at-T.35 » Wiener Tramwaytag - Viyana Tramvay Günü

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18060
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 15 Eyl Cmt, 2012 21:20

Elektrikli otobüsüde anlatıp bu bahsi kapatayım. Bu araç şirket tarafından Viyana için üretildi diye lanse edildi, burada bu tip çalışmalar yapılıyor üreticiler ile çok iyi kontakları var ve tabii iyide bir alıcı oldukları için özellikle Siemens ve Bombardier ile pek çok çalışmaları var, zaten zamanında ülkenin kendisininde araç üretimi yapan firması vardı, gerçi hala ELİN isimli bir firma var Bombardier ile birlikte çalışan, neyse bu başka konu. Son yıllarda malum çevreci otobüs sistemleri revaçta, teoride ve pratikte tramvaylar ile yolcu başına karbon salınımı oranlarında yarışamayan otobüs üreticileri yeni bir pazarlama yolu buldurlar. Geliştirilmiş doğalgazlı otobüsler, hibrit otobüsler ve şimdide elektrikli otobüsler. Kentte daha önce denenen bir kaç hibrit otobüsü göstermiştim sizlere, deneme amaçlı kente gelmişlerdi ama sanırım tutulmadılar, bu konu ile ilgili bir şeyler okudum ama aklımda değil. Yani işletmeci filosunu zaten yavaş yavaş yeniliyordu bu yenileme sürecinde şimdi bir de klimalı araç mevzusu çıkartmışlardı, bunun üstüne filoyu hibrit ya da elektrikliye çevirme gibi bir amaçları olabilir mi bilmiyorum, pek o kadar kolay para harcamıyorlar.

Resim
Resim
Resim

Araç bildiğimiz midibüs boyutunda bir şey aslında, Rampini firması tarafından üretilmiş, üzerinde elektrik ile ilgili işlerde ise sanırım Siemens imzası var. 7,72 m. uzunlukta, 2,20 m. genişlikte ve 3,15 m. yükseklikte üretilmiş. İçi oldukça ferahtı bir adet tekerlekli sandalye alanı bırakılmış. Drehstrom-Syncronmotor diye bir sistem ile hareket ediyor, frenleme enerjisinden %20 geri kazanım yapıyor ve bunu aküye aktarıyor. LiFe akü kullanılmış bununla ilgili de bir takım detaylar varda doğru anlayamadığım için yazmıyorum, sanırım sadece %10 a kadar boşalıyor sonrasında doldurulması gerekiyormuş, enteresan olan ise enerjiyi alma yöntemi. Araç enerjiyi pantograf ile tramvay hattının katenerlerinden alabiliyor ama araca özel olarak ikinci bir hat çekilmiş olması gerekiyor sanırım bu topraklama yani nötr elektrik ile alakalı bir durum olsa gerek, malum tramvaylar bu devreyi ray teması ile sağlıyor ama lastik tekerlekli araçta ikinci bir tel lazım. Ben bunu önce fark etmedim sonra aracın üstünde pantografı görünce küçük bir şok yaşadım, hadi lan şakamı dedim ve tabelaları okudum :) gerçekten öyle imiş ve hareket halinde iken de aküyü şarj edebiliyor. Katener altına geldiğinde pantografı kaldırıyor çekiş enerjisini katenerden alıyor ve aküsünüde şarj ediyor. Aynı zamanda bir elektrik yükleme istasyonuna yanaşır ise orada da fiş üzerinden şarj yapabiliyor, hızlı şarj imkanı var 15 dk. da aküsünü doldurabiliyormuş ama sanırım bu uzun ömürlü olmuyor. İlginç bir araç, işletmeye de geçtiler sorunları varmı bilemiyorum, gazetelerde bir şey çıkmadı henüz :) Yıllık 300 ton daha az CO2 salınımı hedefliyorlarmış bu araçlar ile.

Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim

Cevapla

“Etkinlikler [Sempozyum-Konferans-Toplantı]” sayfasına dön