ist-M.46 » Metro Hatları Numaralandırma Sistemi

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 18 Eyl Pzr, 2011 00:10

Son resmi durum üzerinden küçük bir revizyon yaptım, bakalım sonunda ne olcek :) Bu düzeltme benim görüşüm değil, dediğim gibi İBB nin yaklaşımını yansıtan bir çalışma ortaya koymak istedim.

M1A - (Yenikapı) Aksaray - Havalimanı
M1B - (Yenikapı) Otogar - Kirazlı (Halkalı)
M2 - (İncirli) Taksim - Hacı Osman (Çayırbaşı)
M3 - (Bakırköy İDO) Kirazlı - Başakşehir
M4 - Kadıköy - Kartal (Kaynarca)
M5 - Üsküdar - Taşdelen
M6 - (Şişhane) Kabataş - Beşiktaş - GOP - Tekstil Kent (Mahmutbey)
M7 - İncirli - Beylikdüzü TÜYAP
M8 - Havalimanı - Olimpiyatköy - Bahçeşehir (Ispartakule)(M3A iptal olur)
M9 - Bostancı - Dudullu
M10 - Seyrantepe - Kazlıçeşme (Sanayiden çalışırsa M2B iptal olur)

funiküler hatları F numarası ile gösterilecek, şatıl hatlar ve ortak kullanım hatlar MXA, MXB şeklinde numaralanacak, şatıl sisteminden çıkarak başka bir sistem dahil olan kesimlerin numaraları boşa çıkmış olacak.

F1- Karaköy-Beyoğlu (tarihi tünel)
F2- Taksim-Kabataş (yeni tünel)
M2A - Şişhane - Taksim (Geçici Mekik İşletme)
M2B - Sanayi Mah - Seyrantepe (Mekik İşletme)
M3A - Güney Sanayii - Olimpiyat Stadı (Mekik İşletme)

M71- ve devamı Monoray sistemleri

Monorayları metro kapsamında değerler isek sıradaki M lerden alarak devam edecekler.

B1 - Sirkeci-Halkalı (Marmaray ile birlikte iptal olacak)
B2 - Haydarpaşa-Gebze (Marmaray ile birlikte iptal olacak)
B1 - (Halkalı) Kazlıçeşme-Üsküdar (Gebze) Marmaray

1 - Bağcılar-Kabataş
2 - Zeytinburnu-Bağcılar - yedekte
3 - Kadıköy-Moda
4 - Topkapı-Mescidi Selam (Habibler)
5 - Taksim-İstiklal
6 - Eminönü-Alibeyköy (Haliç Çevresi)
7 - Tavukçuyolu Tramvayı

T1 - Maçka-Taşkışla (teleferik T bu hatlar için anlamlı olabilir)
T2 - Eyüp-Pier Loti

34 - Avcılar - Zincirlikuyu
34A - Edirnekapı - Söğütlüçeşme
34T - Avcılar - Topkapı
34Z - Zincirlikuyu - Söğütlüçeşme

Bir ara kendi düşüncemi de tekrar toparlayıp yazmaya çalışırım.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 18 Eyl Pzr, 2011 00:32

Bu M1A, M1B çok yanlış bir yön, hepimiz de biliyoruz. Yani, ille de öyle olması gerektiyse bari M1 ve M1A yapabilirlerdi, ki o da işe yaramazdı. Fünikülerlere F ile niye ek bir harf sistemi daha getiriliyor? Kolaylaştırılacağına zorlaştırılıyor. Evet, tramvaylar otobüs gibi, 1, 2, 3 diye gitmeli, T'ye bile gerek yok aslında. Olursa, olsun. Ama aslında M harfi hem metro, hem banliyö, hem fünikülerlere, bir gün olursa, maglevlere bile ve bazı tramvaylara bile (tam tramvay değilse) konmali, metrosistem olsun diye. Metrobüs hariç, çünkü onu ben de – hızlı olsa da – otobüslerden sayıyorum. Bunu başka türlü görmek de mümkün elbet.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 18 Eyl Pzr, 2011 00:38

Bu hali ile ortada bir sistem yok Başar, oradaki mesela Olimpiyat ve Seyrantepe ye A lı B li ekleri ben verdim, çünkü şu an bu işte söz sahibi olanların düşüncesi bu, oradan ayrılıyorsa A sı B si olsun, o zaman M1 diye bir şey yok ki, o bir Stadtbahn, yani Şehir Treni yani HRS, 4 vagonluda olsa tramvay sayalım, nasıl ki T4 ü öyle sayıyoruz ama onu 3 vagonlu olduğu halde metro sayanlarda var :)

Yönetimin önce kendi kavram kargaşasını aşması lazım, teknikte neyin ne olduğu bizi zerre kadar ilgilendirmez, sunumda vatandaşa basit olacaksın o kadar. Bu anlamda her ne kadar karşı olsamda evet belki de Funiküler bile M ile gösterilmelidir, şimdi yarın bir gün havaray olunca ne olacak H mi? Olmamalı, numarası ayrı olabilir, ben o düşüncedeyim ama M kodunu takip etmelidir diyorum, zaten bir sonraki kendi düşüncemi içeren listeyi o şekilde yapacağım. Sonra, bu yayınladığım numaralarda mesela Kadıköy' den sonrası muamma zaten, Marmaray ne olacak, Üsküdar 5 mi 6 mı? Neye göre numara veriliyor, kimse bilmiyor.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 18 Eyl Pzr, 2011 12:19

füniküler için M90 ve devamı, havaray için M80 ve devamı olsa nasıl olur.

M90- Karaköy-Beyoğlu (tarihi tünel)
M91- Taksim-Kabataş (yeni tünel)

veya

M90-1 Karaköy-Beyoğlu (tarihi tünel)
M90-2 Taksim-Kabataş (yeni tünel)

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 03 Haz Pzr, 2012 02:13

Resmi durum ve yayınlardan yola çıkarak kendime göre bir revizyon yaptım.

M1A - (Yenikapı) Aksaray-Otogar - Atatürk Havalimanı
M1B - (Yenikapı) Aksaray-Otogar - Kirazlı (Halkalı)
M2 - (İncirli) Taksim-Hacı Osman (Çayırbaşı?)
M3 - (Bakırköy İDO) Kirazlı-Başakşehir
M4 - Kadıköy-Kartal (Kaynarca)
M5 - (Bahçeşehir - Ispartakule?) Olimpiyat Stadı-Güney Sanayii (Atatürk Havalimanı)
M6 - Üsküdar-Çekmeköy (Taşdelen - Sultanbeyli)
M7 - İncirli-Beylikdüzü TÜYAP
M8 - Kabataş-Beşiktaş-G.O.P.-Tekstil Kent (Mahmutbey)

Funiküler hatları F numarası ile gösterilecek, şatıl hatlar ve ortak kullanım hatlar MXA, MXB şeklinde numaralanacak, şatıl sisteminden çıkarak başka bir sisteme dahil olan kesimlerin numaraları boşa çıkmış olacak. Amaç zaten pekte sistematik olmayan numara sistemini karıştırmamak,

Funiküler sistemi için bir diğer önerim alfabedeki yeri olan 7. sıra üzerinden numaralamak yani 70, 71, 72, 73, 74 şeklinde, sonuçta 10 taneden daha fazla funiküler olmaz herhalde? :) Mevcut sistemde Taksim - Kabataş F1 dir ama sistematik anlamda bu yanlış.

F1 (F70) - Karaköy-Beyoğlu (tarihi tünel)
F2 (F71) - Taksim-Kabataş (yeni tünel)

Bu sistemi çıkartan işletmecinin kendisi olduğu için aynı mantıktan ilerledim, sonuçta hat içinde farklı bir parkur yapan bir işletme varsa numarası bence farklı olmalıdır, ama oradaki bakış açısı içerisinde sadece bir istasyon farklı giden bir hatta başka bir numara verilmez düşüncesi sabit. (Nerden biliyorsun demeyin, biliyorum)

M2A - Şişhane-Taksim (Geçici Mekik İşletme)
M2B - Sanayi Mah.-Seyrantepe (Mekik İşletme)

Olimpiyat Stadı - Güney Sanayii kolunun mekik işletilmek istendiğini kaynaklarımdan biliyorum ve bunun sürekli böyle olması gibi bir yaklaşım var. Bu nedenle geçisi süre ile de olsa bir mekik hattı numarası vermek gerekirse böyle olmalı diye düşündüm, yoksa bana göre bu hat M5 tir.

M3A - Güney Sanayii-Olimpiyat Stadı (Mekik İşletme)

M80 - ve devamı Monoray sistemleri olarak düşündüm, kapasite itibari ile metro kıvamında olmadıkları için ve bir kaç istasyonluk cücük şeylerin metro sistemi içerisinde yer alması benim mantığımda yer bulamadığı için funiküler hatları gibi M kodu ile ama ayrı bir seriden gitmesi gerektiğine inanıyorum.

B1 - Sirkeci-Halkalı (Marmaray ile birlikte iptal olacak)
B2 - Haydarpaşa-Gebze (Marmaray ile birlikte iptal olacak)

Marmaray sonrasında ne olacak? Şu anda ortada bir senaryo yok gibi, bazılarının hayal gücü ile ortaya çıkan senaryolar var ama resmiyete dayanan bir şey yok. Bazı raporlarda dile getirilmiş olan Ayrılıkçeşme-Kazlıçeşme arası 2 dk. diğer yerlerde daha açık frekanslar nedeni ile farklı parkur işletmeleri olacağını düşünebiliriz. Bu bağlamda bir ana istasyondan yola çıkarak numara verme yöntemi seçilebilir belki, bilmiyorum Başar belki daha iyi yorumlayabilirsin. Fakat zaten kurt gibi uzayıp giden bir hat içinde numara farklılaştırmak doğru olurmu emin değilim. Aşağıdaki sistem "olurmu" gibisinden :)

B1 - Halkalı-Gebze
B11 - Halkalı-Yenikapı
B12 - Gebze-Söğütlüçeşme
B13 - Gebze-Pendik
B2 - (Söğütlüçeşme) Ayrılıkçeşme-Kazlıçeşme
B3 - Atatürk Havalimanı-Sabiha Gökçen Havalimanı
B31 - Atatürk Havalimanı-Yenikapı
B32 - Sabiha Gökçen Havalimanı-Söğütlüçeşme
B4 - Sirkeci-Halkalı
B5 - Haydarpaşa-Gebze

Tramvaylar için T harfi olmadan numara vermeye devam ediyorum

1 - Bağcılar-Kabataş
2 - Zeytinburnu-Bağcılar - yedekte
3 - Kadıköy-Moda
4 - Topkapı-Mescidi Selam (Habibler)
5 - Taksim-İstiklal
6 - Eminönü-Alibeyköy (Haliç Çevresi)
7 - Tophane-Sultanahmet (Turist tramvayı)

T1 - Maçka-Taşkışla (teleferik T bu hatlar için anlamlı olabilir)
T2 - Eyüp-Pier Loti
T3 - Boğaz Teleferiği

Bu sefer metrobüse girmiyorum, bana göre zıvanadan çıkmış numaraları var. :)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 03 Haz Pzr, 2012 10:35

Bakalım sonucu ne olacak.
Şu ek parkurla ilgili Nürnberg metrosu ilginç. Aslında 3 anahattı var, U1, U2 ve U3. Buna ek bir de U11 ve U21 diye ilk iki hattın takviye parkur hatları var.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... rnberg.png

Bence en mantıklı kol numaralandırmasına sahip olan Berlin banliyösu. Bilhassa sanal S4 hattında, S4 yok çünkü, S41, S42, S43 diye gidiyor. Bunlar hem istikameti (!) hem kolu belirtiyor (kent ringi).

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... Berlin.png

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 11 Eyl Sal, 2012 15:45

Başar şimdi sen yazınca tekrar düşündüm bazı şeyleri ama gerçekten çıkar yolu olmuyor, İstanbul daki planlayamayışa baktığımız zaman, bizim öneriler biraz fazla havada kalıyor çünkü bir hattın birden fazla mekik işletmesi olabiliyor, misal M2. Senin hat numarası + 1 ve takip eden numara sistemin İstanbul'da 10 un üzerinde metro hattı planlaması nedeni ile zorda. Sen bunun olacağına inanmıyorsun belki ama olacak, çünkü hali hazırda projesi bitmiş iki hat ve devam eden bir inşaat ile birlikte M8 i buluyoruz, kaldı ki Otogar-Kirazlı da A B olayına girmeselerdi, aynı mantık ile Olimpiyat a da kendi numarasını verselerdi bu rakam 10 buluyor, yani kaba bir hesap ile eğer UBAK önümüzdeki sene 2 yeni hatta başlar ise 2023 te İstanbul'un 10 adet metrosu olacak demektir, bunun dışında Anadolu yakasında görünen en az 2 hat daha var, Avrupa yakasında ise işler biraz karıştı, yani her halukarda numaralama SİSTEMİ diyorsak bu çalışmanın adına, o zaman uzun soluklu olmak zorunda. Yine eğer havaray projeleri hayata geçer ve bunlarada M kodu verilir ise İstanbul'da bu rakamlar 20 yi de görür. Dolayısı ile orada bir açmazdayız.

Yani ister senin dediğin gibi hattın sonuna 1 den başlayarak numara verelim, ister benim dediğim gibi. Yani mesela mekik hatlara 90 lı numaraları versek, bu da sürekli değişiklik gerektirecek, bugün mekik ve M91 dedik, yarın tam hat oldu mesela atıyorum M8 dedik, M91 boşa çıktı, ama elimizde M92-M99 mekik hatlar ile dolu? Yeni bir mekik açtık, ona M91 i vermek zorundayız, bu yolcu için son derece karışık ve gereksiz bir sistem, kimse buna kafa yormaz istesede yoramaz zaten. Bu durumda senin bir önceki mesajlarda dediğin gibi, yani işletmenin mevcut A B sistemi üzerine yazmışsın "bari mekik hatta M1A" denilseydi gibi, görünen o ki aslında en mantıklısı bu, böylece bir hattın birden fazla mekik işletmesi olsada ya da istediğin kadar mekik hat yapsanda elinde bir sürü opsiyon var, bence görünen tek mantıklı yol bu.

Ama bu şu demek değil, koca bir Yenikapı-Kirazlı işletmesine M1B demek değil, şu an için Aksaray-Havalimanı M1 Otogar-Esenler M1A olmalı idi, Otogar-Kirazlı yani ilerideki hali ile Aksaray-Kirazlı da M3 olmalıydı, tabii ki o zaman M1A işletmesi ortadan kalkmış olacaktı. Yarın bir gün başka bir yerden başka bir kol çıkarıldı diyelim M1 üzerinde, misal İncirli - Bakırköy İDO, atıyorum, ona da M1B denilirdi, istediğin kadar aç Z ye kadar yolu var yav. :)

Tabi biz yine buna kafa yoruyoruz da, neye yarayacak, hiç!!!

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 11 Eyl Sal, 2012 16:29

Evet, tamamen haklısın. A, B, C diye gidecekse, asıl hat hanesiz kalmalı. Sonraki eklere A, B, C denmeli.

Söylediklerin doğru. Ama hat numarası kronolojik olmak zorunda değil, yani mekik hat numaraları (ve ötekileri de) zart zurt gelir, gider, o problem değil. Zaten ona bakarsan, şu bizim Marmaray bir gün metro diye eklenirse, zaten banliyö sistemi olmazsa (ki olmaz), o zaman onun M1 olması gerekirdi. Ama boşver.

Aslinda hepsi ve tümü şayze be! :( Madem böyle bir salata düşünülmüş, tüm metro hatlarına harf vermeliydi, M öneki olmadan. A hattı, B hattı, C hattı. Sonra A1, A2 diye kollar olurdu. Haha, eski Berlin metro sistemi, ne komik, ona benzerdi, GIII, AII falan diye gidiyordu. Ama şu M önekiyle sırf isim fazla uzuyor. M1B, cisme bak yahu. Hiç düşünen yok, bunlar haritalarda yazacak, mektuplarda gerekecek, dille anlatacaksın, vs.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 21 Ağu Çrş, 2013 11:02

Evvveeet, gelelim yine bizim beyin fırtına köşesine :-)

Şu anki (Ağustos 2013) durum galiba şöyle:

Metro:

M1A [Yenikapı]–Aksaray–Atatürk Havalimanı
M1B [Yenikapı]–Aksaray–Kirazlı
M2 [Yenikapı]–Şişhane–Hacıosman
M2 (Taksim)–Sanayi Mahallesi–Seyrantepe
M3 Kirazlı–Metrokent
M3 (Kirazlı)–İkitelli Sanayi–Ziya Gökalp Mahallesi–(Olimpiyat Parkı)
M4 Kadıköy–Kartal–[Kaynarca]
M5 [Levent–Rumelihisarüstü]
M6 [Üsküdar–Çekmeköy-Sancaktepe]
M7 [Kabataş–Mahmutbey]

[inşaat/plân], (belirli)

Banliyö:

B [Halkalı-Gebze]

Tramvay:

T1 Kabataş–Bağcılar
T3 Kadıköy–Moda–Kadıköy
T4 Topkapı–Mescidi Selam–[Habipler]

Funikülerler:

ø Karaköy–Beyoğlu
F1 Kabataş–Taksim

Teleferikler:

Piyer Loti–Eyüp
Maçka–Taşkışla
[Rumelihisarüstü–Aşiyan]

Bence görünüyor ki, salata. En ayıbı da, İstanbul’un kart çizer bir Alman’ın (galiba bir Alman idi) haritalarını, sırf CC lisansı var diye, beleşten kullanması. İşin matrak tarafı, o kişi bizim gibilerinden dolayı (benim şahsen onunla irtibatım vardı), burada yumurtladığımız bazı fikirlerin »hakikate yansıması«. Yani, Beyoğlu/Tünel–Taksim noztalco hattı T5, haha. Ne komik. İlk T5 diyen kimdi? Galiba Esat ağamız! Dinleyen? Yoktu. Maksi gardaş, zorladım, haritaya geçti, birden, T5 oldu. Ne alâkasız bir şey.

Bizde acaip CİDDÎ bir sistemsizlik problemi var. Bunu bu ortamda da, başka ortamlarda da eleştirdik, eleştirmekle kalmadık, düzeltimler ve teklifler sunduk, olmadı. Biz derken, hem biz buradakiler, hem sevmesek bile, bir zamanlar beraber çalıştığımız, işten anlayan, başka ortamlarda gezinenler. Kimse dinlenmedi. Garip bir durum. Bu noktadan yola çıkarsak (uzun, ince, gece, gündüz), otobüs sistemine değeriz, ki o büsbütün bozar. Aslında girmemeli. Ama … tramvay şebekesi de aslında otobüsle daha yakın olduğundan, problem buradan başlıyor. T harfini kullanmadan, tramvaylara ilk 10 veya 20 veya bütün iki rakamlı numaraları serbest tutsak, ya 1, 2, 3 diye numaralanabilirdi, ya da, semtine göre, 10, 11, 20, 21 falan diye gidebilirdi. Olmadı. T oldu. T sallıyoruz, ne güzel.

O zaman, T1, T3 ve T4 sağlam. Şimdi şu küçük Taksim tramvayı ne? T5 mi? Resmî? Tophane–Sultanahmet hattı ne oldu? Yapcaz, etçezdik? T2 olurdu. Yenikapı ne olacak? Oraya tramvay yapmamak büyük hata olur, hem de EN böyyüğü. Tophane hattını Sultanahmet’ten oraya işletsek? Oradan da bir Aksaray, oldu da bitti maşaallah.

Gelelim metrolarımıza. Sallataaa … biri M1A, M1B. Ötekisi? Öyle kol basıyor değil de, kol çıkıyor. Lambaya püf deee … perdeyi ört gız, çekme de ört, gııız.

TEK bir sistem getirilmeli. Ya türevli, ya rakamlı. Ya başka bir şey.

Üç ihtimal var:

1.) Olduğu gibi, M1A, M1B … o zaman Seyrantepe hattı M2B ve Stadyum kolu da M3B. Ki ben bunu da doğru bulmuyorum. Bence (!) A dediğimiz anahat türevsiz olmalı. Farklı hat türevli olsun. Yani, M1 ve M1A. M2 ve M2A, M3 ve M3A. Ama bu da benim (!) hoşuma gitmiyor. Çünkü hat isimleri zorlaşıyor ve garipleşiyor: emüçağ, embirbeğ.

2.) Öyle görünüyor ki, büyük hatların şu an tek çıkan kolları var. Raftaki masterplâna bir bakarız, 50 sene için hemen biliriz, hiç problem değil. Di mi? Madem tek kol çıkıyor, şunu da tetkik edelim: Dokuz hattan fazlası olacak mı kısa sürede, olmayacak mı? Bence olmayacak, pek gerek de yok belki. Neden soruyorum? Çünkü bence en güzel sistem şu: M1, M2, M3, M4 … M9 hattına kadar dokuz ana hat olursa, her hatta alternatif güzergâhlar rakamın tekrarlanmasıyla belirtilebilir. Tek alternatiften fazla olmayacaksa: M11, M22, M33, M44 … M99. Yok, daha fazla alternatif olacaksa, başka türlü, 1, 2, 3 diye ekleyerek. Yani M1 hattında ilk kol M11, ikincisi M12, üçüncüsü M13. M6 hattında ilk kol M61, ikincisi M62.

3.) Metrolara Mx şeklinde isim vereceğimize, tamamen farklı şekilde hatlara harf vermek de mümkün. M1 olur A hattı, M’siz. M2 hattı olur B hattı. A, B, C, D, E, F, G, H, I, K, L, M, N, O, P, R, S, T, U, Z. Hatasız sistem için Ç, Ğ, İ, Ö, Ü ve V harfleri kullanılmaz. Demek ki, 20 hat için isim olur. Gerekirse, türevlere numara verilir. Veya yine harf çifti, A, AA, B, BB. Bu sisteme banliyöyü da katmak mümkün. Bu sistemi metro/banliyö için değil de, tramvay için de kullanabilirdik. Böyle kalsın, beyin fırtınası olsun.

Ben hep derdim, Funiküler hatlarını da metrolara katmalı. Aslında hâlâ o fikirdeyim. Ne için ötekileştirelim ki? Neden daha fazla harf ve sistem salatası olsun? Tamamen gereksiz. Ama ille de F sistemi isteniyorsa, Karaköy–Tünel/Beyoğlu hattına da bir isim gerek. Şu an ulu Maks buna T demiş. Biz de möö der gibi, peşinden gidiyoruz. Olur mu öyle şey yahu? Madem ona F1 ve Kabataş–Taksim hattına F2 demeyi becerememişiz, bari ilk Tünel dediğimiz hatta artık adamakıllı F2 diyelim, iş bitsin. Bir daha yazıyorum, bence metro sistemiyle aynı olmalı. Olmalı ama, o zaman numara sıkışıklığımız olabilir.

Gelelim teleferiklere … öyle ki, artık bir kaç tane oluyor ve toplu taşımda rolleri önemlileşiyor. Ben hâlâ Halkalı–Boğazgeç–Çamlıca–Gebze EN böyyüğ teleferiği abes buluyorum, ama boşverelim şimdi onu. Yine de şu an iki tane işleyen ve Aşiyan’a gerekebilecek üçüncü bir hat söz konusu. Tramvaylara T harfini sarf etmeseydik, şimdi T harfimiz olurdu. Funilerin F’si de gitmiş. Ne kalıyor? Hava için H. Büyük (en!) bir masterplân olsaydı ve tüm hatların bir numaralandırma sistemi olsaydı, meselâ üç rakamlı bir hatlandırma teleferikler 900’lü numara koridoruna sokulabilirdi, ama o Alman/İsviçre/Batı kafa. Ne yazık ki otomatik sorgulama da Alman kafa, ve işin içine bir veritabanı girdi mi, olmuyor işte öyle sallamak. Problem en, en, en geç burada doğdu, doğuyor ve doğacak.

İstanbul toplu taşımı için en iyi sistem temennilerim ile.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 21 Ağu Çrş, 2013 17:08

Başar uzun ve güzel yazmışsın, tek tek alıntılamayacağım bu yüzden. Katıldığım katılmadığım yerleri iyi kötü biliyorsun ama tekrar dile getireyim.

İLK OLARAK, bana göre numara sistemi yeniden ele alınmalı. Yolcu bir takım hat numaralarına alışmış olsa dahi, ki ben alışıldığını düşünmüyorum. Bizim gibi sitelerde yazan insanları bir kenara bırakın kentte yaşayanların genel profili açısından numara sistemi ezbere yerleşmiş değil, demek ki YOL YAKIN. Numara sistemi baştan ele alınmalı ve bir kural/kaide/sistematik/standart silsilesi ile sabitleştirilmeli, Ahmet, Mehmet, Esat kovulduğu, çekip gittiği ya da öldüğü zaman sistem değişmemeli, yerine gelen adam KİTABI eline alıp uygulamaları devam ettirebilmeli.

Bu bağlamda ben tramvay numara sisteminde T ye karşı değilim, aksine olmalı taraftarıyım. Gerekçem çünkü sistemi otobüsler ile birlikte ele almak ve değiştirmek sıkıntılı, otobüs numaralarında böyle köklü bir değişiklik sorun çıkartabilir, çıkartmayabilir de :) agnostik oldum bak :P

Metrolarda ise mevcut numaralama sisteminin hatalı olduğunu düşünüyorum, geçen sorduğun soru Topkapı-Habibler nedir? T4, iyi de buna M diyen ya da M olmasını isteyen var, şimdi diyelim ki sinyalizasyonu hayata geçti ve tamamen yaya/karayolundan izole edildi ve M oldu, numarası? Bence M4!! eğer gerçekten böyle bir plan ve proje var ise M4 boş bırakılmalı idi. M5, M6 olayına şimdilik değinmiyorum çünkü o küçük minimetro pırt diye aradan çıkan ve numara sistemine haşırt diye giren bir şey, olabilir, o zaman zor değil, girdiği numaradan ileride kalanları kaydırırsın olur biter, çünkü hepsi ya inşa ya proje aşamasında.

Gelelim kol çıktı mevzusuna, o metroya kol çıkaralım bu metroya bacak takalım fikriyatına hep karşı çıktım bilirsiniz. Numara sisteminde de bundan dolayı türev işine karşıyım yani M+Numara+Harf kombinasyonuna, otobüste bile abes yav. Hadi diyelim ki eyvallah, olsun. O zaman da Başar' ın dediği tarzda bir sistem olmalı ya da hiç olmadı benim daha önce önerdiğim 50 ya da 60 lı serilerin verilmesi gibi bir fikir vardı, bunun için gerekçemde sistematik/standartın çok ciddi gerekler olmadıkça 50-100 yıl arasında değişmemesi için. Dediğin gibi 2023 ten önce M10 ve ötesine geçemeyeceğiz, sonrasında bile ne zaman bilemem ama yine de 10 lu serileri zora sokmamak adına kollara hat numarasına ek e karşıyım yani M1 den kol çıktı M11-M12 olsun biraz garip. Bu M2 ve M3 teki 1/2 istasyonluk mekik işletmeler için mümkün olabilir ama o zaman işin mantığına göre Şişhane' ye bile M2x li bir numara vermeniz gerekir. Gerekçem: sefer tarifesi farklı bir işletme yapıyorsan numarasını farklı vermek daha doğru. Toparlayayım bunu, bence mekik işletmeler türev numaralı olmalı, bu istenirse mevcuttaki MxA/B sistemi ile yürüsün, istenirse hat numarasına ilave olsun MXX gibi ama bir sistemi olsun ve hepsine uygulansın. Fakat, ayrıştığım yer şurası; Aksaray-Havalimanı ve Aksaray-Kirazlı şeklinde kısmen bağımlı olsa da kendine has tarifesi olan ve uzunca birer de güzergahı olan iki ayrı işletmenin iki ayrı numarası olmalıdır, bu yüzden ben bu sitede hep biri M1 iken diğerine hep M3 dedim, bence böyle gitmeli idi burada sadece Başar'ın geçenlerde dile getirdiği gibi göz söz yanılmalarına sebep olacak bir takım eşleşmelere dikkat edilebilir, şimdi örneği tam aklıma gelmedi bak :)

Misal Banliyö işletmesi ne olacak numara? B. Peki yarın AHL-Yenikapı ya da SGH-Yenikapı hat çalıştırınca?? Çözüm ne? Çözüm ne baştan başlayarak işletme planındaki varyasyonlara B1-B2-B3.... no larını vermek, yarın biri işletmeden kalktığında onu kenara rezerv bırakacaksın, çünkü bugün kaldırırsan 3 sene sonra ihtiyaç olur yine açarsın ne olacak? Kentlinin zihninde B3 SGH-Yenikapı hattı yerleşmişken, kapadın açtın son numara B6 ise B7 mi diyeceksin? Tramvay hatları içinde aynısı yürümeli, T2 kapatıldı, iyi de yarın bir gün kapasite, mantalite değişti ve Z.burnu-Bağcılar seferleri yine başladı ne olacak? T2 yi başka yere verdik diye T6 mı diyeceğiz? T2 rezerv kalmalı.

Başar Max konusuna gelince, geçen özelden kıskanıyormusun demiştin, buna açıktan yazayım cevabı, HAYIR. Sadece ZORUMA gidiyor. Neden dersen, adamın tasarımcılığına şapka çıkartırım, hiç sözüm olamaz elini de öperim buraya kadar okey.
Sorun içerikte, içeriği nereden alıyor? Ben çoğunluk ile bizden aldığını düşünmüyorum, biraz menşur bazı siteden biraz da ya kendi mantığı ya da birilerinden duyduklarından esinleniyor, çünkü haritasında sistem kodu hataları cartlar curtlar, var da var. İkinci olarak, tamam arkadaş gel içeriği bu siteden al sorun yok, sonuçta halka açık bilgi. Bak ben onun haritasında bir detaydan geçmişte esinlendim ve bunu hiç saklamadım, şu doğu ve batı istikametli hatları tasarım nedeni ile kıvırıp yukarı göstermek, çok iyi fikir ve aldım bu fikri kullandım, bana da hırsız diyebilirsiniz ama ben bunu inkar etmedim ki. Peki ben haritaya metrobüs koyuyorum, cart metrobüs koyuyor, metrobüs için özel hat tablosu yapıyorum yayınlıyorum, haşırt aynı mantık ile üretip yayınlıyor wiki de, tamam senin tasarımın benim tasarımımı döver arkadaş, bir şey demedik :) iyi de ben haritamın altına kalktım copyright yazdım aklımca, :) ne oldu, gitti CC ye kaydetti haritasını, önceden kayıtlıysa bile koymuyordu hemen gitti kayıt edip logoyu koydu, eh işte buna kızıyorum ulan şeyhi uçuran mürittir, sen benden araklıyorsun millet seni şeyh sanıyor nasıl olacak bu iş? İşte buna bozuluyorum, derdimi anlayabiliyormusun?
Sonra bir bakıyorum, bir resmi kurum nasılsa CC lisanlı diye almış adamın haritasını kullanıyor, güzel, bir diğer kurumda bu işe bakan birileri kimse alınmasın, kusura bakmasın da adamın Londra anısına yaptığı dairesel haritalardan bir tanede İstanbul için yaptığı tasarımı aparıp sunuyor :) bunlara kimse gık demiyor, kabulleniyor, bende çok afedersiniz öyle kendi kendime çizip duruyorum. Benimkisi kişisel tatmin ve ben mutluyum evet, tek beklediğimiz bir kuru teşekkür, biri de desin ki "sen sektörün içinde değilsin ama evet halka bu işi anlatan bir şeyler yapmaya da çalışıyorsun, sağol" ne kadar büyük beklentilerim var dimi.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 21 Ağu Çrş, 2013 18:34

Evet, güzel yazmışın. Görüyoruz ki, her konuda silletokadız, ama bu konuda hemfikiriz. Max konusuna fazla girmeyeceğim, çünkü onun icat ettiği birşey yok. Onu küçümsemek istemiyorum, ama kıvırmak da meselâ çoktan varolan bir şey. Ve belki de hakikaten görevidir bunlar, bilmiyorum şimdi. Almanya’da çoğu harita harika ötesi. Bazi küçük kasaba haritaları biraz külüstür, ama genelde haritacılık burada top gibi. Asıl acaip bulduğum, bizim kurumların CC’ye aç köpek gibi atlamaları. Bunu ÇOK utanç verici buluyorum! Çok. Verirsin parasını, yapar. Yabancı olsun, yerlisi olsun. He, zevk için yapar, hediye eder, o da iyi. O da olur. İşin EN (böyyüg!) acıklı tarafı, aramızda bu kadar kafa var, bunu yapabilen var, meraklısı var. Bu kadar derken, üç tane olsun, yeter. Kaaaç kez burada sistemleri geveledik, bak, Berlinli veya Köllünlü Fritz veya Alex’e sorarlarsa, şaşmam. Hem de diyorum, olmayacaksa, GİT SOR, resmen devret, şunu Berlin BVG’si yapsın. Belâlı DB yapsın, Malta gibi alt üst etsin.

Neyse, kalbim attı şimdi sinirden. Hatlandırmaya gelince (kaççıncı kez hem de …), söylediklerin doğru. Hele hele o Aksaray–Kirazlı M3 olayı çok, çøk doğru! Ben de türev taraftarı değilim. Sunduğum Mxx, Myy tarzı da bir yama. Ona bakarsan, aslında hakikaten külüstür bir hatçığa bile bir isim koyarsın, 50, 100 sene öyle kalır. Yine: Funikülerler boşa. Aslında Banliyö bile katılabilir, ama Funküler % 100 katılmalı, çünkü metro sistemine ait. Artık M1, M2, M3 ille de tarihine göre bile sıralanmazlarsa, boşver. Önemli olan, oturması, oturtulması. Paralel işlememsi gereken numaralar misalen şöyle: M1 ve M7. M8 ve M9, belki ek de M3. Karıştırma açısından. En önemlisi 1 ve 7, rakam olarak. Şu an oturmuş sayılabilecek M1, M2 ve M4 hatlarımız var. Bence. Gerisi salata. Dediğin gibi tek tek olmaları en kolayı olur. Yani kol bacak da irtibatsız. M2’nin kolu tesadüfen M5 olabilir, M9 da olabilir, M13 de olabilir. Ama M7 olmamalı işte.

Tramvayların T’sini ben, açıkçası, kaldırırdım, ama kolırsa, problem değil. Vapurlara da V getirirdim. Şu an veritabanında İDO verilmiş (!). Tramvay T’si Teleferik için kullanılabilirdi. Onlar ne olacak? K? TeleferiK?

İşte bütün bu harf ve rakam salatalarına karşı iyi, üç rakamlı bir genel sistem kurmak da elverişli olurdu. İlk rakamın meselâ raç tipini gösteren bir sistem. 100: Metro ve Banliyö. 200: Denizle ilgili. 300: Tramvaylar. 400: Teleferikler. 500–900: Otobüs. Öyle attım şimdi. 100–800 otobüs, 900 de geri kalanlar da olur … Hadi, o da olmadı, 100–900 otobüsler ve tramvaylar, A–Z trenler, V1, V2 … vapurlar. Öyle bir takım fikirler atabiliriz. Önemli olan, kolay ve akılda kalması. Yani? Bir irtibatı olan sistem varsa, o zaman kolay. Berlin otobüs ve banliyö şebekesini insan bir günde çakar, iyice tetkik ederse. Metrosu zaten basit, 1–9. Ötekileri biraz daha derin sistemli. Öyle rengarenk otobüsler, çıngıraklı 1453 numaralı hatlar veya neydi şu otobüs yanındaki eski taksi işaretleri? İşte bütün bunlar boş şovvv.

Bugün yine İETT hat listesini taradım, harita işlemiyor, saat diyorsun, ilk ve son saat geliyor, detay diyorsun, tek yönde duraklara göre dakika vereceklerine, tur veriyorlar, tramvay ve metro yok sistemde, vapur var sistemde, deniz otobüsü ama yok sistemde, teleferik dahil değil, e tabi, numarası da yok … aah, ah. Afrika! Antarktika …

kenanmar
Serbest Geçiş
Mesajlar: 741
Kayıt: 28 Eyl Çrş, 2011 15:47

Mesaj gönderen kenanmar » 22 Ağu Prş, 2013 14:22

alabay yazmış:
sistem. 100: Metro ve Banliyö. 200: Denizle ilgili. 300: Tramvaylar. 400: Teleferikler. 500–900: Otobüs. Öyle attım şimdi. 100–800 otobüs, 900 de geri kalanlar da olur …
Muhasebe kayıt kodları gibi :)

Esat yazmış:
ben haritaya metrobüs koyuyorum, cart metrobüs koyuyor, metrobüs için özel hat tablosu yapıyorum yayınlıyorum, haşırt aynı mantık ile üretip yayınlıyor wiki de, tamam senin tasarımın benim tasarımımı döver arkadaş, bir şey demedik Smile iyi de ben haritamın altına kalktım copyright yazdım aklımca, Smile ne oldu, gitti CC ye kaydetti haritasını, önceden kayıtlıysa bile koymuyordu hemen gitti kayıt edip logoyu koydu, eh işte buna kızıyorum ulan şeyhi uçuran mürittir, sen benden araklıyorsun millet seni şeyh sanıyor nasıl olacak bu iş? İşte buna bozuluyorum, derdimi anlayabiliyormusun?
Esat sen de bir gün küçük küçük hatalar icat et hatta olmayan hattı keşfet hatta yalan haber üret ve yay, misal Bahçeşehir-Kozyatağı metrobüsü yapılacak diye, haritana da yansıt, bakalım üzerine Max dondurması atlayıp eriyor mu? :D

Cevapla

“Sitede Yürütülen Projeler” sayfasına dön