ist-T.06 » T4 Geliştirme ve Alternatif Projeler

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

ist-T.06 » T4 Geliştirme ve Alternatif Projeler

Mesaj gönderen Esat » 08 Oca Sal, 2008 23:18

Halen işletmesi yapılan Sultançiftliği-Topkapı [T4] Tramvay hattı inşaatına başlandığı günden bu yana güzergah sorunları ile anıla geldi. Beyazıt, Vezneciler, Bayrampaşa derken bugünkü güzergah işletmeye açıldı. Tabi bu bizim hat üzerindeki fantezilerimizi sona erdiremedi :) İşleyen demirin ışıldaması gibi nöronlarımızın da pırıldaması için yaptığımız jimnastikler, eski defterlerin kurcalanması bu hat ile ilgili bu gelmiş geçmiş dürtülerimizi bu başlık altında paylaşacağız.

Haydi kolay gele.
En son Esat tarafından 18 Eki Pzt, 2010 21:58 tarihinde düzenlendi, toplamda 2 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

ist-T.06 » T4 Geliştirme ve Alternatif Projeler

Mesaj gönderen alabay » 23 Oca Çrş, 2008 19:16

Hm, aklıma geç geldiyse de ... şu hattı ya o metro hattına ya da öteki tramvay hattına aktarma olarak değil de ray hattı olarak bağlamak mümkün değil mi? Yani madem surlar o kadar problem, surlara kadar gelen o iki hattan bir tanesi (veya ikisi ...) oradan çatallaşsa? Ama o zaman şu an öngörüldüğü gibi Topkapı'ya tam ters şekilde yanaşmak gerekir, çok ilginç bir makas ve viraj sistemi düşünmeli.
Daha mantıklı olmaz mı acaba?
Yani surların dışında, böyle semtlerden gelen bir hattın bitmesi çok garip geliyor bana, cidden. İstanbul neresi yahu? Surların sağı mı solu mu? Sanki ikisi iki ayrı dünya gibi oluyor bu.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 23 Oca Çrş, 2008 20:54

şu hattı ya o metro hattına ya da öteki tramvay hattına aktarma olarak değil de ray hattı olarak bağlamak mümkün değil mi? Yani madem surlar o kadar problem, surlara kadar gelen o iki hattan bir tanesi (veya ikisi ...) oradan çatallaşsa? Ama o zaman şu an öngörüldüğü gibi Topkapı'ya tam ters şekilde yanaşmak gerekir, çok ilginç bir makas ve viraj sistemi düşünmeli.
Daha mantıklı olmaz mı acaba?
Yani surların dışında, böyle semtlerden gelen bir hattın bitmesi çok garip geliyor bana, cidden. İstanbul neresi yahu? Surların sağı mı solu mu? Sanki ikisi iki ayrı dünya gibi oluyor bu.

B. Alabay
Açıkçası tam anlayamadım, eğer kast ettiğin bu başlıktaki hat ile Aksaray-Havalimanının birleşmesi ise, bu şu anki sistemde mümkün değil, neden mümkün olmadığını kısaca özetleyelim, bir hattın şu anda izlediği güzergah metro hattına entegre olabilecek bir noktada sayılmaz, yani olabilir belki ama sadece Havalimanı yönünde, böylece ortaya Sultançiftliği-Havalimanı gibi bir hat çıkar ne kadar fizibl? ileride bile pek sanmıyorum aktarma en doğrusu, ama bu hat için önceden başka bir şey planlanmıştı ama İBB bunu uygulamadı benim de daha önce başka ortamlarda sözünü ettiğim bir şeydi bu, Sultançiftliği hattı çok rahat bir şekilde hem de iki yönde birden Aksaray-Havalimanı metrosuna bağlanabilirdi, bu bahsettiğim fiziki bağlama, diğer taraftan işletme ve tren takip sisteminin de buna uyarlanması gerekirdi o başka bir şey.

Bu hatta bağlanmasını kast ederken Topkapı neden karıştı bunu anlayamadım açıkçası, hattın T1 Zeytinburnu Kabataş tramvay hattına bağlanmasını kast ediyorsan bu halen yapılabilir buna bir engel yok ki? Surların engel olmasına gelince zaten şu anda surlar bir engel teşkil etmiyor, acaba bu konuda yanıltıcı bir söz mü ettim diye düşünüyorum?

Hattın surların dışında bitmesine gelince, bence bitmeli evet suriçine ray girmeli ama iki şekilde bir uzun metro hatları iki sur dibinden başlayan aktarma tramvay hatları, yayalaştırmak ve araçsızlaştırmak istiyorsan bu bölgeyi bir şekilde ayırarak ulaşımınıda ayrı düzenlemek gerekir ve ben bunun içeri giren uzun hatlarla olacağına inanmıyorum (metro hariç)

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Raya Bağlantı

Mesaj gönderen Esat » 24 Oca Prş, 2008 11:27

Aşağıdaki mesaj alabay' ın teknik bir neden ile resmi yükleyemediği için bana gönderdiği içeriktir, hattın başka bir raylı sistem hattına entegrasyonu ile ilgili görüşleri içeriyor, içeriği verdikten sonra bende düşüncelerimi altına ekliyorum.
Düşündüklerim şunlardı:

1: bir tünel sapağı ile metro tüneline bağlantı.
2: ya üstten ya da alttan kıvırarak tünele bağlantı.
3: kurbu alabilmek için kıvırarak tramvay hattına bağlantı.

Kurplar çok sıkışık da olabilir tabiîki, o zaman ona göre Edirnekapı' dan sonra sağa doğru, sonradan da sola kıvırmak gerekebilir, Vatan kalkar. Fetihkapı tramvay bağlantısı olduğundan belki daha kolaydır. Ama o Topkapı aktarması bana biraz garip geliyor. Tüm bunlar Vezneciler olmuyor diye ... olsa, herhalde o daha iyidir.
Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 24 Oca Prş, 2008 11:51

Alabay tabii ki İstanbul' u biliyorsun ama belki uzun zamandır bu bölgeden geçmemiş olabileceğini düşündüğüm için gözünde daha iyi canlandırmanı sağlayacak bir resim üzerine yerleştirip bir iki kelam edeyim, burada sistemin beraber işletilebilirliği nasıl dispatch edileceği gibi etkenleri göz ardı ederek bir takım kendimizce yorumlar yapalım, şunu da ekleyelim, bunlar bilimsel verilere dayanmamakta sadece gözlem ile oluşmuş algı ve düşünce kapasitesi ile ilgili çıkarımlardır, sonra inşaat mühendisi ve mimar arkadaşlar alınmasınlar.

Resim
Kırmızı M1 Aksaray-Havalimanı metrosu, turuncu T4 Sultançiftliği-Edirnekapı tramvayı, beyazlar istasyonlar, gül kurusuda tarihiiiii Bizans yeni Patrikhane surları (bu konuya başka sitelerde değineceğiz)

Mavi T4 ün Sultançiftliği-Havalimanı şeklinde uzaması, yeşil, T4 ün Sultançiftliği-Aksaray şeklinde uzaması.

*Resimde görüldüğü üzere bağlantının hiçbir şekilde surlar ile ilgisi yok,
*üstte kalan geniş kesikli turuncu T4 ün tünel kısmını, dar kesikli kısmı ise viyadük geçişini ifade ediyor.
*Buraya koymamakla birlikte mavi bağlantı hattının kurp yarıçapı Kartaltepe kurbundan daha dar değil, ama yeşil yani Aksaray bağlantısı için ortaya dar bir kurp çıkıyor, burada sınır değer nedir bilmiyorum ama Kartaltepe ye yaklaşırken kurp o kadar fazlaki dever açısı nedeni ile aracın yana yattığını rahatlıkla hissedebiliyorsunuz, yeşil çizgideki yarıçap nerede ise Kartaltepenin yarısı kadar dar olacaktır.
*İkincisi ulubatlı metro istasyonunu yerinden oynatmak gibi bir lükse girmiyoruz.
*Bu hatta durmadan metro diyorlardı eğer yapılabilirse metro işletim sistemi entegre ederek gerçekten metro da diyebiliyoruz,
*Normal şartlar LRT standartları kitabında kurp içinde istasyon olmaz dediği için istasyon koymuyoruz (ama pratikte vaaarrr :roll: )
*T4 te 3 araçlı işletim var, M1 de 4 ama bu büyük bir problem değil rahatlıkla aşılabilir, ve bu hali ile her ikiside bence çok daha verimli bir hat durumuna gelir.

Resim
T4 Edirnekapı-Sultançiftliği hattının M1 Aksaray-Havalimanı hattına bağlanması ile bir Topkapı bağlantısına gerek kalmadığını düşündüğüm için hattın inşaa edilecek kısmının çıkarıldığı görünümdür.


Topkapı bağlantısı ile ilgili bir sonraki mesajı bekleyelim :)

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 24 Oca Prş, 2008 14:10

Gürtuna döneminde buna benzer bir LRT bağlantısı düşünülmüştü. DEMİRKAPI-BAYRAMPAŞA arasında yapılacak bağlantı ile Sultançiftliği LRT Hattı aktarma yapmadan Aksaraya gidecekti.

Gürtuna'nn ömrü yetmedi tabi buna. Kadir Beyde geldi bari Topkapı'ya uzatalım dedi.

Gürtunanın önerisi yapılabilirliği düşüktür tahminimce. Çünkü LRT hattına 3 hat birden yüklenecekti. İşetmesi zor olurdu sanırım.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 24 Oca Prş, 2008 22:37

Aslında o bağlantıların pek çoğu işletmeyi birleştirme anlamında düşünülmemişti, asıl amaç ikinci bir park ve bakım alanı yapmadan araçları Esenler merkeze getirebilmekti, proje Vezneciler şeklinde iken Laleli' den T1 Zeytinburnu-Kabataş tramvay hattına dolayısı ile buradan da Zeytinburnu' ndan yine M1 Aksaray-Havalimanı metro hattı ile Esenler' e ulaşılabileceği düşünülmüştü, sonrasında Vezneciler kısmı sekteye uğrayınca Bayrampaşa opsiyonu düşünüldü, hatta yanılmıyorsam bir ön projeyi de Ulaşım A.Ş. proje ekibi yapmıştı, tabii burada amaç belki Ulaşımdakiler için ikinci bir hat şeklinde işletmek olabilir di bu konuda bir bilgim yok, bir diğer alternatif ise sanırım her zaman düşünce aşamasında kalan Metris' ten otoyolun kenarından hani Mehmet Kasım' ın sürekli bahsettiği gibi Tekstil Kent kenarından yine Esenler' e yapılacak bir bağlantı idi ki bence park ve bakımlar için en ideal olanı da buydu, ama bu projede o dönemde yerel yönetim ile merkezi yönetim arasında ayrılıklar ve karayolları müdürlüğününde merkezi yönetim idaresinde olması nedeni ile sadece havada kalmıştı. Yıllar sonra bu hattın yarım yamalakta olsa açıldığını gördük, geçen gün gördüğüm kadarı ile daha çok iş var ve 1 yıldan önce toparlanacak gibi de görünmüyor umarım bu bir yıl içerisinde Topkapı bağlantısıda hayata geçerde "hiçbir yere bağlanmayan" bir taşıyıcı hat sahibi olmayız :)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 24 Oca Prş, 2008 22:42

Ben yine resim yükleyemedim ...
Kurp ve sapak konusuyla ilgili bir resim ve not, mail vasıtasıyla İstanbul'a yola çıktı şimdi.

B. Alabay

Resim

Not: Alabay tarafından yüklenemeyen resim siteye eklendi. [Esat]

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 24 Oca Prş, 2008 23:34

İki şehri kıyas yapmak istemiyorum ama Freiburg ne kadar eski bir şehir olsa da Alman şehirciliğinden tabii ki nasibini almış :) resimde bu gayet net görünüyor, dolayısı ile çizdiğin kurplar zaten bir tramvay seti için aslında çok normal kurplar çünkü işletme hızı 30 olan (maks 50 belki) sistemde zaten bu kurpları dönüş hızları herhangi bir tehlikeye mahal vermeyecektir, İstanbul' da da Freiburg gibi bir kentleşme zamanında planlansa idi şimdi nasıl döndürelim nerden döndürelim diye uğraşmazdık, bırakın 1960 ları biz 1990 larda bile ray söktük :!: :!: :!:

Topkapı bağlantısı ile ilgili bir şeyler sormuştun onunda cevabı bu olsa gerek

Resim
Turuncu T4 Edirnekapı-Sultançiftliği (gelecekte Habibler-Topkapı) kırmızı M1 Aksaray-Havalimanı, lacivert T1 Zeytinburnu Kabataş tramvayı, yeşil olası bağlantı şekli, soldaki köşe de mevcut minibüs kapalı durağı

evet T4 hattının metroya değilde Topkapı ya bağlanması ile ilgili durum, turuncu çizgi mevcut sistemin nasıl bağlanacağının aşşağı yukarı tasviri, bu hattın son istasyonu Topkapı' da üstte yer alacak, mevcut Topkapı istasyonu ise yerinde yani alt katta kalacak, burada ikisini de alta almak ne derece mümkün?
Bu resimde bunu izah etmek biraz zor çünkü yukarıdan bakıyoruz ama o gördüğünüz kavşak zaten yer altında orada yolu tramvay ile kesmek pek mümkün gibi değil, artı mümkün olsa bile Topkapı bir baş durak değil, burayı bir başdurak gibi kullanmak şu an Cevizlibağ da yaşanan çirkin durumun birde Topkapı da yaşanmasını sağlamaktan öte bir zarar sağlamaz faydası ise hiç olmaz, mevcut fiziki yapı ile en mantıklı bağlantı şekli bu olacaktır, tabii bu alt geçit bir kaç sene önce inşaa edilirken bu düşünülmüş olsa idi ve ona göre bir inşaa yapılsa idi, ya da zamanında şu karede görünen minibüsler def edilse idi de o koskoca bina bir tramvay baş durağı ve bakım merkezi olsaydı ne kadar güzel tatlı kaymaklı bir şey olurdu. Ama olmadı her zamanki gibi akıllar sonradan çalıştı demek istemiyorum, devir değişti yöneticiler değişti bir şeyler oldu da oldu. Her halukarda dediğim gibi bağlanacak olsa da ancak yeşil çizgideki gibi bağlanabilir, buradaki kurpta aynı ölçekteki harita üzerinden yapılan ölçüme göre Aksaray armut ya da Gülhane ve Sirkeci kavşaklardan daha dar değil ama daha uzun :?: bu bir engelmidir bilemiyorum.

Bir diğer problemde alabay bu iki hattın birbirine bağlanması en azından şu anda ve gelecekte mümkün değil? Neden dersen :) T1 Zeytinburnu Kabataş hattında kullanılan ve önümüzdeki yıl sonu gelecek yeni tramvaylarda %70 alçak taban tabir edilen 35cm eşik yüksekliğine sahip Düşük Tabanlı araçlar, T4 Edirnekapı-Sultançiftliğinde şimdi ve gelecekte kullanılacak araçlar ise 90cm eşik yüksekliğe sahip Yüksek Tabanlı araçlar dolayısı ile aynı peronu kullanarak işletme yapamazlar yani böyle bir bağlantı ray anlamında teknik olarak mümkün olsa dahi işletme ve araç sistemlerindeki farklılıklar nedeni ile mümkün değildir.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 25 Oca Cum, 2008 14:54

Resimde görülen semt eski 1200 yılından kalma Freiburg değil, bir zamanlar onun yanında yeni oluşan Betzenhausen, zamanla birleştiler, oraları dar değıl tabiîki. Ama o tramvaylar şehirde 50, 60, köprülerden 80 ile geçer, öyle mıymıy tramvay değıller, dedim ya, LRT ;-) Tabiîki o kavşakta yavaşlamaları gerekiyor.
Yani bence, yapılması mümkün bir şey. Düşünmek gerek.
Senin gösterdiğin Topkapı çözümü çok hoşuma gitti!
Bahsettiğin problem bence problem değil - şimdi tek bilmediğim istasyon uzunlukları. Köln gibi bir şehirde de metrotramvayı ve tramvay karışık çalışır, istasyonlarda bir bölüm alçak olur, bir bölüm yüksek olur, ikisinin arasında da rampa vardır, böylece bir vasıta ön tarafta, diğeri arka tarafta durur. Bu bir çözüm. Ve o hata o zaman alçaktabanlı tramvaylar işletmek de mümkündür belki? Yüksektabanlıları metro sisteminde (yani LRT metrosu) kullanabiliriz, dökülmezlerse. Ama dökülmeye gelince, Berlin'deki banliyö trenlerin 1990'ların sonuna kadar çoğu 1910 ile 1920 arasından kalmaydı ;-)

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 27 Oca Pzr, 2008 22:40

Resimde görülen semt eski 1200 yılından kalma Freiburg değil, bir zamanlar onun yanında yeni oluşan Betzenhausen, zamanla birleştiler, oraları dar değıl tabiîki. Ama o tramvaylar şehirde 50, 60, köprülerden 80 ile geçer, öyle mıymıy tramvay değıller, dedim ya, LRT ;-) Tabiîki o kavşakta yavaşlamaları gerekiyor.
Yani bence, yapılması mümkün bir şey. Düşünmek gerek.
Senin gösterdiğin Topkapı çözümü çok hoşuma gitti!
Bahsettiğin problem bence problem değil - şimdi tek bilmediğim istasyon uzunlukları. Köln gibi bir şehirde de metrotramvayı ve tramvay karışık çalışır, istasyonlarda bir bölüm alçak olur, bir bölüm yüksek olur, ikisinin arasında da rampa vardır, böylece bir vasıta ön tarafta, diğeri arka tarafta durur. Bu bir çözüm. Ve o hata o zaman alçaktabanlı tramvaylar işletmek de mümkündür belki? Yüksektabanlıları metro sisteminde (yani LRT metrosu) kullanabiliriz, dökülmezlerse. Ama dökülmeye gelince, Berlin'deki banliyö trenlerin 1990'ların sonuna kadar çoğu 1910 ile 1920 arasından kalmaydı ;-)

B. Alabay
Freiburg u bilmiyorum ama kastettiğim zaten resimde görülen yerdi, eski kent değil, sonuçta pek çok Avrupa ülkesinde olduğu gibi eski kentler dar sokaklara çevresinde oluşan yeni kentler (özellikle savaş sonrası) çok düzgün bir kentsel tasarıma sahipler ama bu İstanbul' da maalesef yok, bırakın savaşı bizim için savaştan daha büyük bir yıkım olan depremden dahi ders alamadık bu konuda, bir de tramvaylar için 30 şehir içi hız zaten mıy mıy gitmiyorlar yani :) kurallara uyuyorlar sanırım :P ama bende bazen makinist arkası koltuğa oturduğumda 50 ile gittiklerini görüyorum ve bildiğim kadarı ile bir karayolu taşıtı olması hasebi ile aslında tramvaylarda trafik kurallarına tabiidir.

İstasyon uzunluklarına gelince, iki araç için düşünürsek yaklaşık 25 ile 30 arasında değişen uzunluklar var, ama senin bahsettiğin ya da önerdiğin gibi iki ayrı yükseklikte peron yapılabilecek yer sayısı çok az, bu özellikle Çemberlitaş, Sultanahmet, Gülhane ve Karaköy-Kabataş arasında mümkün değil, Zeytinburnu tarafını ise hesaba katmıyorum dahi ne olacağı belirsiz çünkü.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 31 Mar Pzt, 2008 11:13

Ben eski bir harita ile durumu kurtarayım raporda geçen 2000 yılının planlama haritası, burada kötüde olsa hangi hat ile entegre olduğu görülüyor, metro ile entegrasyon Fen Fakültesi ile Vezneciler civarındaki bölgede oluyor.

Resim

Cevapla

“Tramvay Önerileri” sayfasına dön