ist-RS.46 » İstanbul Raylı Sistemler Tarihçesi
Gönderilme zamanı: 10 Ara Pzt, 2007 13:15
16 Mayıs 2023 tarihinde yeniden düzenlenmiştir.
Başlık metronun tarihçesi ama ben size çeşitli kaynaklardan derlediğim kronolojiyi sunayım, sadece bizde, başka yerlerde aynen verilmiş olarak görüyorum her zamanki gibi bizden çalıntı bilginize, tarihlerde bazı kısımlarda boşluklar var ay ve gün olarak onlarıda kısa zamanda toparlarız umarım.
İstanbul Raylı Sistemler Kronolojisi
04/01/1871: Yedikule - Küçükçekmece arasında banliyö hattı açıldı.
22/04/1872: Küçükçekmece - Halkalı banliyö hattının ikinci etabı hizmette.
03/09/1872: İlk atlı tramvay Azapkapı-Ortaköy hattında işletmeye alındı.
27/07/1872: Yedikule - Sirkeci arası işletmeye açılarak Avrupa yakasında banliyö hattı tamamlandı
22/09/1872: Anadolu yakasında ilk banliyö hattı Feneryolu - Pendik
01/01/1873: Anadolu yakası banliyö hattı ikinci etabı Pendik - Gebze arası seferler yapıldı.
17/01/1875: İstanbul' un ilk metrosu olarak addedilen funiküler sistem ile çalışan Karaköy - Beyoğlu Tüneli açıldı.
1907 : Tramvay şebekesi işletme hakkı yapılan sözleşme ile 75 yıllığına-1993 yılına kadar uzatıldı.
19/08/1908: Feneryolu - Haydarpaşa bağlantısı ile Anadolu yakası banliyösü de tamamlandı.
Ocak/1910: Dersaadet Tramvay Şirketi tünel hattını, tesisleri, araçları ve işletme hakkı ile birlikte "Metropolitan Railway Of Constantinapole From Galata De Pera" şirketinden satın aldı.
1912 : Balkan Savaşı nedeni ile atların orduya devredilmesi nedeni ile işletme yapılamamıştır.
25/01/1914: İlk elektrikli tramvay seferde, tramvay hatları galata köprüsünden geçirilerek İstanbul ve Pera yakaları birbirine bağlandı.
15/01/1915: 1. Dünya Savaşı nedeni ile şehirde yaşanan elektrik kesintisi nedeni ile tramvay işletmesi ikinci kez durdu.
1927: İstanbul tramvaylarında yılda 61.336.000 yolcu ile rekor yolcu sayısı.
1928: Şirket 199 motris, 121 römork ile 21 hatta, 27.714 m çift ray, 5880 m. tek ray ile hizmet vermektedir.
08/06/1928: Üsküdar-Kısıklı tramvay hattı ile Üsküdar Kadıköy Havalisi Tramvayları işletmeye açıldı.
20/02/1931: Dersaadet Tramvay Şirketinin adı "İstanbul Tramvay Şirketi" olarak değiştirildi.
16/06/1939: Millileştirme Hareketi ile şirket önce belediyeye ardından İETT ye devr edildi.
1943 : İstanbul yakasında 201 vagon ile 83.864.583 yolcu taşınmıştır.
1945: İstanbul ve Kadıköy yakalarında toplam 105.420.690 yolcu taşınmıştır, bu yılda İstanbul' daki toplam tramvay hattı uzunluğu 59.068 m dir.
01/01/1955: Üsküdar Kadıköy Havalisi Tramvayları şirketi İETT ye devr edildi.
1956: Sirkeci-Halkalı banliyö hattı elektrifikasyona geçti.
1956/1958: Tramvayların Galata köprüsünden geçişi yasaklandı. İstiklal Caddesi ile Topkapı ve Yedikule' den gelen raylar sökülerek bu bölgelerdeki tramvay hatları da iptal edildi.
1960: İstanbul' da artık sadece 16 tramvay hattı var.
12/08/1961: İstanbul yakası tramvayları Şişli deposundan son seferlerine çıkarak Anadolu yakasına geçecekleri gemilere yüklenmek üzere limana ulaşıyorlar.
14/11/1966: İstanbul' un son tramvay hatları Kadıköy-Fenerbahçe, Kadıköy-Gazhane, Kadıköy-Kısıklı ve Kadıköy-Üsküdar hatlarıda seferden alınıyor. İstanbul artık tramvaysız.
23/02/1983 : İstanbul Metrosu ihalesi askıya alındı.
22/06/1986 : Aksaray-Kartaltepe arasında ilk metro hattının temel atma töreni yapıldı.
16/08/1988 : İstanbul Ulaşım A.Ş. Büyükşehir Belediye iştiraki olarak kenti içi raylı sistemleri işletmesi amacı ile kuruldu.
11/03/1989: Aksaray - Kartaltepe Kocatepe arasında ilk metro seferleri başladı.
24/12/1989: Kartaltepe Kocatepe ile Esenler istasyonu bağlantısı açıldı.
29/12/1990: Taksim - Tünel nostaljik tramvay hattı, eski İstanbul tramvayları revize edilerek işletmeye açıldı
13/06/1992: Modern dönemin ilk tramvay hattı Beyazıt-Yusufpaşa arasında seferlere başladı.
10/07/1992: Beyazıt-Sirkeci bağlantısı ile tramvay hattı uzatıldı.
19/08/1992: Taksim-4.Levent metrosu temeli atıldı ve inşaat çalışmalarına başlandı.
29/12/1992: Yusufpaşa-Topkapı arasıda açılarak tramvay hattı Topkapı-Sirkeci arasında çalıştırılmaya başlandı.
31/01/1994: İlk metro hattımız Zeytinburnu na uzatıldı, aynı tarihte Otogar istasyonunda açılışı yapıldı.
07/03/1994: Metro hattı Zeytinburnundan Bakırköy İncirli istasyonuna uzatıldı.
10/03/1994: Tramvay hattı Topkapı-Zeytinburnu bağlantısı açıldı, tramvay hattı 11 km lik uzunluk ile Zeytinburnu-Sirkeci arasında hizmet veriyor.
25/08/1995: Metro hattı Bakırköy-Yenibosna bağlantısı tamamlandı.
20/04/1996: Tramvay hattında Sirkeci ile Eminönü arasındaki bölüm İstanbul Ulaşım A.Ş. tarafından inşa edilerek Eminönü istasyonu hizmete alındı.
11/01/1999: Taksim-4.Levent metrosu için alınan 32 aracın hatta indirme işlemleri başladı.
15/01/1999: Aksaray-Yenibosna arası metro hattında Bahçelievler istasyonu açılarak sisteme eklendi
25/03/1999: Taksim-4.Levent metro hattında ilk deneme seferlerine başlandı.
17/03/2001: Otogar-Bağcılar metrosu temeli atıldı.
16/09/2000: Taksim - 4.Levent metrosu yolculu seferlerine başladı.
2002: Edirnekapı-Sultançiftliği tramvay hattının temeli atıldı.
01/08/2002: Ünüvar-Hazinedaroğlu ve Rus Transtroy firmaları ile Eminönü-Kabataş, Sultançiftliği-Edirnekapı ve Edirnekapı-Vezneciler tramvay hatlarının yapımı için sözleşme imzalandı.
23/08/2002: Taksim - Kabataş Funiküleri inşaatına başlandı.
20/12/2002: Aksaray metrosunun Yenibosna-Havalimanı bağlantısı hizmete açılarak Havalimanına raylı sistemler ile erişim sağlandı.
Ocak 2003: Kadıköy-Moda tramvayı inşaatı başladı.
01/11/2003: Kadıköy-Moda tramvayı tarihi 20 numarası ile yeniden işletmeye açıldı. Böylece Anadolu yakasında 37 yıl sonra tramvay işletilmeye başlandı.
27/01/2004: Zeytinburnu-Bağcılar tramvay hattının temel atma töreni yapıldı.
30/05/2004: Zeytinburnu-Eminönü tramvay hattında 55 adet Alçak Tabanlı tramvay aracı hizmet vermeye başladı. Araçlar için tüm istasyonlar yıkılarak yeniden inşaa edildi.
30/01/2005: Kadıköy-Kartal metro hattının temel atma töreni yapıldı.
30/01/2005: Eminönü-Fındıklı arasında tramvay seferlerinin başlaması ile 47 yıl sonra tramvay yeniden Galata Köprüsünden geçti.
12/03/2005: Taksim-4.Levent metro hattının 3. etabını oluşturan Ayazağa kesimi inşaatına başlandı.
29/05/2005: Otogar-Bağcılar metro hattı temel atma töreni yapıldı.
01/11/2005: Eyüp-PierLoti Teleferiği hizmete açıldı.
03/12/2005: Taksim-Kabataş Funiküler sisteminde kullanılacak araçlar Kabataş' tan hatta indirildi.
04/01/2006: Taksim-Kabataş Funiküleri deneme seferlerine başlandı.
18/05/2006: Zeytinburnu-Bağcılar tramvayı deneme seferlerine törenle başlandı.
30/06/2006: Tramvay hattının son istasyonu Kabataş hizmete açıldı, aynı gün açılan Funiküler sistem ile Taksim-4.Levent metrosu ve tramvay hattı aracılığı ile raylı sistemler arasında entegrasyon sağlandı.
30/06/2006: İstanbul' un ikinci Funiküler sistem uygulaması olan Taksim-Kabataş funiküleri hizmete açıldı.
14/09/2006: Zeytinburnu-Bağcılar tramvayı seferlere başladı.
15/06/2007: Bağcılar tramvay hattında kullanılmak üzere 30 adet ikinci el tramvay aracı Köln’ den satın alındı.
10/07/2007: Edirnekapı-Sultançiftliği hattı deneme seferleri başladı.
Temmuz 2007 - Kirazlı-Başakşehir metrosunun temeli atıldı.
14/09/2007: Tramvay hattında kullanılmak üzere 37 adet Alstom alçak tabanlı tramvay aracı satın alındı.
17/09/2007: Şehitlik-Mescid-i Selam tramvay hattı yolculu seferlerine başladı.
02/10/2007: Başakşehir Kirazlı metro hattı için 80 adet Alstom metro aracı alımı yapıldı.
11/04/2008: Otogar-Kirazlı metro hattı için alınan 34 adet Rotem aracı teslim alınmaya başlandı.
28/08/2008: Başakşehir-Bakırköy metro hattı kazısında TBM araçları Güney Sanayi de yüzeye çıktı.
08/09/2008: Metrobüs hattı ikinci aşama inşaatı tamamlanarak Avcılar-Zincirlikuyu işletmesine başlandı.
12/09/2008: Yenikapı(Taksim-4.Levent)Hacı Osman metro hattı için alınan 92 adet Rotem metro aracı teslim alınmaya başlandı.
01/11/2008: Başakşehir-Bakırköy metro hattı için satın alınan 80 adet Alstom Metropolis aracın teslimatı başladı.
07/11/2008: M2 hattı Şişhane -Taksim ve 4.Levent-Oto Sanayi istasyonları arasında yolculu deneme sürüşlerine başlandı.
02/01/2009: M2 hattı Haliç Köprü Geçişi için inşaat süreci başladı.
30/01/2009: M2 hattı Taksim-Şişhane ve 4.Levent-Oto Sanayii istasyonları arası mekik işletmeleri hizmete alındı.
19/03/2009: Yerli üretim tramvay aracı RTE2009 T4 Topkapı-Mescidi Selam hattında çalışmaya başladı.
03/09/2009: Yeni satın alınan 37 adet Alstom Citadis "EvoX04 - İstanbul" araçları teslim alınmaya başlandı.
11/09/2009: Kadıköy-Kartal Metro hattı araç temin ihalesini İspanyol CAF firması kazandı.
06/11/2009: M2 hattı şube işletmesi Sanayi Mah-Seyrantepe arasında işletme testlerine başlandı.
29/03/2010: M2 hattı, kuzey 1. Etap uzatması ile birleştirilerek Taksim -Atatürk Oto Sanayii olarak çalışmaya başladı.
02/09/2010: M2 metro hattı Darüşşafaka istasyonu açıldı.
11/11/2010: M2 metro hattı Seyrantepe mekik işletmesi başladı.
31/12/2010: Yeni İstanbul Tramvayları - Alstom Citadis 301 İstanbul" - yapılan tören ile yolcu taşımaya başladı.
23/05/2011: M2 metro hattı Hacı Osman istasyonu açıldı, hattın kuzey uzatmasında 3. etap tamamlandı.
11/11/2011: M4 Kadıköy-Kartal metrosu araçları test töreni düzenlendi.
22/02/2012: M1B Otogar-Kirazlı hattına ait yeni Esenler istasyonu hizmete açıldı.
06/06/2012: Üsküdar-Çekmeköy metro hattı temeli atıldı.
17/08/2012: M4 Kadıköy-Kartal metrosu hizmete alındı.
14/06/2013: M3 Başakşehir-Kirazlı metrosu hizmete alındı.
14/06/2013: M1B Otogar-Kirazlı metrosu hizmete alındı.
08/10/2013: M7 Kabataş-Mahmutbey metrosu birinci etabı Mecidiyeköy-Mahmutbey olarak ihale edildi.
29/10/2013: Marmaray Tüp Geçişi Ayrılık Çeşmesi - Kazlıçeşme açıldı.
09/02/2014: Kabataş-Mahmutbey hattı Mecidiyeköy-Mahmutbey etabı temel atma töreni yapıldı.
15/02/2014: M2 güney uzatması Şişhane-Yenikapı arası hizmete açıldı.
15/02/2014: M2 Haliç metro geçiş köprüsü hizmete açıldı.
16/03/2014: M2 Vezneciler istasyonu hizmete açıldı ve M2 Güney Uzatması tamamlandı.
09/11/2014: M1Yenikapı istasyonu hizmete açıldı.
19/04/2015: M6 Levent-Boğaziçi Üniversitesi Metro Hattı açıldı.
10/10/2016: M4 Tavşantepe uzatması açıldı. Hatta 3 istasyon (Yakacık-Adnan Kahveci - Pendik - Tavşantepe) daha eklendi.
15/12/2017: M5 Üsküdar-Sultanbeyli metro hattının ilk etabı Üsküdar-Yamanevler arasında hizmete açıldı.
21/10/2018: M5 Üsküdar-Sultanbeyli metro hattının ikinci etabı Yamanevler-Çekmeköy arasında hizmete açıldı.
19/03/2019: M7 Kabataş-Mahmutbey metro hattı araçları ile test sürüşü yapıldı.
19/03/2019: T5 Eminönü-Alibeyköy tramvay hattı araçları ile test sürüşü yapıldı.
29/08/2019: İstanbul'da M1A, M1B, M2, M4, M5, M6 hatlarında GECE METROSU seferlerine başlandı.
28/10/2020: M7 Mecidiyeköy-Mahmutbey metro hattı işletmeye açıldı.
01/01/2021: T5 Cibali-Alibeyköy Cep Otogarı tramvay hattı işletmeye açıldı.
29/05/2021: M9 hattı birinci etabı Bahariye-İkitelli Sanayi bölümü daha önceden inşa edilmiş olan Ziya Gökalp Mahallesi ve Olimpiyat istasyonu ile birleştirilerek M9 Bahariye-Olimpiyat olarak hizmete açıldı.
02/10/2022: M4 hattının üçüncü etabında yer alan 4 istasyon hizmete alınarak hattın Sabiha Gökçen Havalimanı'na erişimi sağlandı.
28/10/2022: F4 Hisarüstü-Aşiyan füniküler hattı hizmete açıldı.
02/01/2023: M7 hattı ikinci etabında yer alan Fulya ve Yıldız istasyonları hizmete açıldı.
06/01/2023: M8 Bostancı-Parseller metro hattı yapılan törenle işletmeye açıldı.
08/04/2023: M3 hattı kuzey uzatmasında yer alan 4 istasyon hizmete alınarak Çam ve Sakura Şehir Hastanesi ile Kayaşehir Merkez'e erişim sağlandı.
30/08/2023: T5 hattı Eminönü uzatması hizmete açıldı ve hattın tüm etapları tamamlanmış oldu.
10/03/2024: M3 hattı güney uzatması hizmete alınarak hat Bakırköy Sahil-Kayaşehir Merkez arasında işletilmeye başlandı.
16/03/2024: M5 hattı 3.etabında yer alan Meclis, Sarıgazi, Sancaktepe, Samandıra Merkez istasyonları hizmete açıldı.
18/03/2024: M9 hattı 2.etabı hizmete alınarak hat Ataköy-Olimpiyat arasında işletilmeye başlandı.
Kaynakça:
Javier Martines Cuevas
Dersaadetten İstanbul' a Atlı Tramvay - R. Sertaç Kayserilioğlu
Dersaadetten İstanbul' a Elektrikli Tramvay - R. Sertaç Kayserilioğlu
Tramvaylı İstanbul - Milliyet Gazetesi - Ergün Arpaçay
Metro İstanbul (Eski İstanbul Ulaşım)
Güncel basın haberleri
Bilgiler tarafımdan yukarıda belirtilen kaynaklardan, işletmede geçirilen iş hayatındaki şahsi bilgi birikiminden, geçmiş yıllara ait gazete arşivlerinden, daha önce tasarlamış olduğum Dersaadet Tramvayları web sitesi içeriğinden, ayrıca güncel inşaat ve açılışların takip edilmesi ile derlenmiştir. Biraz kendine saygısı olan herkes alıntılar iken bizi de yâd eder, kendine saygısı olmayanın kimseye saygısı olmayacağı için aksini yapanları Allah'a havale ediyorum.
Başlık metronun tarihçesi ama ben size çeşitli kaynaklardan derlediğim kronolojiyi sunayım, sadece bizde, başka yerlerde aynen verilmiş olarak görüyorum her zamanki gibi bizden çalıntı bilginize, tarihlerde bazı kısımlarda boşluklar var ay ve gün olarak onlarıda kısa zamanda toparlarız umarım.
İstanbul Raylı Sistemler Kronolojisi
04/01/1871: Yedikule - Küçükçekmece arasında banliyö hattı açıldı.
22/04/1872: Küçükçekmece - Halkalı banliyö hattının ikinci etabı hizmette.
03/09/1872: İlk atlı tramvay Azapkapı-Ortaköy hattında işletmeye alındı.
27/07/1872: Yedikule - Sirkeci arası işletmeye açılarak Avrupa yakasında banliyö hattı tamamlandı
22/09/1872: Anadolu yakasında ilk banliyö hattı Feneryolu - Pendik
01/01/1873: Anadolu yakası banliyö hattı ikinci etabı Pendik - Gebze arası seferler yapıldı.
17/01/1875: İstanbul' un ilk metrosu olarak addedilen funiküler sistem ile çalışan Karaköy - Beyoğlu Tüneli açıldı.
1907 : Tramvay şebekesi işletme hakkı yapılan sözleşme ile 75 yıllığına-1993 yılına kadar uzatıldı.
19/08/1908: Feneryolu - Haydarpaşa bağlantısı ile Anadolu yakası banliyösü de tamamlandı.
Ocak/1910: Dersaadet Tramvay Şirketi tünel hattını, tesisleri, araçları ve işletme hakkı ile birlikte "Metropolitan Railway Of Constantinapole From Galata De Pera" şirketinden satın aldı.
1912 : Balkan Savaşı nedeni ile atların orduya devredilmesi nedeni ile işletme yapılamamıştır.
25/01/1914: İlk elektrikli tramvay seferde, tramvay hatları galata köprüsünden geçirilerek İstanbul ve Pera yakaları birbirine bağlandı.
15/01/1915: 1. Dünya Savaşı nedeni ile şehirde yaşanan elektrik kesintisi nedeni ile tramvay işletmesi ikinci kez durdu.
1927: İstanbul tramvaylarında yılda 61.336.000 yolcu ile rekor yolcu sayısı.
1928: Şirket 199 motris, 121 römork ile 21 hatta, 27.714 m çift ray, 5880 m. tek ray ile hizmet vermektedir.
08/06/1928: Üsküdar-Kısıklı tramvay hattı ile Üsküdar Kadıköy Havalisi Tramvayları işletmeye açıldı.
20/02/1931: Dersaadet Tramvay Şirketinin adı "İstanbul Tramvay Şirketi" olarak değiştirildi.
16/06/1939: Millileştirme Hareketi ile şirket önce belediyeye ardından İETT ye devr edildi.
1943 : İstanbul yakasında 201 vagon ile 83.864.583 yolcu taşınmıştır.
1945: İstanbul ve Kadıköy yakalarında toplam 105.420.690 yolcu taşınmıştır, bu yılda İstanbul' daki toplam tramvay hattı uzunluğu 59.068 m dir.
01/01/1955: Üsküdar Kadıköy Havalisi Tramvayları şirketi İETT ye devr edildi.
1956: Sirkeci-Halkalı banliyö hattı elektrifikasyona geçti.
1956/1958: Tramvayların Galata köprüsünden geçişi yasaklandı. İstiklal Caddesi ile Topkapı ve Yedikule' den gelen raylar sökülerek bu bölgelerdeki tramvay hatları da iptal edildi.
1960: İstanbul' da artık sadece 16 tramvay hattı var.
12/08/1961: İstanbul yakası tramvayları Şişli deposundan son seferlerine çıkarak Anadolu yakasına geçecekleri gemilere yüklenmek üzere limana ulaşıyorlar.
14/11/1966: İstanbul' un son tramvay hatları Kadıköy-Fenerbahçe, Kadıköy-Gazhane, Kadıköy-Kısıklı ve Kadıköy-Üsküdar hatlarıda seferden alınıyor. İstanbul artık tramvaysız.
23/02/1983 : İstanbul Metrosu ihalesi askıya alındı.
22/06/1986 : Aksaray-Kartaltepe arasında ilk metro hattının temel atma töreni yapıldı.
16/08/1988 : İstanbul Ulaşım A.Ş. Büyükşehir Belediye iştiraki olarak kenti içi raylı sistemleri işletmesi amacı ile kuruldu.
11/03/1989: Aksaray - Kartaltepe Kocatepe arasında ilk metro seferleri başladı.
24/12/1989: Kartaltepe Kocatepe ile Esenler istasyonu bağlantısı açıldı.
29/12/1990: Taksim - Tünel nostaljik tramvay hattı, eski İstanbul tramvayları revize edilerek işletmeye açıldı
13/06/1992: Modern dönemin ilk tramvay hattı Beyazıt-Yusufpaşa arasında seferlere başladı.
10/07/1992: Beyazıt-Sirkeci bağlantısı ile tramvay hattı uzatıldı.
19/08/1992: Taksim-4.Levent metrosu temeli atıldı ve inşaat çalışmalarına başlandı.
29/12/1992: Yusufpaşa-Topkapı arasıda açılarak tramvay hattı Topkapı-Sirkeci arasında çalıştırılmaya başlandı.
31/01/1994: İlk metro hattımız Zeytinburnu na uzatıldı, aynı tarihte Otogar istasyonunda açılışı yapıldı.
07/03/1994: Metro hattı Zeytinburnundan Bakırköy İncirli istasyonuna uzatıldı.
10/03/1994: Tramvay hattı Topkapı-Zeytinburnu bağlantısı açıldı, tramvay hattı 11 km lik uzunluk ile Zeytinburnu-Sirkeci arasında hizmet veriyor.
25/08/1995: Metro hattı Bakırköy-Yenibosna bağlantısı tamamlandı.
20/04/1996: Tramvay hattında Sirkeci ile Eminönü arasındaki bölüm İstanbul Ulaşım A.Ş. tarafından inşa edilerek Eminönü istasyonu hizmete alındı.
11/01/1999: Taksim-4.Levent metrosu için alınan 32 aracın hatta indirme işlemleri başladı.
15/01/1999: Aksaray-Yenibosna arası metro hattında Bahçelievler istasyonu açılarak sisteme eklendi
25/03/1999: Taksim-4.Levent metro hattında ilk deneme seferlerine başlandı.
17/03/2001: Otogar-Bağcılar metrosu temeli atıldı.
16/09/2000: Taksim - 4.Levent metrosu yolculu seferlerine başladı.
2002: Edirnekapı-Sultançiftliği tramvay hattının temeli atıldı.
01/08/2002: Ünüvar-Hazinedaroğlu ve Rus Transtroy firmaları ile Eminönü-Kabataş, Sultançiftliği-Edirnekapı ve Edirnekapı-Vezneciler tramvay hatlarının yapımı için sözleşme imzalandı.
23/08/2002: Taksim - Kabataş Funiküleri inşaatına başlandı.
20/12/2002: Aksaray metrosunun Yenibosna-Havalimanı bağlantısı hizmete açılarak Havalimanına raylı sistemler ile erişim sağlandı.
Ocak 2003: Kadıköy-Moda tramvayı inşaatı başladı.
01/11/2003: Kadıköy-Moda tramvayı tarihi 20 numarası ile yeniden işletmeye açıldı. Böylece Anadolu yakasında 37 yıl sonra tramvay işletilmeye başlandı.
27/01/2004: Zeytinburnu-Bağcılar tramvay hattının temel atma töreni yapıldı.
30/05/2004: Zeytinburnu-Eminönü tramvay hattında 55 adet Alçak Tabanlı tramvay aracı hizmet vermeye başladı. Araçlar için tüm istasyonlar yıkılarak yeniden inşaa edildi.
30/01/2005: Kadıköy-Kartal metro hattının temel atma töreni yapıldı.
30/01/2005: Eminönü-Fındıklı arasında tramvay seferlerinin başlaması ile 47 yıl sonra tramvay yeniden Galata Köprüsünden geçti.
12/03/2005: Taksim-4.Levent metro hattının 3. etabını oluşturan Ayazağa kesimi inşaatına başlandı.
29/05/2005: Otogar-Bağcılar metro hattı temel atma töreni yapıldı.
01/11/2005: Eyüp-PierLoti Teleferiği hizmete açıldı.
03/12/2005: Taksim-Kabataş Funiküler sisteminde kullanılacak araçlar Kabataş' tan hatta indirildi.
04/01/2006: Taksim-Kabataş Funiküleri deneme seferlerine başlandı.
18/05/2006: Zeytinburnu-Bağcılar tramvayı deneme seferlerine törenle başlandı.
30/06/2006: Tramvay hattının son istasyonu Kabataş hizmete açıldı, aynı gün açılan Funiküler sistem ile Taksim-4.Levent metrosu ve tramvay hattı aracılığı ile raylı sistemler arasında entegrasyon sağlandı.
30/06/2006: İstanbul' un ikinci Funiküler sistem uygulaması olan Taksim-Kabataş funiküleri hizmete açıldı.
14/09/2006: Zeytinburnu-Bağcılar tramvayı seferlere başladı.
15/06/2007: Bağcılar tramvay hattında kullanılmak üzere 30 adet ikinci el tramvay aracı Köln’ den satın alındı.
10/07/2007: Edirnekapı-Sultançiftliği hattı deneme seferleri başladı.
Temmuz 2007 - Kirazlı-Başakşehir metrosunun temeli atıldı.
14/09/2007: Tramvay hattında kullanılmak üzere 37 adet Alstom alçak tabanlı tramvay aracı satın alındı.
17/09/2007: Şehitlik-Mescid-i Selam tramvay hattı yolculu seferlerine başladı.
02/10/2007: Başakşehir Kirazlı metro hattı için 80 adet Alstom metro aracı alımı yapıldı.
11/04/2008: Otogar-Kirazlı metro hattı için alınan 34 adet Rotem aracı teslim alınmaya başlandı.
28/08/2008: Başakşehir-Bakırköy metro hattı kazısında TBM araçları Güney Sanayi de yüzeye çıktı.
08/09/2008: Metrobüs hattı ikinci aşama inşaatı tamamlanarak Avcılar-Zincirlikuyu işletmesine başlandı.
12/09/2008: Yenikapı(Taksim-4.Levent)Hacı Osman metro hattı için alınan 92 adet Rotem metro aracı teslim alınmaya başlandı.
01/11/2008: Başakşehir-Bakırköy metro hattı için satın alınan 80 adet Alstom Metropolis aracın teslimatı başladı.
07/11/2008: M2 hattı Şişhane -Taksim ve 4.Levent-Oto Sanayi istasyonları arasında yolculu deneme sürüşlerine başlandı.
02/01/2009: M2 hattı Haliç Köprü Geçişi için inşaat süreci başladı.
30/01/2009: M2 hattı Taksim-Şişhane ve 4.Levent-Oto Sanayii istasyonları arası mekik işletmeleri hizmete alındı.
19/03/2009: Yerli üretim tramvay aracı RTE2009 T4 Topkapı-Mescidi Selam hattında çalışmaya başladı.
03/09/2009: Yeni satın alınan 37 adet Alstom Citadis "EvoX04 - İstanbul" araçları teslim alınmaya başlandı.
11/09/2009: Kadıköy-Kartal Metro hattı araç temin ihalesini İspanyol CAF firması kazandı.
06/11/2009: M2 hattı şube işletmesi Sanayi Mah-Seyrantepe arasında işletme testlerine başlandı.
29/03/2010: M2 hattı, kuzey 1. Etap uzatması ile birleştirilerek Taksim -Atatürk Oto Sanayii olarak çalışmaya başladı.
02/09/2010: M2 metro hattı Darüşşafaka istasyonu açıldı.
11/11/2010: M2 metro hattı Seyrantepe mekik işletmesi başladı.
31/12/2010: Yeni İstanbul Tramvayları - Alstom Citadis 301 İstanbul" - yapılan tören ile yolcu taşımaya başladı.
23/05/2011: M2 metro hattı Hacı Osman istasyonu açıldı, hattın kuzey uzatmasında 3. etap tamamlandı.
11/11/2011: M4 Kadıköy-Kartal metrosu araçları test töreni düzenlendi.
22/02/2012: M1B Otogar-Kirazlı hattına ait yeni Esenler istasyonu hizmete açıldı.
06/06/2012: Üsküdar-Çekmeköy metro hattı temeli atıldı.
17/08/2012: M4 Kadıköy-Kartal metrosu hizmete alındı.
14/06/2013: M3 Başakşehir-Kirazlı metrosu hizmete alındı.
14/06/2013: M1B Otogar-Kirazlı metrosu hizmete alındı.
08/10/2013: M7 Kabataş-Mahmutbey metrosu birinci etabı Mecidiyeköy-Mahmutbey olarak ihale edildi.
29/10/2013: Marmaray Tüp Geçişi Ayrılık Çeşmesi - Kazlıçeşme açıldı.
09/02/2014: Kabataş-Mahmutbey hattı Mecidiyeköy-Mahmutbey etabı temel atma töreni yapıldı.
15/02/2014: M2 güney uzatması Şişhane-Yenikapı arası hizmete açıldı.
15/02/2014: M2 Haliç metro geçiş köprüsü hizmete açıldı.
16/03/2014: M2 Vezneciler istasyonu hizmete açıldı ve M2 Güney Uzatması tamamlandı.
09/11/2014: M1Yenikapı istasyonu hizmete açıldı.
19/04/2015: M6 Levent-Boğaziçi Üniversitesi Metro Hattı açıldı.
10/10/2016: M4 Tavşantepe uzatması açıldı. Hatta 3 istasyon (Yakacık-Adnan Kahveci - Pendik - Tavşantepe) daha eklendi.
15/12/2017: M5 Üsküdar-Sultanbeyli metro hattının ilk etabı Üsküdar-Yamanevler arasında hizmete açıldı.
21/10/2018: M5 Üsküdar-Sultanbeyli metro hattının ikinci etabı Yamanevler-Çekmeköy arasında hizmete açıldı.
19/03/2019: M7 Kabataş-Mahmutbey metro hattı araçları ile test sürüşü yapıldı.
19/03/2019: T5 Eminönü-Alibeyköy tramvay hattı araçları ile test sürüşü yapıldı.
29/08/2019: İstanbul'da M1A, M1B, M2, M4, M5, M6 hatlarında GECE METROSU seferlerine başlandı.
28/10/2020: M7 Mecidiyeköy-Mahmutbey metro hattı işletmeye açıldı.
01/01/2021: T5 Cibali-Alibeyköy Cep Otogarı tramvay hattı işletmeye açıldı.
29/05/2021: M9 hattı birinci etabı Bahariye-İkitelli Sanayi bölümü daha önceden inşa edilmiş olan Ziya Gökalp Mahallesi ve Olimpiyat istasyonu ile birleştirilerek M9 Bahariye-Olimpiyat olarak hizmete açıldı.
02/10/2022: M4 hattının üçüncü etabında yer alan 4 istasyon hizmete alınarak hattın Sabiha Gökçen Havalimanı'na erişimi sağlandı.
28/10/2022: F4 Hisarüstü-Aşiyan füniküler hattı hizmete açıldı.
02/01/2023: M7 hattı ikinci etabında yer alan Fulya ve Yıldız istasyonları hizmete açıldı.
06/01/2023: M8 Bostancı-Parseller metro hattı yapılan törenle işletmeye açıldı.
08/04/2023: M3 hattı kuzey uzatmasında yer alan 4 istasyon hizmete alınarak Çam ve Sakura Şehir Hastanesi ile Kayaşehir Merkez'e erişim sağlandı.
30/08/2023: T5 hattı Eminönü uzatması hizmete açıldı ve hattın tüm etapları tamamlanmış oldu.
10/03/2024: M3 hattı güney uzatması hizmete alınarak hat Bakırköy Sahil-Kayaşehir Merkez arasında işletilmeye başlandı.
16/03/2024: M5 hattı 3.etabında yer alan Meclis, Sarıgazi, Sancaktepe, Samandıra Merkez istasyonları hizmete açıldı.
18/03/2024: M9 hattı 2.etabı hizmete alınarak hat Ataköy-Olimpiyat arasında işletilmeye başlandı.
Kaynakça:
Javier Martines Cuevas
Dersaadetten İstanbul' a Atlı Tramvay - R. Sertaç Kayserilioğlu
Dersaadetten İstanbul' a Elektrikli Tramvay - R. Sertaç Kayserilioğlu
Tramvaylı İstanbul - Milliyet Gazetesi - Ergün Arpaçay
Metro İstanbul (Eski İstanbul Ulaşım)
Güncel basın haberleri
Bilgiler tarafımdan yukarıda belirtilen kaynaklardan, işletmede geçirilen iş hayatındaki şahsi bilgi birikiminden, geçmiş yıllara ait gazete arşivlerinden, daha önce tasarlamış olduğum Dersaadet Tramvayları web sitesi içeriğinden, ayrıca güncel inşaat ve açılışların takip edilmesi ile derlenmiştir. Biraz kendine saygısı olan herkes alıntılar iken bizi de yâd eder, kendine saygısı olmayanın kimseye saygısı olmayacağı için aksini yapanları Allah'a havale ediyorum.