gan-T.03:01 » Gaziantep Raylı Sistemi İnşaat Süreci

btgn
Yıllık Paso
Mesajlar: 425
Kayıt: 08 Tem Prş, 2010 17:34

Mesaj gönderen btgn » 04 Ağu Çrş, 2010 21:45

Hangisi yahu? Shocked
İşte dediğim sistemi tekrarlamışın ya? Tramvaylar 1, 2, 3 diye gider dedik. Evet. Strasbourg'ta A, B, C, D ve E deniyor, o ilginç (Fransa).
Kastettiğim gibi T1, T2 diye adlandırılan hatlar (Fransızca konuşulan yerlerde) basit tramvay yerine HRS sistemi. Almanya'da ise S harfi hem hakiki banliyö trenlerinde olabilir, hem tramvaylarda, ama o tramvaylar tramtrain denen hibrit araçlar, hem tramvay, hem tren olarak işleyebilirler, yani iki elektrik voltajla gitme kabiliyetleri var. Karlsruhe'de basit tramvaylar 1, 2, 3 diye gider, ek bir de S1, S2, S3, S42 falan var, onlar merkezde tramvay, kentten çıkıp banliyö treni oluyorlar, çok büyük bir şebekeye sahip.
Bursaray, evet, aslında yanlış hat numaralarına sahip, M1, M2 denmesi gerekirdi. Hadi, B1, B2 de olabilirdi, ama ne mantıkla.
Otobüslere gelince ... genelde otobüsler 1, 2, 3 ... diye numaralandırılırlar. Tramvaylarla karışık trafikte ilk numaralar tramvaya ayrılır, belli bir numaradan sonra hatlar otobüs hattı olur.
Meselâ Freiburg: tramvay hat numaraları: 1, 2, 3 ve 5. 4 şu an yok. Müzesel bir hat bazen 7 diye işler. İlk otobüs hattı 10. 11, 12 ... diye gider. 13 yok şu an. 14 var. 15 ise iki tane var 15G ve 15W. Biri Gundelfingen üzerinden Wildtal'e, biri Wildtal üzerinden Gundelfingen'e ring olarak işler. 16. 17 de 17 ve 17A diye var, 17 normal bir hat 17A bir semt ringi. 18 ve 19. Sonra ilginç bir şey başlar ... bütün yirmili hatlar 21, 22, 23, 24 ... ya pik saatlik hatlar ya da hafif önemsiz hatlar ya da takviye hatlar. Sonra otuzlu hatlar geliyor, onlar da merkezden uzağa işleyen hatlar.
Meselâ Berlin: apayrı bir sistem! Berlin'de numaralar semtleri belirler. Metro U1, U2 ... U9. Banliyö trenleri S1, S2 ... S bilmemkaça kadar (çok var). Tramvaylar ya bir veya iki rakamlı: 1, 2, 3 ... 67, 88 ...
1'den 9'a kadar hatlar Berlin'i kesen uzun hatlar, yani tamamen semtleri gezen, kesen, büyük hatlar, ya yıldız ya da ring şeklinde. Öteki hatların onları semti belirir. Şimdi iş otobüs numaralarına değiyor. Onlarda da onlar (ikinci rakam) semti belirir. Yüzler ise paralelliği belirtir. Birler ise tek tek numaralar.
Yani, 160 numaralı otobüs ile 67 numaralı tramvay aynı semtteler. 265 de orada ve 165'e paralel veya yakın işler. 365 varsa, o da öyle. 465'e kadar gider bu. 101 numara ise büyük bir hat, tamamen semtleri kesen. 100 ve 200 zaten turistik özelliğe sahip, çok önemli hatlar, hem seyretmek, hem kullanıslı şekilde gitmek için. 101, 102, 103 ... büyük hatlar. 110'dan itibaren semtlik hatlar. 91, 92, ... 99 hatlı tramvaylar ise Berlin'de değil, yanındaki Potsdam şehrinin şebekesi. Ama Potsdam ile Berlin (ve bayağı bir kaç ek kent) büyük bir şebekeye sahipler. Potsdam'da işleyen otobüsler hepsi beşyüzük. Oranienburg'takiler sekizyüzlük ... vs. Yani hat numarasına bakıp, neyin ne olduğunu bilir oralı. 23 ne demek, 129 ne demek, 356 ne demek, 601 ne demek, 698 ne demek, 810 ne demek ... hepsinin bir "anlamı" var. Zaten o yüzden gördüğüm EN mantıklı sistem diye övüyorum.
Eskiden bir de harfli otobüs hatları vardı, bunlar Darmstadt'ta (!) hâlen kaldı. Orada tramvaylar numaralı, otobüsler ise harfli olur.
İlâveten E harfinin bir özelliği var, Einsatzwagen veya Einsetzer, yani İlâve demek. Eskiden Berlin'de 19 numaraya 19E arada sırada ek hat işlerdi. Daha kısa bir kısımda takviye anlamında. Bugün sistem hâlâ var, ama 119'a takviye de 119, işte tabelâsında ne yazarsa, oraya gider, ha Roseneck, ha Hagenplatz, ha Cicerostraße. Oku, anla Wink
Hat numaralandırması kadar ilginç ve bilimsel birşey bilmem yani. Sırf Berlin sistemi hakkında insan doktora yazabilir! Burada %30'unu açtım sadece Smile
Alman disiplini bu olsa gerek :D Hat numaralandırma çok sistematik ve bence çok iyi düşünülmüş. Aklıma takılan birşey var.
160-161-162-163-164-....-169 aynı semte çalışan araçlar. Peki bu semtte bir araca daha ihtiyaç olursa ne oluyor?

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5556
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 04 Ağu Çrş, 2010 21:46

Görseller:
Freiburg: http://www.vag-freiburg.de/liniennetz/l ... zplan.html
Strasbourg gündüz: http://www.cts-strasbourg.fr/LinkClick. ... uage=fr-FR
Strasbourg gece: http://www.cts-strasbourg.fr/LinkClick. ... uage=fr-FR
Darmstadt: http://www.dadina.de/fileadmin/user_upl ... upe600.pdf
Berlin'in BÜTÜN hatlarını gösteren plân bulamadım, raylı sistemlerin plânları zaten neredeyse İETT hatları kadar karmaşık, metro, banliyö ve tramvay hatları bayağı çok. İlâve yüzlerce otobüs hattı ... herşeyin plânı var, ama hepsi beraber rehber kitap şeklinde sadece bulunur :-)
Kurcalamak isteyene: http://www.bvg.de/index.php/en/17100/na ... outes.html ve http://www.fahrinfo-berlin.de/Stadtplan/index

Nereden nereye geldik yine. Geldim yine, evet evet ...

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5556
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 04 Ağu Çrş, 2010 22:01

160-161-162-163-164-....-169 aynı semte çalışan araçlar. Peki bu semtte bir araca daha ihtiyaç olursa ne oluyor?
Birincisi o semtte illâki sırf bu araçlar işleyecek diye kaide yok, tranzit kesen hatlar var bir; yan semtlerden sarkan hatlar var iki :-)
Veee ... 160'dan 169'a kadar sırf ilk fasıl. Bunun 200'lüsünden 400'lüsüne kadar da ekler mümkün, yani sırf ve ille de semt olayı olacaksa (ki öyle sıkışıklık yaşanmıyor Berlin'de, unutmayalım, ortada dünyanın en büyük raylı sistem şebekesi de var ... tramvay, metro, banliyö, rejyonal tren ... yani otobüsler bunlara ek ve besleme ... ama ille de sıkıştık, o semte numara dayatacağız ... 160-169, 260-269, 360-369 ve 460-469 var. 500'ler hakkında bilgim yok, boş galiba :-) Yani, neredeyse sırf bir semte 40 hat kapasite yeter herhâlde ...
Bun büyük ve güzel bir haritada görmek gerek.

Bir misal, Kreuzberg semti. Büyük bir semt, aslında iki postal semtten ibaret biri 36 numara, biri 61 numara (semt numaraları). İkisi beraber "Kreuzberg" (ki bu da kendisine has bir semt de değıl, ilçe olarak başka semtlerle bağlı). Bu Kreuzberg'in 61'lik tarafında bir metro istasyonu: Mehringdamm (meğring-damm oku). Oradan neler gecer?
Böyle gösterilir:
Mehringdamm (U6, U7, M19, M41, 140 und 248)
Okunuşu: metro istasyonu Mehringdamm, 6 ve 7 numaralı metro hatları, 19 ve 41 numaralı metrobüsler, 140 ve 248 numaralı otobüsler. Yani? Demek ki, kırklık bir alana benziyor, M41, 140 ve 248 aks türevleri. Metrobüs bizdeki gibi bir şey değil, metrolarla ve metrotramvaylarla bir 24-saat şebekesi, yani ana aks ekspres hatları ... Metrotramvay da tramvay, ama ana şebeke.
Bütün bu salatalara ek bir de N hatları var, yani gece hatları ;-) Mehringdamm'dann N6 ve N7 (bunlar metro hatları U6 ile U7 haftaiçi geceleyin mola verdikleri zaman onlara paralel işler, haftasonu metro molası yok) ve N42. Yine bir kırklık hat. Geceleyin bu hatlar VE M-hatları işler (24 saat ya).
Bunun koordinatları: 52°29'40 N 13°23'7 E. Merak edene, hafif sağında M işareti metro istasyonu.

Şehircilik açısından Berlin'den üstünü yok. Ama serseri açısından da zor bir kent :( ben burada Karaorman'da daha rahat yaşıyorum ... İstanbul daha büyük, biraz da daha kaotik, ama çok da daha uyuşuk bazı konularda. Yani insan yığını olmuş, metropol hayatı sırf Beyoğlu'nda ... gerisi ölü. Ve metropol hayatı derken, gece gündüz güm güm güm partı-seksn-dragsn-rocknroll demiyorum, kültürden tut, iş hayatına kadar her şey. Böyle şeyler ulaşımla başlar ve biter.

Len, tramvay mı sattım, n'oldu şimdi ... ray’alaman genel koordinatörü gibi hissettim kendimi birden :mrgreen:

kemal
Hareket Amiri
Mesajlar: 1585
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 09:41

Mesaj gönderen kemal » 07 Ağu Cmt, 2010 22:55

Resim
Gar önündeki makas ve raylardaki çalışmalar.
Resim
Test sürüşü.
GAZİRAY :
Hattın tamamında ray döşeme işi tamamlanmış durumda.İstasyonlarda ise son rütüşlar yapılıyor.Araçlar ise yavaş yavaş Gaziantepe'e geliyor.Bugün hatta inen araç ile birlikte 5 adet araç hizmete hazır durumda.Gaziantep Büyükşehir Belediyesinin talebi üzerine İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım A.Ş'den raylı sistemler uzmanı bir ekip hat üzerinde ölçüm çalışmalarını sürdürmektedir.Hat işletmeye açılmadan gereken tüm tedbirleri alan Gaziantep Büyükşehir Belediyesi raylı sistemlere büyük önem vermekte ve bu hat ile bağlantılı yeni hatlar için kollarını şimdiden sıvamış durumda.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 07 Ağu Cmt, 2010 23:33

Evet üst resimdeki 2 arkadaş Ulaşım A.Ş. den, soldakini Ramazan Bey' e benzettim zaten aslen Antepliydi diye hatırlıyorum :) yanılmıyorsam dever ölçüyorlar, ama orada demiryollarından gelme ya da bir şekilde sektörün içinden gelen birileri olsa iyi olurdu, yani sonuçta bu eğitim alınarak öğrenilebilen bir şey ona şüphe baksana benim gibi ne idüğü belirsiz düdük bile dever biliyor, çaktırmayın ölçmeyi acuk ucundan bilirim ya.

Hayırlı olsun, bir Anadolu kenti daha tramvaylanıyor, Allah devamını nasip etsin diyorum.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5556
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 08 Ağu Pzr, 2010 08:44

Hem de ağ düşünülüyor gibi. Bunu İstanbul bile beceremedi henüz.

btgn
Yıllık Paso
Mesajlar: 425
Kayıt: 08 Tem Prş, 2010 17:34

Mesaj gönderen btgn » 08 Ağu Pzr, 2010 14:27

Sistemin ağ olarak planlanması iyi fakat yüksek tabanlı araçların kullanılması hata olmuş sanki. Gaziantep belediyesinin çok fazla geliri olmadığı için bu araçlar alındı ama duraklar artık bu araçlara uygun olarak yüksek inşa edileceğinden alçak tabanlı araçlara dönmek biraz zor.Artık hep yüksek tabanlı araçlar kullanılması gerekiyor. Bu tip araçlarda benim sevmediğim çarşı, tarihi bölge gibi yürüyüş aksı olan yerlerde çok kasvetli durmaları.
Bir de bu hattın ray açıklığı 1435 mm mi?

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5556
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 08 Ağu Pzr, 2010 18:08

Evet, ray açıklığı normal.

Yükseklik konusunda şöyle bir durum var, bu araçlar Köln, Hannover ve Essen'de de işliyor, orada çift yükseklikte peronlar var, gerekirse. Yani, yüksek hizada araç işlediğinde, alçak hizalı araca imkân yok diye bir kaide yok. Ayrıca, bunlar aslında tramvay değıl, daha çok HRS. Tramvay ağı buna ek de inşa edilebilir. Yani, çok şey mümkün.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 08 Ağu Pzr, 2010 23:13

Bence yükseklik daha çok göz yanılması, Düwagların yüksekliği de 3,5 metreden daha fazla değildir. Alçak tabanlı tramvay araçları ile arasındaki fark bu araçların büyük aksamı altında, alçak tabanlıların üstünde yer alır. Tabi ki yeni nesil araçlar belki de tasarımları nedeni ile göze daha zarif gözüktükleri için daha alçak gibi geliyorlar. Yani arada bir fark varsa bile bunun çok fazla olduğunu düşünmüyorum, biraz aradım ama bir türlü bulamadım bende ABB ve Bombardier lerin verileri vardı, oradan örnek verecektim size.

İstasyonların değiştirilmesine gelince, Gaziantep belediyesinin uzun vadede yeni araç almak gibi bir düşüncesi olacağına inanmıyorum. Yeni bir hat yapılsa bile tahminimce yine bu şekilde araç teminine gideceklerdir, çünkü sıfır araca göre çok hesaplı ve Anadolu kentleri içinde görünen en pratik çözüm maalesef bu. Eğer kısa vadede alçak tabanlı araç alma planları varsa o zaman İstanbul' daki Bağcılar tramvay hattındaki çözümü yapabilirlerdi, bunu yapmadılarsa da bir hafta sonu çalışması ile normalde yüksek yapılmış peronlarda alçaltılabiliyor, bunun örneğini de yine İstanbul' da Kabataş hattının alçak tramvaylara geçişinde gördük, peron alçaltma sonrasında bir iki gün çeşitli elektrik işleri devam edebilir ama genel olarak çok uzun bir süreç gerektirmiyor.

Kullanıcı avatarı
tahir93
Aylık Paso
Mesajlar: 99
Kayıt: 26 Eyl Cmt, 2009 05:51

Mesaj gönderen tahir93 » 15 Ağu Pzr, 2010 00:37

bence yüksek tabanlı olması güzel birşey:lol: alçak tabanlılarda bogi üstü kısmında koltuk düzeni farklı ve düzensiz oluyor(ör: antray,estram)

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 18 Eyl Cmt, 2010 22:41

Gaziantep raylı sisteminde sessiz sedasız ya da bizden habersiz (çok ayıp) sona gelinmiş, gelinmiş ki hatta test sürüşlerine dahi başlanmış. Bugün yapılan test sürüşlerinde bir de kaza meydana gelmiş, kazalar başlığında da yazdığım gibi hem yaralıya hemde kazaya karışan makiniste geçmiş olsun diyorum, burada kimseyi suçlamak doğru değil. Tramvay diye bir şeyin ne olduğu unutturulmuş topraklarda insanların yola atlamasına engel olamazsınız, kaldıki olayın şahidi değiliz zaten nasıl olduğunuda bilmiyoruz, bu sebepten sadece geçmiş olsun diyorum ve haberin tamamını veriyorum.
Zübeyde Hanım Bulvarı Botanik Parkı karşısında, kadın makinist F. G’nin kullandığı Gaziantep Büyükşehir Belediyesine ait tramvay, test sürüşü yaptığı sırada, yolun karşısına geçmeye çalışan Elif Beyza Çelik’e (35) çarptı. Raylar arasında sıkışan Çelik, yaralandı. Kaza yerine gelen itfaiye ve sağlık görevlileri raylar arasına sıkışan kadını bulunduğu yerden çıkartarak, Gaziantep Tıp Fakültesi Şahinbey Araştırma ve Uygulama Hastanesine götürdü.

Çalışmalara nezaret eden Gaziantep Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Daire Başkanı Mustafa Karakuş, ilk defa katıldıkları tramvay kazasında, gereken hassasiyeti gösterdiklerini, yaralıyı sağ olarak sıkıştığı raylar arasından çıkartarak hastaneye götürdüklerini belirtti. Hastanede tedavi altına alınan Çelik’in hayati tehlikesinin bulunmadığı öğrenildi.

Bu arada, kaza sonrasında şoka giren bayan makinist de olay yerine gelen ambulans ile hastaneye götürüldü.

Gaziantep Büyükşehir Belediyesi Başkan Vekili Mehmet Er de gazetecilere yaptığı açıklamada, tramvayın deneme sürüşü yaptığı sırada meydana gelen kazanın, yayanın bir anlık dikkatsizliği sonucu meydana geldiğini savundu. Er, kazanın olduğu yerde bir yaya geçişinin bulunmadığını, can kaybı olmamasının sevindirici olduğunu kaydetti.

Bu arada, tramvayda bulunan bazı görevliler de görüntü alan gazetecilere tepki gösterdi. Görevliler, olay yerindeki polis tarafından sakinleştirildi.
Haber ile ilgili bir link
http://www.olaymedya.com/tramvay-altind ... avasi.html

Resim
Foto: www.gaziantep27.net

Resim
Foto: www.olaymeyda.com

kemal
Hareket Amiri
Mesajlar: 1585
Kayıt: 24 Eyl Pzt, 2007 09:41

Mesaj gönderen kemal » 26 Eki Sal, 2010 23:01

Resim

Cevapla

“Tramvay Projeleri, İhaleler, İnşaatlar” sayfasına dön