http://www.lojiport.com/dunya-demir-aglarla-oruluyor/
Dünya'da demiryolları bence ikinci baharını yaşadığı için bizdeki başlığı bu şekilde attım, gerçekten de pek çok ülke ya var olan hatlarını yeniliyor ya da yeni ve hızlı tren hatları ile yolculuk sürelerini kısaltma çabaları içinde, tabii bunun demiryolu yanında kentiçi ulaşım anlamındaki yanı da var, sektörün bu kesimide pek boş durmuyor, yeniden tramvay hatları inşa eden kentlere hergün bir yenisi ekleniyor, ya da gün geçmiyor ki bir yerde bir metro hattı açılmasın. Ben yukarıda linki verdiğim haberden kısa rakamsal alıntılar yapmak istiyorum, böylece hem pazarın hemde yapılan işlerin büyüklüğü hakkında fikir sahibi olabiliriz belki.
Avrupadaki kriz ve bunun küresel etkilerinin yarattığı ekonomik belirsizliğe rağmen demiryolları endüstrisi büyük bir hızla yoluna devam ediyor. Gelişmekte olan ülkelerin özellikle de BRICS ülkelerinin hammadde ihtiyaçları ekonominin tekerleklerinin dönmesini sağlarken, güçlü hammadde talebi ve buna bağlı olarak Asya ve Afrikada yeni madenlerin açılması yük taşıma amaçlı demiryolları inşasının artmasına neden oldu. Diğer yandan birçok ülkenin ekonomik bağlarını derinleştirmek için aralarındaki mesafeyi daraltmak istemesi, şehirlerarasında ulaşımı en kısa zamanda gerçekleştirme isteği ve ulaşım maliyetini azaltma çabası, hızlı tren projelerini destekliyor. Bugün dünyanın dört bir yanı demir ağlarla örülmeye ve birbirine bağlanmaya devam ediyor.
Hindistan 64 bin kilometre ile dünyanın dördüncü büyük demiryolu ağına sahip ülke ve her yıl bu ağ üzerinde 10 milyardan fazla kişi, 1.50 milyon ton yük taşınıyor. 2012 bütçesinde hükümet, gelecek beş yıl içinde demiryolları projelerine 147 milyar dolar yatırım yapacağını açıkladı. 2017 yılına kadar devam edecek bir süreçte rayların yenilenmesi, köprüler ve sinyalizasyon sistemleri yapılması, yeni vagonların üretilmesi ve istasyonların inşa edilmesi öngörülüyor. Ayrıca ülkenin uzak noktalarındaki bölgelerin daha merkezi yerlere bağlanması için 700kmlik yeni rayın döşenmesi de planlanıyor. Bu kapsamda yürütülmekte olan en büyük projeler arasında Keşmir demiryolu bulunuyor. Tamamlandığında maliyeti 13 milyar doları bulacak olan bu proje için ilk etapta 3.5 milyar dolarlık yatırım yapıldı. Aşırı yoğun olan Delhi metrosu da yenileniyor. 327 milyon dolarlık genişleme projesinin hayata geçirilmesiyle günde 150 bin yolcunun taşınacağı yeni bir hat açılmış olacak. Mumbaide de metronun ve demiryollarının iyileştirilmesi için 223 milyon dolarlık bir bütçe ayrıldı. Haydarabad kenti için de çalışmalara başlandı. Hızlı toplu taşımaya yönelik metro projesine start verildi. İlk aşaması gelecek iki yılda tamamlanması beklenen hattın, 2017′de işletmeye alınacağı belirtiliyor. Hükümet; Bangladeş, Pakistan, Nepal ve Çin ile demiryolları bağlantılarının güçlendirilmesi için kolları sıvadı. 2012′de Hindistan, Avrupa ve Güneydoğu Asya arasında 28 ülkeyi birbirine bağlayacak 80 bin 900 kmlik Trans Asya Demiryolu Hattına (TARN) katılacağını açıkladı. Projenin 2025 yılında tamamlanması bekleniyor.
Çin, demiryollarına başı çeken ülkelerden. Pekin, 2013′te bu alanda 101.73 milyar dolar (630 milyar yuan) yatırım yapmayı planlıyor. Hem yük taşıma hem de yolcu taşıma hatlarını büyütme planları yapan ülkede yatırımlardan önemli paylardan biri de hızlı tren projelerine akıyor. Dünyanın en yoğun demiryolu hatlarından birini sahip olan Çinde 2015 sonuna kadar, dördü doğu-batı, dördü kuzey-güney hattı olmak üzere hızlı tren sisteminin omurgasını oluşturacak bir ulaşım sistemi oluşturulacak. Demiryolları Bakanlığının açıklamasına göre, 2015 yılında hızlı tren hattının uzunluğunun 18 bin kmyi bulacağı tahmin ediliyor. Saate ortalama hızın 200 kmnin üzerine çıkmasının planlandığı hızlı tren hattının uzunluğu geçtiğimiz ağustos ayı itibariyle 6.894 km idi.
2 bin 298 km ile dünyanın en uzun hızlı tren hattı özelliğine sahip hatta saatte 300 kmnin üzerinde bir hızla seyahat edebilecek trenler kullanılabilecek. Bazı noktalarda saatteki hızın 380 kmye çıkabileceği hat, geleneksel trenlere 22 saatlik seyahat süresini 8 saate indirdi. Hatta yarım saatte bir kalkacak 155 tren kullanılacak.
Bunlardan en önemlilerinden biri, Singapur ve Malezyanın ekonomik ilişkilerini güçlendirmek amacıyla yapmayı planladıkları hızlı tren. 2020 yılında tamamlanması beklenen söz konusu proje, Singapur ile Malezyanın başkenti Kuala Lumpur arasını 90 dakikaya indirecek. Güney Kore, hızlı trenlere dev yatırımlar yapan ülkeler arasında. Seul hükümet 2011′de, ülkenin 10 yıl içinde hızlı tren ağıyla örülmesi için 15 milyar dolarlık bir yatırım planı açıklamıştı.
Amerikan Demiryolları Birliği (AAR), ülkedeki önde gelen yük taşıma amaçlı demiryolları operatörlerinin bu yıl elektrik hatları, vagon ve altyapının geliştirilmesi için 24.5 milyar dolar yatırım yapacağını bildirdi.
Danimarka hükümeti, Kuzey Denizinden elde ettiği geliri, gelecek 10 yılda ülkenin demiryolu altyapısına 3.7 milyar dolarlık yatırımı finanse etmek için kullanacağını duyurdu. Böylelikle ülkenin en büyük beş şehri arasında seyahat süresi önemli oranda azalacak. Bir saat planı olarak isimlendirilen bu iddialı projeyle Kopenhag-Odens, Esbjerg-Odens, Odens-Aarhus ve Aahus-Aalborg arası 1 saat veya daha az zamanda gidilebilecek.
bir diğer projeye Macaristanda imza atılıyor. Hükümet, uzun zamandır tartışılan 113 kilometrelik yük taşıma amaçlı demiryolu projesine onay verdi. Budapeşteyi bypass ederek Tatabanya ve Cegledi birbirine bağlayacak olan proje, 1912 yılından bu yana ülkede yapılan en büyük demiryolu inşası olacak. Sadece yük trenlerinin kullanımı için tasarlanan demiryolunda 160 km/saat hız ile yol alınması planlanıyor. Yapılacak bağlantılarla söz konusu hat Avusturya, Slovakya, Slovenya, Hırvatistan, Sırbistan, Romanya, Ukrayna dan gelen trafiğin de yönetilmesine yardım olacak. 1.34 milyar dolara mal olması beklenen proje Avrupa Birliği fonlarıyla finanse edilecek.
İspanyada hükümet demiryolu ulaşım sisteminin 1 Temmuz 2013′ten itibaren yeniden düzenlenmesini istiyor. Ancak turistik hatlara ilişken olarak henüz alınmış bir karar yok. Bu sektörün de 31 Temmuzdan sonra rekabete açılabileceği ifade ediliyor.
Almanyada gelecek yıl demiryolu ağının modernizasyonu için 4.4 milyar euro harcama yapılacak. Yaklaşık 3 bin km uzunluğunda ray bu kapsamda yenilenecek. bu kapsamda öncelik Hamburg-Hanover, Berlin-Rostock, Munich-Salzburg hattında olacak.
Körfez ülkelerinde Birleşik Arap Emirlikleri başta olmak üzere milyarlarca dolarlık demiryolu inşası sürüyor. Onlarca demiryolu projesinin devam etmekte olduğu hammadde zengini Afrikada ise çok daha fazla yatırıma ihtiyaç duyuluyor.
Mısır Demiryolları Otoritesi (ERA) bu ay Kahire ile İskenderiye arasında elektrikli demiryolu sistemi inşa edilmesi için start verecek. Gelecek ay ise Beni Suef ile Asyut arasında 600 milyon dolara mal olması beklenen 250 kilometrelik bir demiryolu projesi ihalesi düzenlenmesi bekleniyor.
Her iki proje de Dünya Bankası tarafından finanse ediliyor ve Mısırın beş yıllık demiryollarını kalkındırma planının parçası.
2015 yılında ise hızlı trenlerin sayısı dünya genelinde yüzde 70 artarak 3 bin 725′e çıkması bekleniyor. Bugün ile 2025 arasında yeni demiryolu inşa etmeye dair hırslı planlarıyla ülkeler şöyle sıralanıyor: Çin, İspanya, Fransa, Japonya, Türkiye, Almanya, İtalya, Polonya, Portekiz, ABD, İsveç, Fas, Rusya, Suudi Arabistan, Brezilya, Hindistan, İran, Güney Kore, Arjantin, Belçika, Hollanda, İngiltere ve İsviçre.