ist-M.46 » Metro Hatları Numaralandırma Sistemi
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18145
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Evet o dökümanı çözdük, gerçi aynı konuda ben ombudsman a bir mail atmayı düşünüyordum sen hızlı davranıp netten bir döküman gönderdin iyi oldu.
Ben anladığım kadarı ile şeetireyim sen bir göz atarsın sonra, Viyana' da tramvay hatlarının gelişimi esnasında her ülkede olduğu gibi yolcuların araçların güzergahlarını kolayca bilebilmesi için numaralandırma sistemi kullanılmış ve bu numaralandırma için 1907 yılında bir sistematik oluşturulmuş. Bu sistematiğe göre;
* 1. Viyana dediğimiz İç Şehir - İnnerestadt çevresinde tur atan ring hatları için 1 den 20 ye kadar olan sayılar ayrılmış
** İç Şehir den yani 1. Viyana' dan diğer ilçelere doğru çıkan hatlarda saat yönünün tersinde bir yöntem ile 21-82 arasında numaralandırılmış
*** A-Z arasında harfler ile de birinci ve ikinci sistematikte yer alan en az iki istasyona bağlantı sağlayan ve hatlar yine saat yönünün tersinde bu şekilde numaralandırılmış
Fakat yazının bir sonraki aşamasında zamanla bu sistematiğin biraz deforme olduğu anlamını çıkarttım çünkü bir süre Ring hatları ve en önemli iki ring hattının döndüğü Kai için AR ve AK gibi bir takım harf kombinasyonları denenmiş, daha sonra 1938 de 24R ve 24K gibi rakam harf kombinasyonları da yapılmış tabii bunların o zaman için sebepleri var kimse donundan çıkartmamış ama günümüzde kombinasyon ve ikili harf sistemi yok. 1928 de bazı hatlar 8/15 gibi çift numarada kullanılmış. Sonuçta bugün geriye şu hatlar kalmış :
1 2 5 6 9 10 18 - Bu hatlardan sadece 1 ve 2 ring, yani Başar ne demek oluyor bu mükemmel sistem bile kendi sistematiğine uymuyor, neden çünkü zaman her şeyi değiştirir geriye kalan 2 ring hattınında akibetini ilgili sayfada vermiştim
26 30 31 33 37 38 40 41 42 43 44 46 49 52 58 60 62 65 67 71 - bu hatlarda da 67 ki bildiğim kadarı ile o da sonrada değiştirilmiş tamamı sistematiğe uygun 1. Viyana nın kenarından başlıyor ve saat yönünün tersinde şehrin diğer semtlerine uzayarak gidiyorlar
D J N O - bu hatlarda henüz sistematikte belirtildiği gibi en az bir ring ve bir radial hat ile temas ederek saat yönünün tersinde yerleşmişler
şimdi sayılardaki ya da numaralardaki eksikleri soranlar olursa sayılardaki eksikler iptal edilen tramvay hatlarından kaynaklanıyor, tabii ki zaman içerisinde metro sisteminin yaygınlaşması ile birlikte bazı tramvay güzergahları kapatılmış (ray sökmeden) harf silsilesinde ise M hattı olduğunu biliyorum ama orada da acaba tüm harfler varmıydı bu konuda bir bilgi edinemedim.
http://www.wienplan.com/select/plaene_hs.html bu linkten hatlara göz atabilirsiniz sistematiği kavrayabilmek için faydalı olabilir.
Ben anladığım kadarı ile şeetireyim sen bir göz atarsın sonra, Viyana' da tramvay hatlarının gelişimi esnasında her ülkede olduğu gibi yolcuların araçların güzergahlarını kolayca bilebilmesi için numaralandırma sistemi kullanılmış ve bu numaralandırma için 1907 yılında bir sistematik oluşturulmuş. Bu sistematiğe göre;
* 1. Viyana dediğimiz İç Şehir - İnnerestadt çevresinde tur atan ring hatları için 1 den 20 ye kadar olan sayılar ayrılmış
** İç Şehir den yani 1. Viyana' dan diğer ilçelere doğru çıkan hatlarda saat yönünün tersinde bir yöntem ile 21-82 arasında numaralandırılmış
*** A-Z arasında harfler ile de birinci ve ikinci sistematikte yer alan en az iki istasyona bağlantı sağlayan ve hatlar yine saat yönünün tersinde bu şekilde numaralandırılmış
Fakat yazının bir sonraki aşamasında zamanla bu sistematiğin biraz deforme olduğu anlamını çıkarttım çünkü bir süre Ring hatları ve en önemli iki ring hattının döndüğü Kai için AR ve AK gibi bir takım harf kombinasyonları denenmiş, daha sonra 1938 de 24R ve 24K gibi rakam harf kombinasyonları da yapılmış tabii bunların o zaman için sebepleri var kimse donundan çıkartmamış ama günümüzde kombinasyon ve ikili harf sistemi yok. 1928 de bazı hatlar 8/15 gibi çift numarada kullanılmış. Sonuçta bugün geriye şu hatlar kalmış :
1 2 5 6 9 10 18 - Bu hatlardan sadece 1 ve 2 ring, yani Başar ne demek oluyor bu mükemmel sistem bile kendi sistematiğine uymuyor, neden çünkü zaman her şeyi değiştirir geriye kalan 2 ring hattınında akibetini ilgili sayfada vermiştim
26 30 31 33 37 38 40 41 42 43 44 46 49 52 58 60 62 65 67 71 - bu hatlarda da 67 ki bildiğim kadarı ile o da sonrada değiştirilmiş tamamı sistematiğe uygun 1. Viyana nın kenarından başlıyor ve saat yönünün tersinde şehrin diğer semtlerine uzayarak gidiyorlar
D J N O - bu hatlarda henüz sistematikte belirtildiği gibi en az bir ring ve bir radial hat ile temas ederek saat yönünün tersinde yerleşmişler
şimdi sayılardaki ya da numaralardaki eksikleri soranlar olursa sayılardaki eksikler iptal edilen tramvay hatlarından kaynaklanıyor, tabii ki zaman içerisinde metro sisteminin yaygınlaşması ile birlikte bazı tramvay güzergahları kapatılmış (ray sökmeden) harf silsilesinde ise M hattı olduğunu biliyorum ama orada da acaba tüm harfler varmıydı bu konuda bir bilgi edinemedim.
http://www.wienplan.com/select/plaene_hs.html bu linkten hatlara göz atabilirsiniz sistematiği kavrayabilmek için faydalı olabilir.
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5582
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
Senin mesajına düzen hakkım yoktu, o yüzden gereken yerleri buraya kopyalıyorum, sen şu hakkı bir değiştir ...
* 1. Viyana dediğimiz İç Şehir - İnnerestadt çevresinde tur atan ring hatları için 1 den 20 ye kadar olan sayılar ayrılmış
> Ring hatlar değil! Şehirmerkezinin etrafında dairesel kesimlerde (!)çalışıyorlar. Rundlinie ile Ringlinie ille de aynı değil. Biri dairesel, biri ring. Dairesel açık ring de olabilir.
** İç Şehir den yani 1. Viyana' dan diğer ilçelere doğru çıkan hatlarda saat yönünün tersinde bir yöntem ile 21-82 arasında numaralandırılmış
> Merkezden şehir dışarısına ve şehir içine (istikamet olarak) çalışıyorlar. Merkez hat (direksyon aksı) Ausstellungstraße - Praterstraße, ve ona göre saat yönüne ters ...
*** A-Z arasında harfler ile de birinci ve ikinci sistematikte yer alan en az iki istasyona bağlantı sağlayan ve hatlar yine saat yönünün tersinde bu şekilde numaralandırılmış
> Bir dairesel hat ile ya bir veya iki dikey hattı birbirine bağlayan hatlar.
Fakat yazının bir sonraki aşamasında zamanla bu sistematiğin biraz deforme olduğu anlamını çıkarttım çünkü bir süre Ring hatları ve en önemli iki ring hattının döndüğü Kai için AR ve AK gibi bir takım harf kombinasyonları denenmiş, daha sonra 1938 de 24R ve 24K gibi rakam harf kombinasyonları da yapılmış tabii bunların o zaman için sebepleri var kimse donundan çıkartmamış ama günümüzde kombinasyon ve ikili harf sistemi yok. 1928 de bazı hatlar 8/15 gibi çift numarada kullanılmış. Sonuçta bugün geriye şu hatlar kalmış :
> Zamanla daha detaylı hat göstergeleri için, çok üstünde düşünülmüş bir sistem yapılmış (ausgeklügelt). Transit hatlarda Ring üzerinden geçen hatlara küçük bir r eklendi, Kai üzerinden geçenlere küçük bir k. Yani AK, A hattı Kai'dan geçip, Ring'e gitmesini gösteriyordu. AR ise, A hattının Ring'den Kai'e gitmesini gösterirdi (Ring ve Kai isim). Kısa bir süre sonra R harfi bırakıldı, çünki eksiz tüm hatlar her zaman Ring üzerinden işlerdi. 1938'de yine R geri geldi, 24 numaralı pik hatta 24R ve 24K farkı gerekiyordu çünki.
> Başka dairesel hatlar üzerinden geçen transit hatlar o hattın numarasını harfin sonuna alırlardı, H2 iki numara, Z8 ve S18 Gürtel üzerinden.
> Baştan tasarlanmamış hatlar, saptıkları ana hattın numarasını ve ardına bir A alırlardı, 48A.
> İlginç bir uzatma göstergesi yüzlük hanelerle yapılırdı. 67 numaranın uzatması 167 idi. 31'in iki uzatması 231 ve 331 idi.
> Tüm hattı gezmeyen numaralarda küçük bir dam yazılırdı (burada gösteremem) 5 numaralı hatta kısa bir kısmı sadece çalışan hatta 5^ (aşağı yukarı) denirdi (not: bu ALmanya'da eskiden hep ve her zaman küçük bir E ile yazılırdı, 1 ve 1E).
> 1928'den itibaren transit hatlara o taksimli isimler verilirdi 8/36 ... Sonradan bu bağlanmış hatlarda da yapılırdı 45/46 (ki hattın bağlanmış ve beraber hat güzergâhı).
> Bugün otobüslerin hep bir A'sı var, tramvaylardan ayrı tutmak için, 48A (not: Berlin'de eskiden buna benzer bir sistem vardı, A48 denirdi, ama kalktı, sırf numaralar kaldı).
1 2 5 6 9 10 18 - Bu hatlardan sadece 1 ve 2 ring, yani Başar ne demek oluyor bu mükemmel sistem bile kendi sistematiğine uymuyor, neden çünkü zaman her şeyi değiştirir geriye kalan 2 ring hattınında akibetini ilgili sayfada vermiştim
> Uymuyor değil, dediğim gibi, dairesel ve ring hatasına düşmüşün sen.
26 30 31 33 37 38 40 41 42 43 44 46 49 52 58 60 62 65 67 71 - bu hatlarda da 67 ki bildiğim kadarı ile o da sonrada değiştirilmiş tamamı sistematiğe uygun 1. Viyana nın kenarından başlıyor ve saat yönünün tersinde şehrin diğer semtlerine uzayarak gidiyorlar
D J N O - bu hatlarda henüz sistematikte belirtildiği gibi en az bir ring ve bir radial hat ile temas ederek saat yönünün tersinde yerleşmişler
> Bu harfli hatlar 2008 senesinde kaldırılacaktı aslında. Ya vazgeçtiler, ya kaldıracaklar.
şimdi sayılardaki ya da numaralardaki eksikleri soranlar olursa sayılardaki eksikler iptal edilen tramvay hatlarından kaynaklanıyor, tabii ki zaman içerisinde metro sisteminin yaygınlaşması ile birlikte bazı tramvay güzergahları kapatılmış (ray sökmeden) harf silsilesinde ise M hattı olduğunu biliyorum ama orada da acaba tüm harfler varmıydı bu konuda bir bilgi edinemedim.
> Anlamadım?
http://www.wienplan.com/select/plaene_hs.html bu linkten hatlara göz atabilirsiniz sistematiği kavrayabilmek için faydalı olabilir.
Viyana çok ilginç ve düşünülmüş detaylı bir sisteme sahip, evet. Ben yine de diyorum ki, Berlin'in sistemi çok ama çok daha "basit" ve kolay. Bu ama berlin-santrist bir bakış da olabilir. Belki Viyanalı oranın lojiğiyle, Berlinli buranın lojiğiyle yoldadır. New York'un da üstün bir sistemi var. Sistemli şehirler var, sistemsizleri var. Ne kadar büyükse, o kadar sistem iyi gelir. Viyana zamanla büyüdüğü için, belki biraz orta boy şehir sistemiyle zorlanıyor olabilir, onu bilemiyeceğim. Prag'ın aslında hiç bir sistemi yok, ama tramvay, metro ve otobüs çok rahat
B. Alabay
* 1. Viyana dediğimiz İç Şehir - İnnerestadt çevresinde tur atan ring hatları için 1 den 20 ye kadar olan sayılar ayrılmış
> Ring hatlar değil! Şehirmerkezinin etrafında dairesel kesimlerde (!)çalışıyorlar. Rundlinie ile Ringlinie ille de aynı değil. Biri dairesel, biri ring. Dairesel açık ring de olabilir.
** İç Şehir den yani 1. Viyana' dan diğer ilçelere doğru çıkan hatlarda saat yönünün tersinde bir yöntem ile 21-82 arasında numaralandırılmış
> Merkezden şehir dışarısına ve şehir içine (istikamet olarak) çalışıyorlar. Merkez hat (direksyon aksı) Ausstellungstraße - Praterstraße, ve ona göre saat yönüne ters ...
*** A-Z arasında harfler ile de birinci ve ikinci sistematikte yer alan en az iki istasyona bağlantı sağlayan ve hatlar yine saat yönünün tersinde bu şekilde numaralandırılmış
> Bir dairesel hat ile ya bir veya iki dikey hattı birbirine bağlayan hatlar.
Fakat yazının bir sonraki aşamasında zamanla bu sistematiğin biraz deforme olduğu anlamını çıkarttım çünkü bir süre Ring hatları ve en önemli iki ring hattının döndüğü Kai için AR ve AK gibi bir takım harf kombinasyonları denenmiş, daha sonra 1938 de 24R ve 24K gibi rakam harf kombinasyonları da yapılmış tabii bunların o zaman için sebepleri var kimse donundan çıkartmamış ama günümüzde kombinasyon ve ikili harf sistemi yok. 1928 de bazı hatlar 8/15 gibi çift numarada kullanılmış. Sonuçta bugün geriye şu hatlar kalmış :
> Zamanla daha detaylı hat göstergeleri için, çok üstünde düşünülmüş bir sistem yapılmış (ausgeklügelt). Transit hatlarda Ring üzerinden geçen hatlara küçük bir r eklendi, Kai üzerinden geçenlere küçük bir k. Yani AK, A hattı Kai'dan geçip, Ring'e gitmesini gösteriyordu. AR ise, A hattının Ring'den Kai'e gitmesini gösterirdi (Ring ve Kai isim). Kısa bir süre sonra R harfi bırakıldı, çünki eksiz tüm hatlar her zaman Ring üzerinden işlerdi. 1938'de yine R geri geldi, 24 numaralı pik hatta 24R ve 24K farkı gerekiyordu çünki.
> Başka dairesel hatlar üzerinden geçen transit hatlar o hattın numarasını harfin sonuna alırlardı, H2 iki numara, Z8 ve S18 Gürtel üzerinden.
> Baştan tasarlanmamış hatlar, saptıkları ana hattın numarasını ve ardına bir A alırlardı, 48A.
> İlginç bir uzatma göstergesi yüzlük hanelerle yapılırdı. 67 numaranın uzatması 167 idi. 31'in iki uzatması 231 ve 331 idi.
> Tüm hattı gezmeyen numaralarda küçük bir dam yazılırdı (burada gösteremem) 5 numaralı hatta kısa bir kısmı sadece çalışan hatta 5^ (aşağı yukarı) denirdi (not: bu ALmanya'da eskiden hep ve her zaman küçük bir E ile yazılırdı, 1 ve 1E).
> 1928'den itibaren transit hatlara o taksimli isimler verilirdi 8/36 ... Sonradan bu bağlanmış hatlarda da yapılırdı 45/46 (ki hattın bağlanmış ve beraber hat güzergâhı).
> Bugün otobüslerin hep bir A'sı var, tramvaylardan ayrı tutmak için, 48A (not: Berlin'de eskiden buna benzer bir sistem vardı, A48 denirdi, ama kalktı, sırf numaralar kaldı).
1 2 5 6 9 10 18 - Bu hatlardan sadece 1 ve 2 ring, yani Başar ne demek oluyor bu mükemmel sistem bile kendi sistematiğine uymuyor, neden çünkü zaman her şeyi değiştirir geriye kalan 2 ring hattınında akibetini ilgili sayfada vermiştim
> Uymuyor değil, dediğim gibi, dairesel ve ring hatasına düşmüşün sen.
26 30 31 33 37 38 40 41 42 43 44 46 49 52 58 60 62 65 67 71 - bu hatlarda da 67 ki bildiğim kadarı ile o da sonrada değiştirilmiş tamamı sistematiğe uygun 1. Viyana nın kenarından başlıyor ve saat yönünün tersinde şehrin diğer semtlerine uzayarak gidiyorlar
D J N O - bu hatlarda henüz sistematikte belirtildiği gibi en az bir ring ve bir radial hat ile temas ederek saat yönünün tersinde yerleşmişler
> Bu harfli hatlar 2008 senesinde kaldırılacaktı aslında. Ya vazgeçtiler, ya kaldıracaklar.
şimdi sayılardaki ya da numaralardaki eksikleri soranlar olursa sayılardaki eksikler iptal edilen tramvay hatlarından kaynaklanıyor, tabii ki zaman içerisinde metro sisteminin yaygınlaşması ile birlikte bazı tramvay güzergahları kapatılmış (ray sökmeden) harf silsilesinde ise M hattı olduğunu biliyorum ama orada da acaba tüm harfler varmıydı bu konuda bir bilgi edinemedim.
> Anlamadım?

http://www.wienplan.com/select/plaene_hs.html bu linkten hatlara göz atabilirsiniz sistematiği kavrayabilmek için faydalı olabilir.
Viyana çok ilginç ve düşünülmüş detaylı bir sisteme sahip, evet. Ben yine de diyorum ki, Berlin'in sistemi çok ama çok daha "basit" ve kolay. Bu ama berlin-santrist bir bakış da olabilir. Belki Viyanalı oranın lojiğiyle, Berlinli buranın lojiğiyle yoldadır. New York'un da üstün bir sistemi var. Sistemli şehirler var, sistemsizleri var. Ne kadar büyükse, o kadar sistem iyi gelir. Viyana zamanla büyüdüğü için, belki biraz orta boy şehir sistemiyle zorlanıyor olabilir, onu bilemiyeceğim. Prag'ın aslında hiç bir sistemi yok, ama tramvay, metro ve otobüs çok rahat

B. Alabay
-
- Seyyah
- Mesajlar: 4319
- Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38
-
- Seyyah
- Mesajlar: 4319
- Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18145
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Vallahi Başar bilmiyorum benim ağzımdan hiç böyle bir şey çıkmadı, bu sanırım hep senin ütopyandı ama burada ne kadar mümkün? Türkiye de işler senin Alamanyan gibi yürümüyor maalesef, Viyana' da eğer derdini adam gibi anlatabiliyorsan belediye de istediğin kişi ile ki buna aynı zamanda Vali konumunda olan kişide dahil gider istediğin gibi görüşebilirsin, ama İBB başkanı ile ancak sokakta halk arasına iner sana bir şeyler sorarsa o anda anlattın anlattın o da danışmanına arkadaşla ilgilenin dedi dedi, yoksa yokalabay yazdı:Heh? Annamadım. Kim neyi n'apıyormuş?!![]()
Oppa, unuttum ... sunmak: kimseye bir şey sunmazsak, o zaman önerdiğimiz sistem nasıl oluşsun?! İnternette emrivaki yaparak mı?![]()
B. Alabay

- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5582
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
Ben ilk düşündüklerimi söylemiştim, şimdi bu sistemi (dace metro, değıl mi?) yaptık mı yaptık mı?
Yaptıysak, Berlin, Londra gibi bir haritası çizilsin, sunalım. İstersen ben de sunabilirim, sen de sunabilirsin, ikimiz de yurtdışındayız.
Yoksa, M6 dediğimize M4 derler ... ee, o zaman bütün iş neye?
B. Alabay
Yaptıysak, Berlin, Londra gibi bir haritası çizilsin, sunalım. İstersen ben de sunabilirim, sen de sunabilirsin, ikimiz de yurtdışındayız.
Yoksa, M6 dediğimize M4 derler ... ee, o zaman bütün iş neye?
B. Alabay
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18145
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Hey Başar heyyy, sen şarkılar söyle içindenMetrobus yeni yıla yeni hat numarasıyla girdi...
İETT, ilhamı İstanbul`dan aldı !
Hizmete alındığı günden bu yana İstanbul’un gündemini değiştiren metrobusun hat numarası değiştirildi. Yeni uygulamayla Avcılar-Zincirlikuyu hattı 34, Avcılar-Topkapı hattı 34T oldu. İETT'nin ilham kaynağı İstanbul oldu.
Metrobus, hat numarasıyla da özel...
Geçtiğimiz yılın Eylül ayında hizmete alınan ve sefere başladığı günden bu yana İstanbul’un gündemine oturan metrobus yeni yıla yeni hat numarasıyla girdi. İlhamını İstanbul’un plakasından alan hattın yeni numaraları 34 ve 34T olarak değiştirildi. Bundan böyle metrobusle seyahat eden yolcular Avcılar-Zincirlikuyu hattı için 34, Avcılar-Topkapı hattı için 34T numaralı araçları kullanacak.
