Ayın 25 nde Avusturya Devlet Demiryolları yani ÖBB nin 175. kuruluş yıldönümü imiş, yani 1837 yılında demiryolu işletmeciliğine başlamışlar ama Wiki bilgileri biraz farklı orada 1842 tarihinde Avusturya Macaristan İmparatorluk Demiryolu olarak başladığı yazıyor, öncesinde sanırım farklı şekilde planlanmış. Her ne ise, bu tarihten itibaren başladıkları demiryollarını geliştirme çalışmalarında oldukça da başarılı olmuşlar, sadece Avusturya topraklarında değil imparatorluk zamanında eski Çekoslavakya toprakları, Yugoslavya toprakları ve Polonya topraklarında da demiryolu işletmesi yapmışlar. Tabi Avrupa'da savaşlar dönemi çokça etkilemiş özellikle 1938-1945 arasını ÖBB tarihçesinden saymıyorlar gibi hatta biraz önce bununla ilgili yaptıkları bir belgesel tanıtımı gördüm DVD sini satıyorlarmış. Bu tarihler arasında sözde zoraki bir şekilde NS yönetimine girdikleri için demiryollarıda otomatik olarak NS yönetimine geçiyor ve Reichsbahn, sanırım bu şekilde adlandırılan Alman imparatorluk demiryoluna devrediliyor, savaş sonrasında Almanya'nın savaşı kaybetmesi ile topraklarını geri alan ülke demiryollarını da yeniden kendi ulusal demiryolu olarak geri alıyor.
Bugün kurum bir holding olarak işletiliyor, holding bünyesinde yine %100 hisseleri kendilerine ait olan alt şirketler vasıtası ile işleri yürütüyorlar ve ortada pek aksayan bir iş görünmüyor, tabii ki bu şirketler pek çok taşeron firma ile çalışıyorlar ama buna rağmen çok ciddi bir istihdam gücü var. 2011 itibari ile yaklaşık 41.000 çalışanı bulunuyor, 2006 rakamları ile şöyle bir takım istatistikleri var onları da paylaşayım
İyi oldu bak, kaç km. demiryolları varmış diye düşünüp duruyordum, ülke 83.879 kilometre kare, yani ülkemizin yaklaşık 10 da 1 i kadar.Taşınan yolcu (milyon) 443
uzak mesafe (milyon) 29
yakın mesafe (milyon) 167
otobüs yolcusu (milyon) 247
Personenverkehr AG ye ait tren 392
Personenverkehr AG ye ait vagon 3.124
Otobüsler 2.096
Taşınan tonaj (milyon) 93
Yük vagonu sayısı 17.635
Lokomotif sayısı 1.246
Avusturya ağında yapılan demiryolu km. si (milyon) 147
Avusturya ağında taşınan brüt yük km. si (milyon) 73.448
İşletmedeki demiryolu (km) 5.702
Kendi üretimi demiryolu elektriği GWh 646
Demiryolu elektriği sağlayan santral 8
Katener (km) ~7.900
Hat bakım aracı (Adet) 3.725
Park&Devam Et alanları 234
Tünel 280
Köprü 6.495
Hemzemin geçit 6.000
Güvenlikli hemzemin geçit (sinyalliyi kast ediyor sanırım) 1.823
Bu küçük bilgilerden sonra etkinlik ile ilgili kısa bir bilgi verip fotoğraflara geçeceğim. Ülke içinde başka noktalarda etkinlikler yapıldımı bilmiyorum açıkçası ama Viyana'da kentin kuzey gar ı olan ve zaten eski ismi de Kuzey Gar (Nordbahnhof) olan ve yakın zamanda tamamen yenilenerek Bahnhof Wien Praterstern ismini alan tren garı ve buraya en yakın bakım merkezi olan Jedlersdorf atölye ve park sahasında yapıldı. Etkinlik süresince gar ın kuzey peronu ve bu peronun 2 yolu işletmeye kapatılmıştı, bir yolda özel kaplanmış tek bir Taurus lokomotif ile bir adet yine özel folyo kaplaması yapılmış RailJet seti, diğer yolda ise yine aşırı derecede önem verdikleri iki Talent seti vardı. Bu Talentler yaklaşık 1 saat 15 dk. lık frekans ile Praterstern ile Jedlersdorf atölye arasında insanları taşıdılar.
Çok şaşalı bir program yoktu, aslında trenleri görmekte yeterliydi, gar ın 2 peronundan bir tanesi bu işe ayrılmıştı zaten, orada maket tren setlerinin çalıştığı bir maket seti, inşaatı devam eden Merkez Gar ı 360 derece panoramik görmeyi sağlayan garip bir alet, bir adet basit lokomotif eğitim simulatörü vardı, çocuklardan pek sıra gelmesi mümkün olmayan bu aleti denemedim ama bakınız aşağıda gerçeğini sürdüm yaptın mı tam yapacan kardeşim, işte Praterstern'e giriş yaparkene ben.
Depo ve atölye sahasında da büyük bir şey yoktu, daha çok insanlar atölye sahasını görsün, bir iki aracın içine girsin diye orada düzenlenmiş gibiydi, çocukları sevindirecek pek çok şey vardı, benim gibi tren görünce çocuklaşanları sevindirecek şeylerde vardı, daha çok Siemens in Taurus ve Talent üzerinden "sizin için yaptık" "ahanda Avusturya" falan gibisine getirilmiş araçlar vardı. Haksızlar mı? Bence değil, baktığınız zaman hızlı tren yolu olmayan bir ülke kağıt üstünde ama Rail Jet setlerinin 230 km/s ye çıktığı yerler var, tip olarak benzemesede hem araç hemde konfor olarak YHT den kalır yeri yok, kaldı ki zaten elektrikli lokomotif dünya hız rekoru da bu setleri çeken Siemens Taurus lokomotiflere ait 347km/s ile. Talent serisi araçlar ile hem banliyö hem de bölgesel tren olarak kullanılıyor, onunla ilgili bir belgesel yayınlamıştım galiba? Almanca idi ama olayı özetliyordu, bu iki araçta Siemens ile ÖBB yani Avusturya Devlet Demiryollarının ortak çalışması gibi, yani %100 Österreich demiyorlar ama "biz halkımız için yaptırdık" diyorlar.
Bir de Taurus Lokomotif resmi koyarak, diğer mesajlara geçeyim. Takip eden mesajlar daha çok resim ağırlıklı olacak.