de-L.09 » Almanya Autobahn ve Bundesstraße Farkı Nedir?

senturk90
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 153
Kayıt: 09 Ağu Pzr, 2009 07:28

de-L.09 » Almanya Autobahn ve Bundesstraße Farkı Nedir?

Mesaj gönderen senturk90 » 27 Mar Çrş, 2013 01:13

Arkadaşlar herkese tekrardan merhaba. Ben her zaman olduğu gibi ulaşımın farklı çeşitlerinden bir yerleri araştırmaya, incelemeye, irdelemeye dalmışım gidiyorum. Bu seferki sorum özellikle siz gurbetçi dostlarımızın özellikle Almanya ve Avusturya'daki arkadaşlarımızı ilgilendiriyor. :D Ben zaten soru sorarım cevap yok :D Neyse bu sefer ben Alman otoyollarına takmış durumdayım. Şimdi benim sorum tam anlamıyla Autobahn ve Bundesstraße denilen şey arasındaki fark. Orada bazen Bundesstraße kelimesinin yerine Yellow Autobahn denilebiliyormuş. Şimdi sorum şu Autobahn dediğimiz şey tamamiyle kendi standartları olan kavşaklarla bağlantılar, kavşakların viraj standartları, yol kurp standartları, asfalt kalitesi, altyapısı, sağdan soldan drek giriş yok... Yani bariyer ile örtülü kısacası yolların kralı. Fakat Google Earth'te gezinirken bazı Alman otoyollarının tabelaları sarı. Yani Google Earth'te bilirsiniz otoyollar turuncu renkle üzerinden geçilmiştir. Ancak bu otoyol olmasına rağmen Bundesstraße kabul ediliyor ve Autobahn networku içinde yer almıyor. Bakalım doğru anlamış mıyım? Bizde otoyollar (O) ile ve yeşil tabela ile gösterilir. Devlet yolları ise (D) ile ve mavi tabela ile. Bir devlet yolu standartları gereği otoyol seviyesine tamamiyle çıkartılıyor ancak Otoyol sistemi içerisinde sayılmıyor ve tabelaları mavi renk kalıyor. Bu böyle mi ? :D İyi çalışmalar...

senturk90
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 153
Kayıt: 09 Ağu Pzr, 2009 07:28

Mesaj gönderen senturk90 » 27 Mar Çrş, 2013 01:24

Bu arada başlığı Autobahn ve Bundesstraße farkı diye yazıcaktım unutmuşum edit kısmı yok herhalde varsada ben bulamadım.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18055
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 27 Mar Çrş, 2013 01:35

senturk90 yazdı:Bu arada başlığı Autobahn ve Bundesstraße farkı diye yazıcaktım unutmuşum edit kısmı yok herhalde varsada ben bulamadım.
Geçenlerde ben başlıkların büyük kısmını üyelerin düzenleyebileceği hale getirmiştim bunu yapmamışmıyım? Neyse bakarız ona. Sorunun cevabını Başar verir diye tahmin ediyorum, iki sebebi var birincisi cidden teknik bilgim yok, ikincisi Almanya ile Avusturya arasında fark varmıdır bilmiyorum.

Ama şöyle özet geçeyim Avusturya üzerinden, otoban seninde dediğin gibi bariyer ile diğer kara ve yol parçalarından ayrılmış, özel kavşaklar haricinde giriş çıkış noktaları olmayan, trafiğin hızlı şekilde akacağı ve ağırlıklı olarak şehirleri birbirine bağlayan yollar. Bunun şerit sayısı ile bir standartı sanırım yok, çünkü Avusturya' da 4+4 otobanlar olduğu gibi 2+2 otobanlarda var ve bir otobandan giderken yol birdenbire Bundesstraße ya da Bundesbahn a dönüşebiliyor, (ikisi farklımı bilmiyorum) tabii ki tabelalar sizi uyarıyor bu konuda gerçekten takdir ettiğim bir sistemleri var. Avusturya' da gişeli otoban yok, (sadece Almanya yolu üzerinde bir tünel silsilesi var sanırım) ama tüm otoyollar ücretli, bu biraz cins bir mevzu, neyin gerçek neyin şehir efsanesi olduğunu bilemediğim için deşmiyorum ama otobanlar ücretli :)

Bizim Bundesstraße ler iki tür, ya da şöyle diyeyim iki tip yola bu isim veriliyor, birincisi otoyol bitiyor kente giriş yapıyorsunuz, kent sınırında CADDE olarak yani straße olarak tanımlanmış noktaya gelene kadar Bundesstraße yi kullanırsınız, yine otoyollardan çıkıp otoyol yakınındaki kentlere ulaşan anayollar (E-5 gibi büyük değiller) bu şekilde adlandırılıyor, pek çok noktada da otoyolun kenarında devam eden bazı anayollar böyle adlandırılıyor, sanırım bu yollar otoyollar inşa edilmeden önce bu hizmeti veren yollar, yani mesela İstanbul'da eski Londra asfaltı diyoruz ya, bu tip yollar.

Yani kendimce anca bu kadar açıklayabildim :) ben tabelalara bakıyorum, yani tarif hep öyledir A4 ten devam et, bilmemnereden B17 ye gir, şuraya kadar git bilmemnestrasse den dön :)

senturk90
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 153
Kayıt: 09 Ağu Pzr, 2009 07:28

Mesaj gönderen senturk90 » 27 Mar Çrş, 2013 02:02

Esat Bey az önce Büyük Britanya'nın sistemini biraz gözden geçirdim ve Büyük Britanya'da şu sonuca vardım.Şimdi orada otoyollar Motorway ile simgelendiğinden otoyolların numaralarından önce M harfi vardır. Yani M1-M2-M3... gibi. Ancak Büyük Britanya'nın Bundesstraßeleri yani bildiğimiz caddeler numaradan önce A harfi ile gösterilir. Ancak öyle caddeler vardırki kapasiteleri yetmediği için yollar bölünmüş yola çevrilir. Buradaki bahsedilen A1 yolu bildiğimiz cadde. Ancak kapasite dolayısıyla yol bölünmüş yola çevriliyor ve hatta bazı kısımları otoyol standartlarına yükseltiliyor. Londra-Newcastle- Edinburg arasında bu yol. İşte burada da İngilizler bir ayırıma gidiyor. İngiltere'de otoyol tabelaları lacivert ile gösterilir. Normal yol tabelaları yeşil ile. Bu A1 denilen yol otoyol olmayan kısımları yeşil ile gösteriliyor. Otoyol olan kısımları lacivert ile gösteriliyor. Hatta şöyle birşey yapmışlar. bu A1'in otoyol olan kısımlarını şöyle tanıtmışlar A1(M). Yani burası normal bir yol ama otoyol standartlarına yükseltildiği için lacivert tabela, otoyol işareti ve numarasının hemen yanına parantez içinde bir M harfi. M harfi otoyolları simgelediği için. Otoyol ağı içine burasını dahil etmişler. Heh şimdi gelelim Almanlara . Bunlar Bundesstraßelerin bazı kesimlerini otoyol standartlarına yükseltmişler ama Almanyadaki otoyol işaretini Almanyada otoyolları simgeleyen mavi tabelaları Bundesstraßelere koymamışlar . Her ne kadar otoyol standartları içerisinde olsada İngiltere'deki gibi otoyol ağı içinde tutmamışlar. İlginçtir nedeni bilinmez.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5553
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 27 Mar Çrş, 2013 11:51

Almanya’daki sistem:

Autobahn: otoban/otoyol. Simgesi A. A1, A2, A81, vs …
Hızı belirten levha yoksa (!) hız serbest. Ben şahsen genelde 130–140 km/h arası rahatım, ama sollarken veya acele işlerde 160–180 km/h da gerekebiliyor. En sağ şeritte kamyonlar gider. Eski yollarda sadece iki şerit olduğundan, bazen kamyon kamyonu sollayamaz. Kamyonlar pazar günleri genelde bu yollara çıkamaz, yasak. Akşam saatleri için de bir kural olabilir, onu şimdi bilmiyorum. Normalde her yönde 3 şerit olur/istenir. 5/6 şeritli kısımlar da var, bilhassa birleşme noktalarında. Yollar otomobiller için ücretsiz, kamyonlar için ücretli. Ama gişe falan yok, kamyonların içinde bir telsiz aleti var, onunla hesaplanıyor. Eskiden asgari hız 130 km/h idi, o kalktı galiba. Kamyonlar azami 80 km/h yapabilir (kanunen).

Bundesstraße: federal karayolu. Simgesi B. B3, B31, B7, vs …
Hızı belirten levha yoksa azami hız 100 km/h. İki yön arası otobandaki gibi tamamen ayrıysa (!) hız 120 km/h olur, ama genelde levhalıdır.

Landstraße: eyalet karayolu. Simgesi L. L345, L500, vs …
Yukarıdaki gibi, ama federal devlet yolu değil, eyalet devlet yolu. Ayrıca bölük olmadığından azami hızı 100 km/h. Bölük=duble.

Kreisstraße: il yolu. Simgesi K. K4567, K7658, vs …
İlin ve ilçenin içindeki normal yol. Bazı caddeler, bilhassa anacaddeler de K yolu olabilir. Köy, kasaba, kentten geçen bazı yollarda, özel durumlarda 70 km/h olur, genelde ikâmetgâh yerlerde 50 km/h.

Straße: sokak/cadde. Simgesi yok galiba.
Bir belediyeye ait cadde ve sokak. Genelde ikâmetgâh transit yollarda 50 km/h ve ikâmetgâh bölgeleri ile okul etrafları 30 km/h. Bazı özel yerlerde ve durumlarda 20 km/h (sakinleştirilmiş bölgeler). Oyun sokaklarında yaya, çocuk ve araç eşit haklara sahiptir, ondan dolayı sadece gaz vermeden 7 km/h müsaadeli.

Almanya federal bir devlet. Almanya Cumhuriyeti diye bir ülke. 16 tane de eyaleti var. Bu eyaletler bölge değil, kendilerine has »ülkeler«. Bu ülkeler birleşik ve böylece uluslar birliği kurmuş hâldeler. Berlin, Bremen ve Hamburg kent devletleri. Bremen kentten başka alanlara da sahip. Bavyera, Thüringen ve galiba da Saksyonya Hür Eyaletler, yani daha da kendilerine has ülkeler (Freistaat). Her eyaletin kendi kanunları ve anayasaları var. »Almanya Birleşik Devletleri«, yani Federal Almanya’nın da federal kanunları ve bir ana anayasası var. Buna göre kanunlar hem federal hükümet, hem eyalet hükümetiyle ilgili. Bazı şeyler federal seviyede, bazıleri eyalet seviyesinde.

Bazı eyaletler artık Almanya’ya ait değiller, bir kısmı Avusturya. Avusturya da Almanya’nın çok benzeri. Almanya’nın ve Avusturya’nın birleşmeleri ikinci dünya harbinden beri yasak. Avusturya’ya değil de Almanya’ya bağalacak bir eyalet vardı, Avusturya’ya bağlandı (hangisiydi unuttum şimdi). Şu an oturduğum bölge eskiden Avusturya idi, şimdi ise Almanya. Kültür ve dil açısından Avusturya’nın büyük bir kısmı ve Bavyera akraba. Almanya’dan kopartılmış bazı bölgeler var (vs, vs), Avusturya’dan kopartılmış bir eyalet kısmı da İtalya’da. Neyse, ben cadde sokak sistemini anlatmak için bu kadar açtım …

Kanunî durumlar ne zaman önemli? Birincisi otobanda gezen polis hangi eyaletin polisi? Eyalet polisi var, artı federal polis var (meselâ demiryolları için genelde federal polis sorumludur). İkincisi cadde sokak kime ait? Meselâ bir kentten geçen bir cadde aynı anda bir K caddesi ise, o kent oraya öyle istediği gibi hop diye durak yapamaz! Müsaadesi olması gerek. Çünkü o cadde il caddesi, kent caddesi değil. Sorumluluklar çok önemli.

He, bir cadde tipi daha var, onu unuttum, o ise bir işletme tarzı: Autostraße. Yani tam tercümesi otoyol. Otoban değil de otoyol. Genelde B tipi eyalet yollarında yapılır ve harf simgesi yok, ama ortasında beyaz bir arama gösteren mavi bir levhadır. Bu da ya 100 km/h, ya 120 km/h, ya da 130 km/h müsaade demektir, levhaya göre. En önemlisi, asgari hızın 60 km/h olması. Bu yüzden küçük motosiklet, bisiklet veya traktör giremez (otobana da giremediği gibi).

Evet … Avrupa’da ülkeler bu konuda birbirlerine benzer, ama farkları var tabiîki. Genelde bir çok ülke blok ulus değil, ya federe, ya da benzer. İsviçre de öyle (kantonlar), Birleşik Krallık da (işte sırf İngiltere değil). Fransa blok. Ona göre ülkelerin bazı farklı simgeleri var, İsviçre federal yola ulusal yol der, o yüzden B yerine N yazar. Almanya’da da eskiden R denirdi, imparatorluk yolu (Reichsstraße). İngiliz M motorway durumu şu açıdan ilginç ki, aslında hakiki »otoban« çok az var. Buradaki B sistemi gibi bir çok »hafif« otoban var, ama tam otoban az. O yüzden bir çok M yolunda dolambaçlı yol mümkün. Ama İngiliz otomobil sürme kültürü de çok farklı, çok medenî bence. En medeniyetsizi Belçika’da :-) eskiden ehliyet yoktu çünkü (!).

senturk90
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 153
Kayıt: 09 Ağu Pzr, 2009 07:28

Mesaj gönderen senturk90 » 27 Mar Çrş, 2013 12:57

Resim
İşte benim sorum burada saklı. Yukarıda Berlin'in güneybatısındaki Potsdam'ı görüyorsunuz.İşaretlediğim yerlerden bir tanesi Berlin'e giden Autobahn 115. Diğer işaretlediğim yer ise Potsdam'ın içlerine giden Landstraße 40. Landstraße 40 Google Earth'te turuncuyla gösterilmiş. Bu da demek oluyorki otoyol standartlarını karşılıyor. Ancak Almanlar İngilizler gibi bu yollara Ör: L40(A) dememişler. Standartları karşılasalar bile tabelalar otoyol tabelası olan maviye geçilmemiş. Herhalde bu tür Autobahn Almanya'da çok fazla olduğu için pek gerek duyulmamış. İngiltere'de otoyol az olduğu için demekki gerek duyulmuş.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5553
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 27 Mar Çrş, 2013 16:01

Potsdam’daki Nuthestraße :-) Yani, biz Nuthe Caddesi derdik, ama burada sokak/cadde ayırımı yok.

O biraz özel bir yer ve durum. Çünkü Potsdam ve etrafı eskiden Doğualmanya idi, Berlin’in Potsdam’a yaslanan kısmı ise Batı Berlin (Batı Almanya olmasa da, Doğu değil). Bundan dolayı oradaki yollar biraz farklı trafik ve yük taşırdı ve hâlen taşıyor.

O yolun L olması, onun bir eyalet yolu olduğunu gösteriyor. A değil, yani otoBAN değil. Ama, sanırım ki, Schnellstraße dediklerine göre, orası bir Autostraße olabilir, yani otoYOL (Alman dilinde çeviri olarak). Schnellstraße ve Autostraße prensip olarak aynı değiller. Ama herhâlde orada bir örtüşme sözkonusu olabilir. Sanırım, traktör, bisklet ve küçük motosiklet giremez oraya. Yol durmuna bakınca zaten öyle, Türkiye’deki bir otoyol/otoban gibi, ayrıca duble ve çıkış şeritli.

Görmedim, ama şu işaret olabilir orada:

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zeichen_331.svg

Almanya’da tabiîki binlerce kilometre otoban olduğundan, Birleşik Krallık gibi değil burası. Burada otoban otoban, otoyol da otoban gibi, ama otoyol.

Bahsi geçen yerin ve yolun tarihi:

http://de.wikipedia.org/wiki/Schnellstr ... 3%B6nefeld

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5553
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 27 Mar Çrş, 2013 16:06

Yani, kısa bir toparlama yaparsak – manşetteki soruya göre:

Autobahn ile Bundesstraße arasında büyük fark var. Autobahn, bildiğimiz otoban/otoyol. Bundesstraße federal devlet yolu. Normal caddeden duble yola kadar her çeşidi mümkün.

Schnellstraße ve Autostraße denen yol sınıfları (yani harfi yok, tip de değiller) bu konuda yolun kullanış şeklini gösterebilirler. Yani trafik hızlı mı, yoksa sadece büyük motosiklet, otomobil ve kamyon için mi.

Autobahn A mavi levhalıdır. Bu bir tip.

Autostraße da mavi levhalıdır, ama bu sadece bir sınıf.

Bundesstraße B sarıdır.

Landstraße ve Kreisstraße beyazdırlar.

senturk90
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 153
Kayıt: 09 Ağu Pzr, 2009 07:28

Mesaj gönderen senturk90 » 27 Mar Çrş, 2013 17:04

Evet yani nihayet cevabı bulabildik Bundesstraße denen yol çeşidinin tek, bölünmüş ve otoyol standartlarına kadar çıkabilen ancak diğer ülkelerde olduğu gibi otoban denilmemesi levhalarının otoban levhalarıyla değiştirilmemesi Almanya'nın kendine has bir özelliği. Sevdim bunu Bundesstraße otoban standartlarında ama Bundesstraße ve Mavi levha değil sarı levha. Fakat Büyük Britanya'da otoban standardı olunca levhanın rengi değişiyor isminin sonuna otobanı tanımlayan harf geliyor. Teşekkürler herkese...

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5553
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 27 Mar Çrş, 2013 18:10

Önemli fark, kimin o yolu kullanabilmesi. Standart derken, standart ne? Önemli olan şerit sayısı, orta refüj ve bihassa hız kısıtlaması. Normal bir yolu herkes kullanabilir, otobanı herkes kullanamaz. Otoban olmayıp, otoyol olan yolu da herkes kullanamaz, ama otobandaki gibi hız mümkün değil.

senturk90
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 153
Kayıt: 09 Ağu Pzr, 2009 07:28

Mesaj gönderen senturk90 » 27 Mar Çrş, 2013 19:00

Standart derken bir kurp varsa eğer o kurp hız sınırı kaç ise o hız ile dönülebilir olmalıdır. Kavşak standartları , yola girerken hızlanma şeridi uzun olmalı, emniyet şeridi, max eğim %9 gibi.... Otoban ile otoyol farkı biri Autobahn biri Autostrasse değil mi? Ben Autobahn için genelde otoyol/otoban kelimelerini kullandım. Autostrasse'den bahsetmedim.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5553
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 28 Mar Prş, 2013 09:39

He, o standartlar. Olabilir. Ama, sanırım, zaten standartlara burada büyük bir artı esneklik payı eklendiğinden, çoğu yol, gerektiğinden daha yüksek standartta. Ama hepsi değil. Arada sırada akıl almaz köşeler bulunur. Autobahn ile Autostraße farkı bizde yok. Zor olan da, resmî Türkçede Autobahn otoyol. Otoban yeni dile girmiş bir tabir galiba. Çünkü Bahn şerit demek. Yani aslında Otoşerit deseymişiz, sonradan otoyol kelimesi de başka (!) anlamda kullanılabilirdi. Her neyse, önemli değil. Almanya’da A, UK’de M olan, bizde O.

Cevapla

“Karayolu Projeleri, İhaleler, İnşaatlar” sayfasına dön