşünmüştüm, ama yine de İstanbul Asya ve İstanbul Avrupa en şahanesi. Özel konumu neredeyse göze sokarcasına bir adlandırma :P

Esat, Başgar Hauptbahnhof evet de, Haupt=Baş düşünmemiştim, hayret. Bizde en üstteki baş... ya, o yüzden. Bir de ana..., o yüzden Anagar da demiştim.

İstanbul Merkez Garı da denebilir, sözlük tabiri oymuş. Veya sadece İstanbul.

B. Alabay

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 24 Haz Sal, 2008 10:50

Kadıköy Meydan'dakine Kadıköy deniyor ya, Ayrılıkçeşme'deki istasyona da KADIKÖY KUZEY denilsin. Ayrılıkçeşme ufak kalıyor isim olarak. Ne biliym.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5569
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 24 Haz Sal, 2008 13:08

Kadıköy Kuzey olmaz (metro için olur). Biz şu an uluslararası bir garı tartışmıyor muyuz? İstanbul Kadıköy Kuzey Garı ne biçim isim öyle?

B. Alabay

Kilitli

“Marmaray Projesi [İnşaat Süreci]” sayfasına dön