int-CRE.01 » Çin-Rusya-Avrupa Demiryolu Hattı
Gönderilme zamanı: 17 Kas Pzt, 2008 14:16
Evet ülkemiz son dönemde yaptığı bazı girişimler ile Avrupa ile Orta Asya, Kafkasya arasında demiryolu ağı olma yolunda önemli adımlar atmıştı, bunlar arasında sinyalizasyonlu hatların çoğalması, çift yön hatların arttırılması ve hızlı tren yollarının inşaaları sayılabilir tabii ki bir de lobi faaliyetleri, Ro-La gibi çalışmalarda vardı, ama geçtiğimiz aylarda Türkiye ile Rus devletçiklerini birbirine bağlayacak en önemli çalışma Rusya nın Gürcistan' ı ezmesi ile hayal oldu diyebiliriz, bir kontratak ile Ermenistan üzerine yapılan çalışmalara ise Rusya' nın cevabı bence daha etkili oldu, aşağıdaki haber Rusya' nın yaptığı büyük hamleyi gösteriyor.
Rus Demiryolları, 58 yıl aradan sonra 2006 yılında Uluslararası Demiryolu Birliği'ne yeniden üye oldu. Avrupa üzerinde finasal ve ulaştırma yönünden büyük bir etkisi olacak büyük yatırımlara o yıldan önce başlamış olan Rus Demiryolları'nın (Rossiyskie Zheleznye Dorgi, RZD) UIC üyeliğine dönüşü, büyük dinamizminin ve yeni işbirliği anlaşmalarının bir simgesi oldu. Sözgelimi, mayıs ayında Alman ulusal demiryolu şirketi Deutsche Bahn'ın (DB) yüzde 24.9'u piyasaya sunulduğunda, RZD şirketten hisse almak istediğini açıklamıştı.
RZD, 2003 yılında devlet mülkiyetinde anonim şirket oldu. RZD'nin büyüklüğü DB'ye olan ilgisinin yanı sıra şu verilerle daha açık biçimde ortaya çıkıyor:
- RZD'nin 1.2 milyon çalışanı var.
- RZD, Rus GSYİH'sinin yüzde 3.6'sını üretiyor.
- RZD'nin işlettiği hattın uzunluğu 85.500 kilometre.
- Bu hatta yılda 1.3 milyar ton mal taşınıyor. Bu da, boru hatları dışarıda bırakıldığında Rusya'da taşınan toplam yükün yüzde 83'ünü, dğer yönünden ise yüzde 40'ını oluşturuyor.
- Düşük kârlılığına karşın dökme yük taşımacılığı, RZD'nin yıllık 1.3 milyarlık yolcusunu sübvanse ediyor.
Demiryolunda Rus-Alman işbirliğine Çin de katılacak
RZD ve DB bu yıl, Polonyalı Polzug, Alman Kombiverkehr ve Rus transcontainer ile işbirliği yaparak merkezi Berlin'de bulunan Trans-Eurasia Logistics'i oluşturdu. Bu işbirliğinin birincil amacı Avrupa ile Rusya arasında yük taşımacılığını geliştirmeyi amaçlıyor. DB'den Norbert Bensel bunun, Rusya ve Orta Asya'ya rekabetçi demiryolu hizmetleri götürmenin önemli bir adımı olduğunu söylüyor. Bensel sonraki adımın Rus ortakları RZD'ye Çin Demiryolları'nın katılarak üçlü bir ortak girişim kurulması olduğunu açıkladı.
Ocak ayında bir yük treni Pekin'den kalkıp Moğolistan, Rusya, Belarus ve Polonya'dan geçerek Hamburg'a vardı. 9954 kilometrelik bu hat, bu altı ülkenin arasındaki Eurasian Land Bridge (Avrasya Kara Köprüsü) anlaşmasının ardından birbirine bağlandı. Bensel, bu hattın 15 ila 18 günde kat edilmesi amaçladıklarını, bu sürenin deniz yolundan iki kat hızlı olacağını ve birçok kargoda denizyolundan daha ucuz olacağını söylüyor.
Ray açıklığı farkı bir sorun
Demiryolundaki iki ray arasındaki uzaklık olan ray açıklığı Rusya'da 1.520 metre, Avrupa'nın büyük bölümündeyse 1.435 metre. Bu fark hatlar arasında geçişte önemli bir sorun yaratıyor. Trenlerde hareket halinde ray açıklığına uyum göstren dingillerin kullnılması maliyeti artırsa da gecikmeyi azaltabilir. Ama Trans-Eurasia Logistics'te kullanılacak çözüm, yüklerin Polonya-Belarus sınırındaki Brest'te tren değiştirmesi olacak. RZD'nin üzerinde çalıştığı diğer bir çözümse Polonya ve Slovakya'ya hammade taşıyacak ve Viyana'ya kadar ulaşacak 1.520 metre ray açıklığı olan yeni bir demiryolu hattı inşa etmek. RZD Başkanı Vladimir Yakunin, amaçlarının Orta Avrupa ile Trans-Sibirya Demiryolu'nun geçtiği bölgeleri birleştirmek olduğunu, geniş raylı demiryolu projesinin daha sonra güneye genişleyerek Adriyatik Denizi ve İtalya'yı kapsayabileceğini belirtiyor