kon-T.04:01 » Alâaddin Tepesi - Kampüs Tramvay Hattı

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

kon-T.04:01 » Alâaddin Tepesi - Kampüs Tramvay Hatt

Mesaj gönderen Esat » 13 Eki Cmt, 2007 15:55

Başlığımız Konya Tramvay sistemi ile ilgili bilgi, belge ve fotoğrafları arşivlemek, sistemin artı ve eksiklerini karşılaştırmak, gelişimi için önerilerde bulunmak amacı ile açılmıştır.

İlk mesaj 21 Haziran tarihli Yeni Şafakgazetesinden alıntı, haberde modern bir tramvay hattı kurulmasından ve ikinci el olarak alınmış araçların peyderpey yenilenmesinden söz ediliyor.
Konya Büyükşehir Belediye Başkanı Tahir Akyürek, Alaaddin Tepesi ile Selçuk Üniversitesi Alaaddin Keykubat Yerleşkesi arasındaki mevcut tramvay hattında bir takım değişikyapacaklarını söyledi. Bu hattın yerleşke bölümünde yapılan çalışmayla biraz daha uzatılacağını da açıklayan Akyürek, tramvayın özellikle öğrencilerin rahat ulaşımı açısından yerleşke içinde de hizmet vereceğini ifade etti. Akyürek projeyle ilgili şu bilgileri verdi: 'Alaaddin Tepesi'nden Mevlana Müzesi önünden geçecek ve Mevlana Kültür Merkezi'ne kadar uzanacak modern bir hat üzerinde çalışıyoruz. Bu hat Sidney Modeli olarak tasarlandı. Sidney'deki hattı inceledik. Oradaki sisteme göre tramvay hattı yol üzerinden geçiyor ancak ilave yer gerekmiyor. Yani aynı yolu tramvay da kullanacak araçlar da... Tramvay önden gidecek arkasından araçlar yoluna devam edecek. Hat için yolu bölmeyeceğiz.' Asfaltla aynı zeminde olacak hattın Konya'ya farklı bir görünüm kazandıracağını belirten Akyürek, tramvayların da daha modern hale getirilmesiyle bölgenin gerçek anlamda bir Avrupa kenti kimliğine kavuşacağını bildirdi. Çalışmaları kapsamında tramvayları değiştirmeyi de planladıklarını vurgulayan Akyürek, 'Araçlarımızın Ankaray'daki gibi daha modern olmasını planlıyoruz. Gruplar halinde yavaş yavaş değiştirmeyi hedefliyoruz' dedi.
En son Esat tarafından 22 Şub Cum, 2013 16:28 tarihinde düzenlendi, toplamda 2 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 14 Eki Pzr, 2007 02:23

Bilmem yani, Sidnay falan diye güzel moderinn bir hava estirilmiş, ama bence bu biraz problematik olabilir/olacak. Buralarda da yetrince "Sidney" tipi yerler var, hep zorluklar yaşanıyor. Garip bir gelişim.

B. Alabay

Mustafa Noyan
Aylık Paso
Mesajlar: 76
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 17:45

Mesaj gönderen Mustafa Noyan » 14 Eki Pzr, 2007 18:00

Konya Tramvayı 1986'da projelendirilmiş olup 1992'de hizmete girmiştir. Zafer-Kampus arasında 24 saat aralıksız çalışan 60 tramvay, Konya'nın kent içi ulaşımının omurgasını oluşturmaktadır.

Mustafa Noyan
Aylık Paso
Mesajlar: 76
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 17:45

Mesaj gönderen Mustafa Noyan » 14 Eki Pzr, 2007 18:06

Konya'da kaldığım gecelerde izleyebildiğim kadarıyla Konya Tramvay sistemi özellikle İstanbul'a göre çok daha iyi neredeyse mükemmel çalışan bir sistem.
Neredeyse her iki dakikada bir tramvay geçiyor, bazen biri hareket etmeden diğeri arkasından geliyor. Bizim bazı İETT hatlarındaki otobüsün kendinden öncekini kaldırması sistemi gibi devamlı çalıştığından tarifesi olmamasını anlayışla karşılamalıyız diye düşünüyorum.
Tramvay katarları vagonlardan oluşmuyor, bu katarlar kendine has birbirine körüklerle sabit geçişli üç vagondan oluşan, sadece bir ucunda sürücü mahalli olan, trenden çok raylar üstünde giden uzun bir körüklü araç.
2004 senesine kadar hatta 50 tramvay aracı çalışıyordu.
Konya Belediyesi'nin 2004 yılında yaptığı alımla tramvay sayısı 60 oldu.

Tramvay ilk başladığında 1 hat numarsı ile Aladdin Cumhuriyet Mahallesi arasında çalıştı, daha sonra son durağın olduğu alana yeni otogar yapılınca 1 hat numarasının ismi Otogar olarak değişti, ilerleyen zamanlarda hat uzatılınca devreye giren 2 numaralı hat Selçuk Üniversitesine kadar ulaşmaya başladı, Selçuk Üniversitesi içinde kampüs hattının yapımı da tamamlanmak üzere.
Tramvay 24 saat hizmet veriyor, 1 numaralı hat sadece geceleri çalışırken gündüz bütün seferler 2 numara ile Aladdin ile Üniversite istasyonları arasında gerçekleştiriliyor.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 15 Eki Pzt, 2007 00:51

Utan İstanbul, utannn! :-)
Peki, bu ama sırf bir hatlık şebeke mi, yoksa ağ şebekesi mi? Yani parmaklık ve yıldız şeklinde ağlar birleştirmeli, en iyi çalışan sistem odur.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 15 Eki Pzt, 2007 09:17

Tramvay 24 saat hizmet veriyor, 1 numaralı hat sadece geceleri çalışırken gündüz bütün seferler 2 numara ile Aladdin ile Üniversite istasyonları arasında gerçekleştiriliyor.
Nasıl yani bu gerçek olamaz yahu :)))) ilginç bir detay, araçlarını yenilemek istediklerini biliyorum bu araçların marka ve modeli hakkında bilgisi olan varmı, gördüğüm kadarı ile modüler tramvay araçlarının babası diyebiliriz buna, 3 modüllü bir araç, 2' li dizi kullanılsa oldukça uzun peronlara ihtiyaç duyacağı için şehir içinde bu şekilde kullanılıyor sanırım, Konya nın yerleşimi kent planı nasıldır bilmiyorum ama bence İstanbul un ihtiyacı bu modüler araçlardır, böylece "sokaklarımız dar" bahanesinden de kurtularak daha büyük bir tramvay ağı kurulabilir.

Mustafa Noyan
Aylık Paso
Mesajlar: 76
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 17:45

Mesaj gönderen Mustafa Noyan » 15 Eki Pzt, 2007 19:13

Konya Tramvay hattı sadece tek hatlık bir şebeke, Hat Alaaddin Tepesi etrafında Zafer ve Alaaddin duraklarını kullanarak küçük bir ring ile dönüş yapıyor; Otogar' dan dönüş için bir düzenek var; bir dönüş ringi de son durak olarak kullanılan Kampüs' de yer alıyor.
Tramvayların sadece bir tarafında sürücü kabini bulunduğundan, araçlar makas kullanarak geri dönme yerine, kısa bir çember hat üzerinde U dönüşlerle hatta geri dönüyorlar.
Konya' da kulanılan tramvay araçları Siemens ürünü, http://212.133.141.66/web/20,59/siemens ... sistemleri
Siemens websitesinde referans olarak gösterilen araçların teknik özellikleri aşağıdaki linkte:
http://references.transportation.siemen ... div=8&l=de

Konya' da Belediye Başkanı Halil Ürün (25-03-1989/19-04-1999)döneminde 13 Temmuz 1987' de temeli atılan Hafif Raylı Sistem, 1992 yılı Eylül ayında Alaaddin-Cumhuriyet hattının tamamlanmasıyla servise girdi,
1995 yılında da hat Selçuk Üniversitesi Kampüsü'ne uzatılarak Alaaddin-Kampus arasında tramvay seferlerine başlandı.
Konya' da 19 kilometre uzunluğundaki hafif raylı sistem hattı ile bir gün içinde yaklasık 110 bin yolcu taşınıyor. Tramvay tarifelerine Konya Büyükşehir Belediyesi websiesinden ulaşmak mümkün:
http://www.konya.bel.tr/tarife.php?id=2
http://www.konya.bel.tr/tarife/tarife/t ... t_gece.xls
linkine göre gece seferleri de artık Kampüs'e kadar devam ediyorlar.
Hattın bakım çalışmalarıyla ilgili olduğunu düşündüğüm bir durum da sayfada bir açıklama ile duyurulmuş; buna göre yaz ayları boyunca tramvay hattında gece seferleri otobüslerle gerçekleştirilmiş.

Konya 10 seneyi aşkındır kullandığı tramvayları, Köln' den bedavaya yakın bir fiyata satın almış, benim hatırladığım kadarıyla da Türkiye'de ilk defa kullanılan kaplama reklam sistemiyle, daha yolculardan bilet parası alınmadan neredeyse kara bile geçilmişti.


Resim
Resim
Resim
Resim
Resim

Mustafa Noyan
Aylık Paso
Mesajlar: 76
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 17:45

Re: Konya Tramvay Sistemi

Mesaj gönderen Mustafa Noyan » 15 Eki Pzt, 2007 19:27

Konya Tramvay hattı sadece tek hatlık bir şebeke, Hat Alaaddin Tepesi etrafında Zafer ve Alaaddin duraklarını kullanarak küçük bir ring ile dönüş yapılıyor demiştim; tramvay hattını şehir planı içinde gösteren bir kroki buldum:
Resim
Bir bilgi de tarmvayların fiyatıyla ilgili:
..Almanya'nın Köln Belediyesi ile anlaşıp, tanesi 20 bin Euro'dan 1964 model 10 adet tramvay vagonu satın alarak, "50 olan tramvay vagonu filosunu 60'a yükselttiklerini" ifade eden Konya Büyükşehir Belediyesi Raylı Sistemler Daire Başkanı Lütfi Dülger, tramvayların nakliyesi için de 40 bin mark ödediklerini kaydetti.
250 bin Euro değerinde yedek parçanın Köln Belediyesi tarafından kendilerine 'hibe edildiğini' söyleyen Dülger, şöyle konuştu:
"Köln Belediyesi 1960'lı yıllarda kullandığı tramvay vagonlarını, bilgisayarlı son model teknolojiye geçmesi nedeniyle tasfiye ederek çok cazip fiyatlardan satıyor. Ayrıca, bu vagonlar bilgisayarlı son teknoloji ile çalışmadığı için yedek parçalarını kolayca bulabiliyoruz. Gerekirse de ihtiyaç duyulan yedek parçalarını Konya'daki firmalara yaptırarak kolay şekilde temin edebiliyoruz."
http://webarsiv.hurriyet.com.tr/2004/11/24/558594.asp

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 15 Eki Pzt, 2007 19:27

ARaçların Siemens olduğuna eminmiyiz? Gerçi o yıllarda Siemens dışında üreticide yok herhalde :) birde Tatra lar var, bunlar bana daha çok Tatra gibi geliyor o sebeple sordum, linklerde daha çok sistemin kurulmasından bahsediyor araçlar ile ilgili bir not göremedim. Hiç Konya' ya gitmek nasip olmadı dolayısı ile bu tramvaylarıda yakından göremedik.

Günlük 110.000 yolcu azımsanmayacak bir rakam, araçlar ise bence çok kullanışlı (klimasız olması dezavantaj tabii) yapısı itibari ile iki körüklü fakat oldukça uzun, kapıları eşit aralıklarla dağıtılmış, bu da ortalara yığılmayı önler, Konya şehir yapısını bilmediğim için araçların kurp performansı hakkında yorum yapamıyorum, sağdan kapılı olmaları ise sadece tek yönden peron yapma imkanı tanıyor (yolun bir yanından gitme değil ters yönden gidebilir) bu araçların iyi bir koruyucu bakım ile daha uzun yıllar kullanılabileceğini düşünüyorum, bence Konya tramvay hattını biraz daha geliştirerek bu hatta yeni araçlar alabilir, bunları da yeni açacağı hatlara kaydırarak setup maliyetini düşürebilir, çünkü inşaat bir yana elektromekanik kapsamındaki araç alımları çok büyük bir yekün tutuyor.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 15 Eki Pzt, 2007 20:39

Bunlar Tatra değil, onlar sadece doğuda işler, bildiğim kadarıyla. Ve Almanya'da da Tartalar biraz külüstürümsü, yani Çekya ile mukaise edilirse, oradaki eski trenler daha güzel. Ama bu Kolonya trenleri çok estetik. Ve o denen fiyata insan araba alamaz yahu, sağolsunlar!
Ama merak ediyorum, "biz" neden hep böyle tek hatlık şeyler yapiyoruz, sonra da kuyruk uzatması, o kadar? Antalya, biraz İstanbul, ... yani tek Eskişehir doğru dürüst baştan bir "ağ" hâlinde.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 16 Eki Sal, 2007 10:53

Ama merak ediyorum, "biz" neden hep böyle tek hatlık şeyler yapiyoruz, sonra da kuyruk uzatması, o kadar? Antalya, biraz İstanbul, ... yani tek Eskişehir doğru dürüst baştan bir "ağ" hâlinde.
Bunun en büyük sebebi "Plansız Kentleşme" ve "Kent Tasarımı" olgusunun rant a göre belirlenmesi, tabi bu söylediklerim işini yapmaya çalışan ya da işini bilen Kent Planlamacılarına değil, muhakkak ki kağıt üzerinde ya da pratikte neler yapılacağını çok iyi biliyorlar ama İstanbul' da daha önce yapılmış tüm kent planlarında ön görülen büyük meydanlar ve bu meydanlara açılan geniş bulvarlar hep lafta kalmış, hep bizim şehrimiz deniz ile bölünüyor, ya da engebeli gibi safsatalar öne sürülmüş, deniz ile bölünsün ne olacak yolun bittiği yerden vapur hattı koy, engebeli olsun ne olacak, araba çıkamıyor mu bu yolları. Bunların hepsi boşvermişlik, adam sendecilik, ya da başka şeylerin tatlı gelmesi ile hep rafa kaldırılmış, çok merak ediyorum Japonların yaptığı Ulaşım Master Planı "Kardeşim 10.000 konut yıkın size gereken yol ve raylı sistemleri yapın" derse ne yapılacak?

1950-60 arasındaki istimlak hareketi ile şehre nefes aldırılmaya çalışılırken bu nefesi kesenler hesabı başka yerde versinler artık. Bugün böyle bir istimlak hareketi İstanbul' u yıkıp yeniden yapmak demektir. Dolayısı ile şehrimizde örnek Evropa şehirlerinde sokak denen yerlere bizde cadde, cadde denilen yerlerede bizde bulvar denildiği için istediğimiz yer üstü raylı sistemleri yapamıyoruz, bir yere bir tramvay projesinden bahsetseniz hemen "orada yol dar" "araçlara yer kalmıyor" "tramvay o kurpu dönemez" denilir. Yahu yıkın iki binayı köşeden dönsün, araçlar ile tramvay karışık gitsin eğitin artık şu insanları, uygun tramvay aracı alın, çalıştıran nasıl çalıştırıyor, biz onlardan daha mı az medeniyiz?

Çok kızıyorum Başkan' ın "Yer üstü raylı sistemlere karşıyım" lafına, ama düşününce de bakıyorum hakikaten nereye ne yapalım? Daha dün Bağcılar' dan Yüzyıl' a giden yola baktım, aklıma Bağcılar-Yüzyıl tramvayı geldi, ilk baktığınızda koskoca bir cadde gibi görünen yere tramvay yaptığınızda park eden arabalardan dolayı hiçbir araç geçemez, bakın bir başka sorun daha parklanma, kurcaladıkça altından başka şeyler çıkıyor, sorun bir olmadığı için çözümde bir olamıyor maalesef :(

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 16 Eki Sal, 2007 12:50

bir yere bir tramvay projesinden bahsetseniz hemen "orada yol dar" "araçlara yer kalmıyor" "tramvay o kurpu dönemez" denilir. Yahu yıkın iki binayı köşeden dönsün, araçlar ile tramvay karışık gitsin eğitin artık şu insanları, uygun tramvay aracı alın, çalıştıran nasıl çalıştırıyor, biz onlardan daha mı az medeniyiz?
Evet, az medeniyiz :( Ve bun derhal değiştirmemiz gerek!
Araçlara yer mi kalmıyor? Kapatacaksın yolu araçlara. Sadece kamyon ve servis araçları geçebilecek. Ama, aracı oradan sürene de 90 saniyede bir tren servisi vereceksin. Kurpu mu dönemez? Gidersin, üçray sistemi ile değişik ray arasıyla hatları çekersin, dar raylarla kurülar daha dik olabilir. Ve de çok dar ve sıkışık yerlerde de tramvay işler, iyi iki misal Lisboa ve Anver (Antwerpen/Anvers) kentleri. Istenen olur, yeter ki istensin.
Bugün bu sayfalarımızda engelliler için asansör resmi görmüştüm de gülmüştüm ... ne o öyle, bana 2001 filmindeski monolit taşını hatırlattı, önde modern bir asansör girişi, arka plânda Kabil'e benzer bir cadde/bina önü görünümü ... aydan inmiş uzay gemisi modernliği geldi gibi :lol: Nerede o eski Osmanlı bina kültürü? Moğolistan başkentindeki yurt çadır semtleri bile daha derli toplu.

B. Alabay

Cevapla

“Konya Tramvay Hatları” sayfasına dön