tr-D.09 » Kişiye Özel Tren

Cevapla
langur
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 193
Kayıt: 29 Eyl Sal, 2009 17:15

tr-D.09 » Kişiye Özel Tren

Mesaj gönderen langur » 28 Haz Sal, 2011 15:01

Belki geniş kapsamlı değerlendirme yapmak için erken ama haberi görünce paylaşmadan edemedim:
TCDD Genel Müdürü Karaman, kişiye özel vagonlar sayesinde herkesin taşıma yapabileceğini söyleyerek, 'Altyapıyı devlet hazırlayıp özel sektörün kullanımına açacak. Dileyen şirket, kendi istediği isimi tren ya da vagonlara koyup yük ya da yolcu taşımacılığı yapabilecek' diye konuştu.
Kaynak: http://www.lojiport.com/kisiye-ozel-tre ... 29412h.htm

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 28 Haz Sal, 2011 16:00

Aslında bir iki kere değindik, ama çok üstünkörü idi. Bende Demiryollarının Özelleştirilmesi diye bir başlık düşünüyordum ama gerekli ilgi olmadığı için açmamıştım, sayende açılmış oldu :)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5553
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 28 Haz Sal, 2011 18:31

Valla, satmadıkları kalmadı. Ben bunu iyi bulmuyorum. Yunanistan'ı dıştan satışa bölüp parçalıyorlar, bizde bu paşa paşa içten oluyor. Bilmem yani, biraz tutucuyum bu konularda galiba.

langur
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 193
Kayıt: 29 Eyl Sal, 2009 17:15

Mesaj gönderen langur » 29 Haz Çrş, 2011 00:15

alabay yazdı:Valla, satmadıkları kalmadı. Ben bunu iyi bulmuyorum. Yunanistan'ı dıştan satışa bölüp parçalıyorlar, bizde bu paşa paşa içten oluyor. Bilmem yani, biraz tutucuyum bu konularda galiba.
o zaman öncelikle hayirli olsun diyeyim :)

Açıkçası bu konu hakkında uzman değilim. Ancak özelliştirmeye baştan karşı çıkmanın yanlış olduğunu da düşünüyorum. Önce şunu iyi ayırmak gerek bence:
1. Özelleştirme olmalı mıdır?
2. Biz bunun altından kalkabilir miyiz?

İkisi farklı şeyler zira. "Özelleştirme olmasın, çünkü biz elimize yüzümüze bulaşatırırz" yanlış yaklaşım bence. Eğer demiryollarında özelleştirme sisteme faydalı olacaksa neden olmasın. Ha biz bunu ne kadar profesyonelce yapabiliriz meselesi ayrı bir tartışma konusu..

Birde şu var: Dünyada bir şeyin örneklerinin olmaması, bunun yapılamaz olduğunu göstermez. Deneyen varsa fikirlerinden, tecrübelerinden faydalanalım elbette. Gerekli teknik bilgileri değerlendirelim. Ama "Onlar yapmıyor, biz de yapmayalım" sorunlu bir yaklaşım olur kanımca. Kıta Avrupası'nda fiber optik kablo hatları hâlâ devlet tekelinde olmasına karşın Türkiye'de Turkcell/Sğperonline bu işe özel firma olarak girdiler. İyi ki de girdiler. Şimdi avrupalılar da girecek bu işe. O zaman biz onlardan önce bu tür işlere girdiğimiz için kazançlı çıkmış olacağız.

Bence iyi yönetim ve denetleyici kurullar yardımıyla devlet, demiryolları işletmeciliğini özelleştirebilir, ki bence özelleştirmelidir de. Aksi fikri olan varsa buyursun er meydanına :)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5553
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 29 Haz Çrş, 2011 09:13

Ben genel olarak bazı şeylerin ulusal olmasını beklerim. Demiryolları da öyle. Bizim burada yarı bir özelleştirme oldu, ve iyi mi oldu? Hayır. Yine de, demiryollarında özelleştirmeye karşıyım derken, özel şirketlerin demiryollarını kullanamamasını temenni etmiyorum. Kullansınlar, ama altyapı devlette kalsın, TCDD de devlette kalsın. Ama herşeyi özelleştirmenin faydası ne? Bir devlet, devlet ve halk işi yapar, bir şirket, sadece ve sadece para işi yapar. He, burada bir de kiliseler ve “karitatif” şirketler var, onlar da devlet işi yapar, ama dinleri için, yani hep bir menfaat konusu oluyor. Ve bence bir insan toplumu için en iyi menfaati devlet yansıtır. Çünkü kapitali kendi halkı. Yoksa yanılıyor muyum?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 29 Haz Çrş, 2011 14:46

Açıklamanda yanlışlık yok, yanlışlık senin temas ettiğin nokta ile haberdeki konu biraz farklı. Sen daha önceleri dile getirilen şu YİD (Yap-İşlet-Devret) leri kast ediyorsun, zaten bunun dışında firmalara imtiyaz vermek söz konusu değil, yani inşaat ve güzergah imtiyazı yok ortada. YİD ile kast edilenler firmaların başvuru yapacağı güzergahlarda hatları inşa edip belli süreler ile de işletmesini yapmasından ibaretti, bunda sanırım minimum 49 yıl şartı var, sonrasının nasıl olacağını anlaşma ile belirliyorsun. Buna bende karşıyım çünkü zaten kimse girmez, daha başka bir sitede de yazmıştım kimse anlamak istemedi, bizde de dile getirdim herhalde kurulum maliyetini amorti etmek diye bir şey söz konusu değil. Bunu ben söylemiyorum, bunu bizzat işletmelerde üst seviye yöneticilik yapmış kişilerden bu konu ile ilgili bir sohbette edindim. Ancak araç maliyetini amorti etmeyi düşünebilirsiniz ama hattın maliyetini amorti etmek pek olası değil, bu yüzden böyle bir hesap yapılsa bile gerçekçiliği de tartışılır, adam kaç yıl sonra para kazanmaya başlayacak? Para kazanmak için nelerden feragat edecek? Bunlar bence hep sorun.

Serhat ın verdiği linkten benim anladığım biraz daha farklı, gerçi ben başka bir sitede okudum ama. Burada devlet diyor ki, ben hızlı tren hatları inşa ediyorum, konvansiyonelleri sinyalli elektrikli yapıyorum, çift hat yapıyorum. Varsa burada tren çalıştırmak istiyorum diyen buyursun, bu hat inşası için değil işletmecilik için imtiyaz verilmesi anlamına geliyor. Ben buna taraftarım işte, adam alsın trenini, kursun kadrosunu çalıştırsın. Devletin üzerinden de işletmecilik yükü kalksın. Buna pek çok firma YİD den daha istekli olacaktır diye düşünüyorum. Yük taşımacılığında zaten kendi vagonlarına sahip firmalar var, bunun da yaygınlaşması lazım. Bu anlamda bu bir özelleştirme değil ki; bu şu an aklıma gelen Thalys gibi bir çalışma. Adamlar çatır çatır hızlı tren çalıştırıyor, ha içinde Fransa Devlet Demiryollarının payı varmı bilmiyorum ama sonuçta SNCF trenleride var çalışan. Almanya' da DB dışında firma varmı bilmiyorum bu tip özel taşımacılık yapan, Avusturya' da bildiğim kadarı ile yok, Lokalbahn firmasının yük trenleri var, bir de şehiriçi ile taşra arasında çalışan bir tramvay hattı. Bunun örnekleri dünya da muhakkak vardır.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5553
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 29 Haz Çrş, 2011 21:27

Almanya'da var, hem de çok. Privatbahn denir, Bahngesellschaft denir. Bizim burada SWEG, doğuda da bir çok şirket var. Bu eskiden bile öyleydi, ama şimdi daha da arttı. Bir de unutma, hem Almanya, hem Avusturya federe devletler, ikisinin de eyaletleri var, o yüzden bir federal şey, bir de eyalet şeyi var. Şey derken işletmecilikler, şirketler vs. Ben buna ille de karşıyım demiyorum. Burada DB de yarı özelleş†irildi, problem orada başladı. Raylar henüz devlet malı, ve özelleştirmede de devlet kurum olarak % 51 tutuyor galiba.

Senin söylediğin model olur. Ama demiryolları bence devlette kalmalı. TCDD de devlette kalmalı. Antalya'da, Adana'da, İstanbul'da yöresel tren şirketleri iyi ve peki, neden olmasın, eninde sonunda konsesyon konusu oluyor sadece. Ama minibüsçülük gibi salata da olmaz, trenlerde sinyalizsayon, zaman tabelâları, aktarmalar, gecikmelerde torbaya veya istasyona çekmeler ve denetim tek elden olur sadece! Yoksa büyük güm yaşanır.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 03 Tem Pzr, 2011 11:15

alabay yazdı:Raylar henüz devlet malı, ve özelleştirmede de devlet kurum olarak % 51 tutuyor galiba.
İşte zaten özelleştirme modeli budur, aslında DB fazlasını bile satmış. Raylar, elektrifikasyona ait malzemeler yani katener hatları, sinyalizasyon ekipmanları devlete ait olur. İşletmecilik yapmayan isteyen, girer ihaleye hattı alır, sonra gider trenlerini alır, biletleme sistemini kurar, işletme yapısını kurar, bu YİD olsa da değişmez, her halukarda yapılan altyapı yatırımı devlete kalıyor zaten, yarın iş bitti sök git denmiyor kimseye. Bazı hizmetlerin kontrolü de çalışanlar taşeron olsa bile (bu da bir tür özelleştirmedir) kontrol anlamında resmi kurumlarda olmalı, bu tren sevk ve idaresi, sefer tarifelerinin oluşturulup uygulanması, güvenlik falan filan gibi kriterler, aklıma gelenler bunlar oldu.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5553
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 03 Tem Pzr, 2011 14:37

Biletlendirmede, sanırım, tek bilet sistemi işlemeli, çünkü trenden trene aktarma yaptığında, yeni bilet alma durumu olmaz, olamaz. EFA (elektronische Fahrplan-Auskunft) gibi sistemlerde de bütün hepsi bir arada bulunur, yani DB, OSB, SWEG … ilgilendirmez, önemli olan gideceğin yol ve alacağın bilet, ki onu tren istasyonunda veya turizm bürosunda / seyahat ajentasında alırsın (Reisebüro). Tek istisna, rejyonalleştirilmiş yerler, diyelium Freiburg'un etrafındaki Bad Krozingen'den Herbolzheim'e bilet alacaksın, “tren bileti” alamazsın, tek bir hat olduğu halde. “Rejyo(nal) bilet almak zorundasın, çünkü Freiburg'un Region dediği alanda kalıyor, yani Regio Ticket. Yok, bir istasyon ötesine mi gidiyorsun, o zaman, istersen, basit bilet de alabilirsin. Bu biraz garip bir sistem, konsesyonluk falan.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 03 Tem Pzr, 2011 14:41

O kadar komplike işlere gerek yok, açıkçası çokta özenilecek ya da örnek alınacak sistemler değil. Günümüzde her şey daha basit ve kolay olmak zorunda, teknoloji çok şey kattığı gibi insanları daha da aptallaştırdı bana göre. Zaten bahsettiğimiz şey şehirler arası taşımacılık bunun bölgesel tren, şehirlerarası tren, falan ayrımı yok -bana göre-. Dediğin gibi bilet satışı bir kurumun sorumluluğunda olabilir, isteyen istediği firmadan alır. Burada yapılması gereken monopole izin vermemek. Yani fiyat politikasında üst sınırları devlet belirler, bir de rekabette aşırılığı önlemek adına alt sınırlar oluyor sanırım, tam bilmiyorum o işleri.

Cevapla

“Demiryolu Önerileri” sayfasına dön