ist-D.01 » Haliç - Karadeniz Dekovil Hattı

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

ist-D.01 » Haliç - Karadeniz Dekovil Hattı

Mesaj gönderen alabay » 12 Kas Prş, 2009 09:03

Arkadaşlar, yoldayken tesadüfen bir haber kaptım, kaynağım yok, kaynak ismini not da edemedim (emlâk ile ilgili bir dergiydi) ... ama araştırırız, bakalım, birşeyler bulabilir miyiz.

1915'te başlayıp, 1956'da kapatılan bir 60 cm ray aralıklı demiryolu hattı varmış, güzergâhı: Haliç Silahtarağa - Karadeniz Ağaçlı, buna ek de bir kol varmış: Kemerburgaz - Çiftalan kolu.

Ve bu hat İstanbul demiryolları projeleri kapsamında yeniden canlandırılacakmış. Artık metro şebekesine mi dahil, normal TCDD şebekesi mi, Hakarray mı, bilmem.

Yolda yaptığım not kâğıtlarının bir tanesinde bu notu buldum, kâğıdı atmadan, şunları buraya kaydetmiş olayım.

B. Alabay

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 12 Kas Prş, 2009 09:24

geçen 29 ekim tatilinde bu yolun izini sürdüm. akpınara kadar gittim. denizi gördüm ama ağaçlı'ya gitmem lazımmış. kemere kırdım oradan orman ortasından bahçeköy yaptım. kemerin oradan geçiyormuş bu hat.

Kağıthane belediyesi bu hattı canalndırıp turistik amaçlı kullanmak istiyormuş. ama sanırım para lazım. bi el atsan ya ab abi :)

http://www.kagithane.bel.tr/projeler/de ... AzZw%3D%3D

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 12 Kas Prş, 2009 10:12

Bak, yine kaytariyoruz, turistik muristik, nostaljik, minibüs ... su kafadaki hata nereden geldi, bilmiyorum valla ... acaba eski haremlerde genetik bir catlaga mi ugradik, n'oldu? :?

Yahu, git, banlöy yap, rejyonal tren yap ... ne turisti be? Finladiyali mi? Suriyeli mi?!

B.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 12 Kas Prş, 2009 11:41

Bahsettiğin hat Silahtarağa elektrik santraline Ağaçlı ve Karadeniz kıyı tarafından kömür getirebilmek için döşenmiş bir dar hattır. Uzun yıllar santrale hizmet vermiştir, sonrasında santralin işlevini kaybetmesi ile birlikte hatta kaderine terk edilmiştir. Bunlar bir zamanlar bir yerlerde okuduğum aklımda kalan bilgiler, en son İBB nin bir bülteninde yer almıştı, İBB bu hattı yeniden canlandırmak istediğini söylüyordu tabii turistik amaçlı :) Yani bu bölgede ne kadar turistik bir işlev olabilir bilmiyorum ama bana açıkçası saçma geliyor.

Hattın yeniden canlandırılmasına gelince, Kemerburgaz' ın bir banliyö/bölgesel tren ihtiyacı olabilir ama bu çok sık frekanslar ile olmayacağı için ne kadar doğru bir tercih olacaktır, bu trene bir yatırım gözü ile değil salt zarar bir hizmet gözü ile bakmak gerekir, ayrıca banliyö hattı olarak kentin ne kadar içine girmelidir? Bence Alibeyköy' den daha içeri girmemeli, çünkü Haliç kıyısına bir tramvayı dahi yapamaz iken böyle bir hattı hiç getiremeyiz. Ama belki bu hattın hızı ile Haliç tramvayı da inşa edilir.

Zaten hatla ilgili bilgilerin ortaya çıkmasını sağlayan da Koç Müzesidir, biliyorsunuz Koç müzesinde müze içinden başlayan ve Haliç köprüsüne kadar giderek geri dönen bir küçük tren hattı yaptı, bu dar hat işte bahsettiğiniz hattan yola çıkarak yapılmış bir çalışma bildiğim kadarı ile, hatta Koç bu hattın tamamını da yapmaya talipti, tabi yine dar hat olarak ve turistik amaçlı. Hani şu benim Haliç Tramvayını -Kültür Tramvayı- yapma hevesim varya, ona da katkısı olabilir diye düşünüyorum, RMK dan Santral İstanbul' a kadar giden bir hat olabilir. Çünkü buradaki iki küçük tren hattını gördükten sonra İstanbul' dakine bir hat demek çok zor :)

Ama öncelikli bir iş değil herhalde o dönemde İBB bunu bir dile getirdi yapıcaz edicez falan diye, tam da RMK o hattı açtıktan sonra oldu bu. RMK bu işteki prosedürlerden falan şikayet etmişti, o kısacık hat için dahi bir sürü problem ile uğraşıldığını (imtiyazlar ile alakalı sanırım, işletme ruhsatı falan filan) söylüyorlardı, taliptiler ama kolaylık gösterin diyorlardı.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 12 Kas Prş, 2009 11:47

turistik derken beeldiyenin taa karadenize kadar hat yapacağı değil he, 1-2 km'lik sembolik bir hat. fantezi yani. bölgesel tren yada banliyö hattı olur mu? kemerburgaz ve göktürk köyü nüfus açısından orta dzüeyde. belki piknik treni olabilir. milleti trenler bahçeköy ormanalrına taşırsın :) veya adam gibi haliçten istanbulun merkezinden başlayan bir sistemin uzantısı yaparsın. banliyö işletmesi.

Sirkeci-Kemerburgaz Banliyö Hattı.

Haliç tramvayını da bu sisteme çevirirsin. çok istiyorsan.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 12 Kas Prş, 2009 12:00

Haliç tramvayını çevirmeni gerektiren bir durum yok, o tramvay olarak kalmalı şehrin göbeğinde ne işi var diğer trenin, yani İstanbul' da bu 50 yıl önce planlansa evet ama şimdi hayır.

Diğer taraftan sadece Kemerburgaz yok ki orada, Göktürk Köyü ve daha ilerisinde bir sürü yerleşim yeri var, şimdiden hattını döşersin en azından sabah - akşam pik yaparsın gündüz seyrek işletirsin, Terkos, Balaban buralardan bir sürü insan sabahın köründe otobüsler ile çalışmak için G.O.P, Bayrampaşa hatta Aksaray' a geliyor, akşamda geri gidiyorlar, o eflatun otobüsler vardı hala vardır herhalde, doğru düzgün işleyen bir tren sistemi kurulur ve başka yerlerden de desteklenirse (Misal Başakşehirden T4 ü keserek) sonuçta bu bölgelerin çok uzun yıllar boyunca metro kapasitesi gibi bir durumu olmayacak ama bu tren gitmemesini gerektirmez, banliyö treni zaten bu işe yaramaz mı?

Hafta sonları yazın piknik treni olsun sorun değil, arabası olmayan gidemiyor bu şekilde herkes faydalanır, bilmiyorum çokmu abes düşünüyorum.

Mehmet Kasım
Seyyah
Mesajlar: 4319
Kayıt: 09 Kas Cum, 2007 12:38

Mesaj gönderen Mehmet Kasım » 12 Kas Prş, 2009 12:31

Sirkeci-Alibeyköy-Kağıthane arası tramvay sistemi Kağıthane'den yukarısı banliyö sistemi olsa nasıl olur?
Resim

langur
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 193
Kayıt: 29 Eyl Sal, 2009 17:15

ist-D.07 » Kağıthane Demiryolu

Mesaj gönderen langur » 23 Eki Çrş, 2013 14:23

Arkadaşlar şöyle bir haber gördüm ntvmsnbc'de. Ne kadar yapılır, nasıl yapılır bilemedim ama sırf fotoğrafları için bile paylaşmaya değer bence :)
Haberde bahsi geçen ne tür bir sistem bilemedim ancak Kağıthane Belediyesi sınırları içerisinde yeni bir raylı sistem düşünülüyor sanırım. Bu arada bu konu hakkında daha önce açılmış başlık varsa Esat bunu o başlığa yönlendirir umarım.

Kaynak

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 23 Eki Çrş, 2013 15:12

İstanbul’da unutulmuş iki hat var, biri bu, biri Fenerbahçe banliyö hattı. İkisi de kalkmış, kaybolmuş ve unutulmuş. Bunu yeniden plânlamak onlarca senedir yapılabilirdi. Nihayet bir şeyler düşünülüyor. Ama tam ne, neye bağlı, ağ, sistem … belli değil. Ama o bizde zaten hiçbir zaman da belli değildi. Bugüne dek metro hatlarının herhangi bir sistem ilişkisi var mı? Yok. Eh, ona göre bu da yine kendisine has bir şey olur. Ama aramızda – cidden korkuyorum (!), ekonomik durum, hem bizimkisi, hem dünyanınkisi, bozulduğunda, bunlarca sistemi işletmek, yedek parçalarını temin etmek, tamirat, tadilat … nasıl ödenecek acaba? Yoksa 30, 40 sene sonra 20 km metro hattımız mı olacak? 580 km de atıl işlemez hâlde? Avt of orda, no mazleme problem, lâ imkânu’l-deplasmani. Bunu düşünen yok. Halbuki işletmede, trafik işletmesinde ve ekonomide de bu öğretilir.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 23 Eki Çrş, 2013 17:38

Bu proje aslında bayağı eski bir ara İBB nin projeleri arasında idi, yine aynı şekilde bir dar hat treni yaparak işletilmesi ile ilgili bir düşünce vardı, şimdi Kağıthane belediyesi sahiplendi ise bilemem ama bir ilçe belediyesinin görev tanımında böyle bir iş varmı? Ya da bütçe? Dolayısı ile bu iş İBB nin olmalı.

Fakat şöyle bir durum var, düşünülen ne? 3.Havalimanı, Yeni İstanbul konusu ile birlikte bir demiryolu projesi (banliyö ya da metro) ele almak mı? Yoksa yine aslında uygun bir dar hat inşa edip, buna uygun trenler ile biraz da turistik, gezi amaçlı bir şey yapmak mı? Ben ikincisi olursa bu işi tadından yemem :):) bir diğer husus, bu demiryolunun güzergahı bugün orman içinde kalmış durumda, böyle bir hat yapımına girişmek son günlerin moda mevzusu "ağaçç keseceleeee" ye döner, dolayısı ile bu konu çok su kaldırır.

Kullanıcı avatarı
Özgür Türkler
Sezonluk Yolcu
Mesajlar: 363
Kayıt: 15 Oca Prş, 2009 08:44

Mesaj gönderen Özgür Türkler » 24 Eki Prş, 2013 07:35

Sırf turistik amaçlı bir proje için kaynak ayırmazlar, 3.havalimanı için düşünülen metro ile birleştirirler bu projeyi. Netteki bir yazıda bu güzergahta dekovil hattı için döşenen altyapıda kullanılan zift vs yüzünden bu hat boyunca ağaç yetişmediği ve hattın izinin bu yüzden orman içinde zamanla kaybolmadığını okumuştum. Yani minimum ağaç kaybı ve bütçe ile yüzeysel bir banliyö yada moda tabirle metro işletmesi olabilir bu 3. havalimanı-şehir merkezi hattı için. Hatta kurtçuk yapmak yerine kağıthaneden kabataş-mahmutbey hattı ile birleştirebilirlerse kağıthane-beşiktaş arasını ortak kullanan güzel bir ağ olabilir. Ekonomik olarak en mantıklı proje bu olur bana göre.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 24 Eki Prş, 2013 08:38

Özgür bulabilirsem İBB nin bununla ilgili haberini koyacağım, benim hatırladığım hat Kemerburgaz a doğru orman içinde, tabii ki ray geçen yerlerde ağaç bitmemiş ama hattın hemen yanı ağaçlık, ray hattı üzerinde yetişmiş bitkiler önemli olmayabilir. Dediğim gibi bulmaya çalışacağım, siteye bir yere tarayıp koymamıştım sanırım.

Fakat güzergah önerine tabii ki katılıyorum, bana kalsa bu zaten benim banliyö sistemi geliştirme önerimde var, onunda linkini bulup buraya eklemek lazım, basit bir resim yayınlamıştım. Eğer amaç 3. liman ve yeni yerleşim alanına toplu ulaşım sağlamak ise yer altından bir hat yapılmalı, başlangıçta banliyö olarak işletilip uzun vadede metro frekansında işletmeye çevrilebilir.

Kilitli

“Tramvay Projeleri, İhaleler, İnşaatlar” sayfasına dön