ist-M.46 » Metro Hatları Numaralandırma Sistemi

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18070
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 28 Ara Pzt, 2009 11:28

M2 nin devami olarak yapilacak ve isletilecekse M2 olur, neden numara degissin ki uzadikca :) hattin baslangici ne? M2. benim karsi ciktigim nokta, Y seklinde bir isletme yapildiginda neden illa ki ayni numara verilip sonuna harf eklemek ihtiyaci hissedildigidir.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18070
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 28 Ara Pzt, 2009 12:25

İlk söylediğin şey ile bu söylediğin şey birbirinden farklı ama Mehmet, ilk söylediğin bu değildi, neyse önemli de değil zaten. Sen benim düşüncemi anladın sanırım Y gibi hat yapıp bir numarayı A B diye bölmek gereksiz derecede saçma geliyor bana, ama tabi bu benim düşüncem. Keşke bu işi yapanlardan benim kadar gerekçelerini açıklayabilseler.

Diğer taraftan ortada olmayan farazi, hayali hatlara numara vermeyi mantıklı bulmuyorum, numaralandırmadan bir konsept belirlenir, bir sistematik kurulur, mevcut ve inşaatı devam edenlere numara verilir, arkasından gelenlerde sistematiğe göre numarasını alır, yani senin bu çizdiklerin için olası olmayanlar dahi var, dolayısı ile numara vererek ortalıkta dolaştırman ne kadar doğru olur? Yine de senin bileceğin iş, söz söylemek bana düşmez, daha doğrusu işine karışmış olmak istemem. Son koyduğun resme göre konuşuyorsan zaten numara ile ilgili bir sıkıntı yok.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5557
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 28 Ara Pzt, 2009 23:06

Hakikaten Y şeklinde bölünmüş bir hat işletilse A ve B diye ayrılabilirdi de aslında, ama temiz bir şekilde, yani 1 bir hat 1A ötekisi, 1A ve 1B değil. Bu bir. İkincisi, "Berlin sistemi" böyle durumlarda işte başka ... ille de 1 kolu olacaksa, 15 olur. Daha fazla kol olacaksa, 12, 13, 15 falan diye gidebilir, duruma göre. Bunun hakikaten bir sistemi var, U ve S şebekelerinde, şu an sadece S şebekesinde (S25 ve S85 kol olarak, S41, 42, 45, 46, 47 de bir ringin kollarını ve kısımları (ve yönleri ...) diye.

Ama genelde böyle kıvrıklar gereksiz, evet. Münih metrosunda da, U1'den U6'ya kadar normal hatlar vardı, U7 ve belki de U8 diye de "pik" hatlar eklenirdi, artık ha kol, ha ek hat, normal numarayla göstermek yeter. Ve evet, M1'den M9'a kadar zaten hayatta şebekeyi dolduramıyacaklar, böylece Mxx>10 kollar için de işe yarardı (bizde).

Son misal Berlin'in U5'i. Büyük bir hat, merkezden doğuya gidiyor. Merkezden batıya uzantısını da merkezden değil de batının herhangi bir yerinden başladıkları için o meşhur U55 oluştu. U55 ne? U5'in bir "şubesi", yani henüz irtibatsız bir uzantısı.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18070
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 28 Ara Pzt, 2009 23:30

Numaralandırma için harf kombinasyonundan ise hattın asıl numarasına ilave ikinci bir numara sistemini tercih ederim, yani dediğin gibi M1 ise ve diğer illa ki tali yani ana hat konumunda değil ise M11-12-13 diye gidebilir, M1A dan daha mantıklı geliyor bana.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5557
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 29 Ara Sal, 2009 12:11

E, Berlin kafası zaten, orada bu şeylerde mantıksız bir şey yok. Ders verebilen yegâne şehir bu konularda!

Ama tek kol olursa hep bir 5 türevi gelir, yani 1, 15. 3, 35. Daha fazla kol olursa da, duruma göre, ya 5 ve 7, ya da işte S4'ü 41, 42, 43, 45, 46, 47 diye bölmeleri gibi olur. S4 sanal yani.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18070
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 29 Ara Sal, 2009 12:52

Banliyölerde şartlar biraz farklı banliyönün işletme yapısından kaynaklanıyor, Almanya'yı bilemem ama benim bildiğim genel olarak banliyölerde metrolardaki kadar sık frekanslarda işletme yoktur, bu rahatlıkla zaten çok fazla dallanan hatları aynı şebeke üzerine bindirerek geçirebiliyorlar, metro işletmesinde bu tercih edilmiyor çünkü risk doğuruyor.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5557
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 31 Ara Prş, 2009 02:16

Yok, burada „banliyö“ metro gibi, yani Berlin'de bilhassa. Dedim ya, aksaklıklar nedeniyle aralıklar „sadece“ 10 dakikalık olduğundan özür dilenmişti. Berlin'de U ile S bir büyük hızlıtren şebekesi. Buna ek de metrotram ve metrobüs işler, M ile başlayan hatlar, bunlar omurga.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18070
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 11 Tem Pzr, 2010 00:05

M1 - (Yenikapı) Aksaray-Havalimanı
M2 - (İncirli) Şişhane-Atatürk Oto Sanayi (Çayırbaşı)
M3 - (Yenikapı) Otogar-Kirazlı (Halkalı)
M4 - Topkapı-Mescidi Selam (Habibler?) eski T4
M5 - (Halkalı) Kazlıçeşme-Üsküdar (Gebze)
M6 - Kadıköy-Kartal (Sabiha Gökçen-Tuzla?)
M7 - (Bakırköy İDO) Kirazlı-Başakşehir
M8 - Üsküdar-Ümraniye (Taşdelen)
M9 - İncirli-Beylikdüzü TÜYAP
M10- (Şişhane) Kabataş-Tekstil Kent (Mahmutbey)
M11- Havalimanı-Bahçeşehir (Ispartakule)
M12- Bostancı-Dudullu
M13- Seyrantepe-Kazlıçeşme (Sanayiden çalışırsa M53 iptal olur)

M41- Şişhane-Okmeydanı (monoray)
M42- Sefaköy-İSTOÇ (monoray)

M51- Karaköy-Beyoğlu (tarihi tünel)
M52- Taksim-Kabataş (yeni tünel)
M53- Sanayi Mah.-Seyrantepe (bir ihtimal kazlıçeşme olursa M15 olacak)
M54- Güney Sanayi-Olimpiyat Köy (bir ihtimal havalimanı olursa M13 olacak)

B1 - Sirkeci-Halkalı (Marmaray ile birlikte M5 katılarak iptal olacak)
B2 - Haydarpaşa-Gebze (Marmaray ile birlikte M5 katılarak iptal olacak)

1 - Zeytinburnu-Kabataş
2 - Zeytinburnu-Bağcılar
3 - Kadıköy-Moda
4 - Topkapı-Mescidi Selam (Habibler) M4 olarak upgrade olabilir
5 - Taksim-İstiklal
6 - Eminönü-Alibeyköy (Haliç Çevresi)
7 - Tavukçuyolu Tramvayı
8 - Zeytinburnu-Üçyüzlü-Atışalanı

T1 - Maçka-Taşkışla (teleferik T bu hatlar için anlamlı olabilir)
T2 - Eyüp-Pier Loti

MB1/78T - Avcılar-Topkapı
MB2/78 - Avcılar-Zincirlikuyu
MB3/? - Avcılar-Kozyatağı
En son böyle bir şey yazmışız ama kimse fark etmemiş kendi içinde bazı hatalar mevcut, ben yeniden bir elden geçiriyorum, gerçi artık kimse de ilgilenmez ya yine de boş durmasın.

M1 - (Yenikapı) Aksaray-Havalimanı
M2 - (İncirli) Şişhane-Atatürk Oto Sanayi (Çayırbaşı)
M3 - (Yenikapı) Otogar-Kirazlı (Halkalı)
M4 - Topkapı-Mescidi Selam (Habibler) T4
M5 - (Halkalı) Kazlıçeşme-Üsküdar (Gebze) Marmaray
M6 - Kadıköy-Kartal (Kaynarca)
M7 - (Bakırköy İDO) Kirazlı-Başakşehir
M8 - Üsküdar-Ümraniye (Taşdelen)
M9 - İncirli-Beylikdüzü TÜYAP
M10- (Şişhane) Kabataş-Beşiktaş-GOP-Tekstil Kent (Mahmutbey)
M11- Havalimanı-Bahçeşehir (Ispartakule)
M12- Bostancı-Dudullu
M13- Seyrantepe-Kazlıçeşme (Sanayiden çalışırsa M53 iptal olur)

M61- Karaköy-Beyoğlu (tarihi tünel)
M62- Taksim-Kabataş (yeni tünel)
M63- Sanayi Mah.-Seyrantepe (bir ihtimal kazlıçeşme olursa M13 olacak)
M64- Güney Sanayi-Olimpiyat Köy (bir ihtimal havalimanı olursa M11 olacak)

M71- Şişhane-Okmeydanı (monoray)
M72- Sefaköy-İSTOÇ (monoray)
Monorayları metro kapsamında değerler isek M14 ve M15 olarak devam edecekler, fakat hali hazırda 2 projede iptal.

B1 - Sirkeci-Halkalı (Marmaray ile birlikte M5 katılarak iptal olacak)
B2 - Haydarpaşa-Gebze (Marmaray ile birlikte M5 katılarak iptal olacak)

1 - Zeytinburnu-Kabataş
2 - Zeytinburnu-Bağcılar
3 - Kadıköy-Moda
4 - Topkapı-Mescidi Selam (Habibler) M4 olarak upgrade olabilir
5 - Taksim-İstiklal
6 - Eminönü-Alibeyköy (Haliç Çevresi)
7 - Tavukçuyolu Tramvayı
8 - Zeytinburnu-Üçyüzlü-Atışalanı

T1 - Maçka-Taşkışla (teleferik T bu hatlar için anlamlı olabilir)
T2 - Eyüp-Pier Loti

34 - Avcılar-Zincirlikuyu
34T - Avcılar-Topkapı
34A - Edirnekapı-Söğütlüçeşme

Hakan
Kadrolu Personel
Mesajlar: 1434
Kayıt: 29 Oca Sal, 2008 15:44

Mesaj gönderen Hakan » 05 Eyl Pzr, 2010 16:35

Anladığım kadarıyla İBB'ne numaralandırma sisteminin nasıl olması gerektiği ile ilgili bir sunum ya da bilgi notu göndermek ya da ulaştırmak gibi bir vazife ortaya çıkartmışsınız.

Malum ne İBB ne İETT numaralandırmayı belli bir sistematik içerisinde yapmıyor. En azından İETT uzun yıllar önce belli bir sistemle çalışıyormuş ama şu an onda da sistem falan çöktü.

Raylı sistemimiz az olduğundan önceleri öenmsememiş olabilirler ama bu işler taa en baştan düşünülmelidir, ümit ediyoruz ki 5-10 sene içerisinde raylı sistem ağımız kendini bir kaç misline katlamış olacak ve işte o zaman insanlar birbirine "metroyla gittim" diyerek bir şey anlatmış olmayacaklar çünkü pek çok metro hattı olacak. Bunun yerine bir takım kodlar numaralar vs.. kullanılması şart.

Ben şimdi aç vaziyette iftar beklerken başlı başına kafamdaki sistemi anlatmayacağım ama İstanbul'da yakın zamanda değişmeyeceğini bildiğim sistemin numaralarını ve yeni eklenecek hatların numaralarının ne olacağını söyleyeceğim. Tabi bunlar benim kişisel düşüncelerim.

M1 : Yenikapı - Atatürk Havalimanı olarak yaşantısını sürdürecektir.
M1-1 : Kirazlı - Otogar (Kirazlı-Yenikapı işletmesi de bu kapsamda)

M2 : Yenikapı - Çayırbaşı (Ben İncirli'ye uzatılacağına inanmıyorum, Sarıyer'e de gitmez.)
M2-1 : Seyrantepe - Sanayi Mh.

M3 : Bakırköy - Başakşehir (Bitmeye en yakın metromuz Kirazlı-Başakşehir olduğu için)
M3-1 : Olimpiyat Parkı - Bakırköy (Ya da hangi işletme bölgesini seçerlerse)

M4 : Kadıköy - Kaynarca

Elimizde inşa halinde ya da yakın zamanda açılacak başka metro hattı olmadığı için, bundan sonrası biraz hayali ama;

M5 : Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy
M6 : Şişhane-Beşiktaş-Alibeyköy-Mahmutbey
M7 : İncirli-Avcılar-Beylikdüzü

T1 : Zeytinburnu - Kabataş
T2 : Zeytinburnu -Bağcılar
T3 : Kadıköy - Moda
T4 : Topkapı - Habibler

Bu hatlardan T1-T2 birleşmesine müteakip acaba T2'yi Taksim - Tünel hattına verirler mi diye düşünüyorum ama düşünüp düşünüp işin içinden çıkamıyorum. Sanki T2 öylece boş bekler fikri daha ağır basıyor kafamda.

F1 : Taksim - Kabataş

bildiğim kadarıyla başka numaralandırılmış hat yok zaten.

İBB'nin bu işe el atıp da ne banliyö hatlarımıza, bittiğinde marmaray'a. Taksim-Tünel'e, Karaköy-Tünel Finiküler'ine. Teleferik'lere numara verme çabasına gireceğini sanmıyorum. Açılıp da hizmete girdiğinde göreceksiniz marmaray numarasız şekilde yıllarca hizmet edecek. Karaköy-Tünel aynı şekilde önemsenmemeye devam edecek.

Ben olacaklar hakkındaki fikirlerimi söyledim, tabi Esat'ın benden fikrimi rica ettiği husus ise nasıl olması gerektiği. Benim temel yaklaşımım çok başlı ya da karışık değil mümkün olduğunca sade bir sistem olmasından yana. Öyle ki köyden dedem geldiği zaman, askerde gördüğü sosyal ortamın ona metro sisteminde kaybolmamayı öğretebilmiş olması kadar sade olmalı. Bunun temelinde de dedemin metro nedir? hafif metro nedir? tramvay, modern tramvay, çağdaş tramvay, cadde tramvayı, yan yattı tramvayı çamura battı tramvayı, finiküler, teleferik, bunların farklarını bilmek zorunda olmaması yatmalı. İşte bu sebeple ben numaralandırma sisteminde T, F, B TF, gibi kısaltmaların tümüne karşıyım. Geriye bir tek M kaldı, ona karşı olmama sebebim ise her ne kadar biz metro kelimesini kapasitesi saatte tek yönde 70.000 yolcu olan sistem için kullanıyorsak bile metro; metropolitan kelimesinden kısaltılmıştır ve tüm dünyada raylı sistem ağını temsilen kullanılır. Bir de subway var tabi :(

Daha müsait bir zamanda İstanbul'umuz için daha güzel bir kafa yorup, daha doğrusu kafamdakini buraya dökeceğim, en azından şimdilik fikir altyapmı öğrenmiş oldunuz...

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18070
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 05 Eyl Pzr, 2010 16:50

Eyvallah teşekkürler. Aslında vazife çıkartmadık, onu Başar' la Mehmet yapıyorlar :) biz ortaya adam akıllı bir SİSTEM çıkartsak dahi bunu İBB sunsak ne değişecek? Bana göre HİÇBİRŞEY, sadece birilerinin bir kaç yıl sonra çalması için fikirlerimizi sunmuş oluruz, ha kendi aramızda o zaman niye tartışıyoruz, benimkisi EGO TATMİNİ :) ayrıca insanların bu konuda düşündüğünü görmek hoşuma gidiyor.

Senden bir önceki mesajda ben aşağı yukarı bizim üzerinde ortak noktaya yaklaştığımız sistemi yayınlamıştım, bunu bir sistematiğe oturtma çabası ile birlikte, onunla ilgili görüşlerini de bir ara beklerim. İftarla teravi arası ;) gerçi o ara bende yamulma arası olur, kan şekeri birden yükselince genellikle yamuluyorum :P

Sonuç olarak gerçekten kuralları olan, sağlam bir temeli olan ve adına Sistematik diyebileceğimiz bir şeyi ortaya koyabilirsek vatandaşlık vazifesi olarak bunu bildirmekte bir sakınca olabilir mi? Yapılmalı mı, yoksa benim pesimist, şüpheci ve yediği kazıklardan akıllandığını sanan adam duruşum doğrumudur, bunu da tartışabiliriz konunun yanında.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18070
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 20 Oca Prş, 2011 22:08

Hakan tebrik ederim Kadıköy-Kaynarca M4 öngörün tutmuş görünüyor :) sanırım sen İBB de çalışıyorsunda bizi kandırıyorsun :D:D

Şaka bir yana aslında bende kendi sistemimde hala iddialıyım ama görünen o ki pratikte İBB ya da bu işler ile kim ilgilenmiyorsa onların yaptığı şey bizim ki ile uyuşmuyor, uymak zorunda da değil zaten, finalde bizde mecburen onların vereceği kodları kullanmak zorunda kalacağız, ben isterdim ki bir yerlerde yazılı olarak kalabilecek bir sistematik olsun, 50 yıl sonra biri gelipte yaaa kaç numarayı vericez diye düşünmesin sistemde her şey belli olsun, ya niye diye merak edenler açsın okusunlar, varmı öyle bir şey bilmiyorum ama öyle işte.

Şöyle düzeltmiştim;
M1 - (Yenikapı) Aksaray-Havalimanı
M2 - (İncirli) Şişhane-Atatürk Oto Sanayi (Çayırbaşı)
M3 - (Yenikapı) Otogar-Kirazlı (Halkalı)
M4 - Topkapı-Mescidi Selam (Habibler) T4
M5 - (Halkalı) Kazlıçeşme-Üsküdar (Gebze) Marmaray
M6 - Kadıköy-Kartal (Kaynarca)
M7 - (Bakırköy İDO) Kirazlı-Başakşehir
M8 - Üsküdar-Ümraniye (Taşdelen)
M9 - İncirli-Beylikdüzü TÜYAP
M10- (Şişhane) Kabataş-Beşiktaş-GOP-Tekstil Kent (Mahmutbey)
M11- Havalimanı-Bahçeşehir (Ispartakule)
M12- Bostancı-Dudullu
M13- Seyrantepe-Kazlıçeşme (Sanayiden çalışırsa M53 iptal olur)

M61- Karaköy-Beyoğlu (tarihi tünel)
M62- Taksim-Kabataş (yeni tünel)
M63- Sanayi Mah.-Seyrantepe (bir ihtimal kazlıçeşme olursa M13 olacak)
M64- Güney Sanayi-Olimpiyat Köy (bir ihtimal havalimanı olursa M11 olacak)

M71- Şişhane-Okmeydanı (monoray)
M72- Sefaköy-İSTOÇ (monoray)
Monorayları metro kapsamında değerler isek M14 ve M15 olarak devam edecekler, fakat hali hazırda 2 projede iptal.

B1 - Sirkeci-Halkalı (Marmaray ile birlikte M5 katılarak iptal olacak)
B2 - Haydarpaşa-Gebze (Marmaray ile birlikte M5 katılarak iptal olacak)

1 - Zeytinburnu-Kabataş
2 - Zeytinburnu-Bağcılar
3 - Kadıköy-Moda
4 - Topkapı-Mescidi Selam (Habibler) M4 olarak upgrade olabilir
5 - Taksim-İstiklal
6 - Eminönü-Alibeyköy (Haliç Çevresi)
7 - Tavukçuyolu Tramvayı
8 - Zeytinburnu-Üçyüzlü-Atışalanı

T1 - Maçka-Taşkışla (teleferik T bu hatlar için anlamlı olabilir)
T2 - Eyüp-Pier Loti

34 - Avcılar-Zincirlikuyu
34T - Avcılar-Topkapı
34A - Edirnekapı-Söğütlüçeşme
Ama hem Kadıköy' e verilen numara itibari ile hemde Marmaray ile ilgili metro değil banliyödür söyleminin yükselmesi üzerine (daha geçen gün yine okudum bir yerde metro diye) bende şu şekilde revize ettim

M1 - (Yenikapı) Aksaray-Havalimanı
M2 - (İncirli) Şişhane-Atatürk Oto Sanayi (Çayırbaşı)
M3 - (Yenikapı) Otogar-Kirazlı (Halkalı)
M4 - Kadıköy-Kaynarca
M5 - (Bakırköy İDO) Kirazlı-Başakşehir
M6 - Üsküdar-Ümraniye (Taşdelen)
M7 - (Şişhane) Kabataş-Beşiktaş-GOP-Tekstil Kent (Mahmutbey)
M8 - İncirli-Beylikdüzü TÜYAP
M9 - Havalimanı-Bahçeşehir (Ispartakule)
M10- Bostancı-Dudullu
M11- Seyrantepe-Kazlıçeşme (Sanayiden çalışırsa M63 iptal olur)

funiküler hatları ve şatıl hatlar 6X li numaralar verilecek, şatıl sisteminden çıkarak başka bir sistem dahil olan kesimlerin numaraları boşa çıkmış olacak.

M61- Karaköy-Beyoğlu (tarihi tünel)
M62- Taksim-Kabataş (yeni tünel)
M63- Sanayi Mah.-Seyrantepe (kazlıçeşme olursa M11 olacak)
M64- Güney Sanayi-Olimpiyat Köy (havalimanı olursa M11 olacak)

M71- ve devamı Monoray sistemleri

Monorayları metro kapsamında değerler isek sıradaki M lerden alarak devam edecekler.

B1 - Sirkeci-Halkalı (Marmaray ile birlikte iptal olacak)
B2 - Haydarpaşa-Gebze (Marmaray ile birlikte iptal olacak)
B1 - (Halkalı) Kazlıçeşme-Üsküdar (Gebze) Marmaray

1 - Bağcılar-Kabataş
2 - Zeytinburnu-Bağcılar - yedekte
3 - Kadıköy-Moda
4 - Topkapı-Mescidi Selam (Habibler)
5 - Taksim-İstiklal
6 - Eminönü-Alibeyköy (Haliç Çevresi)
7 - Tavukçuyolu Tramvayı

T1 - Maçka-Taşkışla (teleferik T bu hatlar için anlamlı olabilir)
T2 - Eyüp-Pier Loti

34 - Avcılar-Zincirlikuyu
34T - Avcılar-Topkapı
34A - Edirnekapı-Söğütlüçeşme

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 21 Oca Cum, 2011 02:25

M3 - (Yenikapı) Otogar-Kirazlı (Halkalı)
M4 - Kadıköy-Kaynarca
M5 - (Bakırköy İDO) Kirazlı-Başakşehir
otogar-kirazlı'ya m1-1 demeyeceklermiydi?

m3: başakşehir-bakırköy olur artık.

Cevapla

“Sitede Yürütülen Projeler” sayfasına dön