Şimdi bu konu derin
yazdıklarınızı tam okumam lazım, ama Başar senin şu benzetmenin detayını bilmeyen arkadaşlar yanlış anlayabilirler, tamam açıklamak zorunda da değilsin ama işte öyle. (ç*k benzetmesi
pis antropolog)
Önce Nasrettin hoca olayım ikinizde haklısınız. Mehmet eldeki verilere bakarak haklı, yarısı kadar nüfusa sahip kent çatır çatır tramvay yapıyor doğru ama Başar da sonuna kadar haklı çünkü Eskişehir bir KENT, diğerleri kağıt ve harita üzerinde evet ama ya içinde? Konuyu parti bazına indirmeyeceğim ama politik olduğuda aşikar, bu çerçevede bakıyorum ben konuya.
Mehmet verdiğin kentlerin rakamları tabii ki doğru, benim orada iyi bildiğim yer Van ve Kocaeli, Mersin, Manisa, Balıkesir, Diyarbakır, Şanlıurfa yolculuklarımda gördüğüm kentler ama göz ucu ile, bu yüzden kesin karar ile kötü diyemem, bana kötüdür içinde yaşayana güzeldir. Fakat gelgelelim orada 4 tane kent sayarım ki nüfusunun yarısı o kentten değil, yani bırak köyünden o kentin sınırlarından bile değil, artı maalesef bazı şeylerde ortada bugün seninle mailleşirken değindiğim konu ile alakalı Mehmet, ben bu sebeplerden dolayı artık yatırım taraftarı değilim, üzgünüm ama yarını şaibeli bir işe ne devletimin ne milletimin parasını yatırttırmam.
Bu söylediklerim şu anlama gelmesin, bu kentlerin ihtiyacı yok demiyorum, muhakkak bu nüfus oranı ile var, hemde fazlasına var ama yapamazsınız. Çünkü hangisinde düzgün bir kentleşme var? Bu kentleri bilenlere soruyorum bana Kayseri ayarında bir kentleşmeye sahip olanları gösterin diyeyim ki o kentlere haksızlık ediliyor. Eskişehir çok mu geniş caddelere sahip? Hayır ama çözümü kendine uydurdu, 1000 mm. lik hat ile işini çözdü, halkı bu sistemi benimsedi, kimse vurup kırmadı, kimse orada araç yakmıyor, kimse minibüs hattım getti laaa diye satırla kendini doğramıyor. Dediğim gibi o listede mesela Kocaeli'ne haksızlık ediliyor evet, hem konumu hem nüfusu itibari ile ama Kocaeli ne kadar doğru bir kent? Orada tramvay yapılabilecek tek yer eski kent içi tren yolu ve E-5 üzeri, ek olarak bir dikey koridor açılabilirse belki otoban üzerinden deprem sonrası yamaçlara doğru yapılan semtlere gidilebilir belki şimdi gözümde canlandıramadım.
Diyorum ya listeye bakıyorum, çoğunun nüfusu suni zaten, hadi bunu geçtim, ortaya çıkacak istimlak bedelleri nedeni ile uydurulmuş hatlar yapılacak, bu bizi tatmin edecekmi? Yani bir yanlış yüzünden başka bir yanlış yapılmasına razımı olmalıyız? Ne bileyim şöyle düşünüyorumda Malatya'da tramvay yapmak daha kolay sanki, eğer hala hatırladığım gibi ise
Mesela Van, evet tramvay yapılabilecek yolları var yok değil, çok fazla değil belki bir iki kısa hat olur ama yapılabilir, hani yapılmalımı demiyorum konuyu siyasileştirmemek için ama zor. Belediyenin bir kuruşu yok, çok özür diliyorum herkesten ama Van'a en son 2 yıl önce gittim, tamam bir şeyler yapılmaya çalışılıyor, ama hala sokaklar berbat durumda, Doğunun Paris'i dedilerde dedim ben Paris'i gördüm evet sokakları böyle dar ama ıh ıh yok değil yani, burası doğunun Paris'i ise Berlin'ini görmek istemiyorum
:D
Son sözüm, tabii ki bu kentlerinde doğru düzgün bir toplu taşımacılık sistemine ihtiyacı var, yeterli maddi kaynakları var ise tabii ki de raylı sistem yatırımınada ihtiyacı vardır, fakat önce bazılarının önlerine koymaları gereken takkeleri vardır, bazılarınn önce düzgün yollara, hatta kaldırımlara ihtiyacı vardır, bir dünya eksikleri varken bu işe girişmek kulağı tersten göstermektir, yapalım ama lütfen sırayla.