esk-T.03 » Eskişehir Tramvay Hatları İnşaat Süreci

fcinar
Aylık Paso
Mesajlar: 98
Kayıt: 26 Eki Cmt, 2013 22:34

Mesaj gönderen fcinar » 26 Eki Cmt, 2013 22:52

Esat yazdı:Eskişehir ilk fırsatta gitmek istediğim kentlerden birisi, biri Bursa biri Eskişehir bakalım ne zaman....
Her zaman beklerim ...
Eskişehir'de toplu taşımanın neredeyse her türlüsü mevcut .Hepsinin tadına bakarız beraber .:wink:
Tramvay ,ÖHO ,EsBB Otobüsleri ,Minibüsler ,Dolmuşlar.

Başlığa da en kısa zamanda resimler ile katkı vermeye çalışacağım...

Aklınıza takılan soru işaretleri olursa da elimden geldiğince yardımcı olmaya çalışırım.

fcinar
Aylık Paso
Mesajlar: 98
Kayıt: 26 Eki Cmt, 2013 22:34

Mesaj gönderen fcinar » 27 Eki Pzr, 2013 01:46

Esat yazdı:Burası kentin batı kesimi diye hatırlıyorum, şimdi bu kent ne kadar büyüyecek? Gelecek öngörüleri neler, bir de şu var bugüne kadar hangi kentin gelecek öngörüsü tuttu? Ben bu konuda yerel yönetimlerinde merkezi yönetime bağlı istatistik kurumlarınında başarısız olduğunu düşünüyorum. Şimdi geriye göçten bahsediliyor, yok efendim nüfus artmıyormuş bu kentlerde. Eskişehir bir öğrenci kenti, sanayisi ile değil bu yönü ile tanınıyor ve öyle de olsa gerek, bu anlamda üniversitenin kapasitesi artmadıkça nüfus artışı lineer ilerleyebilir bir şey diyemem ama kentleşme, yapılaşma, yeni yerleşim alanları bunlarda hep önemli.

Bence Eskişehir dairesel gelişim için ideal bir konumda, kent sürekli olarak bir daire şeklinde gelişebilir bunu sağlayabilecek etkenler arasında her zaman toplu ulaşımın geldiğini söylüyorum, eğer tramvay şebekesi buna göre geliştirilir ise bu daha kolay olabilir, benim bakış açım hep bu yönde. Yoksa mevcutta ki işletme planı için bu doğrudur bir şey diyemem.

Evet ilk sayfadaki resimler sizinde söylediğiniz gibi şehrin batı daha doğrusu kuzeybatı kesimi olan Batıkent Bölgesine ait.
Eskişehir'in son 5 yılda tabir-i caizse parlayan bölgesi .Nüfusu gün geçtikçe artan ,her yerde inşaatların yükseldiği bir bölge.
(Ne demek istediğimin daha iyi anlaşılması açısından şuanda Batıkent'e ;Forum AVM'leri tarzında 2 tane Çarşı yapılıyor.)

Ayrıca ;Eskişehir'in gelişmeye en açık bölgesi. Bursa Yoluna yakınlığından dolayı Sanayi Sitelerine Ulaşım ve Çevre Semtlere Ulaşım açısında büyük avantaja sahip.
Birde genişleyememe sorunu yok. Bozüyük'e kadar yolu var. :wink:
Geçtiğimiz yaz aylarında Tepebaşı Belediyesi tarafından Batıkent ile Boyacıoğlu arasının tamamen imara açılması için planların yapıldığı ve Büyükşehir Belediyesine gönderildiği şeklinde yerel basında haberler çıktıydı.

Eskişehir dairesel gelişim açısında uygun. Ancak işler pek öyle gitmiyor. Şehir mekansal büyüme açısında "yağ damlası modelini" hatırlatmaktadır.
Eskişehir'in kuzeyi tarih boyunca hiçbir zaman cazibe merkezi olamamıştır.
Güneyinin gelişimini ise Odunpazarı Belediyesine borçuludur. TOKİ sayesinde Eskişehir'in Güneyi hem mekansal olarak hemde konut stoğu olarak şehre büyük bir artı katmıştır. TOKİ 'den sonra bölgeye özel inşaat şirketlerininde el atmasıyla aynı Batıkent'te yaşanan gelişim burada da yaşanmakta.

Eskişehir'in batısı fiziki olarak gelişime uygun değil.(Kütahya Yolu ve Çevresi) Çok fazla engebeli.

Eskişehir'in doğusunu(Ankara Yolu) ise Organize Sanayi Bölgeleri tıkıyor.
Doğu tarafında Emek-71 Evler bölgesinin güneyi diye tabir edebileceğimiz alanlar gelişebiliyor.

Özetlemek istersem;Eskişehir ,çok hızlı Kuzey Batı ve normal bir hızla Güney bölgelerine doğru genişliyor.

Google Haritasını da ekliyeyim ,neler anlatmak istediğim az çok canlanır gözünüzde ...
Batıkent ,Boyacıoğlu ,Emek gibi yerleri görmeniz açısından da katkı sağlar ;

Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 27 Eki Pzr, 2013 15:29

Çok güzel açıklamışsın teşekkür ederim. Seninde belirttiğin gibi kent aslında çok güzel bir dairesel gelişim gösterebilir. Bununla birlikte inşa edilebilecek iç ve dış çevre yolları yine aynı mantık ile geliştirilebilecek bir tramvay sistemi ve bunu destekler otobüs hatları ile ülkemizin belki de başka kentlerde hiçbir zaman göremeyeceği güzellikte bir şehirleşmeye sahip olabilir bence.

Verdiğin harita üzerinden baktığımızda doğu tarafında bir dar boğaz oluşturulmuş gibi duruyor bence kuzeydoğu ya ve kuzeye yerleşimin kaydırılması ile o boğazın aşılması lazım, güneyde ise tramvayın uzatma planları ve site tarzı yerleşim alanları vardı diye hatırlıyorum google haritalarından, tabii uzaktan böyle bir kent hakkında atıp tutmak bana her zaman mantıksız gelmiştir ama yine de bizim 2 boyutlu bakışımızı siz orada 3 boyutlu yorumlayabilirsiniz :)

fcinar
Aylık Paso
Mesajlar: 98
Kayıt: 26 Eki Cmt, 2013 22:34

Mesaj gönderen fcinar » 28 Eki Pzt, 2013 01:34

Esat yazdı:Çok güzel açıklamışsın teşekkür ederim. Seninde belirttiğin gibi kent aslında çok güzel bir dairesel gelişim gösterebilir. Bununla birlikte inşa edilebilecek iç ve dış çevre yolları yine aynı mantık ile geliştirilebilecek bir tramvay sistemi ve bunu destekler otobüs hatları ile ülkemizin belki de başka kentlerde hiçbir zaman göremeyeceği güzellikte bir şehirleşmeye sahip olabilir bence.

Verdiğin harita üzerinden baktığımızda doğu tarafında bir dar boğaz oluşturulmuş gibi duruyor bence kuzeydoğu ya ve kuzeye yerleşimin kaydırılması ile o boğazın aşılması lazım, güneyde ise tramvayın uzatma planları ve site tarzı yerleşim alanları vardı diye hatırlıyorum google haritalarından, tabii uzaktan böyle bir kent hakkında atıp tutmak bana her zaman mantıksız gelmiştir ama yine de bizim 2 boyutlu bakışımızı siz orada 3 boyutlu yorumlayabilirsiniz :)

Eskişehir'in 53 kmlik Güney Çevre Yolu projesi var .2014 için yatırım programına alınacağı konuşuluyor.

Otobüs İşletmesi Eskişehir'de çok kötü .Çok büyük sıkıntılar var.
Hatların neredeyse tamamının işletmesi Özel Halk Otobüslerine ait. Sadece bir kısmını Büyükşehir Belediyesi işletiyor.
Yılmaz Büyükerşen bu konuda çok büyük yanlış yaptı.Eskiden ESULAŞ şirketi yönetiyordu ve otobüsler bakımlıydı ,düzenliydi ,herhangi bir yanlışta gidip şikayet edebileceğiniz bir yetkili bulabiliyordunuz.

Sizlerde ulaşımdan anlayan kişilersiniz. ÖHO'larla bu işin yürümeyeceğini çok iyi bilirsiniz.Denetimsizlik hat safhada .

Eskişehir'in güneyinde sizin de söylediğiniz gibi ,site şeklindeki konutlarda yoğun bir nüfus yaşıyor ... :wink:

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 28 Eki Pzt, 2013 12:20

Peki yapımı devam eden tramvay hatları ile ilgili kentlinin görüşü nedir? Şöyle sorayım, yapıldığı andan itibaren bu hatlarda ciddi bir talep oluşur mu? Merkeze erişim için yoğun kullanılır mı? Yoksa yolcu doygunluğuna ulaşması için çok uzun süreler gerekir mi?

fcinar
Aylık Paso
Mesajlar: 98
Kayıt: 26 Eki Cmt, 2013 22:34

Mesaj gönderen fcinar » 28 Eki Pzt, 2013 14:43

Esat yazdı:Peki yapımı devam eden tramvay hatları ile ilgili kentlinin görüşü nedir? Şöyle sorayım, yapıldığı andan itibaren bu hatlarda ciddi bir talep oluşur mu? Merkeze erişim için yoğun kullanılır mı? Yoksa yolcu doygunluğuna ulaşması için çok uzun süreler gerekir mi?

Eskişehirli tramvayı fazlasıyla benimsedi .Daha doğrusu benimsemek zorunda kaldı.[çokta iyi oldu :wink:]

Eskişehir'de tramvayın geçtiği yerlerde başka toplu taşıma aracı yok.Tramvayın hiçbir alternatifi yok .Tramvaylardaki aşırı yoğunlukta bundan kaynaklanıyor.
Pik saatlerde 3. veya 4. tramvaya ancak binebiliyorsunuz .

Zaten nüfusa oranla baktığınızda da kullanım oranının oldukça yüksek olduğunu görebilirsiniz.
2013 itibariyle günlük kullanım 100bini geçmiş durumda.(merkez nüfusu 714bin olan bir şehirden bahsediyoruz)

İyi kurgulanmış bir hat var.Ancak setler yetmiyor ...
OTOGAR-SSK hattı 5 dakikada bir ;
OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ-OPERA hattı 7 dakikada bir geliyor .

Ayrıca Bombardier'ler Eskişehir'in bir simgesi haline gelmiş durumda.

Uzatma hatları konusuna gelirsem ;
Yapımı devam eden ,Yılbaşı gibi test sürüşleri başlayacak ;25 Ocak'ta faaliyete geçecek 3 Uzatma Hattı var.

ÇAMLICA-BATIKENT
EMEK-71 EVLER
ÇANKAYA-YENİKENT

Öncelikle şunu söyliyeyim. Bu semtler Eskişehir'in en büyük mahallelerini içeriyor diyebilirim.

Ek olarak bu 3 uzatma hattı ;toplamda 20'ye yakın mahallenin tramvaydan faydalanmasını sağlayacak.

ÇAMLICA-BATIKENT

Çamlıca'nın 23bin civarında nüfusu var.Batıkent'in ise 21bin civarında.

Ancak Batıkent her geçen gün daha da büyüyor.
6-7 yıl öncesine kadar şehirle alakası olmayan ,20-25 binadan oluşan Batıkent şimdi konut fiyatlarının 400-450bin TL lerde dolaştığı bir semt.
Konu hakkında daha önce bilgi vermiştim.
Batıkent'in sınırlarının genişlemesi ve Eskişehir'in en prestijli bölgesi haline gelmesiyle birlikte inşaat firmalarının tamamı da gözünü Batıkent'e çevirmiş durumda.

Her yerde site inşaatları var.Yakın bir zamanda tramvay uzatma hatlarını fotoğraflamak için gideceğim.O zaman ne demek istediğimi daha iyi anlarsınız ... :wink:

Ayrıca bu hat üzerinde Eskişehir'in en büyük AVM'si içerisinde hipermarket olarak Carrefour'un bulunduğu NeoPlus 'da yer alıyor.Ek olarak Metro Toptancı Marketi ve Baumax Yapı Marketi gibi yerlerin çok yakınından geçiyor.

EMEK-71 EVLER

Emek 40bin civarında nüfusu olan Eskişehir'in nüfus anlamında en büyük mahallesi.

71 Evler'in ise 16bin civarında nüfusu var.

Bu bölge Eskişehir'in uzun yıllar en fazla nüfuslu semtleriydi.Ancak son 3-4 senedir Batıkent-Çamlıca bölgesi büyük bir atılım yapmış durumda.:wink:

Zaten bu saatten sonra da özellikle Batıkent'in önlenemez yükselişini kimse durduramaz diye tahmin ediyorum .Hem nüfus anlamında hemde mekansal büyüme açısından hızla ilerliyor. Kısa bir süre sonra birinciliği tek başına eline alacaktır.

Son olarak ,Emek-71 Evler bölgesinde toplu taşıma konusunda büyük sorunlar vardı.İnsanlar ÖHO,Dolmuş ve Minibüslerden bıkmış durumdaydı.

ÇANKAYA-YENİKENT

Çankaya'nın 12bin civarında ,Yenikent'in ise 11bin civarında nüfusu var. Özellikle son yıllarda Odunpazarı Belediyesi ve TOKİ tarafından hayata geçirilen toplu konut projeleri ile bu bölgelerde yeni yeni yerleşim alanları oluşturulmakta.
Bu hat Eskişehir'in ilk TOKİ projelerinden olan Ihlamurkent Bölgesine de gidecek.Burada da 15bin nüfus yaşıyor .

Uzatma hatlarına adını verdiği için bu semtleri ve mahalleleri değerlendirmeye çalıştım.
Baştada söylediğim gibi ,tramvaylar buralara giderken aralarda da birçok mahalle var.

Bu bilgileri verdikten sonra ;
Kentli tramvayı fazlasıyla benimsedi.Öncelikle hızlı ve konforlu bir ulaşım aracı.Tek sıkıntısı çok kalabalık oluşu.
Uzatma Hatları tamamlandığında ,bu bölgelerde talep fazlasıyla oluşacaktır,yolcu doygunluğuna kısa sürede ulaşacaktır . :wink:

Uzatma Hatları Konusunda Eskişehir Büyükşehir Belediyesinin Yayınladığı İlk Harita ;

Resim

Daha sonra hatların güzergahlarında bazı değişiklikler yapıldı.Değişiklikleri görmek açısında ;Eskişehir üzerinden gösterilmesi ...
(sarı çizgiler ilk planlanan güzergahlar ,yeşiller yapımı devam eden güzergahlar)
Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 28 Eki Pzt, 2013 17:03

Evet Bombardier in o araçları gerçekten kentin simgesi oldu, bence ileriye dönük olarak hesaplamalar iyi yapılarak daha fazla araç bile alınmalıydı.

Güzergah haritaları faydalı oldu, şimdi devam eden inşaatlar yeşiller anladığım kadarı ile sarılar iptal oldu. Dolayısı ile benim haritaları en kısa zamanda güncellemem gerekiyor demektir bir de 25 Ocak açılış tarihi de çok iyi, yani en azından önümüzdeki yıl bir kentimiz bir kaç km. daha tramvay hattına kavuşmuş olacak.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5556
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 28 Eki Pzt, 2013 19:16

O güneydeki iptal sarı şeridi yapsalar iyi olur, deplasman içın elverişli olur, üstte de bir iki yerde ray çekerler, alternatif güzergâhlar mümkün olur.

fcinar
Aylık Paso
Mesajlar: 98
Kayıt: 26 Eki Cmt, 2013 22:34

Mesaj gönderen fcinar » 29 Eki Sal, 2013 00:06

Esat yazdı:Evet Bombardier in o araçları gerçekten kentin simgesi oldu, bence ileriye dönük olarak hesaplamalar iyi yapılarak daha fazla araç bile alınmalıydı.

Güzergah haritaları faydalı oldu, şimdi devam eden inşaatlar yeşiller anladığım kadarı ile sarılar iptal oldu. Dolayısı ile benim haritaları en kısa zamanda güncellemem gerekiyor demektir bir de 25 Ocak açılış tarihi de çok iyi, yani en azından önümüzdeki yıl bir kentimiz bir kaç km. daha tramvay hattına kavuşmuş olacak.

Aynen öyle.
Yeşiller ;güncellenmiş ,yapımı devam eden uzatma hatları.
Sarılar ise ;ilk planlanan uzatma hatları.

Evet yolcu taşımaya başlayacağı tarih 25 Ocak 2014.

Mevcut 16 km lik 2 hatta ;22 kmlik 3 uzatma hattı daha eklenecek .

Ve Eskişehir 25 Ocak 2014 itibariyle ;5 hattan oluşan ,38 kmlik bir HRS ağına sahip olacak.

Ayrıca şu bilgiyi de paylaşmam sağlıklı olacaktır ;

"Eskişehir Büyükşehir Belediyesi kentsel ulaşım ve toplu taşıma sistemi uzatma hatlarının, mali ve ekonomik fizibilite etüdüne göre, yeni hatlarla birlikte yolcu taşıma kapasitesinin yaklaşık yüzde 35 artması öngörülüyor."

Araç sayılarına gelirsem ;

Uzatma Hatları için ;2012 yılında 2 adet ,2013 yılında 8 adet set olmak üzere toplam 10 adet araç alınacaktı .
(8 tane araç teslim edildi.hatta mevcut hatlarda kullanılmaya başlandı bile.2 araçta Aralık ayına kadar teslim edilecekmiş)

Estram ,mevcut 2 hatta;23 araç ile seferlerine devam ediyordu.
alabay yazdı:O güneydeki iptal sarı şeridi yapsalar iyi olur, deplasman içın elverişli olur, üstte de bir iki yerde ray çekerler, alternatif güzergâhlar mümkün olur.
Bahsettiğiniz güneydeki değişikliğe uğrayan hat ;ÇANKAYA-YENİKENT hattı.

Değişikliğe uğramasının nedenini Büyükşehir Belediyesi açıkladı.

Sarı hattın ,kırmızı hat ile birleştiği noktada çok yoğun bir trafik var.
Buraya Viyadük tarzında bir köprü yapılması gerekiyordu.
Ancak Büyükşehir Belediyesi ;bu maliyetten kaçmak istedi ve güzergahı değiştirdi.

Bahsettiğim noktanın bir fotoğrafı ;
Resim

İlk planlanan güzergaha göre ,ÇANKAYA-YENİKENT hattı resimde gördüğünüz kavşaktan çaprazlama bir şekilde geçmesi gerekiyordu.

Ancak şuan bile trafiğin çok fena olduğu bir noktaya tramvayında girmesi ,ne kadar doğru olurdu ???
Ama şunu söylemeliyim ,güzergah değişikliği ÇANKAYA-YENİKENT sakinlerini memnun etmedi.
İlk planlara göre direk Odunpazarı'na ineceklerdi. Şimdi ise ESOGÜ-OPERA hattına bağlandı .
(Odunpazarı ;merkezi bir nokta sayılır :wink:)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5556
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 29 Eki Sal, 2013 09:30

Dediğim gibi, o hattı yine de yapmalı.

Hat derken …
Mevcut 16 km lik 2 hatta ;22 kmlik 3 uzatma hattı daha eklenecek .

Ve Eskişehir 25 Ocak 2014 itibariyle ;5 hattan oluşan ,38 kmlik bir HRS ağına sahip olacak.
Bizde bir lâf karmaşası var: Hat. Hat nedir? Hat Arapça, ve biz bunu tek anlamlı değil, çok anlamlı kullanıyoruz. Hem yol, hem şerit, hem »hat« olarak. Bence bu biraz problemli. Bir yerden bir yere ray yapılıyorsa, o »hatta« bir şey oluşuyor. Ama hatta hat oluşmuyor. Çünkü: Bir numaralandırılmış veya isimlendirilmiş hat başka. İşleyen bir hat A’dan B’ye işleyen bir »şey«. O yüzden: Şu an Eskişehir’de İKİ tramvay HATTI var. Ayrıca ÜÇ uzatma HATTI yapılıyor. Ama sonuçta İKİ artı ÜÇ eder BEŞ yanlış hesap! Çünkü ağ şebekesinde sonra kaç hat çalışacak, bilmiyoruz. Üç olabilir, dört olabilir. Beş olacağını sanmıyorum, ama olmasına olur tabiîki. Altı da olur, var öyle azgın şehirler, Potsdam meselâ çok hatlar çekmiş, Freiburg ise az, ama iki kent mukayese edilebilir boyda; birisi metro gibi hat işletiyor, yani tek, tek, ortada beraber kullanılan bir koridorla, bir tanesi ise isatediği gibi, oradan oraya, şuradan buraya düğümlüyor. Eskişehir şu an basit bir ağ işletiyor (Freiburg gibi). Uzatmalarla bakalım sonuç ne olur. Ama bence o güneydeki sarı şerit (hat) gerekecek, ek olarak. Ayrıca da kuzeydoğudaki hattı Opera’dan uzatabilirler belki.

fcinar
Aylık Paso
Mesajlar: 98
Kayıt: 26 Eki Cmt, 2013 22:34

Mesaj gönderen fcinar » 29 Eki Sal, 2013 11:48

Söylediğiniz çok doğru ,ancak benim 5 hattan kastım ;söylediğiniz şekildeydi ... :wink:

İşletileceğini tahmin ettiğim 5 hat var ;

OTOGAR-SSK
OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ-OPERA

BATIKENT-SSK
IHLAMURKENT-GÖZTEPE
EMEK-YUNUSKENT

***Ayrıca şunu da belirtmeliyim,İstasyon Köprüsü yıkım çalışmalarından dolayı şuan 3 hat işletiliyor.
OTOGAR-SSK
OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ-OPERA
ve
OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ-OTOGAR

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5556
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 29 Eki Sal, 2013 12:07

Şu Osmangazi–Otogar ilginç. Çarşı’ya girip geridönüşle mi, yoksa Stadyum–Belediye direk geçişle mi yapılıyor bu? Şu merkezî Çarşı bir yandan çok güzel, bir yandan problem de doğurabilir. Benzer durum Freiburg’ta da var, Bertoldsbrunnen. Artık hatlardan dolayı o şehir merkez durağı o kadar tıkalı oluyor ki, batısından yeni raylar geçirip, Stadttheater’da (aslında bir durak ötede) alternatif açıyorlar. Bütün hatlar aynı noktadan geçmesinler diye. En geç Combinolar ile, araç uzunluklarından dolayı da, o merkez durak çok sıkıntılı olmaya başladı, çünkü bütün hatların araçları aktarma için aynı anda geliyorlar, orası o an biraz taşıyor :-)

Ben Batıkent–SSK hattını mantıklı bulmuyorum, kısa parkur olarak evet, ama hat olarak hayır. Neden olsun? Batıkent–Otogar hattında kısa parkurlar olur, gerekirse, ki belki gerekmez de.

Neden Ihlamurkent–Göztepe? Özel bir sebebi mi var? Ben, öyle plâna bakıp, Ihlamurkent–Opera derdim :-)

Ötekisi de Emek–OGÜ, bana göre.

Yani toplam kaç oluyor? Dört galiba. İdare edebilir, değil mi? Bir Opera–SSK ilâve edilebilir de belki, üstte (de) pas geçme rayları varsa. Ama ona gerek olur mu? Pik saat durumlarını ve yolcu akışlarını bilmiyoruz tabiîki.

Cevapla

“Tramvay Projeleri, İhaleler, İnşaatlar” sayfasına dön