tr-RS.09 » Kentiçi Raylı Sistem İhtiyacı Nasıl Belirleniyor?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

tr-RS.09 » Kentiçi Raylı Sistem İhtiyacı Nasıl Belirleniyor?

Mesaj gönderen Esat » 29 Oca Pzr, 2012 18:48

Bu başlık ülkemizde çeşitli kentlerimizin kentiçi toplutaşımacılık amaçlı raylı sistem inşaat taleplerinin Devlet Planlama Teşkilatı tarafından nüfus kriterleri nedeni ile geri çevirmesi ama günümüz şartlarında bu kararın oluşturduğu çelişkileri tartışmak amacı ile açılmıştır.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

tr-RS.09 » Kentiçi Raylı Sistem İhtiyacı Nasıl Belirleniyor?

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 30 Oca Pzt, 2012 16:56

http://www.rayturk.net/?p=3613

2011 yılı nüfus rakamları açıklandı. eskişehirin nüfusu 780 bin çıktı. eskişehirde 2 tane tramvay hattı var. 3., 4. ve 5. hatları da ihale edildi. birde hızlı trene sahip olan 2. şehir eskişehir. istanbuldan bile önce sahip oldu. üstüne birde demiryolu yer altına alınıyor. devlet eskişehire yaptığı yatırımalrı başka yere yapsa heryer kral olur.

eskişehirden kalabalık olupta tramvay için devletten onay alamayan/almakta zorlanan şehirler ise şöyle:

Şanlıurfa: 1 Milyon 716 Bin 254

Mersin: 1 Milyon 667 Bin 939

Kocaeli: 1 Milyon 601 Bin 720

Diyarbakır: 1 Milyon 570 Bin 943

Hatay: 1 Milyon 474 Bin 223

Manisa: 1 Milyon 340 Bin 074

Balıkesir: 1 Milyon 154 Bin 314

Kahramanmaraş: 1 Milyon 054 Bin 210

Van: 1 Milyon 022 Bin 532

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5553
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 30 Oca Pzt, 2012 19:01

Ben bu Ali yapar, Veli bozar mantığında pek işe yarar bir taraf bulamıyorum. Eskişehir olmuş. Her neden olmuşsa, olmuş işte. Ve güzelce bir kent. Sırf nüfusla alâkası olmayan bir konu yine tamamen ilkel rantçılıkla gazetelere amel olmuş, başka yerlerde de okudum. Gülünç! Çük kıskançlığı mentalitesi, iğrenç bile diyebilirim.

Van'da daha doğru dürüst bina bile yapılmıyor … Diyarbakır her yere problem diye yansıtılıyor … Mersin'de veya tüm o öteki ismi geçen kentlerde ciddî bir otobüs (!) şebekesi var mı(ydı)? Yoh. Adana az biraz bunu becermişti, Antalya çok eskilerden bu konuda moderndi, battı gitti, şimdi yeni doğuyormuşmuş. Ne o yani.

Eskişehirli olmadan bile “hadi kıskançlıktan çatlayın” demem gerekiyor!

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 30 Oca Pzt, 2012 21:52

valla ne yalan söyliym çok kıskanıyorum. adamlar 750 bin nüfusla, o da tüm şehir toplmı, kent merkezi daha az. 5. tramvay hattına kavuşacaklar. ve mersine onay vermeyen dpt eskişehirin 5. hattına onay veriyor. mersin inim inim inliyor ama onay verilmiyor.

diyarbakırda bir etüd var. bakalım verecekler mi?

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5553
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 30 Oca Pzt, 2012 22:06

Soru şudur: NEDEN verilmiyor? İki kenti kıyaslayabilir misin acaba?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 31 Oca Sal, 2012 01:25

Şimdi bu konu derin :) yazdıklarınızı tam okumam lazım, ama Başar senin şu benzetmenin detayını bilmeyen arkadaşlar yanlış anlayabilirler, tamam açıklamak zorunda da değilsin ama işte öyle. (ç*k benzetmesi :) pis antropolog)

Önce Nasrettin hoca olayım ikinizde haklısınız. Mehmet eldeki verilere bakarak haklı, yarısı kadar nüfusa sahip kent çatır çatır tramvay yapıyor doğru ama Başar da sonuna kadar haklı çünkü Eskişehir bir KENT, diğerleri kağıt ve harita üzerinde evet ama ya içinde? Konuyu parti bazına indirmeyeceğim ama politik olduğuda aşikar, bu çerçevede bakıyorum ben konuya.

Mehmet verdiğin kentlerin rakamları tabii ki doğru, benim orada iyi bildiğim yer Van ve Kocaeli, Mersin, Manisa, Balıkesir, Diyarbakır, Şanlıurfa yolculuklarımda gördüğüm kentler ama göz ucu ile, bu yüzden kesin karar ile kötü diyemem, bana kötüdür içinde yaşayana güzeldir. Fakat gelgelelim orada 4 tane kent sayarım ki nüfusunun yarısı o kentten değil, yani bırak köyünden o kentin sınırlarından bile değil, artı maalesef bazı şeylerde ortada bugün seninle mailleşirken değindiğim konu ile alakalı Mehmet, ben bu sebeplerden dolayı artık yatırım taraftarı değilim, üzgünüm ama yarını şaibeli bir işe ne devletimin ne milletimin parasını yatırttırmam.

Bu söylediklerim şu anlama gelmesin, bu kentlerin ihtiyacı yok demiyorum, muhakkak bu nüfus oranı ile var, hemde fazlasına var ama yapamazsınız. Çünkü hangisinde düzgün bir kentleşme var? Bu kentleri bilenlere soruyorum bana Kayseri ayarında bir kentleşmeye sahip olanları gösterin diyeyim ki o kentlere haksızlık ediliyor. Eskişehir çok mu geniş caddelere sahip? Hayır ama çözümü kendine uydurdu, 1000 mm. lik hat ile işini çözdü, halkı bu sistemi benimsedi, kimse vurup kırmadı, kimse orada araç yakmıyor, kimse minibüs hattım getti laaa diye satırla kendini doğramıyor. Dediğim gibi o listede mesela Kocaeli'ne haksızlık ediliyor evet, hem konumu hem nüfusu itibari ile ama Kocaeli ne kadar doğru bir kent? Orada tramvay yapılabilecek tek yer eski kent içi tren yolu ve E-5 üzeri, ek olarak bir dikey koridor açılabilirse belki otoban üzerinden deprem sonrası yamaçlara doğru yapılan semtlere gidilebilir belki şimdi gözümde canlandıramadım.

Diyorum ya listeye bakıyorum, çoğunun nüfusu suni zaten, hadi bunu geçtim, ortaya çıkacak istimlak bedelleri nedeni ile uydurulmuş hatlar yapılacak, bu bizi tatmin edecekmi? Yani bir yanlış yüzünden başka bir yanlış yapılmasına razımı olmalıyız? Ne bileyim şöyle düşünüyorumda Malatya'da tramvay yapmak daha kolay sanki, eğer hala hatırladığım gibi ise :) Mesela Van, evet tramvay yapılabilecek yolları var yok değil, çok fazla değil belki bir iki kısa hat olur ama yapılabilir, hani yapılmalımı demiyorum konuyu siyasileştirmemek için ama zor. Belediyenin bir kuruşu yok, çok özür diliyorum herkesten ama Van'a en son 2 yıl önce gittim, tamam bir şeyler yapılmaya çalışılıyor, ama hala sokaklar berbat durumda, Doğunun Paris'i dedilerde dedim ben Paris'i gördüm evet sokakları böyle dar ama ıh ıh yok değil yani, burası doğunun Paris'i ise Berlin'ini görmek istemiyorum :D:D

Son sözüm, tabii ki bu kentlerinde doğru düzgün bir toplu taşımacılık sistemine ihtiyacı var, yeterli maddi kaynakları var ise tabii ki de raylı sistem yatırımınada ihtiyacı vardır, fakat önce bazılarının önlerine koymaları gereken takkeleri vardır, bazılarınn önce düzgün yollara, hatta kaldırımlara ihtiyacı vardır, bir dünya eksikleri varken bu işe girişmek kulağı tersten göstermektir, yapalım ama lütfen sırayla.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5553
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 31 Oca Sal, 2012 09:15

Doğru dürüst otobüs hatları ile başlansın.

Ayrıca, siyaset, miyaset, bilmem yani … İsrail'de Kudüs/Urşalim kentinde (iki ismi de var Arapça'da) tramvay açtılar, hem de tek taraftan, tek tarafa servis verecek şekilde değil.

Ben sadece Malatya'yı ve Adıyaman'ı hatırlıyorum, ikisi de kentti, evet (ama 20 seneden fazla da zaman geçti). Diyarbakır'ı tanımıyorum, ama gördüğüm kadarıyla aslında bayağı kentsel bir şehir, güzel gibi, kasrı falan var. Oranın halkıyla anlaşmak istersen, beraber çalışacaksın, o kadar basit. Şahsen o konuda problem görmüyorum, ama görenler fazla olduğundan da hep patlıyor. N'apalım.

Van … başka yere taşınacak denmemiş miydi? Mersin … son ~30 sene evvel gördüm, bayağı berbattı. Bana göre Antalya bile berbat yahu! Antakya'yı görmedim. Sizler neden hep Hatay diyorsunuz oraya? O eski Arap ismi değil mi?

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 31 Oca Sal, 2012 10:27

eskieşhirin şansı dpt ve hazine bürokrasisi oldu. bir önceki hükumet döneminde yani ecevit döneminde tüm onaylarını aldı. ama aynı bürokrasi istanbulun metrosuna bile yıollarca onay vermedi. siz hiç düşündünüz mü? projelerde niye m2 ayrı ayrı yapıldı? şişli-taksim ayrı ihale şişli-levent ayrı ihale. çünkü ankara'ya onaylatabilmek için. bu işin siyasi yönü.

ayrıca eskişehire gittim. tramvayına bindim. her 2 hattı 2 kere turladım. tramvay çok iyi. ama kent? eğer kentleri kıyaslayarak yatırıma karar veriliyorsa orada düşünmek lazım.

son oalrak esatın dediği kocaeli konusuna katılıyorum. nüfus olmuş 1 milyonu geçmiş. ama orda sanırım belediye bu işlerde atak değil. hükumetten bir belediye ama bu işlere girmiyor. sanırım şu köseköy gebze hattını beklediler. körfezray işletelim diye. gebze-maşukiye banliyö işletmesi gibi bir şeyler duymuştum. onun haricinde sekadan başlayan bir monoray vardı galiba.


http://www.rayturk.net/?p=3665

batman'da proje yapıyormuş.
Batman’da ‘raylı ulaşım’ projesi!

* Mart ayında Turgut Özal Bulvarı’nda yaklaşık 20 milyon TL’lik projeye start verecek olan Belediye, bir ilke de imza atacak. İlk kez Batman’a hafif raylı sistem getireceklerini söyleyen Belediye Başkan Vekili Serhat Temel; “Bu projeyi 2014’te kadar tamamlayacağız” dedi.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 31 Oca Sal, 2012 12:43

Başar senin verdiğin siyaset örneği ile buradaki problem başka ve üzgünüm ama ben senin bunu anlamadığını düşünüyorum, yani anlayamadığını sen çok taraflı bu olaya bakabildiğini sanıyorsun ama öyle değil işte :) bu konuları sana ancak birebir aktarabilirim yazmak ile de olmaz, eğer çok taraflı bir şey dinleyeceksen o bölge hakkında beni de dinlemen gerekir.

Valla Mehmet Eskişehir i görmedim ne yalan söyleyeyim ve dediğim gibi çözümü kendisine uydurdu ama tramvayı kent mobilyası haline getirdi ben buna bakıyorum bu diğer kentler bunu beceremeyecek anlamına gelmiyor, onlarda da olabilir ama benim asıl kriterim işte bir Kayseri ya da bir miktar Gaziantep' in şu tramvay götürdüğü bölgeleri gibi bir kentleşmeleri var mı? Bana yok gibi geliyor, şimdi bu illerin hepsini tek tek ele alıp bakmak lazım ama onun içinde iyi bilmemiz gerekir.

Batman konusuna gelince, vallahi ne diyeyim şaşırdım :) ihtiyaç mı? İhtiyacı kim belirliyor biz değil, kenti yöneten adam ihtiyaç var diyorsa ve bu bilimsel bir dataya dayanıyor ise isteyenin bir yüzü kara ama 20 milyon TL? Bu kadar parası varmı o belediyenin, çok enteresan.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 31 Oca Sal, 2012 13:14

http://rapor.tuik.gov.tr/reports/rwserv ... ormat=html

Batmanın nüfusu bu: 388.523

başar abi avrupa da 20 binlik kentlere bile tramvay yapılıyor demişti bir ara. yanlış hatırlamıyorsam. ama batmandan önce nüfusu 1 milyonluk şehirlerin yapması lazım tramvay. mesela mersin. çok acil bence.

bi urfayı ele alalım. adamların nüfusu 2 milyona gelmiş. gerçi kent merkezi nüfusu değil bu tabi. ama kent merkezi de yine milyona yakındır.

Şanlıurfa: 1 Milyon 716 Bin 254

Mersin: 1 Milyon 667 Bin 939

Kocaeli: 1 Milyon 601 Bin 720

Diyarbakır: 1 Milyon 570 Bin 943

Hatay: 1 Milyon 474 Bin 223

Manisa: 1 Milyon 340 Bin 074

Balıkesir: 1 Milyon 154 Bin 314

Kahramanmaraş: 1 Milyon 054 Bin 210

Van: 1 Milyon 022 Bin 532

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 31 Oca Sal, 2012 13:29

Mehmet sen Başar abine bakma :P ona kalsa evlerin çatısına da tramvay koyar :D ehüü yok tabi orada farklı bir durum var ama Avrupa' da kent yapıları farklı başkentlerinin nüfusları bile senin şu verdiğin şehirlerimiz kadar ve oralar başkent yani bundan 120 yıl önce adamlar yapmış tramvayları ve bırakmış, kentide doğru planlamışlar yani kıyas yapmak doğru olmuyor.

Ama tabii ki doğruda söylüyor pek çok küçük kentinde tramvay hattı var, hiç yoksa bir tane var ama yine de var, fakat bak Başar daha önemli de bir şey söylüyor:
alabay yazdı:Doğru dürüst otobüs hatları ile başlansın.
Bence bu kentlerin önemli bir kısmı önce bunu düzeltmeli, bunu yaparkende hem kentleşme yani sokak cadde yapıları, meydan düzenlemeleri ile birliktede açılacak ve ayrılacak raylı sistem koridorları ayarlanmalı. Doğru düzgün bir otobüs sistemi kuramadan adam atlıyor tramvay istiyorum diye, ya elindekini bir işlette tramvaya da sıra gelir, o da hakkın ama sen elindekini becer bir.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5553
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 31 Oca Sal, 2012 13:30

İnsan yığını ile kent arasında fark var efem :o

Esat, ben bu konuları gaaayet güzel anlıyorum, hiç korkma. Senden farklı, çok farklı yanaşıyorumdur belki, onu bilemem. Ama dediğin doğru, elbet seni de dinlerim. Neden dinlemeyeyim. Bir gün bu fırsatımız da olacaktır, ama fazla konu da yüklememeliyiz, bunu konuşuruz, bir iki başka şey yaparız, gezmeye zaten vaktimiz kalmaz :lol:

Ben Batman'ı sadece sinemadan tanıyorum, harika bir filmdi.

Bir daha … bir yere tramvay oturtmadan halka doğru dürüst bir ŞEBEKE oturtun be! Otobüs, troleybüs, at arabası, artık neyse işte. Millete ev yap, cadde, sokak yap, ışık, su, altyapı, üstyapı, yapıkrediyapı, ulan şimdi sigortam atacak be! Tramvay … Valla Mehmet, sen böyle tam istatistik cambazı gibi löp löp sayı kusuyorsun. Bana ne nüfus rakamı! Nüfus kim? Ne? Nasıl? Nerede? Ne yapıyor? ne istiyor? Ne gerektiriyor? Sekiz metrekarelik çocuk odasıyla üç odalık daireye on kişilik sıkıştırılmış yöksekk nüfus mu? NE? Sonra al sana bakam dıramvayvayvay ile olmuyor bunlar! Esat, köpürecem valla …

Cevapla

“Tramvay Hatları Genel Konular” sayfasına dön