Berlin başgarı
2009'da son uğradım, ama burada onun videosunu sunmuştum galiba.
Ayrı hat derken, ayrı kat demek istedi Esat bence. Metro ayrı kat, evet, garın altında. Ama tek bir metro hattı işliyor, U55. Bu U55 ilerde Alexanderplatz'tan doğuya işleyen U5 metro hattıyla birleştirilecek. Başgarın yapıldığı yerde önceden hiç metro yoktu, ayrıca oraya metro çekmek çok zor, çünkü etraf su, yani metro kazmak, Marmaray gibi iş. O yüzden zaten şu şimdilik minicik U55 hattı korkunç uzun sürdü. U55U5 bağlantısı da kolay olmayacak. Sonra bu U5' batıya doğru uzatma ihtimali var, belki Turmstraße'ye, oradaki U9'a kadar yetişir. Fazlasına gerek yok, çünkü S-Bahn var. S-Bahn banliyö demek.
Şu an bu gardan dört tane banliyö tren hattı geçiyor, S3, S5, S7 ve S75. Ayrıca rejyonal trenler de geçiyor, bunlar da bizde banliyö diye geçerdi olsaydı. Kuzey-güney aksı şu an inşaat hâlinde, o bitttikten sonra bir kaç banliyö hattı daha eklenecek, sanırım üç ile beş arası.
Gar, konkorslarıya ya dört, ya da beş katlı, tam hatırlamıyorum. Ray katı olarak alt kat var ve üst kat var. Artı metro.
Metro kattı: 2 peron, metro için.
Alt kat: 6 peron, uzağa ve yakına giden tren hatları için. Buna ek 2 peron daha, bunlar da tren için, ama günü geldiğinde, bir gün mıknatıs treni için değiştirilebilecek şekilde yapılmış. Buna ek 2 peron daha, şu an atıl, kuzey-güney banliyö trenleri için.
Üst kat: 4 peron tren için, 2 peron doğu-batı banliyö trenleri için.
Toplam 16 tren ve 2 metro peronu.
Peron dediğim rayın yanaştığı yer, yani Almancası Bahnsteig. Bir orta peron eder 2 peron, bu iş bizde doğru dürüst isimlendirilmiyor galiba, onu Esat bilir.
Garın bir özelliği, bütün rayların yaylı olması, o yüzden tren gürültüsü çok az, yok kadar. Bu ama teknik bir şey, anlatmam zor, kendim anlamıyorum
Bütün bunlara ek o gara ayrıca iki metrobüs hattı işliyor, biz meraklısıyız ya, Berlin'de bu pek önemli bir şey değil, metrobüs hızlı ve 24 saat işleyen bir şebeke, metrobüs ve metrotram. Buradan M41 ve M85 kalkıyorlar. Ve tabiîki de bir kaç otobüs hattı
Fırınlar ve ekmekler
bence bu tamamen kafa yapısıyla ilgili bir şey. İsteyen bunu yapar. Aslında böyle bir şeyi bizim gibi bebek bir gayrışebekede yapmak çok daha da kolay. Masterplân falan. Var olan bir sistemde bir değişiklik yapmak kadar zor bir şey yok.
Stuttgart 21 denen yeraltı gar plânı meselâ burada referanduma kadar halkı neredeyse savaşa sürükledi
Yapılacakmışmış. Ben de yapılmasını gereksiz buluyorum. Stuttgart'ın şu anki başgarı yıkılacak, bir kısmını yıktılar bile. O da şu:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stuttgart_Hauptbahnhof
Külüstür 17 peron/ray. Onun yerine 8 peron/raylık bir yeraltı garı plânlanıyor. Stuttgart'ın nüfusu 600.000, etrafıyla 2,7 milyon. Bu yeni gar sıkışıklık getirecek korkusu var. Şimdi tam bilmiyorum, bir kısım üstten kalabilir, ama yine de problem. Yapım sebepleri: kenti bölen demiryolunu yerin altına almak, ayrıca kafa gar olan garı bir transit garına değiştirmek.
http://en.wikipedia.org/wiki/Stuttgart_21
Evet, fırın ve ekmek